نوار مغز

نوار مغز یا EEG

نوار مغز (EEG) یا همان الکتروانسفالوگرافی نوعی آزمایش است که با هدف ارزیابی فعالیت الکتریکی مغز در کلینیک تخصصی مهر رضوی انجام می‌گیرد. در این آزمایش با استفاده از تعدادی الکترود متصل به پوست سر می‌توان فعالیت الکتریکی مغز را به سادگی ثبت کرد. در ادامه به بررسی کامل این آزمایش می‌پردازیم و انواع آن را بطورکامل توضیح می‌دهیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

الکتروانسفالوگرافی چیست؟

همانطور که گفتیم الکتروانسفالوگرافی نوعی آزمایش است که با هدف ارزیابی فعالیت الکتریکی مغز انجام می‌گیرد. در این آزمایش فعالیت الکتریکی سیناپس‌های مغز با استفاده از الکترودهایی که بر روی پوست قرار می‌گیرند بطورکامل جمع‌آوری می‌شوند. شایان ذکر است که الکترودهای مورداستفاده برای این آزمایش بر روی یک کلاه متصل هستند، به همین خاطر جهت انجام آن باید حتماً این کلاه را بر سر گذاشت.

نکات مهم پیش از گرفتن نوارمغز

بطورکلی پیش از گرفتن نوارمغز باید نکات مختلف و بسیاری را در نظر داشت که مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها عبارتند از:

روز پیش از آزمایش از خوردن خوراکی‌های دارای کافئین نظیر؛ چای، قهوه، شکلات و… پرهیز نمایید. چراکه این خوراکی‌ها می‌توانند بر نتایج آزمایش تأثیر بگذارند.
از داروهای مصرفی خود یک لیست تهیه نمایید و آن را به پزشک معالج خود تحویل دهید تا به این ترتیب در صورت لزوم مصرف داروها قطع شود.
شب پیش از آزمایش سر خود را بطورکامل بشویید. اما از محصولاتی نظیز؛ نرم‌کننده، اسپری، ژل یا دیگر آب‌رسان‌ها تا حدممکن استفاده نکنید. چراکه این محصولات می‌توانند ثابت‌ماندن کلاه نوار مغز بر روی سر شما را بسیار دشوارتر و سخت‌تر کنند.
اگر قراراست در طول انجام آزمایش نوار مغز بخوابید حتماً از قبل کم‌تر بخوابید تا به این ترتیب در طول آزمایش بیدار نشوید.
و…

انواع نوارمغز

نوار مغز انواع مختلفی دارد. هر کدام از آن ها برای موارد خاصی استفاده می شوند. لازم به ذکر است که این انواع عبارتند از:

  • نوار مغز معمولی

این نوارمغز حدود ۲۰ تا ۴۰ دقیقه طول می‌کشد و در زمان انجام آن از شما خواسته می‌شود که آرام در سر جای خود بنشینید و چشمان خود را گهگاهی باز و بسته کنید. البته ممکن است در برخی موارد از شما خواسته شود که نفس عمیق بکشید. لازم به ذکر است که در انتهای این نوع نوارمغز یک نوری چشمک‌زن در نزدیکی شما قرار داده می‌شود تا به این ترتیب تأثیر آن بر فعالیت مغز شما سنجیده شود.

  • نوارمغز در حالت خواب یا خواب‌آلودگی

این نوع نوار مغزی در زمانی که بیمار خواب باشد، انجام می‌شود. این نکته را در نظر داشته باشید که این نوارمغز بطورمعمول در شرایطی کاربرد دارد که از نوارمغز معمولی پاسخ مناسبی به دست نیاورده باشیم یا اینکه نوار مغز را با هدف بررسی ناهنجاری‌های خواب انجام دهیم. در این نوع نوارمغز همچنین پزشک در برخی موارد از بیمار می‌خواهد شب قبل از آزمایش نخوابد تا به این ترتیب نتایج آزمایش کامل و صحیح باشد.

از دیگر انواع نوارمغز یا (EEG) می‌توان به نوارمغز پایشی و ویدئو تله‌متری اشاره کرد که برای انجام هریک باید نکات مختلفی را در نظر داشت. لازم به ذکر است که نوارمغز بطورمعمول راحت، بدون درد و بسیار امن است و هیچ الکتریسیته‌ای به بدن وارد نمی‌کند. این آزمایش عوارض چندانی نیز ندارد و می‌توان از طریق مشورت با متخصصان این حوزه، کم‌ترین‌ عوارض آن را بهبود بخشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم

موفق به دریافت پاسخ سوال تان نشدید؟

با واحد تریاژ(راهنمای مراجعین و بیماران) ما در ارتباط باشید تا بلافاصله پاسختان را دریافت کنید