بیماری جراحی مغز و اعصاب

بیماری‌های جراحی مغز و اعصاب

یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین ارگان‌های بدن هر فرد سیستم عصبی وی است. این سیستم به‌صورت همزمان اطلاعات بسیاری را ارسال و دریافت می‌کند. مطابق با تحقیقات انجام‌شده آسیب‌های وارده به مغز یا بیماری‌های سیستم عصبی در عملکرد مغز و نخاع و دیگر اجزای بدن اثرگذار هستند. به همین جهت خوب است که بیماری‌ های جراحی مغز و اعصاب و وظایف متخصص مغز و اعصاب را بطورکامل بشناسید.

در این مقاله قصد داریم به تحلیل و بررسی برخی از بیماری‌هایی بپردازیم که به کمک متخصص مغز و اعصاب قادر به درمان آنان خواهید بود. با توجه به این موضوع که شرایط عصبی می‌تواند بر روی تمامی نقاط بدن تاثیرگذار باشد، مراجعه به یک متخصص یکی از بهترین راه کارها برای حل مشکلات مختلف مغزی می‌باشد. حال در ادامه با ما همراه باشید تا شما عزیزان را با برخی از این قبیل بیماری‌ها آشنا کنیم.

فهرست مطالب

تاریخجه بیماری های مغز و اعصاب

بیماری‌ های مغز و اعصاب، گروهی گسترده از اختلالات و نارسایی‌های عصبی هستند که بر اساس آسیب‌ها و نقص‌هایی در ساختار و عملکرد مغز و نخاع ایجاد می‌شوند. این بیماری‌ها می‌توانند از طریق عوامل ژنتیکی، محیطی، عفونتی، تروما و عوامل دیگر ایجاد شوند و اغلب با علائمی متنوع از جمله درد، ضعف، عدم تعادل، اختلال در حافظه و تغییرات در شخصیت همراه هستند.

تاریخچه بیماری‌های مغز و اعصاب به دوران‌های قدیمی بازمی‌گردد و اولین ذکر مربوط به حدود ۵۰۰۰ سال پیش است. در طول تاریخ، انسان‌ها با استفاده از مشاهدات، تجربیات و روش‌های سنتی، به تشخیص و درمان برخی از این بیماری‌ها پرداخته‌اند. اما با پیشرفت علم و فناوری، روش‌های مدرن تشخیص و درمان این بیماری‌ها بهبود یافته است. از جمله پیشرفت‌های مهم می‌توان به عکسبرداری مغناطیسی (MRI)، کامپیوتریزه (CT scan)، جراحی مغز و اعصاب و روش‌های درمانی نوین مانند نوروفیدبک و بیو فیدبک اشاره کرد.

با پیشرفت تحقیقات، دانشمندان به درک عمیق‌تری از علت‌ها، مکانیسم‌ها و مسیرهای درمانی بیماری‌های مغز و اعصاب دست پیدا کرده‌اند. این پیشرفت‌ها به ویژه در زمینه‌های مانند صرع، سکته مغزی، پارکینسون، آلزایمر و میگرن قابل توجه است و روش‌های درمانی پیشرفته‌تری را برای بیماران فراهم کرده است. امیدواریم که با ادامه پژوهش‌ها و توسعه روش‌های درمانی، بتوانیم بهبودی مستمری در کیفیت زندگی بیماران مغز و اعصاب داشته باشیم.

متخصص مغز و اعصاب چه کسی است؟

به افرادی متخصص مغز و اعصاب گفته می‌شود که در تلاش هستند تا که بتوانند از طریق راه‌های مختلف اختلالات مغز و اعصاب را تشخیص دهند و در کمترین زمان ممکن نسبت به درمان آن اقدام نمایند. این قبیل متخصصان، تسلط بسیار خوبی را بر آناتومی، عملکرد و شرایطی که بر اعصاب بیمار تاثیرگذار می‌باشد دارند.

لازم به ذکر است در صورتی که سیستم مغز و اعصاب یک شخص به درستی کار نکند، فعالیت بدنی فرد بیمار نیز دچار مشکل خواهد شد. همان طور که می‌دانید وظیفه متخصص مغز و اعصاب این است که هر گونه مشکل در سیستم عصبی بدن را تشخیص دهد و نسبت به درمان آن اقدام کند.

آموزش یک متخصص شامل 4 سال مدرک لیسانس در دانشگاه پزشکی، یک سال کارآموزی و چیزی در حدود سه سال آموزش تجربی می‌باشد. با توجه به این موضوع که سیستم عصبی بسیار سخت و پیچیده می‌باشد، معمولا متخصصان اعصاب دوره‌های بیشتری را برای آموزش تجربی خود سپری می‌کنند. در ادامه با ما باشید تا شما را با برخی از وظایف آنان آشنا کنیم.

متخصص مغز و اعصاب چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟

در صورتی که فرد بیمار مبتلا به یک اختلال عصبی باشد و به مراقبت نیاز داشته باشد، در وهله اول باید به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کند. به عنوان مثال در برخی از بیماری‌ها به مانند سکته و ضربه مغزی، متخصص مغز و اعصاب نقش مشاور را بر عهده خواهد داشت. البته لازم به ذکر است که یک یک دکتر مغز و اعصاب عمل جراحی را انجام نخواهد داد اما ممکن است بیمارانی را که به جراحی نیاز داشته باشند را به یک جراح مغز و اعصاب معرفی نماید تا که به مشکل آنان رسیدگی شود. در صورت جراحی نیز، متخصص مغز و اعصاب می‌تواند بر روند درمان فرد بیمار نظارت داشته باشد. حال در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی برخی از این بیماری‌ها بپردازیم.

1. صرع

یکی از بیماری‌های شایع در زمینه مغز و اعصاب که نوعی اختلال در سیستم عصبی به شمار می‌رود، بیماری صرع می‌باشد. این بیماری بر اثر فعالیت الکتریکی ناهنجار مغزی رخ خواهد داد و منجر به حملات ناگهانی و در مواردی نیز منجر به مرگ بیمار خواهد شد. برای درمان بیماری صرع، بیماران قادر خواهند بود از متخصص مغز و اعصاب مشورت بگیرند و نسبت به درمان آن اقدام نمایند.

2. سردردهای مزمن

همه ما ممکن است در برهه‌های زمانی مختلفی از زندگی خود دچار سردرد شویم؛ اما برخی از افراد هستند که به صورت مکرر دچار سردرد می‌شوند. اگر از جمله افرادی هستید که چندین بار در هفته دچار سردرد می‌شوید و به واسطه دارو نیز قادر به درمان آن نیستید؛ توصیه ما این است که حتما به یک متخصص مغز مراجعه کنید و مشکل خود را با او در میان بگذارید تا علت سردردهای شما را مشخص کنند و به شما در یافتن دلیل سردردهای خود کمک کنند.

3. میگرن

اگر از جمله افرادی هستید که با مشکل میگرن دست و پنجه نرم می‌کنید، باید حتما به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. این بیماری علاوه بر دردناک بودن، شما را نسبت به نور و صدا نیز به شدت حساس خواهد کرد و حالت تهوع و سرگیجه را برای شما به همراه خواهد داشت. لازم به ذکر است که درد میگرن می‌تواند ساعت‌ها طول بکشد. متخصص می‌تواند به خوبی دلیل میگرن شما را مشخص کند و محرک‌هایی که مشکل میگرن شما را تحریک خواهند کرد را نیز شناسایی کند. با توجه به این موضوع بعد از شناسایی، متخصص می‌تواند برای درمان میگرن داروهای مورد نیاز را به شما تجویز کند.

4. اختلال در حواس پنج گانه

در برخی از موارد ممکن است که فرد بیمار دچار اختلال در حواس پنج گانه خود یعنی بویایی، بینایی و یا شنوایی خود شود. در این مورد نیز فرد قادر خواهد بود با مراجعه به متخصص مشکل خود را با او در میان بگذارد تا در صورت نیاز نسبت به درمان اقدام نماید.

5. بیماری پارکینسون

پارکینسون اغلب زمانی رخ خواهد داد که مغز شما قادر به تولید دوپامین مورد نیاز برای حرکت شما نباشد. این موضوع منجر به لرزش و سفتی عضلات و ایجاد ناهماهنگی در حرکات فرد بیمار خواهد شد. متخصص مغز و اعصاب به خوبی می‌تواند پارکینسون را تشخیص دهد و مطمئن شود که دلیل اصلی بیماری عامل دیگری نباشد و سپس نسبت به درمان آن اقدام کند.

6. سکته مغزی

همان طور که می‌دانید سکته مغزی در مواقعی رخ خواهد داد که بدن شما به هر دلیلی قادر به خون رسانی به مغزتان نباشد. زمانی که خون به مغز شما وارد نشود، سلول‌های مغزی یکی پس از دیگری شروع به از بین رفتن خواهند کرد و این مسئله مشکلاتی از جمله فلج بعضی از اندام‌ها و یا عدم کنترل احساست را برای فرد بیمار به همراه خواهد داشت. در این صورت فرد بیمار برای ارزیابی مهارت‌های از دست رفته به کمک متخصص مغز و اعصاب نیاز خواهد داشت. متخصص می‌تواند میزان آسیب به مغز را تعیین کرده و یک برنامه درمانی را برای فرد بیمار تجویز کند.

7. علائم عصبی بعد از مبتلا شدن به ویروس کرونا

متخصص مغز و اعصاب هم اکنون در حال یادگیری تاثیر بیماری کوید 19 بر مردم هستند. برخی از علائم عصبی که بعد از مبتلا شدن افراد به کرونا مشاهده شده است، عبارتند از سردرد، خستگی و مشکل خواب. در این زمینه متخصص می‌تواند کمک کند که فرد اطمینان حاصل کند که علائم ایجاد شده همگی به دلیل مبتلا شدن به ویروس کرونا بوده است و دلیل دیگری ندارد و از طرفی نیز می‌تواند اقداماتی را جهت درمان فرد بیمار انجام دهد و داروهایی را جهت بهبودی کامل فرد تجویز کند.

روش‌های تشخیص بیماری

متخصص مغز و اعصاب برای تشخیص بیماری فرد بیمار از راه کارهای مختلفی استفاده خواهد کرد و آزمایشات بسیاری را برای افراد بیمار تجویز می‌کند. هدف از این قبیل آزمایشات این است که متخصص بتواند اطلاعات خوبی را از بیمار و زمینه بیماری او به دست آورد. از جمله این آزمایشات می‌توان به نوار مغزی، سی تی اسکن، آنژیوگرافی و مطالعات خواب اشاره کرد.
متخصص مغز و اعصاب از چه ابزاری برای تشخیص بیماری استفاده خواهد کرد؟

1. پونکسیون کمری

اگر متخصص در این زمینه معتقد باشد که مشکل عصبی و علائم ناشی از اختلال در نخاع می‌باشد؛ ممکن است که نمونه ماع نخاعی را از شما بگیرد و برای آزمایش ارسال کند. در این روش از پونکسیون کمری استفاده می‌شود و یک سوزن وارد ستون فقرات فرد بیمار خواهد شد و پس از بی حسی مایع نخاعی از آن نمونه برداری خواهد شد.

2. الکترومیوگرافی

الکترومیوگرافی در حقیقت وسیله‌ای می‌باشد که به واسطه آن فعالیت الکتریکی میان مغز و اعصاب مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در حقیقت متخصص به واسطه این دستگاه میزان واکنش فرد به تجریک الکتریکی نورون‌ها را مورد بررسی قرار خواهد داد. در این روش، سوزن‌های کوچکی به نام الکترود را در عضله فرد بیمار وارد خواهند کرد و امواج آن را مورد تحلیل و بررسی قرار خواهند داد.

3. سی تی اسکن

سی تی اسکن آزمایشی است که در آن از ترکیب اشعه ایکس و فناوری تصویربرداری کامپیوتری استفاده می‌شود. به کمک این دستگاه متخصص مغز و اعصاب قادر خواهد بود تصاویر واضحی را از مغز و نخاع به دست آورد. این آزمایش به پزشکان اجازه خواهد داد که بتوانند ه گونه ناهنجاری را مورد بررسی قرار دهند و در مواقع لازم اقدام به درمان آن کنند.

4. تصویر برداری رزونانس مغناطیسی

ام آر آی از تصویربرداری معناطیسی و امواج رادیویی برای عکس از داخل مغز فرد بیمار کمک خواهد گرفت و این آزمایش به متخصص مغز و اعصاب کمک خواهد کرد تا که بتواند تورم و یا آسیب‌هایی که به بافت مغزی وارد شده است را مورد بررسی قرار دهد و در صورت لزوم نسبت به بهبود آن اقدام نماید.

تفاوت متخصص مغز و اعصاب با جراح مغز و اعصاب

بطورمعمول بیماران جراح مغز و اعصاب و متخصص مغز و اعصاب را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند و گمان می‌کنند که هیچ تفاوتی میان آن‌ها وجود ندارد. این نکته را در نظر داشته باشید که منظور از نورولوژیست یا متخصص مغز و اعصاب پزشکی است که در حوزه‌ی درمان بیماری‌های مغز و اعصاب به صورت غیرجراحی فعالیت دارد.

اما در سمت دیگر همانطور که از نام جراح مغز و اعصاب مشخص است در حوزه‌ی بیماری های جراحی مغز و اعصاب فعالیت دارد.
لازم به ذکر است که در صورتی که بیمار مورد نظر جهت درمان بیماری خود به جراحی نیاز داشته باشد، متخصص به وی توصیه می‌کند که به یک جراح مغز و اعصاب مراجعه نماید.

امروزه بیماری‌ها و اختلالات بسیاری را می‌توان به کمک متخصص مغز و اعصاب درمان کرد که اصلی‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • انواع تومورها که شامل تومورهای مغزی، ستون فقرات، اعصاب محیطی، جمجمه، نخاع و… می‌شود. این نکته را در نظر داشته باشید که تومورهای ذکرشده می‌توانند جز تومورهای اولیه باشند و در خود بافت ایجاد شوند یا اینکه در گروه تومورهای متاستاز قرار گیرند و در فرآیند ایجاد تومور در دیگر نقاط بدن ایجاد شوند.

  • مشکلات ستون فقرات نظیر؛ کمردرد، بی‌حسی و ضعف دست و پا و… لازم به ذکر است که این مشکلات به دلیل پارگی یا فتق دیسک، واردشدن فشار بسیار زیاد به استخوان مبتلا به آرتروز، لغزش دیسک، عفونت و شکستگی دیسک و… اتفاق می‌افتند.
  • آسیب‌دیدگی عصب پیرامونی یا تحت فشار قرارگرفتن اعصاب که موجب درد، ضعف، تحلیل عضلات صورت، دست، بازو، پا و… می‌شود.
  • اختلالات عصبی عروقی نظیر؛ سکته مغزی، خونریزی مغز، لخته‌شدن خون به دلیل ضربه یا بدون ضربه و…
  • اختلالات مغزی ازجمله بیماری پارکینسون، صرع و…
بیماری‌های جراحی مغز و اعصاب

برخی از انواع عفونت‌ها

این نکته را فراموش نکنید که تخصص جراح مغزواعصاب با تخصص نورولوژیست کاملاً متفاوت است. این پزشکان با تخصصی که در زمینه جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات دارند اختلالات مختلف را به کمک جراحی درمان می‌کنند. جراحی‌های مغز و اعصاب را تحت هیچ شرایطی نمی‌توان به کمک نورولوژیست درمان کرد.

جراح مغز و اعصاب کیست؟

همانطور که گفتیم امروزه جهت درمان برخی از اختلالات مغز و نخاعی که با اختلالات روانشناختی و روانپزشکی تفاوت بسیار دارند باید از جراحی کمک گرفت. به همین جهت برای درمان آن‌ها باید به جراح مغزواعصاب مراجعه کرد. به‌طورکلی می‌توان گفت که بیماری های جراحی مغز و اعصاب به کمک جراح مغز و اعصاب درمان می‌شوند.

جراحی یک بخش بسیار مهم در حوزه کار جراح مغز و اعصاب است. یک جراح مغزواعصاب پس از تشخیص اختلال یا بیماری مغزی و ستون فقرات بیماری را به دو شکل باز و بسته انجام می‌دهد.

به‌طورکلی آشناترین و مهم‌ترین بیماری‌هایی که به کمک جراحی مغز و جمجمه باز انجام می‌گیرند عبارتند از:

    • جراحی کرانیوتومی

    • جراحی کرانیوپلاستی

    • جراحی ضایعات عروقی

    • جراحی تومورهای مغزی

    • جراحی آندوسکوپی مغز

    • جراحی شانت گذاری

آشناترین و مهم‌ترین بیماری های جراحی مغز و اعصاب که به شکل بسته انجام می‌گیرند عبارتند از:

    • جراحی دیسککتومی

    • جراحی فیوژن ستون فقرات

    • جراحی آندوسکوپی ستون فقرات

  • جراحی میکروسکوپی ستون فقرات

چه بیماری‌هایی توسط جراح مغز و اعصاب درمان می‌شوند؟

همانطور که گفتیم جراح مغز و اعصاب یک فوق تخصص در حوزه‌ی جراحی است که پس از بررسی‌های متعدد و تعیین نوع بیماری در صورتی که برای بهبود حال بیمار جراحی تشخیص دهد شروع به درمان بیماری و انجام جراحی می‌کند. در حال حاضر بیماری‌های بسیاری توسط جراح مغز و اعصاب درمان می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

تومورهای مغزی و نخاعی

منظور از تومورهای مغزی و نخاعی رشد غیرطبیعی توده‌های اضافی در مغز و نخاع است. لازم به ذکر است که این توده‌ها با گذشت زمان رشد می‌کنند و به دلیل فشاری که بر فضای جمجمه و ستون فقرات وارد می‌کنند موجب اختلال در عملکرد مغز و نخاع می‌شوند. به همین جهت باید به سرعت جراحی شوند. این نکته را در نظر داشته باشید که جراح مغز و اعصاب با توجه به نوع و شدت تومور از مناسب‌ترین نوع جراحی استفاده می‌کند.

نمونه‌برداری از تومورهای مغزی یا بیوپسی

یکی از اصلی‌ترین روش‌های تشخیص یک بیماری در کنار روش‌های مکمل مانند درمان تکنولوژیک، نمونه‌برداری از بافت تومور است که جراح مغز و اعصاب آن را انجام می‌دهد. این نکته را در نظر داشته باشید که تشخیص بدخیم یا خوش‌خیم‌بودن بیماری می‌تواند نقش بسیار موثری در شناخت بهترین روش جراحی داشته باشد.

ضربه مغزی

در صورتی که در هنگام واردشدن ضربه به جمجمه علاوه بر شکستگی به مغز فشار زیادی وارد شود بیمار باید سریعاً تحت نظر قرار گیرد تا به این ترتیب عمل جراحی آن‌ها انجام گیرد. شایان ذکر است که ضربه‌های مغزی بسیار خطرناک هستند و نباید درمان آن‌ها را به تعویق انداخت.

جراحی اختلالات ستون فقرات

جراح مغز و اعصاب علاوه بر بیماری های جراحی مغز و اعصاب می‌تواند با گذراندن دوره‌های مختلف اختلالاتی نظیر؛ دیسک کمر، انواع کمردرد و تنگی کانال نخاعی را بطورکامل درمان کند.

عفونت‌های مغزی و نخاع

مننژیت، آنسفالیت از آشناترین عفونت‌های مغز و نخاع هستند که بطورمعمول در افراد با سیستم ایمنی ضعیف رخ می‌دهند و اختلالات شدیدی در افراد ایجاد می‌کنند. جراح مغز و اعصاب بطورمعمول می‌تواند به کمک روش‌های درمانی غیرجراحی و در برخی مواقع جراحی این اختلالات را بطورکامل درمان کند. فراموش نکنید که درمان این نوع عفونت‌ها بسیار مهم و ضروری است.

آیا جراح مغز و اعصاب در جراحی ستون فقرات نیز تخصص دارد؟

ستون فقرات یکی از حیاتی‌ترین اجزای بدن است که علاوه بر پشتیبانی از بدن از نخاع نیز به خوبی محافظت می‌کند. طناب نخاعی یکی از حساس‌ترین اجزای بدن است که امکان ارتباط با مغز و دیگر بخش‌های بدن را با عبورکردن از عضلات‌ها، رباط‌ها و استخوان‌های کمر فراهم می‌سازد.

جراح مغز و اعصاب می‌تواند علاوه بر بیماری‌های مغز و اعصاب بیماری‌های ستون فقرات را نیز درمان کند. البته بیماری های جراحی مغز و اعصاب اصلی‌ترین و مهم‌ترین حوزه فعالیت یک جراح مغز و اعصاب هستند.

خطرات ناشی از جراحی‌ بیماری های مغز و اعصاب

تمام جراحی‌های پزشکی خطرات بسیاری به همراه دارند. جراحی‌های مغز و اعصاب نیز از این قاعده مستثنی نیستند. مهم‌ترین و اصلی‌ترین خطرات این امر عبارتند از:

  • واکنش آلرژیک به بیهوشی
  • التهاب مغزی
  • خونریزی مغزی
  • کما
  • لخته خونی
  • مشکلات تکلم
  • ورم مغزی
  • مشکلات بینایی
  • عفونت مغزی
  • مشکلات تعادل
  • عفونت در محل جراحی
  • مشکلات هماهنگی بدن
  • مشکلات حافظه
  • سکته مغزی
  • تشنج
کلنیک تخصصی مهر رضوی
درمانگاه تخصصی مهر رضوی

جراح مغز و اعصاب جهت اختلالات مغز و نخاع از چه ابزارهایی استفاده می‌کند؟

در حال حاضر روش‌های آزمایشگاهی و تست‌های بسیاری جهت تشخیص و انجام طراحی وجود دارد. رایج‌ترین ابزارهای تشخیص اختلالات مغز و نخاع عبارتند از:

مگنتوآنسفالوگرافی

این ابزار یک روش محبوب جهت پیداکردن دلیل تشنج و صرع است و می‌توان در کوتاه‌ترین زمان ممکن این اختلال را تشخیص داد.

بیماری های مغز و اعصاب

الکتروانسفالوگرافی( نوارمغزی)

برای ایجاد نوار مغزی تکنسین تعدادی الکترود بر روی پوست سر قرار می‌دهند تا به این ترتیب فعالیت الکتریکی مغز را تثبیت کنند. این ابزار جهت تشخیص بیماری‌های مختلف ازجمله التهاب مغز، تومور و جراحات و صدمات مغزی نخاعی کاربرد دارد.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یا آم‌آر‌آی

امواج مغناطیسی و رادیویی یک روش مناسب و کاربردی جهت ایجاد تصاویر دقیق از سیستم عصبی به‌ویژه مغز و نخاع هستند.

آنژیوگرافی

آنژیوگرافی یک روش جهت تصویربرداری از رگ‌های خونی است. جهت انجام این امر نوعی ماده رنگی به رگ بیمار تزریق می‌شود و سپس با استفاده از اشعه ایکس یک تصویر مشخص از سیستم جریان خون ایجاد می‌شود. لازم به ذکر است که این آزمایش جهت تشخیص اختلالات عروقی مغز کاربرد دارد.

بررسی مایع مغزی و نخاعی با پونکسیون کمری

در این روش جراح به کمک یک سوزن که به ستون فقرات وارد می‌شود از مایع مغزی و نخاعی نمونه‌برداری می‌کند تا بیماری‌هایی نظیر؛ مننژیت، سرطان خون، ام اس، زوال عقل و… را تشخیص دهد.

چه زمانی نیاز است جراحی مغز انجام شود؟

نیاز به جراحی مغز بستگی به نوع و شدت بیماری یا مشکلات مغزی دارد. در زیر تعدادی از شرایطی که ممکن است نیاز به جراحی مغز داشته باشند، آورده شده است:

1. توده مغزی:اگر یک توده مغزی ناخواسته ایجاد شود (مانند تومور یا کیست) و فشار آن بر مغز باعث مشکلات جدی شود، ممکن است نیاز به جراحی برای تخلیه یا حذف آن وجود داشته باشد.

2. آسیب مغزی: در برخی موارد، آسیب مغزی نیاز به جراحی دارد، به ویژه اگر اجزاء مغزی آسیب‌دیده نیاز به حذف یا تعمیر داشته باشند.

3. هیپرتانسیون کرانیال (ارتفاع فشار داخل جمجمه): افزایش فشار داخلی در جمجمه (به عنوان مثال، ناشی از انسداد جریان مایع‌های مغزی) ممکن است نیاز به جراحی جهت کاهش این فشار داشته باشد.

4. عروقی: اگر عروقی در مغز انسداد یا سوراخ شوند (سکته مغزی یا خونریزی مغزی)، ممکن است جراحی برای رفع این مشکلات لازم باشد.

5. ایپیلپسی: در مواردی که ایپیلپسی به دلیل تومور یا شرایط دیگر ناشی از فعالیت نامطلوب مغزی ایجاد شده باشد و به‌طور کنترل‌نشده با درمان دارویی پاسخ ندهد، جراحی ممکن است در نظر گرفته شود.

هر تصمیمی در مورد نیاز به جراحی مغز باید توسط تیم پزشکی متخصص و با توجه به شرایط فردی هر بیمار گرفته شود. این تصمیمات علاوه بر نوع مشکل، شدت آن، و وضعیت کلی بیمار، به عواملی مانند سن، سابقه پزشکی، و تاریخچه بهداشت روانی هم مرتبط خواهند بود.

جمع‌بندی

در مطالب فوق به بررسی بیماری های جراحی مغز و اعصاب پرداختیم. همانطور که گفتیم یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین ارگان‌های بدن هر فرد سیستم عصبی وی است. این سیستم بصورت همزمان اطلاعات بسیاری را ارسال و دریافت می‌کند. مطابق با تحقیقات انجام‌شده آسیب‌های وارده به مغز یا بیماری‌های سیستم عصبی در عملکرد مغز و نخاع و دیگر اجزای بدن اثرگذار هستند.

بیماری های جراحی مغز و اعصاب طیف بسیار گسترده‌ای دارند که از آشناترین و اصلی‌ترین آن‌ها می‌توان به تومورهای مغزی و نخاعی، نمونه‌برداری از تومورهای مغزی یا بیوپسی، ضربه مغزی، جراحی اختلالات ستون فقرات، عفونت‌های مغزی و نخاع و… اشاره کرد.

جراحی‌های مغز و اعصاب همانند دیگر انواع جراحی خطرات مختلف و بسیاری یه همراه دارند که از اصلی‌ترین آن‌ها می‌توان به واکنش آلرژیک به بیهوشی، التهاب مغزی، خونریزی مغزی، کما، لخته خونی، مشکلات تکلم، ورم مغزی، مشکلات بینایی، عفونت مغزی، مشکلات تعادل، عفونت در محل جراحی، مشکلات هماهنگی بدن، مشکلات حافظه، سکته مغزی، تشنج و… اشاره کرد. پیشنهاد ما به شما این است که جهت انجام جراحی مغز و اعصاب حتماً به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید تا با عوارض آن مواجه نشوید.

 واحد تحقیق و توسعه کلینیک تخصصی مهر رضوی

مطالب مرتبط

جستجو کنید

خدمات ما

جستجو کنید

رزرو اینترنتی نوبت معاینه

شبکه های مجازی

مطالب اخیر

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

موفق به دریافت پاسخ سوال تان نشدید؟

با واحد تریاژ(راهنمای مراجعین و بیماران) ما در ارتباط باشید تا بلافاصله پاسختان را دریافت کنید