ویژگی روانپزشک خوب

ویژگی روانپزشک خوب + مهمترین ها

روانپزشک شخصی است که هم در زمینه جسمی و هم در زمینه روحی به بیمار خود کمک می‌کند. همانطور که می‌دانید در کشور ما تعداد روانپزشکان بسیار بالا است و به همین دلیل نیز انتخاب یک روانپزشک خوب کاری بسیار سخت و دشوار است. برای انتخاب یک روانپزشک پیش از هر چیز باید بدانید که روانپزشک کیست؛ زمانی که بتوانید به این سوال پاسخ دهید با توجه به معیارهای یک روانپزشک خوب می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

بسیاری از روانپزشکان در روند درمان خود از روش‌های درمانی مختلفی استفاده می‌کنند؛ از این رو همواره سعی کنید سوابق یک روانپزشک خوب را بررسی کنید و مناسب‌ترین گزینه را برای مراجعه خود انتخاب کنید؛ اگر به دنبال ویژگی روانپزشک خوب هستید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات کامل و جامعی را در خصوص ویژگی روانپزشک خوب خدمت شما عزیزان ارائه کنیم.

فهرست مطالب

بسیاری از روانپزشکان در روند درمان خود از روش‌های درمانی مختلفی استفاده می‌کنند؛ از این رو همواره سعی کنید سوابق یک روانپزشک خوب را بررسی کنید و مناسب‌ترین گزینه را برای مراجعه خود انتخاب کنید؛ اگر به دنبال ویژگی روانپزشک خوب هستید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات کامل و جامعی را در خصوص ویژگی روانپزشک خوب خدمت شما عزیزان ارائه کنیم.

روانپزشک کیست؟

روانپزشک شخصی است که در کلینیک روانشناسی حضور دارد و در زمینه سلامت و روان بیماران فعالیت می‌کند. روانپزشک به دنبال این است که مشکل شما را بیابد و به کمک یک راهکار مناسب نسبت به درمان آن اقدام کند. از آنجایی که روانپزشکان در ابتدای دوره تحصیل خود یک دوره را در دانشکده پزشکی می‌گذرانند؛ قادر به درمان انواع بیماری‌های روانی پیچیده نیز هستند.

از جمله این بیماری‌ها می‌توان به جنون جوانی و اختلالات شخصیتی اشاره کرد. حال در ادامه با ما همراه باشید تا به برخی از ویژگی روانپزشک خوب بپردازیم.

ویژگی روانپزشک خوب چیست؟

بسیاری از ما در طول زندگی خود ممکن است نیاز به ملاقات با روانپزشک داشته باشیم؛ اما برای یافتن یک گزینه مناسب نیاز است که ویژگی‌ روانپزشک خوب را بدانید و به آن آگاه باشید. همواره سعی کنید روانپزشک خود را به گونه‌ای انتخاب کنید که بتوانید ارتباط خوبی با آن برقرار کنید، زیرا این کار به روند درمان کمک بسیاری خواهد کرد. در ادامه به برخی از موارد ویژگی روانپزشک خوب اشاره خواهیم کرد.

  • فروتن و صبور باشد

هیچکس به اندازه شخصی که حس می‌کند سلامت روان شما را در اختیار دارد خطرناک نیست. کسی که در زمینه عمل روانپزشکی ادعای دانستن همه چیز را داشته باشد و به دنبال به روز کردن اطلاعات خود نباشد به روند درمان شما هیچ کمکی نخواهد کرد. یکی از موارد ویژگی روانپزشک خوب این است که باید تمامی سخنان بیمار خود را گوش کند و در برخی موارد از او چیزهای جدید بیاموزد. پس همواره در زمان انتخاب یک روانپزشک خوب از این ویژگی چشم پوشی نکنید.

  • عاقلانه تجویز کند

یک روانپزشک خوب کسی است که تمامی جوانب را برای نوشتن نسخه در نظر داشته باشد؛ این که یک روانپزشک تنها با توجه به شرایط حال حاضر بیمار اقدام به نوشتن نسخه کند کاری بسیار اشتباه است. ویژگی روانپزشک خوب این است که تمامی موارد از جمله اختلالات دارویی، سابقه بیماری و آزمایشات صورت گرفته را مورد بررسی قرار دهد و سپس با توجه به این موارد اقدام به نوشتن نسخه کند.

  • تمام شرایط را بررسی کند

یکی دیگر از موارد ویژگی روانپزشک خوب این است که تمامی شرایط بیمار را در نظر داشته باشد. به عنوان مثال زمانی که بیمار شروع به سخن گفتن می‌کند؛ درمانگر باید با دقت به حرف‌های او گوش فرا دهد و برخی از مشکلات او را با دریافت اطلاعات از سخنان او به دست آورد. علاوه بر این ممکن است برای پی بردن به برخی از مشکلات نیاز به انجام آزمایش باشد و یک پزشک خوب باید از این موارد چشم پوشی نکند زیرا تمامی این موارد بر روی تصمیم نهایی روانپزشک جهت تجویز دارو تاثیرگذار است.

  • از تجربه پزشکان دیگر استفاده کند

یک روانپزشک خوب در کنار شناسایی و تشخیصی که خود از بیماری شخص مورد نظر می‌دهد؛ از نظر سایر پزشکان نیز کمک می‌گیرد تا بتواند بهترین روش درمانی را برای درمان بیمار خود به کار گیرد. به عنوان نمونه زمانی که شرایط یک بیمار سخت و چالش برانگیز است یک روانپزشک خوب باید نظرات چند پزشک دیگر در حوزه‌های مختلف را بررسی کند تا بهترین تصمیم را در خصوص بیمار خود بگیرد. پس یکی دیگر از موارد ویژگی روانپزشک خوب این است که همواره با دیگر پزشکان مشورت و ارتباط داشته باشد.

  • کلی نگر باشد

به عنوان یک روند کاری؛ زمانی که به یک روانپزشک مراجعه می‌کنید، سوالاتی در زمینه الگوی خواب، برنامه روزانه و نیز رژیم غذایی از شما خواهد پرسید. یک روانپزشک خوب با توجه به سوالاتی که از بیمار خود می‌پرسد؛ اطلاعات خوبی را به دست می‌آورد که در روند درمان بسیار موثر خواهند بود. به بیان ساده ویژگی روانپزشک خوب این است که از نقاط قوت بیمار خود آگاه باشد و براساس این موارد یک برنامه درمانی به بیمار خود پیشنهاد دهد.

  • در دسترس باشد

زمانی که در حال مصرف دارو هستید ممکن است عوارض دارو را فراموش کنید و یا این که در مکانی حضور داشته باشید که دسترسی به دارو نداشته باشید؛ در چنین شرایطی نیاز است که با پزشک خود تماس حاصل کنید و با او مشورت کنید؛ در صورتی که پزشک شما در دسترس نباشد؛ امکان این کار وجود نخواهد داشت و ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید. از این رو می‌توان یکی دیگر از موارد ویژگی روانپزشک خوب را در دسترس بودن روانپزشک معرفی کرد.

  • سابقه درمانی خوبی داشته باشد

پیش از این که به روانپزشک مراجعه کنید؛ سوابق درمانی آن را مورد بررسی قرار دهید و با روش درمانی آن آشنا شوید؛ دلیل این سخن نیز این است که اگر روانپزشک خود را به درستی انتخاب نکنید نه تنها در مورد درمان به شما کمکی نخواهد کرد؛ بلکه به حاد شدن مشکل نیز منجر خواهد شد.

همچنین لازم به ذکر است که یک روانپزشک خوب دسترسی بیمار خود به رزومه شخصی خودش را راحت‌تر می‌کند تا افراد قادر به بررسی اطلاعات و سوابق درمانگر باشند. از این رو همواره به دنبال بررسی سوابق روانپزشک باشید و بهترین روانپزشک را برای خود انتخاب کنید.

  • به بیمار اهمیت دهد

یک روانپزشک خوب همواره به بیمار خود اهمیت می‌دهد و برای او وقت می‌گذارد و به سخنان او گوش می‌دهد. یک روانپزشک خوب هیچگاه از سخنان بیمار خود خسته نمی‌شود و تمامی حرف‌های او رو با دل و جان گوش داده و از آن اطلاعات کسب می‌کند. حتی در برخی موارد نیاز است که روانپزشک با بیمار خود تماس حاصل کند و جویای حال او باشد. با چنین حرکاتی؛ بیمار نیز حس بهتری پیدا می‌کند و به روند درمان خود کمک بیشتری خواهد کرد.

  • روانپزشک خوب باید تمام سوابق پزشکی دارویی بیمار را بررسی کند

بررسی سوابق بیماری و مشکلات بیماری یکی از موارد ویژگی روانپزشک خوب است. همانطور که می‌دانید تمامی بیماران یک روانپزشک شرایط یکسانی ندارند و ممکن است دچار بیماری‌های خاص و متفاوتی باشند. به عنوان مثال برخی از بیماران از بیان مشکل خود خودداری می‌کنند و پی بردن به این قبیل مشکلات تنها با بررسی سوابق بیماری ممکن خواهد بود.

  • به بیمار در طول درمان اهمیت دهد

یک روانپزشک خوب کسی است که در طول روند درمان به بیمار خود اهمیت بدهد و پیگیر وضعیت او باشد؛ اگر روانپزشک تنها به فکر هماهنگ کردن نوبت بیماران باشد؛ مشخص است که هیچ توجهی به شرایط و وضعیت بیماران خود نمی‌کند؛ از این رو همواره به دنبال روانپزشکی باشید که به بیماران خود اهمیت می‌دهد و وضعیت سلامت بیمار خود را همواره پیگیری می‌کند. همچنین یک روانپزشک خوب همواره باید به بیماران خود امید و انگیزه دهد تا روند درمان خود را به صورت جدی پیگیری کنند.

روانپزشک خوب را از کجا پیدا کنیم؟

همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره کردیم؛ در حال حاضر روانپزشکان بسیاری در کشور وجود دارند و این مسئله کار را برای پیدا کردن یک روانپزشک خوب سخت کرده است. اولین کاری که برای پیدا کردن یک روانپزشک خوب باید انجام دهید این است که سوابق روانپزشکان مختلف را مورد بررسی قرار دهید. به واسطه این کار می‌توانید گزینه‌های مناسب را بیابید. حال در این بخش به یکی از بهترین مراکز درمانی با بهترین روانپزشکان کشور اشاره خواهیم کرد.

یکی از بهترین مراکز درمانی که برای درمان خود می‌توانید به آن اعتماد کنید؛ کلینیک تخصصی مهر رضوی مشهد است. از آنجایی که بهترین روانپزشکان کشور در این مرکز حضور دارند شما عزیزان می‌توانید به این کلینیک مراجعه کنید و روند درمان خود را آغاز کنید؛ حتی برای اطمینان بیشتر می‌توانید سوابق روانپزشک را بررسی کنید و با اطمینان خاطر بیشتری درمان خود را شروع کنید. در این مرکز از به روزترین روش‌های درمانی به مانند بیوفیدبک و نوروفیدبک استفاده می‌شود که روش‌هایی غیرتهاجمی و بی‌خطر برای سلامت بیماران هستند.

روانپزشک خوب چه کسی است؟

با توجه به مواردی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم می‌توان گفت که روانپزشک خوب کسی است که حداقل 80 درصد ویژگی روانپزشک خوب را داشته باشد و بتواند با بیمار خود ارتباط برقرار کند. از جمله این خصوصیات می‌توان به اهمیت دادن به بیمار، داشتن روش درمانی مناسب و نیز تجویز مطمئن اشاره کرد. تمامی این موارد یک روانپزشک خوب را از سایر روانپزشکان متمایز خواهند کرد.

علاوه بر مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم روانپزشک خوب کسی است که به نگرانی‌های بیمار خود اهمیت بدهد و احساسات او را درک کند، درک خوبی از داروها و بی خطر بودن آن‌ها داشته باشد و نیز در صورت لزوم به مشورت با دیگر پزشکان بپردازد. تمامی این موارد از جمله ویژگی‌های یک پزشک خوب به شمار می‌روند. همچنین لازم به ذکر است که همواره پیش از مراجعه به روانپزشک سوابق درمانی آن را بررسی کنید و با روش درمان او آشنا شوید.

سوالاتی که باید از روانپزشک خود بپرسید

بسیاری از افراد بر این باورند که وقتی به روانپزشک مراجعه می‌کنند؛ این روانپزشک است که تنها پرسش و پاسخ را انجام می‌دهد؛ اما چنین نیست و بیمار نیز می‌تواند سوالاتی که ذهنش را مشغول کرده است از پزشک خود بپرسد. در ادامه به رایج‌ترین سوالاتی که بیماران از درمانگر خود می‌پرسند اشاره خواهیم کرد.

1-دلیلی خاصی وجود دارد که شما روانپزشک هستید؟

انواع مختلفی از درمانگرها در فضای سلامت و روان حضور دارند و این موضوع کار را برای انتخاب یک درمانگر مناسب سخت خواهد کرد. همواره از این که از درمانگر خود بپرسید که دلیل انتخاب تخصصش چه بوده است دریغ نکنید. به واسطه این سوال و پاسخ آن می‌توانید تا حدودی از ماهیت و شخصیت درمانگر مورد نظر پی ببرید.

2-اگر تعداد بیمار شما زیاد باشد؛ چگونه به من در روند درمان کمک می‌کنید؟

همواره در جلسه اول مشاوره خود با درمانگر این سوال را از او بپرسید. در صورتی که درمانگر شما فرد مناسبی باشد؛ به خوبی می‌داند که چگونه کارهای خود را مدیریت کند و به همه رسیدگی کند.

3-آیا می‌توانم به شما اعتماد کنم؟

یکی از خصوصیات بارز یک روانپزشک این است که با خیالی آسوده می‌توانید هر آنچه که می‌خواهید را با او در میان بگذارید؛ اما در جلسه اول یکی از سوالاتی که می‌توانید از درمانگر خود بپرسید این سوال است. البته لازم به ذکر است که اگر به بیماری خاصی مبتلا باشید و در شرایط حساسی باشید؛ درمانگر برای محافظت از شما و یا اشخاص دیگر می‌تواند محرمانه‌ها را زیر پا بگذارد.

4-آیا برای همیشه باید دارو مصرف کنم؟

یکی از سوالات رایجی که بیماران از درمانگر خود می‌پرسند این است که آیا همیشه باید دارو مصرف کنند؛ پاسخ به این سوال کاملا بستگی به روند درمان بیمار دارد. به عنوان مثال اگر بیمار به یک اختلال حاد مبتلا باشد؛ روند درمان او بیشتر به طول خواهد انجامید و در طول دوره درمان نیز به مصرف دارو نیاز خواهد داشت.

پرسیدن سوالات از درمانگر علاوه بر این که اطلاعات خوبی را به شما خواهد داد؛ برقراری ارتباط با درمانگر را نیز راحت‌تر خواهد کرد؛ پس از پرسیدن سوالات خود در جلسات درمانی واهمه نداشته باشید.

نکات دیگری در رابطه با روانپزشک خوب

علاوه بر مواردی که به عنوان ویژگی روانپزشک خوب به آن‌ها اشاره کردیم؛ نکاتی دیگری نیز برای انتخاب یک روانپزشک خوب وجود دارد. این موضوع کاملا درست است که برای استفاده از درمان‌های بیوفیدبک و نوروفیدبک خطری بیمار را تهدید نخواهد کرد؛ اما همواره باید بهترین درمانگر را انتخاب کنید تا با روش‌های مکمل بهترین راه‌کار درمانی را برای بیمار خود به کار گیرد. در ادامه به برخی نکات مهم در رابطه با روانپزشک خوب اشاره خواهیم کرد.

  • ایجاد اعتماد متقابل

یکی از مهمترین نکاتی که به عنوان ویژگی روانپزشک خوب می‌توان از آن نام برد این است که روانپزشک باید بتواند ارتباط خوبی با بیمار خود برقرار کند. زمانی که بیمار به درمانگر خود اعتماد داشته باشد؛ مشکلات خود را راحت‌تر بیان خواهد کرد و روانپزشک نیز اطلاعات بیشتری را در مورد بیمار خود به دست خواهد آورد. اعتماد با راه‌کارهای مختلفی شکل خواهد گرفت که از جمله این موارد می‌توان به اهمیت دادن به بیمار و درک کردن احساسات او اشاره کرد.
به بیمار حق انتخاب دهد

یکی دیگر از نکات مهم در انتخاب یک روانپزشک خوب این است که به بیمار خود حق انتخاب بدهد. زمانی که روانپزشک به بیمار خود در رابطه با شیوه درمان حق انتخاب بدهد؛ در ذهن بیمار یک شخصیت قابل احترام و همراه تلقی خواهد شد. زمانی که از بیمار برای روند درمان مشورت گرفته شود؛ حس بهتری پیدا کرده و با درمانگر خود همکاری بیشتری در روند بهبود خواهد کرد.

  • برقراری ارتباط چشمی با بیمار

شاید برایتان عجیب باشد ولی درمانگرهایی که ارتباط چشمی خوبی با بیمار خود برقرار می‌کنند؛ همواره در برقراری ارتباط با بیمار خود بهتر عمل می‌کنند. برقراری ارتباط چشمی درست؛ اعتماد بیمار را جلب کرده و منجر به افزایش آرامش خاطر بیمار در طول درمان خوهد شد.

  • احساس عجله ‌نکند

یکی دیگر از نکات مهمی که روانپزشک خوب را از سایر روانپزشکان متمایز می‌کند؛ این است که در طول درمان عجله نمی‌کند. همانطور که می‌دانید زمان مشاوره با روانپزشک کوتاه است و اگر درمانگر حس عجله داشتن را به بیمار خود منتقل کند؛ به بیمار حس سربار بودن را می‌دهد. یکی از موارد ویژگی روانپزشک خوب این است که به زمان مشاوره اهمیت نمی‌دهد واز بیمار خود می‌خواهد که مشکل خود را با تمام جزئیات بیان کند.

تمامی مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم یک روانپزشک خوب را از سایر روانپزشکان متمایز خواهد کرد و انتخاب را برایتان به مراتب راحت‌تر خواهد کرد.

چه کسانی به روانپزشک نیاز دارند؟

نیاز به روانپزشک یک موضوع بسیار شخصی است و برای هر فرد متفاوت است. اما به طور کلی، اگر شما با یکی از علائم زیر مواجه هستید، ممکن است نیاز به مشورت با یک روانپزشک داشته باشید:
• تغییرات ناگهانی و شدید در خلق و خو: احساس افسردگی شدید، اضطراب مداوم، نوسانات شدید خلقی، یا احساس بی حوصلگی و خستگی مفرط.
• مشکلات در روابط بین فردی: دشواری در برقراری ارتباط با دیگران، احساس انزوا، مشکلات در حفظ روابط دوستانه و خانوادگی.
• تغییرات در الگوهای خواب و اشتها: بی خوابی مزمن، پرخوری یا بی اشتهایی شدید.
• کاهش عملکرد در زندگی روزمره: مشکلات در کار، تحصیل، یا انجام فعالیت‌های روزانه.
• افکار خودکشی یا آسیب رساندن به خود: داشتن افکار مکرر در مورد مرگ، خودکشی، یا آسیب رساندن به خود.
• توهمات و هذیان‌ها: شنیدن صداهایی که دیگران نمی‌شنوند، دیدن چیزهایی که وجود ندارند، یا داشتن باورهای غلط و غیر منطقی.
• اضطراب شدید و مداوم: نگرانی بیش از حد در مورد مسائل مختلف، ترس از موقعیت‌های اجتماعی، حملات پانیک.
• مشکلات در کنترل خشم: عصبانیت شدید و مکرر، رفتارهای پرخاشگرانه.
• مصرف بیش از حد مواد مخدر یا الکل: برای مقابله با احساسات منفی یا مشکلات روانی.
علاوه بر این، برخی از اختلالات روانی که ممکن است نیاز به درمان توسط روانپزشک داشته باشند عبارتند از:
• افسردگی
• اختلال دو قطبی
• اختلال اضطراب عمومی
• اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD)
• اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
• اسکیزوفرنی
• اختلال شخصیت

توجه داشته باشید که این لیست کامل نیست و بسیاری از اختلالات روانی دیگر نیز وجود دارند که ممکن است نیاز به درمان توسط روانپزشک داشته باشند.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شما عزیزان را با برخی از موارد ویژگی روانپزشک خوب آشنا کنیم و نکاتی را در خصوص روانپزشک خدمت شما عزیزان ارائه کنیم. همانطور که در این مطلب نیز به آن اشاره کردیم؛ یک روانپزشک خوب دارای ویژگی‌های مختلفی است که از جمله این موارد می‌توان به فروتن بودن، عاقلانه تجویز کردن و نیز ارتباط گرفتن با بیمار اشاره کرد. تمامی این موارد به شما کمک خواهد کرد تا که بتوانید بهترین درمانگر را برای خود انتخاب کنید.
در پایان نیز جا دارد به این موضوع اشاره کنیم که یکی از بهترین کلینیک‌های روانشناسی در حال حاضر کلینیک تخصصی مهر رضوی است که در مشهد واقع شده است. در این کلینیک از بهترین روش‌های درمانی غیر تهاجمی برای درمان بیماران استفاده می‌شود که از جمله این موارد می‌توان به روش درمانی بیوفیدبک و نوروفیدبک اشاره کرد. اگر به دنبال یک درمان مطمئن با بهترین روانپزشکان هستید؛ توصیه ما به شما کلینیک تخصصی مهر رضوی است.

واحد تحقیق و توسعه: کلینیک تخصصی مهر رضوی

مطالب مرتبط

جستجو کنید

خدمات ما

جستجو کنید

رزرو اینترنتی نوبت معاینه

شبکه های مجازی

مطالب اخیر

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

موفق به دریافت پاسخ سوال تان نشدید؟

با واحد تریاژ(راهنمای مراجعین و بیماران) ما در ارتباط باشید تا بلافاصله پاسختان را دریافت کنید