بیوفیدبک عضلات کف لگن

بیوفیدبک عضلات کف لگن + کاربردهای آن

بیوفیدبک عضلات کف لگن یک روش بدن درد است که در آن از حسگرهای ویژه و کامپیوتر برای نمایش اطلاعات مربوط به ماهیچه‌های لگن استفاده می‌شود. این اطلاعات به منظورهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که از جمله این موارد می‌توان به حساسیت و تمرین برای کنترل عملکرد عظلات کف لگن اشاره کرد. بخش اعظمی از بیوفیدبک عضلات کف لگن؛ تمرین مداوم عضلات کف لگن در خانه می‌باشد. به واسطه استفاده از این روش فرد آموزش خواهد دید که چگونه از عضلات کف لگن خود استفاده کند و از ایجاد آسیب در این ناحیه جلوگیری کند. حال در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را در زمینه بیوفیدبک عضلات کف لگن خدمت شما عزیزان شرح دهیم.

فهرست مطالب

اختلال عمکلرد عضلات کف لگن

بی اختیاری ادرار یکی از انواع اختلال عملکرد در ناحیه عضلات کف لگن می‌باشد و دلیل اصلی آن نیز عدم عملکرد صحیح ماهیچه‌های موجود در ناحیه لگن می‌باشد. به واسطه استفاده از بیوفیدبک عضلات کف لگن می‌توانید به صورت کاملا بی خطر مشکل خود را رفع کنید. قبل از این که به روند درمان اختلالات عضلات کف لگن بپردازیم لازم است که اطلاعاتی را در زمینه این اختلال و نیز بیماری‌هایی که به واسطه آن به وجود می‌آید داشته باشید.

همان طور که می‌دانید استخوان لگن یک حلقه نسبتا بزرگ و استخوانی است که در قسمت پایینی ستون فقرات و میان پاها قرار دارد. دردهایی که در ناحیه لگن حس می‌شوند به دلایل مختلفی ایجاد می‌شوند که از جمله آنان می‌توان به درگیری عضلات، کشیدگی رباط لگن و نیز شکستگی لگن اشاره کرد.

به واسطه روش بیوفیدبک نمی‌توان تمامی این موارد را درمان کرد و روش بیوفیدبک تنها برای دردهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که دلیل آن درگیری عضلات این ناحیه باشد. به صورت کلی می‌توان گفت که ناحیه لگن دارای یک واحد عصبی، عضلانی است که در حفظ و کنترل ادرار و ایجاد پاسخ‌های جنسی نقش دارد.

علاوه بر مواردی که به آنان اشاره کردیم، عضلات لگن تنها عضلات عرضی و تحمل کننده بار بدن به شمار می‌روند. در بسیاری از موارد ضعف در این ناحیه مربوط به افزایش سن، شکستگی لگن، چاقی و نیز عدم تحرک می‌باشد. ضعف در این ناحیه دفع طبیعی را در افراد با مشکل رو به رو خواهد کرد و بعد از مدتی به روده بزرگ آسیب‌های جدی وارد خواهد کرد و فرد دچار بی اختیاری در دفع مدفوع و ادرار خواهد شد.

اختلالات کف لگن یا pelvic floor dysfunction چیست؟

اختلالات کف لگن به این معنی است که عضلات موجود در این ناحیه به دلایلی که پیش از این به آن اشاره کردیم، عملکرد طبیعی خود را از دست بدهند. این اختلالات می‌توانند مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشند. به صورت کلی زمان فرد دچار اختلال در عضلات کف لگن می‌شود که ماهیچه‌های لگنی و بافت پیوندی آن دچار ضعف و یا آسیب گردد. در صورت بروز چنین مشکلی فرد برای دفع مدفوع و ادرار خود دچار مشکل خواهد شد؛ زیرا توان شل و سفت کردن ماهیچه لگن خود را نخواهد داشت.

این اختلالات بیشتر به دو صورت دیده می‌شوند که یکی از آنان ضعف ماهیچه کف لگن و یا همان شل شدن بیش از حد می‌باشد. از طزفی نیز در برخی از بیماران این اختلال به صورت سفت شدن غیر طبیعی عضلات کف لگن ظاهر می‌شود. به صورت کلی اگر اختلالات عضلانی کف لگن درمان نشود، ممکن است مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد که از جمله مهمترین آنان می‌توان به آسیب بلند مدت به روده بزرگ، افتادگی رحم در بانوان و نیز یبوست مزمن اشاره کرد.

علائم اختلالات کف لگن

اختلال در عضلات کف لگن علائم بسیاری را به همراه خواهد داشت که از جمله آنان می‌توان به دفع ادرار دردناک، دردهای مکرر در ناحیه لگن، درد زمانی که رابطه جنسی برقرار می‌شود اشاره کرد. اما به صورت کلی اگر بخواهیم علائم شایع در زمان بروز این اختلال را نام ببریم می‌توان به؛ تکرر ادرار، یبوست مزمن، مقاربت دردناک و نیز مشکلات قبل و بعد از زایمان اشاره کرد.

یکی از معضل‌ترین علائمی که در داخل ایران بسیار با آن مواجه هستیم، بی اختیاری ادرار می‌باشد. تحقیقات نشان داده است که میزان بی اختیاری ادرار در داخل ایران چیزی در حدود 70 درصد می‌باشد. هم اکنون در ایران برای درمان بی اختیاری ادرار از روش‌های متعددی استفاده می‌شود که از جمله آنان می‌توان بیوفیدبک عضلات کف لگن که روشی بی خطر است و نیز استفاده از قرص و دارو که دارای عواض بسیاری است اشاره کرد.

دستگاه بیوفیدبک عضلات کف لگن

اختلالات کف لگن به خصوص مشکل بی اختیاری در ادرار یکی از مشکلات شایع در جامعه امروزی به شمار می‌رود. این مشکل به دلایل مختلفی در افراد ایجاد می‌شود که در بخش‌های قبلی به برخی از آنان اشاره کردیم. یکی از روش‌های جدیدی که امروزه برای درمان اختلالات عضلات کف لگن مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده از تکنولوژی بیوفیدبک عضلات کف لگن می‌باشد.

بیوفیدبک عضلات کف لگن یک روش کارآمد و موثر برای درمان این قبیل اختلالات به شمار می‌رود. در این روش فرد به واسطه تمرین و تکرار می‌تواند کنترل عضلات ناحیه کف لگن خود را به دست بگیرد و اختلالات را تا حدودی درمان کند. درمان بی اختیاری ادرار و درمان یبوست با بیوفیدبک در حال حاضر شاخص‌ترین حوزه کاربرد این تکنولوژی به شمار می‌رود. تحقیقات نشان داده است که بیش از 75 درصد افرادی که از این روش برای درمان بی اختیاری ادرار خود بهره می‌برند، بهبود کامل پیدا می‌کنند.

دستگاه بیوفیدبک و یا همان نوار عضله که در این روش مورد استفاده قرار می‌گیرد، نوعی از بیوفیدبک می‌باشد که فعالیت کلی عظلات ناحیه لگن را در خود ثبت می‌کند. برای همین نیز بیمار به واسطه سنسورهایی که روی پوست آن قرار خواهد گرفت می‌تواند به خوبی از شرایط عضلات خود با خبر باشد و عضلات مورد نظر را با قدرت ذهن خود کنترل کرده و نسبت به تقویت آنان اقدام کند. همچنین در مشکل مقاربت دردناک نیز افراد می‌توانند به کمک بیوفیدبک عضلات کف لگن منقبض شده خود را شناسایی کنند و نسبت به ریلکس کردن آن اقدام نمایند.

در این روش به صورت کلی از تکنیک‌های بسیاری استفاده می‌شود که به پزشکان این امکان را خواهد داد که بتوانند روند بهبودی بیمار را تسریع بخشند. این ابزار می‌تواند به خوبی ماهیچه منقبض شده و یا به حالت استراحت در آمده را شناسایی کنند و به بیان ساده یک فیدبک بصری را ایجاد کنند. این فیدبک به بیماران کمک خواهد کرد تا که بتوانند ماهیچه‌های خود را به خوبی شناسایی کنند و کنترل ماهیچه را با حساسیت بیشتری انجام دهند.

بیوفیدبک عضلات کف لگن و بهبود اختلالات لگن

همان طور که می‌دانید استفاده از دارو برای درمان بیماری‌هایی مانند بی اختیاری ادرار عوارض جانبی بسیاری را به همراه دارند. این مسئله در حالی است که با استفاده از بیوفیدبک عضلات کف لگن دیگر خبری از عوارض جانبی نخواهد بود. بیوفیدبک می‌تواند به زنان کمک کند که ماهیچه کف لگن خود را تقویت نمایند. از طرفی نیز به کودکان کمک خواهد کرد تا که بتوانند کنترل ادرار خود را به دست بگیرند.

در حال حاضر یکی از مشکلات رایجی که در میان بانوان وجود دارد، ضعف در عضلات ناحیه لگن می‌باشد. این ضعف مشکلات بسیاری را به همراه خواهد داشت که از جمله مهمترین آنان می‌توان به بی اختیاری ادرار اشاره کرد. تحقیقات ثابت کرده است که شیوع بی اختیاری ادرار در ایران چیزی حدود 70 درصد می‌باشد. همان طور که گفتیم اختلال در عضلات کف لگن به دو صورت می‌باشد که یکی به صورت ضعف در ناحیه لگن می‌باشد و دیگری به صورت اسپاسم خود را نشان می‌دهد.

در برخی موارد ممکن است که فرد بیمار دچار ضعف بیش از حد در عضلات ناحیه لگن شده باشد که در این صورت فیزیوتراپ به واسطه یکسری سیگنال‌های شنوایی ورزش‌هایی را به بیمار آموزش خواهد داد. در حقیقت در روش بیوفیدبک از تمامی حواس برای تقویت عضلات استفاده می‌شود.

در برخی از موارد فیزیوتراپ الکترودهایی را در داخل رکتوم یا واژن قرار خواهد داد و به واسطه آن شل و یا سفت شدن عضلات را به کمک مانیتور به بیمار نشان خواهد داد. به واسطه این روش، فرد می‌تواند به کمک ذهن خود و شرطی سازی ذهن بیاموزد که چگونه عضلات کف لگن خود را کنترل کند و رفته رفته نسبت به تقویت آن اقدام نماید. در حال حاضر از سه روش بیوفیدبک برای درمان عضلات کف لگن استفاده می‌شود که عبارتند از بیوفیدبک الکترومیوگرافیک، بیوفیدبک با استفاده از عامل فشار و نیز بیوفیدبک اولتراسونیک اشاره کرد که در ادامه توضیح مختصری در مورد هر یک خواهیم داد.

بیوفیدبک الکترومیوگرافی

در این روش اطلاعات مربوط به تنش عضلانی اندازه گیری خواهد شد و به فرد نمایش داده می‌شود. در این روش دمای بدن فرد بیمار نیز اندازه گیری خواهد شد و میزان استرس فرد به واسطه دمای بدن فرد اندازه گیری خواهد شد. به عنوان مثال زمانی که فرد دچار استرس شده باشد، دمای پایین را شاهد خواهیم بود. برای همین نیز درمان استرس با بیوفیدبک الکترومیوگرافی انجام می‌شود.

بیوفیدبک با استفاده از عامل فشار(مانومتریک)

از این روش برای منقبض کردن عضلات مقعدی استفاده می‌شود و به فرد آموزش داده می‌شود که در مواقع لزوم اقدام به منقبض کردن ناحیه مقعد خود کند و از خروج مدفوع جلوگیری نماید. این روش یکی از راه کارهایی است که برای بی اختیاری مدفوع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیوفیدبک اولتراسونیک

این نوع بیوفیدبک نیز برای دردهای ناحیه کمر و نیز عضلات کف لگن مورد استفاده قرار می‌گیرد و با نام بیوفیدبک عضلات کف لگن آن را می‌شناسیم. از این روش علاوه بر درمان اختلالات ناحیه کف لگن برای درمان‌های دیگری نیز استفاده می‌شود که از جمله آنان می‌توان به درمان بیماری‌های نارسایی قلبی و آسم اشاره کرد. همچنین درمان تمرکز با بیوفیدبک اولتراسونیک نیز ممکن می‌باشد.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شما عزیزان را با بیوفیدبک عضلات کف لگن و نحوه درمان به واسطه آن را شرح دهیم و انواع بیوفیدبکی که برای درمان اختلالات عضلات کف لگن مورد استفاده قرار می‌گیرد آشنا کنیم. همان طور که در این مطلب نیز به آن اشاره کردیم، روش بیوفیدبک عضلات کف لگن یک روش بسیار کم خطر برای درمان اختلالات عضلات کف لگن به شمار می‌رود و عوارض دارو را نیز به همراه نخواهد داشت. از این رو در صورت بروز مشکلاتی اعم از بی اختیاری در ادرار، تکرر ادرار و نیز دردهای مقاربتی یکی از روش‌های مطمئن و ایمنی که می‌توانید از آن برای درمان مشکل خود استفاده کنید؛ بیوفیدبک عضلات کف لگن می‌باشد.

در پایان جا دارد به این مسئله اشاره کنیم که این موضوع کاملا درست است که بیوفیدبک عضلات کف لگن یک روش کارآمد برای درمان اختلالات عضلانی ناحیه لگنی می‌باشد؛ اما این روش تنها زمانی کاربرد دارد که بحث درگیری عضلات و ضعف آنان در میان باشد و بتوان به واسطه ذهن کنترل آنان را به دست گرفت؛ اما از بیوفیدبک عضلات کف لگن نمی‌توان برای درمان کشیدگی رباط لگن و یا شکستگی لگن استفاده کرد و برای درمان این قبیل مشکلات نیز مراجعه به پزشک و در صورت لزوم عمل جراحی خواهد بود.

واحد تحقیق و توسعه : کلینیک تخصصی مهر رضوی

 

مطالب مرتبط

جستجو کنید

خدمات ما

جستجو کنید

رزرو اینترنتی نوبت معاینه

شبکه های مجازی

مطالب اخیر

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

موفق به دریافت پاسخ سوال تان نشدید؟

با واحد تریاژ(راهنمای مراجعین و بیماران) ما در ارتباط باشید تا بلافاصله پاسختان را دریافت کنید