تفاوت نوروفیدبک و بیوفیدبک چیست

تفاوت نوروفیدبک و بیوفیدبک، کدام یک از این دو روش درمانی بهتر است؟

در این مقاله قصد داریم شما را با دو روش درمانی آشنا کنیم که به واسطه آن بیماران قادر خواهند بود کنترل قابل قبولی را بر روی عملکرد بدن خود داشته باشند. این روش‌ها درمان نوروفیدبک و بیوفیدبک می‌باشند. هر یک از این روش‌های درمانی خصوصیات و کاربردهای خاصی را دارند و در برخی از موارد نیز شاهد فرق نوروفیدبک و بیوفیدبک هستیم. پس با توجه به این موضوع در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی عملکرد و نیز تفاوت نوروفیدبک و بیوفیدبک بپردازیم.

فهرست مطالب

تعریف نوروفیدبک و بیوفیدبک

این دو روش از جمله بهترین روش‌های درمان تکنولوژیک می‌باشند؛ اما در عملکرد با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. بیوفیدبک یک روش درمانی است که در آن با استفاده از تجهیزات الکترونیکی، سیگنال‌های بدن فرد را به نمایش خواهند گذاشت تا بتواند با مشاهده عملکردهای خود در زمان‌های مختلف، کنترل بهتری را بر اعمال خود داشته باشد. به صورت کلی این روش درمانی برای بیماری‌هایی از جمله استرس، دردهای مزمن، بیماری‌های قلبی و نیز سایر اختلالات از این دست مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

اما روش درمانی نوروفیدبک روشی است که با استفاده از تجهیزات الکترونیک، سیگنال‌هایی را به مغز را به فرد نشان خواهد داد که فرد بتواند کنترل بیشتری را نه بر روی اعمال بدنی خود، بلکه بر روی اعمال مغز خود داشته باشد. این روش درمانی بیشتر برای بیماری‌هایی از جمله، اختلالات روانشناختی مانند اضطراب، افسردگی و نیز صدمات مغزی کاربرد دارد. در اینجا جا دارد به این موضوع اشاره کنیم که یکی از موارد تفاوت نوروفیدبک و بیوفیدبک در طول درمان آنان می‌باشد و روش نوروفیدبک طول درمان بیشتری را دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی برخی از موارد تفاوت نوروفیدبک و بیوفیدبک بپردازیم.

هدف بیوفیدبک و نوروفیدبک

تفاوت نوروفیدبک و بیوفیدبک در تاثیرگذاری آنان بر روی نقطه هدف می‌باشد. به صورت کلی هدف نوروفیدبک این است که بتواند به بیمارها کمک کند تا که مغز خود را تقویت کنند و علائم روانی آنان را به مراتب کاهش دهد. روند کار با این دستگاه نیز به این صورت است که فرد با مشاهده الگوهای مغزی خود، می‌تواند کنترل بهتری را بر آن به دست آورد و الگوی مغزی خود را بهبود ببخشد. الگوهای مغزی به صورت یک بازی در مقابل شخص بیمار قرار خواهند گرفت و فرد آموزش خواهد دید که چطور می‌تواند بدون دخالت دست، امواج نمایش داده شده را هدایت و تغییر دهد.

اما این موضوع در مورد بیوفیدبک متفاوت است. در روش بیوفیدبک هدف کنترل بر روی فعالیت‌های بدنی و بیشتر شناخت خود شخص می‌باشد. در حقیقت در روش بیوفیدبک با ارسال پالس‌های بیوشیمیایی مشخصی به مغز و نمایش آن بر روی یک مانیتور به شخص بیمار کمک خواهد کرد تا که بتواند رفتارهای بد خود را تغییر دهد و کنترل بهتری را در فعالیت‌های خود داشته باشد. پس با توجه به این موضوع تفاوت نوروفیدبک و بیوفیدبک بسیار واضح و مشخص می‌باشد.

تفاوت نوروفیدبک و بیوفیدبک به اینجا ختم نخواهد شد ودر موارد دیگری نیز شاهد تفاوت نوروفیدبک و بیوفیدبک خواهیم بود. به عنوان مثال یکی دیگر از موارد تفاوت نوروفیدبک و بیوفیدبک این است که روش بیوفیدک روش درمانی است که در مدت کوتاهی با یادگیری مهارت‌های آن می‌توانید باقی جلسات را در منزل خود انجام دهید اما این موضوع در مورد روش نوروفیدبک کمی زمان‌بر خواهد بود و باید جلسات بیشتری را برای یادگیری آن و استفاده در منزل سپری کنید.

یکی دیگر از موارد تفاوت نوروفیدبک و بیوفیدبک در فرکانس‌های ایجاد شده می‌باشد. فرکانس‌های مغزی که به واسطه روش نوروفیدبک اندازه گیری خواهند شد، شامل امواج دلتا، آلفا و تتا می‌باشند. به عنوان مثال افرادی که دارای بیماری‌های مغزی باشند، دارای امواج بسیار زیادی از نوع تتا می‌باشند. پس برای این که افراد بتوانند سلامت روان خود را به دست آورند در ابتدا باید بتوانند، امواج تتا را کاهش داده و امواج آلفا و بتای مغز خود را افزایش دهند. این امواج در روش بیوفیدبک وجود ندارند.

موارد مصرف بیوفیدبک و نوروفیدبک

یکی دیگر از موارد تفاوت نوروفیدبک و بیوفیدبک در موارد مصرف آنان می‌باشد. معمولا از روش نوروفیدبک برای علائم روانی به مانند اختلالات خواب، بیش فعالی و یا استرس بعد از یک سانحه استفاده خواهد شد؛ اما روش بیوفیدک بک روشی درمانی است که بیشتر برای بیماری‌هایی به مانند فیبرومیالژیا، دردهای عضلانی و دردهای مزمن مورد استفاده قرار خواهد گرفت. پس با توجه به این مسئله، و با در نظر گرفتن تفاوت نوروفیدبک و بیوفیدبک و مشکلی که با آن مواجه هستید، باید به استفاده از هر یک از این دو روش بپردازید؛ در غیر این صورت نتیجه مطلوبی را از استفاده از این روش‌ها به دست نخواهید آورد.

برای اضطراب بیوفیدبک بهتره یا نوروفیدبک؟

برای این که بتوانید یک راهکار مناسب را برای درمان اضطراب بیابید، در ابتدا باید به خوبی تفاوت نوروفیدبک و بیوفیدبک را بدانید. همان طور که می‌دانید هر دو روش نوروفیدبک و بیوفیدبک غیر تهاجمی هستند و خطری را برای بیماران به همراه نخواهند داشت. به عنوان مثال بیوفیدبک از یک سری حسگر استفاده خواهد کرد تا که به واسطه آن بتواند پاسخ‌های فیزیولوژیک به مانند تنفس و دمای پوست فرد بیمار را مورد بررسی قرار دهد. این مسئله در مورد نوروفیدبک نیز صادق است و از این روش نیز می‌توان برای کاهش علائم اضطراب استفاده کرد.

پس با توجه به این موضوع که از هر دو روش می‌توان برای درمان اضطراب استفاده کرد؛ در پایان این شما خواهید بود که تصمیم گیری خواهید کرد که از کدام یک برای درمان خود استفاده کنید. توصیه ما به شما عزیزان این است که برای درمان بیماری‌هایی از جمله اضطراب بهتر است که ابتدا به روانپزشک مراجعه کنید تا که بتواند بهترین گزینه را پیش روی شما قرار دهد.

کدام یک بهتر است؟ نوروفیدبک یا بیوفیدبک؟

با توجه به تفاوت نوروفیدبک و بیوفیدبک در برخی از خصوصیاتی که دارند؛ می‌توان گفت که هر یک از این دو روش مزایا و معایبی را به همراه دارند که فرد بیمار قبل از استفاده از هر یک از این روش‌ها باید آگاهی لازم را در مورد آنان کسب کند. به عنوان مثال بیوفیدبک یک روش درمانی بسیار عالی برای مدیریت بیماری‌هایی به مانند استرس می‌باشد، در حالی که روش نوروفیدبک یک روش درمانی مؤثر برای بیماری‌ های مغز و اعصاب می‌باشد. پس می‌توان گفت که بسته به نیاز، افراد می‌توانند از هر یک از این دو روش درمانی استفاده کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا برخی از مزایا هر یک را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم.

یکی از مزیت‌هایی که روش نوروفیدبک دارد این است که عملکرد ذهنی فرد را بهبود خواهد بخشید و به واسطه این کار زندگی آرام و با ثباتی را برای او به ارمغان خواهد آورد. یکی دیگر از مزیت‌هایی که این روش دارد این است که این روش درمانی را می‌توان با تمرین و تکرار به یک عادت تبدیل کرد و بدون نیاز به دستگاه اقدام به استفاده از آن کرد. از آنجایی نیز که این دو روش غیرتهاجمی هستند، هم اکنون بسیاری از افراد این دو روش درمانی را ترجیح می‌دهند.

مزایای روش بیوفیدبک

روش بیوفیدبک یک روش کاربردی برای مشکلات حافظه شنوایی می‌باشد. از طرفی نیز از این روش می‌توان برای شناسایی سندرم استفاده کرد. از مزیت‌های دیگر این روش نیز می‌توان به این مسئله اشاره کرد که به مانند روش نوروفیدبک، این روش نیز قابلیت یادگیری دارد و بعد از طی کردن چند جلسه بیمار می‌تواند از این روش در منزل خود نیز استفاده کند.

هزینه نوروفیدبک و بیوفیدبک در مقایسه با هم

یکی دیگر از موارد تفاوت نوروفیدبک و بیوفیدبک در هزینه این روش‌ها می‌باشد. به صورت کلی میزان هزینه این روش‌ها بر اساس شرایط شخص بیمار و جلساتی که برای درمان نیاز دارد تعیین خواهد شد. اما به صورت کلی روش نوروفیدبک هزینه بیشتری را در مقایسه با روش درمانی بیوفیدبک به همراه خواهد داشت؛ دلیل این سخن نیز این است که در روش نوروفیدبک از تجهیزات به مراتب ساده‌تری استفاده خواهد شد و نیازی به ابزارهای پیچیده برای استفاده از این روش نخواهد بود.

در صورت انجام تمرین‌های مکرر، افراد قادر خواهند بود از این روش‌ها بدون نیاز به تجهیزات و در منزل استفاده کنند. به واسطه این کار میزان هزینه برای افراد بسیار کاهش خواهد یافت.

تفاوت نوروفیدبک و بیوفیدبک با توجه به ملزومات آن ها

نوروفیدبک و بیوفیدبک هر دو روش‌های درمانی غیرتهاجمی هستند که برای درمان طیف وسیعی از اختلالات مغز و اعصاب استفاده می‌شوند. با این حال، این دو روش تفاوت‌های اساسی با یکدیگر دارند.

همان طوری که گفتیم نوروفیدبک یک روش درمانی است که از امواج مغزی فرد برای آموزش او در مورد نحوه کنترل فعالیت‌های الکتریکی مغز خود استفاده می‌کند. که با استفاده از دستگاه‌های نوروفیدبک انجام می‌شود.

این دستگاه‌ها امواج مغزی فرد را ثبت می‌کنند و این امواج را به فرد نمایش می‌دهند. فرد با مشاهده امواج مغزی خود می‌تواند به مرور زمان یاد بگیرد که چگونه فعالیت‌های الکتریکی مغز خود را تغییر دهد.

برای انجام نوروفیدبک در مشهد، می توانید به کلینیک تخصصی مهر رضوی که دارای تجهیزات نوروفیدبک است مراجعه کنید. این تجهیزات شامل دستگاه‌های نوروفیدبک، الکترودهای سر، و نرم‌افزارهای نوروفیدبک است.

 بیوفیدبک هم نیز یک روش درمانی است که از سایر سیگنال‌های زیستی بدن مانند ضربان قلب، تنفس، و دمای بدن برای آموزش فرد در مورد نحوه کنترل این سیگنال‌ها استفاده می‌کند که با استفاده از دستگاه‌های بیوفیدبک انجام می‌شود.

این دستگاه‌ها سیگنال‌های زیستی بدن را ثبت می‌کنند و این سیگنال‌ها را به فرد نمایش می‌دهند. فرد با مشاهده سیگنال‌های زیستی خود می‌تواند به مرور زمان یاد بگیرد که چگونه این سیگنال‌ها را کنترل کند. برای انجام بیوفیدبک در مشهد می توانید به کلینیک تخصصی مهر رضوی مراجعه کنید.

ملزومات بیوفیدبک

برای انجام بیوفیدبک، فرد باید به یک مرکز درمانی که دارای تجهیزات بیوفیدبک است مراجعه کند. این تجهیزات شامل دستگاه‌های بیوفیدبک، الکترودهای بدن، و نرم‌افزارهای بیوفیدبک است.

فرد در هنگام استفاده از نوروفیدبک چه حسی دارد؟

تجربه استفاده از نوروفیدبک می‌تواند برای هر فرد متفاوت باشد، اما به طور کلی، بیشتر افراد تجربه‌ای راحت و بدون درد دارند. در اینجا چند نکته درباره احساسات و تجربیات معمول در هنگام استفاده از نوروفیدبک آورده شده است:

1. راحتی و آرامش: بیشتر افراد در طول جلسات نوروفیدبک روی صندلی راحت می‌نشینند و احساس راحتی و آرامش می‌کنند.

2. احساس بدون درد: الکترودها به پوست سر وصل می‌شوند تا فعالیت مغزی را اندازه‌گیری کنند، اما این کار بدون درد است و فقط ممکن است کمی حس خنکی از ژل رسانا که برای اتصال الکترودها استفاده می‌شود، داشته باشند.

3. تمرکز بر صفحه نمایش: افراد معمولاً به یک صفحه نمایش نگاه می‌کنند که ممکن است بازی‌های ساده، فیلم یا تصاویری را نشان دهد که با فعالیت مغزی آن‌ها تغییر می‌کند. تجربه نگاه کردن به این صفحه نمایش می‌تواند جالب و حتی سرگرم‌کننده باشد.

4. احساس خستگی یا آرامش بعد از جلسه: برخی افراد ممکن است بعد از جلسه احساس خستگی کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است احساس آرامش و افزایش انرژی داشته باشند.

5. تغییرات تدریجی: بسیاری از افراد تغییرات تدریجی در حالت‌های ذهنی و عملکردهای شناختی خود را پس از چندین جلسه تجربه می‌کنند. این تغییرات ممکن است شامل بهبود تمرکز، کاهش استرس و اضطراب، یا بهبود خواب باشد.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم شما را با دو روش نوروفیدبک و بیوفیدبک آشنا کنیم و به نحوه استفاده و نیز تفاوت نوروفیدبک و بیوفیدبک پرداختیم. همان طور که در این مطلب نیز به آن اشاره کردیم، این دو روش از آنجایی که کاربردهایی به نسبت شبیه به یکدیگر دارند برخی از افراد را دچار سردرگمی خواهند کرد. به همین خاطر نیز برای استفاده از این روش‌ها باید به خوبی تفاوت نوروفیدبک و بیوفیدبک بدانید. به عنوان مثال می‌توان از روش بیوفیدبک برای کاهش استرس و اضطراب استفاده کرد و از روش نوروفیدبک می‌توان برای اختلالات مغزی بهره برد.

در رابطه با تفاوت نوروفیدبک و بیوفیدبک در هزینه نیز می‌توان این گونه بیان کرد که از آنجایی که در روش بیوفیدبک از تجهیزات به نسبت ساده‌تری استفاده خواهد شد و از طرفی نیز طول دوره درمان در این روش کوتاه‌تر می‌باشد، هزینه درمان در روش بیوفیدبک به مراتب کمتر از نوروفیدبک می‌باشد. البته همان طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم هر یک از دو روش کاربردهای خاصی ر دارند و در موارد مشخصی باید از آنان استفاده کرد.

سوالات متداول

1. بیوفیدبک در درمان چه بیماری‌هایی نقش دارد؟

بیوفیدبک به عنوان یک روش غیردارویی و غیرجراحی، در درمان چندین نوع بیماری و مشکلات جسمانی و روانی می‌تواند نقش مهمی ایفا کند. این روش بر پایه آموزش فرد به کنترل فعالیت‌های فیزیولوژیکی خود، مانند ضربان قلب، تنفس، سطح استرس، تنش عضلانی و … تمرکز دارد. برخی از بیماری‌ها و مشکلاتی که می‌تواند با بیوفیدبک مدیریت شوند، عبارتند از:اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی (ADHD)، اضطراب و اختلالات اضطرابی، افسردگی، درد مزمن، فشار خون بالا، افزایش عملکرد ورزشی و هنری و بهبود خواب.

2. انواع بیوفیدبک را نام ببرید؟

بیوفیدبک در انواع مختلفی ارائه می‌شود که شامل موارد زیر می‌باشند: نوروفیدبک (Neurofeedback)، الکترومیوگرافیک بیوفیدبک (EMG Biofeedback)، فعالیت قلبی بیوفیدبک (HRV Biofeedback)، بیوفیدبک تنفسی (Respiration Biofeedback)، هدایت پوستی بیوفیدبک (EDA Biofeedback)، بیوفیدبک دما (Temperature Biofeedback).

3. تفاوت نوروفیدبک و بیوفیدبک چیست؟

تفاوت اصلی بین نوروفیدبک و بیوفیدبک به ویژه در زمینه هدف و نوع داده‌هایی که بر اساس آن‌ها عمل می‌کنند. به طور کلی، هر دو روش بیوفیدبک و نوروفیدبک از اصول یکسانی برای آموزش به کنترل و تنظیم فعالیت‌های بدنی استفاده می‌کنند، اما تفاوت اصلی آن‌ها در نوع داده‌هایی است که از آن‌ها بهره می‌برند و هدف اصلی که بر روی آن تمرکز دارند.

4. نوروفیدبک در درمان چه بیماری‌هایی نقش دارد؟

نوروفیدبک به عنوان یک روش درمانی غیردارویی و غیرجراحی، در درمان چندین نوع بیماری و مشکلات روانی و عصبی می‌تواند نقش مهمی ایفا کند. این روش بر پایه آموزش فرد به کنترل و بهبود فعالیت‌های الکتریکی مغز (امواج مغزی) تأکید دارد. برخی از بیماری‌ها و شرایط که می‌توانند با نوروفیدبک مدیریت شوند، شامل: اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی (ADHD)، اضطراب و اختلالات اضطرابی، افسردگی، میگرن، اختلالات خواب، تشنج‌های ناشی از استرس، و بیماری‌های نورولوژیک مانند پارکینسون و صرع می شود.

 واحد تحقیق و توسعه کلینیک تخصصی مهر رضوی

مطالب مرتبط

جستجو کنید

خدمات ما

جستجو کنید

رزرو اینترنتی نوبت معاینه

شبکه های مجازی

مطالب اخیر

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

موفق به دریافت پاسخ سوال تان نشدید؟

با واحد تریاژ(راهنمای مراجعین و بیماران) ما در ارتباط باشید تا بلافاصله پاسختان را دریافت کنید