درمان استرس با نوروفیدبک امکان‌پذیر است؟

درمان استرس با نوروفیدبک امکان‌پذیر است؟

استرس و اضطراب یک واکنش طبیعی در تمام افراد هنگام مواجه با تنش‌ها و تجربیات تلخ عاطفی و احساسی است. اما اگر به‌ صورت مداوم و همیشگی وجود داشته باشد، زندگی طبیعی و روزانه افراد را با اختلال مواجه می‌کند. درمان نوروفیدبک یکی از جدیدترین و موثرترین روش‌های درمان این اختلال است. در ادامه به بررسی مفهوم استرس می‌پردازیم، و درنهایت درمان استرس با نوروفیدبک را بطورکامل توضیح می‌دهیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

استرس چیست؟

استرس یک احساس تنش عاطفی یا عصبی است که به دلایل مختلف ایجاد می‌شود و موجب بروز ناامیدی و عصبانیت در افراد می‌شود. به عبارت دیگر می‌توان گفت استرس همان واکنشی است که بدن در برابر یک چالش یا تقاضا از خود نشان می‌دهد. این واکنش می‌تواند در لحظات حساس بسیار مثبت باشد. برای مثال استرس می‌تواند به شما کمک کند تا از خطرات مختلف در امان بمانید.

خوب است بدانید که بدن هریک از ما هنگام مواجه با استرس هورمون ترشح می‌کند. این هورمون با افزایش هوشیاری مغز تنش عضلانی و بالا رفتن نبض را به همراه دارد. این نکته را در نظر داشته باشید که این واکنش‌ها در کوتاه‌ مدت بسیار خوب هستند و شما به کمک آن‌ها می‌توانید شرایط ایجادکننده استرس را کنترل نمایید. ولی اگر به‌صورت مزمن و مداوم باشند، سلامت روح و جسم شما را تحت تأثیر قرار خواهند داد. استرس را به دو دسته اصلی استرس مزمن و استرس حاد تقسیم و گروه‌بندی می‌کنند. استرس مزمن برای مدت زمان طولانی‌تری ادامه دارد و از مهم‌ترین دلایل بروز آن می‌توان به مشکلات مالی، ازدواج ناموفق، مشکل در کار و دیگر دلایل مشابه اشاره کرد.

در سمت دیگر استرس حاد کوتاه‌مدت است و به سرعت از بین می‌رود.به کمک این نوع استرس شما می‌توانید موقعیت‌های خطرناک را به خوبی کنترل نمایید. این نکته را در نظر داشته باشید که همه افراد در یک برهه زمانی استرس حاد را تجربه کرده‌اند. استرس با علائم جسمی و عاطفی مختلف همراه است که در بعضی اوقات افراد متوجه نمی‌شوند این علائم ناشی از استرس هستند. به‌طورکلی رایج‌ترین و مهم‌ترین علائم و نشانه‌های وجود استرس عبارتند از:

  • اسهال یا یبوست
  • درد مزمن
  • سردرد
  • کمبود انرژی
  • اختلال در تمرکز
  • مشکلات جنسی با شریک زندگی
  • مشکلات گوارشی
  • کاهش اشتها یا کاهش وزن
  • افزایش اشتها یا افزایش وزن
  • و…

انواع اختلالات اضطرابی چیست ؟

اختلالات اضطرابی به عنوان تجربه‌های مزمن و شدید احساس ترس و اضطراب توصیف می‌شوند. افراد مبتلا احساس اضطراب زیادی در مورد رویدادهای آینده دارند و به واکنش به رویدادهای کنونی، دستخوش ترس می‌شوند. این مسئله می‌تواند به‌شدت بر عملکرد آن‌ها در زندگی روزمره تأثیر منفی بگذارد.

اختلالات اضطرابی، به استثنای اختلال مصرف مواد، یکی از شایع‌ترین اختلالات روانی هستند و تقریباً ۲۸ درصد از افراد در طول عمر خود تحت تأثیر این اختلال قرار می‌گیرند. شیوع این اختلال بیشترین میزان خود را بین سنین ۳۰ تا ۴۴ سالگی دارد.
اختلالات اضطرابی شامل انواع مختلفی از بیماری‌ها و مشکلات روانی هستند که با احساسات نگرانی، استرس، و نگرانی مزمن همراه هستند و می‌توانند بر زندگی روزمره فرد تأثیر بگذارند. این اختلالات شامل:

1. اختلال پانیک (وحشت زدگی): در این اختلال، فرد دچار حملات ناگهانی اضطراب شدید و ترس می‌شود که ممکن است با علائم فیزیکی شدیدی همراه باشد، مانند تنگی نفس، تپش قلب، عرق‌ریزی و لرزش.

2. بازارهراسی (آگورافوبیا): افراد دچار این اختلال، از مواجهه با مکان‌های عمومی و بازارها می‌ترسند و ممکن است به علت ترس از تردد در این مکان‌ها، از شرکت در فعالیت‌های روزمره منع شوند.

3. هراس‌های اختصاصی یا ویژه (فوبیا‌ها): این اختلالات شامل ترس نامنطقی و شدید از چیزها یا موقعیت‌های خاص می‌شود؛ مثلاً ترس از ارتفاعات (اکروفوبیا)، حشرات (انتوموفوبیا) یا ترس از خون (همافوبیا).

4. اختلال اضطراب اجتماعی(جمع‌هراسی): افراد دچار این اختلال، از مواجهه با موقعیت‌های اجتماعی می‌ترسند و نگرانی شدیدی از نقد یا قضاوت دیگران دارند که ممکن است باعث اجتناب از مواقع اجتماعی شود.

5. اختلال اضطراب فراگیر (منتشر): در این اختلال، اضطراب و نگرانی به طور مداوم و در مورد مسائل مختلف زندگی روزمره وجود دارد و ممکن است بدون علت مشخص باشد.

6. اختلال وسواس فکری-عملی: افراد مبتلا به این اختلال، افکار و نگرانی‌های مکرر (وسواس) دارند و عملکردهای تکراری (عملی) را برای کاهش استرس انجام می‌دهند، حتی اگر این عملیات ناگزیر به نظر نرسد.

7. اضطراب موقعیتی: این اضطراب معمولاً به مواقع خاص محدود می‌شود، مانند ترس از سوار شدن در وسایل نقلیه عمومی، حمله تاکسی یا ورود به مکان‌هایی که احساس امنیت ندارند.

اختلال اضطراب اجتماعی

اختلال اضطراب اجتماعی یک نوع اختلال اضطرابی است که افراد دچار ترس و نگرانی شدیدی از مواجهه با موقعیت‌های اجتماعی می‌شوند. افرادی که از این اختلال رنج می‌برند، ممکن است از مواقعی که باید با دیگران ارتباط برقرار کنند، مثل ملاقات با افراد جدید، شرکت در جلسات، گفتگوی عمومی یا حتی حضور در مکان‌های عمومی، می‌ترسند. این ترس می‌تواند به عوارضی مانند ترس از نقد و انتقاد دیگران، ترس از توهین یا رفتارهای شرم‌آور، و حتی ترس از شرم‌آوری در مواقعیت‌های عمومی منجر شود. افراد مبتلا به این اختلال ممکن است از انجام کارهای روزمره و اجتماعی خودداری کنند و در نتیجه از افرادی که در اطراف آن‌ها هستند، دوری جسته و احساس تنهایی کنند. این اختلال می‌تواند بر کیفیت زندگی فرد و تعاملات اجتماعی‌اش تأثیر منفی بگذارد.

ترس افراطی یا فوبیا

ترس افراطی یا فوبیا، یک نوع اختلال اضطرابی است که در آن فرد به شدت ترسانده از یک موقعیت، موجود یا شرایط خاص می‌شود، به‌طوری که این ترس با واقعیت ارتباطی ندارد و در برابر موقعیت‌هایی که اکثر افراد به‌طور معمول با آن‌ها روبرو می‌شوند، افراطی و نامتعادل است. این اختلال می‌تواند در مورد اشیاء یا مواقع مختلفی مانند حیوانات، ارتفاعات، خوابیدن در محل‌های تاریک، پرواز، خون و آزمایشات پزشکی و غیره باشد. افراد مبتلا به فوبیا ممکن است از مواجهه با موقعیت یا شرایطی که ترس آن‌ها را برانگیزد، خودداری کنند و این موضوع می‌تواند به تحمل زندگی روزمره و اجتماعی آن‌ها آسیب بزند. درمان این اختلال معمولاً شامل روش‌های روان‌درمانی مثل روان‌درمانی شناختی-رفتاری و یا استفاده از داروهای ضداضطراب است.

اختلال وسواس فکری

اختلال وسواس فکری، یک نوع اختلال اضطرابی است که با تکرار و مکرر شدن فکرها، ترس‌ها یا تصورات ناخواسته و ناپسندی همراه است. افراد مبتلا به این اختلال ممکن است به صورت مداوم با افکار خود مبارزه کنند و سعی کنند تا با انجام عملیات ذهنی خاص یا رفتارهای خاص، احساسی ناخواسته را کنترل کنند. این افراد معمولاً از افکار و تصورات خود ناراحت می‌شوند و برای کاهش استرس و ناراحتی، به تکرار رفتارها یا عملیات ذهنی متمایل می‌شوند. مثال‌هایی از این افکار شامل ترس از آلوده شدن، ترس از ایجاد صدمه به دیگران، ترس از عدم اطمینان و غیره می‌باشد. درمان اختلال وسواس فکری معمولاً شامل روش‌های روان‌درمانی مثل روان‌درمانی شناختی-رفتاری (CBT)، داروهای ضداضطراب و ضدافسردگی و یا ترکیبی از این دو است.
اضطراب زشتی یا بد شکلی بدن یا BDD-
اضطراب زشتی بدن یا BDD، یک اختلال روانی است که در آن فرد به طرز مفرطی از شکل بدن خود ناراحت می‌شود. افراد مبتلا به BDD به طور مداوم به فکر و نگرانی درباره ابعاد، شکل، یا جزئیات خاصی از بدن خود می‌پردازند که به نظرشان زشت یا نامطلوب می‌آید. این نگرانی‌ها می‌تواند به اندازه‌ی زیادی از وقت و انرژی افراد را درگیر کند و باعث مشکلات اجتماعی، شغلی و روابط شخصی آن‌ها شود. افراد مبتلا به BDD ممکن است به طور مداوم در آینه نگاه کنند، تلاش کنند که بخش‌های خاصی از بدنشان را پنهان کنند یا از فعالیت‌های اجتماعی و رویدادهایی که نیازمند ظاهر شدن در جلوی دیگران است، دوری کنند. درمان BDD معمولاً شامل مشاوره روانشناختی و در مواردی داروها نظیر مهارکننده‌های عصبی می‌شود.

نوروفیدبک چگونه استرس را درمان می‌کند؟

در حال حاضر روش‌های درمانی مختلف ازجمله دارودرمانی، روان‌درمانی، نوروفیدبک و… جهت درمان استرس وجود دارد. درمان استرس با نوروفیدبک یکی از موثرترین و جدیدترین روش‌های درمانی است که تفاوت آن با دیگر روش‌ها، می توان به بدون عارضه‌ بودن اشاره کرد. این نکته را فراموش نکنید که درمان استرس با روش نوروفیدبک اثرات ماندگار دارد و به مغز باد می‌دهد که چگونه خود را اصلاح کند. در نوروفیدبک درمان به‌صورت ریشه‌ای انجام می‌گیرد.

به این معنا که کارکرد مغز بطورکامل اصلاح می‌شود و مغز از حالت اضطراب بیرون می‌آید. لازم به ذکر است که چون مغز در این روش آرامش را یاد می‌گیرد، حالت خود را حفظ می‌کند و درنهایت تأثیر درمان پایدار خواهد شد. به عبارت دیگر می‌توان گفت نوروفیدبک از طریق تنظیم فعالیت مغز و کاهش عدم تقارن آلفا موجب بهبود اضطراب و استرس می‌شود. درمان استرس با نوروفیدبک دارای مزایای غیرتهاجمی، واکنش نامطلوب کم‌تر و ایمنی و راحتی بسیار بالا است.

تأثیر نوروفیدبک در درمان استرس به چه میزان است؟

پیش از هرچیزی این نکته را در نظر داشته باشید که مغز افراد مضطرب نسبت به افراد عادی بسیار تحریک‌پذیرتر است. به همین جهت این افراد احساساتی را به‌ صورت مکرر تجربه می‌کنند که موجب برهم‌ زدن تعادل در امواج مغزی آن‌ها می‌شود. درنتیجه این امر زندگی روزمره افراد تحت تأثیر قرار می‌گیرد. همانطور که گفتیم درمان استرس با نوروفیدبک یک روش جهت تنظیم و متعادل‌سازی امواج مغز است. به همین خاطر می‌توان گفت نوروفیدبک تأثیر بسیاری در درمان استرس و اضطراب دارد و می‌توان آن را به‌ عنوان بهترین و ثمربخش‌ترین روش‌های درمانی شناخته‌شده معرفی کرد.

آیا درمان استرس و اضطراب با نوروفیدبک قطعی و دائمی است؟

پیش از درمان استرس با نوروفیدبک بسیاری از افراد می‌پرسند که این درمان دائمی است یا خیر. لازم به ذکر است که دائمی‌ بودن درمان استرس با نوروفیدبک به چند پارامتر مهم وابسته است. از مهم‌ترین و اصلی‌ترین این پارامترها می‌توان به همکاری فرد و خانواده وی با درمانگران، اتمام دوره درمانی و… اشاره کرد. این نکته را در نظر داشته باشید که نوروفیدبک همانند دیگر درمان‌های تکنولوژیک در گروه روش‌های آموزش مغزی قرار می‌گیرد. درنتیجه این امر شما باید حتماً دوره درمان خود را کامل پشت سر گذارید و آن را نصف‌ونیمه رها نکنید.

پیش از درمان استرس با نوروفیدبک حتماً یک مرکز درمانی معتبر پیدا کنید و فراموش نکنید که درمان‌های نوروتراپی به تجربه و تخصص بسیار بالایی نیاز دارند. درنتیجه هر فرد نمی‌تواند آن‌ها را انجام دهد. به‌طورکلی می‌توان گفت قطعی‌بودن درمان استرس با نوروفیدبک به چگونگی انجام این روش درمانی محبوب و اثرگذار وابسته است.

مزیت‌های نوروفیدبک در درمان استرس و اضطراب

همانطور که گفتیم درمان استرس با نوروفیدبک نسبت به دیگر روش‌های درمانی مشابه مزایای بسیاری دارد که یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها کم عارضه‌بودن نوروفیدبک است. در ادامه به معرفی و بررسی مزایای درمان استرس و اضطراب با Neurofeedbackمی‌پردازیم.

درمان هرگونه استرس و اضطراب

Neurofeedback برخلاف دیگر روش‌های درمانی استرس و اضطراب می‌تواند بر روی هر نوع از این اختلال اثر گذارد و آن را بهبود بخشد. به عبارت دیگر نوروفیدبک میان هیچ‌یک از اختلالات اضطراب و استرس تفاوت نمی‌گذارد و همه را درمان می‌کند.

بدون عوارض جانبی

همانطور که گفتیم یکی از مهم‌ترین مزایای درمان استرس با نوروفیدبک عوارض جانبی بسیار کم آن است. البته جالب است بدانید که در بسیاری از موارد انجام این نوع درمان هیچ عوارض جانبی به همراه ندارد.

بازه درمانی کوتاه

یکی‌دیگر از مزایای درمان استرس با نوروفیدبک بازه درمانی کوتاه آن است. این نوع درمان برخلاف درمان‌های مشابه چندسال طول نمی‌کشد و شما با پشت سرگذاشتن چند جلسه تأثیر آن را مشاهده خواهید کرد. البته همانطور که گفتیم درمان قطعی استرس با Neurofeedback تنها در صورتی انجام می‌پذیرد که تمام جلسات درمانی تعیبن‌شده توسط پزشک را بگذرانید.

هزینه مناسب

احتمالأ هنگام پرداخت هزینه جلسات نوروفیدبک با خود می‌گویید که هزینه این جلسات تا که حد بالا است. اما این نکته را در نظر داشته باشید که هزینه تمام‌شده نوروفیدبک در مقایسه با دیگر روش‌های درمانی بسیار کم‌تر و پایین‌تر است.

بهترین مرکز درمان استرس با نوروفیدبک در مشهد کجاست؟

همانطور که بدون شک می‌دانید در حال حاضر مراکز مختلف و بسیاری در حوزه درمان استرس با نوروفیدبک در سطح کشور و شهر مشهد فعالیت دارند. فراموش نکنید که هر فرد که در این زمینه فعال است را نمی‌توان یک متخصص دانست. کلینیک تخصصی مهر رضوی یکی از بهترین و معتبرترین مراکز فعال شهر مشهد در حوزه‌ی درمان استرس با Neurofeedback می‌باشد. این کلینیک مجهز به دستگاه‌های درمانی و ارزیابی‌های تکنولوژیک است و خدمات درمانی مختلف ارائه می‌دهد. بنابریان اگر به دنبال انجام نوروفیدبک در مشهد هستید می توانید با سیستم نوبت‌دهی اینترنتی این کلینیک نزدیک‌ترین زمان خالی را برای مراجعه انتخاب نمایید و خدمات موردنظر را بدون هیچ‌گونه توقف یا معطلی دریافت کنید.

جالب است بدانید که اگر ندانید کدام درمان برای شما بهتر و مناسب‌تر است با مراجعه به واحد تریاژ کلینیک مهر رضوی می‌توانید علائم خود را بگویید تا به این ترتیب به متخصص مربوط معرفی شوید. درمان استرس با نوروفیدبک یکی از آشناترین و محبوب‌ترین خدمات درمانی این کلینیک است که بدون هیچ گونه عوارض جانبی انجام می‌گیرد.

درنهایت این نکته را در نظر داشته باشید که این کلینیک هیچ محدودیتی ندارد و شما می‌توانید به‌ صورت تلفنی و حضوری خدمات مورد نظر خود را دریافت نمایید. کلینیک مهر رضوی تمام بیماران با هر سنی را نیز پذیرش می‌کند و یک مرکز درمانی مناسب برای کودکان و بزرگسالان به شمار می‌آید.

چه زمانی از روش درمانی نورفیدبک استفاده می شود؟

نوروفیدبک یک روش درمانی غیرتهاجمی است که برای تنظیم فعالیت‌های مغز و بهبود عملکردهای مختلف آن به کار می‌رود. این روش در طیف وسیعی از اختلالات و شرایط می‌تواند موثر باشد.

شرایطی که نوروفیدبک می‌تواند در درمان آن‌ها موثر باشد:

• اختلالات اضطرابی: اضطراب عمومی، اختلال پانیک، اختلال وسواس فکری- عملی (OCD)

• اختلالات خلقی: افسردگی، اختلال دوقطبی

• اختلالات توجه و تمرکز: اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی (ADHD)

• اختلالات خواب: بی‌خوابی، اختلال خواب REM

• اختلالات یادگیری: مشکلات خواندن، نوشتن، محاسبات

• سردردهای مزمن: میگرن، سردردهای تنشی

• آسیب‌های مغزی: تروما، سکته مغزی

• اختلالات عصبی: اوتیسم، صرع (در برخی موارد)

• بهبود عملکرد شناختی: افزایش تمرکز، بهبود حافظه، افزایش خلاقیت

به طور کلی، نوروفیدبک می‌تواند در مواردی که اختلالات ناشی از عدم تعادل در فعالیت‌های مغز باشند، موثر باشد.

جمع‌بندی

در مطالب فوق به بررسی درمان استرس با نوروفیدبک پرداختیم و مزایای این روش درمانی را بیان کردیم. همانطور که گفتیم استرس یک احساس تنش عاطفی یا عصبی است که به دلایل مختلف ایجاد می‌شود و موجب بروز ناامیدی و عصبانیت در افراد می‌شود. به عبارت دیگر می‌توان گفت استرس همان واکنشی است که بدن در برابر یک چالش یا تقاضا از خود نشان می‌دهد.

این واکنش می‌تواند در لحظات حساس بسیار مثبت باشد. برای مثال استرس می‌تواند به شما کمک کند تا از خطرات مختلف در امان بمانید. در حال حاضر روش‌های درمانی مختلف ازجمله دارودرمانی، روان‌درمانی، نوروفیدبک و… جهت درمان استرس وجود دارد. درمان استرس با نوروفیدبک یکی از موثرترین و جدیدترین روش‌های درمانی است که تفاوت آن با دیگر روش‌ها در بدون عارضه‌بودن است.

پیش از درمان نوروفیدبک حتماً یک مرکز معتبر و متخصص پیدا نمایید تا به این ترتیب در دام عوارض جانبی این روش درمانی قرار نگیرید. کلینیک مهر رضوی یکی از معتبرترین و آشناترین این مراکز است که شما می‌توانید خدمات موردنظر خود را از آن‌ها دریافت کنید. خدمات درمانی کلینیک مهر رضوی به کمک پیشرفته‌ترین و بهترین دستگاه‌های درمانی موجود در بازار انجام می‌گیرند.

فراموش نکنید که دائمی‌ بودن درمان استرس با نوروفیدبک به چند پارامتر مهم وابسته است. از مهم‌ترین و اصلی‌ترین این پارامترها می‌توان به همکاری فرد و خانواده وی با درمانگران، اتمام دوره درمانی و… اشاره کرد. البته دیگر روش‌های درمانی استرس نیز چنین شرایطی دارند و نمی‌توان در رابطه با آن‌ها نیز به‌طور قطعی نظر داد.

 واحد تحقیق و توسعه کلینیک تخصصی مهر رضوی

مطالب مرتبط

جستجو کنید

خدمات ما

جستجو کنید

رزرو اینترنتی نوبت معاینه

شبکه های مجازی

مطالب اخیر

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

موفق به دریافت پاسخ سوال تان نشدید؟

با واحد تریاژ(راهنمای مراجعین و بیماران) ما در ارتباط باشید تا بلافاصله پاسختان را دریافت کنید