درمان تمرکز با نوروفیدبک

درمان تمرکز با نوروفیدبک + 7 نکته مهم

همه‌ی ما می‌دانیم که فرمانده بدن ما مغز است و تمامی عملکردهای اعضای بدن را مغز کنترل می‌کند. از همین رو بسیاری از اختلالات مثل اختلال در خواب، اضطراب، افسردگی، عدم تمرکز و سایر اختلالات روانشناختی ناشی از عملکرد غیر طبیعی مغز هستند. نوروفیدبک یک روش نوین و کاربردی برای تشخیص و درمان بسیاری از این اختلالات است که به صورت آموزش دادن مغز توسط خود مغز انجام می‌گیرد. در روش درمانی نوروفیدبک به خوبی می‌توان مغز را آموزش داد تا به عملکرد طبیعی خود بازگردد. درمان تمرکز با نوروفیدبک بر همین اساس انجام می‌گیرد.

اگر عملکرد مغز به حالت طبیعی و نرمال خود برنگردد، ممکن است فرد از اختلالات جدی­­­‌تر مثل عدم تعادل و یا احساسات مزمن نیز رنج بکشد و زندگی روزمره‌اش با مشکلات زیادی مواجه شود. اگر شما هم درباره درمان تمرکز با نوروفیدبک کنجکاو هستید و می‌خواهید با این روش درمانی جدید بیشتر آشنا شوید، توصیه می‌کنیم تا آخر مقاله ما را همراهی کنید.

درمان تمرکز با نوروفیدبک

قبل از اینکه درباره درمان تمرکز با نوروفیدبک صحبت کنیم، بهتر است کمی بیشتر با روش درمانی نوروفیدبک آشنا شویم. در این روش درمانی، یکسری آموزش‌ها و تنظیماتی به مغز داده می‌شود. به این صورت که شرایطی برای مغز فراهم می‌شود که به واسطه واکنش‌ها و فیدبک‌های دریافت شده از بدن و محیط اطراف، عملکردهای گوناگون جسمی و روانی بهبود و تنظیم می‌یابد تا مغز بتواند تعامل بهتری با محیط داشته باشد. طبق مطالعات انجام شده، پزشکان متوجه شده‌اند که غیرطبیعی بودن امواج مغز منجر به عملکردهای غلط در بدن می‌شود.

مغز انسان یک سیستم بسیار پیچیده است که باید مشکلاتی که در آن به وجود می‌آید به نحوی درمان شود تا زندگی فرد دچار اختلال نشود. یک نکته مثبت درمورد مغز این است که می‌تواند عملکردهای خودش را تنظیم کند و در صورت وجود مشکلی مثل عدم تمرکز و یا اضطراب، آن را بهبود بخشد. اما برای رسیدن به این مرحله باید مغز به آگاهی درستی از خود برسد. همانطور که می‌دانید مهم‌ترین عامل در یادگیری درست و انجام صحیح کارهای روزمره، داشتن تمرکز و ذهن روشن است. درواقع می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین توانایی‌های مغز، داشتن تمرکز است. عدم تمرکز اکثرا در سنین کودکی دیده می‌شود و کودکان مبتلا به این اختلال نمی‌توانند گفته‌های معلم را درک کنند که این مسئله، آسیب شدیدی به شرایط تحصیلی آن‌ها می‌زند.

برای افزایش تمرکز روش‌های درمانی زیادی مثل مصرف دارو، آموزش‌های درمانی، مشاوره و … وجود دارد که درمان تمرکز با نوروفیدبک امروزه بسیار موثر و کارآمد عمل کرده و نتایج بسیار شگفت انگیزی به جای گذاشته است. درمان عدم تمرکز با نوروفیدبک در زبان ساده به معنای حفظ و نگهداری توجه و حواس بر روی یک موضوع خاص مثل یادگیری است. در درمان تمرکز با نوروفیدبک، به مغز آموزش‌های خاصی داده می‌شود تا فرد بتواند در زمان انجام یک کار، توجه کنترل شده‌ای داشته باشد.

نحوه انجام درمان تمرکز با نوروفیدبک

یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های هر فردی که می‌خواهد یک روش درمانی جدید را شروع کند، داشتن اطلاعات کافی درباره آن است. چراکه در این صورت با داشتن آگاهی کامل، می‌تواند روش درمانی مورد نظر خود را انتخاب کند و در معرض آن قرار گیرد. اولین مرحله در درمان تمرکز با نوروفیدبک، دادن شرح حال کامل به درمانگر است.

سپس درمانگرتان، یکسری سنسورهایی که حسگر یا الکترود نام دارند را بر روی نواحی خاصی از سر شما قرار می‌دهد. این حسگرها می‌توانند به صورت کلاه و یا باندهایی باشند که کمک می‌کنند فعالیت سلول‌های مغزی‌تان ثبت شود تا شما بتوانید آن فعالیت‌ها را به صورت امواج مغزی بر روی یک نمودار مشاهده کنید. در این مرحله از درمان تمرکز با نوروفیدبک، شما باید سعی کنید فقط با فعالیت مغزی و بدون اینکه از دست‌هایتان کمک بگیرید، یک فیلم پخش کنید و یا اینکه یک بازی کامپیوتری انجام دهید.

هنگامی که صداها کم یا زیاد می‌شود و یا تغییری در موقعیت‌های فیلم درحال پخش ایجاد می‌شود و یا هنگام برد و باخت و کسب امتیاز در بازی کامپیوتری، یکسری واکنش‌هایی از مغز بروز می‌دهد. شما توسط اطلاعاتی که درباره امواج مناسب و نامناسب امواج مغزی‌تان دارید، می‌توانید وضعیت فیلم و یا انجام بازی را به درستی اصلاح کنید. تکرار این شرایط و تمرین‌های مدام می‌تواند امواج مغزی را دچار تغییر کند و مغز به کمک خود تنظیمی، فرایندهای مغزی و امواج موجود در خود را اصلاح کند. درواقع در درمان تمرکز با نوروفیدبک، فعالیت امواج مغزی به سمت الگوهای مطلوب‌تر و کنترل شده هدایت می‌شود.

نقش نوروفیدبک در تقویت حافظه

معمولا یکی از مشکلات رایجی که افراد با بالا رفتن سن با آن مواجه می‌شوند، افت حافظه و نداشتن تمرکز کافی است. حتی بعضی از افراد در به یاد آوردن چیزهای بسیار کوچک نیز به مشکل برمی‌خورند و دچار حواس پرتی می‌شوند. این موضوع می‌تواند یک دغدغه استرس زا و کمی نگران کننده برای افراد باشد.

چون ممکن است چیزهایی را فراموش کنند که جان‌شان را به خطر بیندازد. البته امروزه مشغله و درگیری‌های ذهنی آنقدر زیاد شده است که جوانان نیز در سنین پایین با این مشکل مواجه می‌شوند. یکی از بهترین و موثرترین راه‌هایی که می‌تواند به تقویت ذهن کمک کند و از افت روز به روز آن جلوگیری کند، روش درمانی نوروفیدبک است. درمان تمرکز با نوروفیدبک می‌تواند در هر سنی انجام گیرد و برای افزایش حافظه و تمرکز تاثیر مناسبی داشته باشد.

مزایای نوروفیدبک برای درمان تمرکز و تقویت توجه

درمان تمرکز با نوروفیدبک دارای مزیت‌های بسیار زیادی است که باعث شده است این روش به عنوان یک درمان بسیار کاربردی و مفید برای تقویت توجه باشد. در ادامه به بررسی برخی از این مزایا خواهیم پرداخت.

  1. درمان تمرکز با نوروفیدبک، برخلاف سایر روش‌های درمانی، هیچگونه عارضه جانبی و جبران ناپذیری ندارد. افرادی که می‌خواهند این روش درمانی را دنبال کنند، می‌توانند با خیال راحت تحت درمان قرار گیرند چون قرار نیست طی پروسه درمان و یا بعد از اتمام جلسات، هیچگونه عارضه‌ای به وجود آید. بروز سردرد مختصر و سرگیجه بعد از استفاده از این درمان، کاملا طبیعی و موقتی است و بعد از چند ساعت برطرف خواهد شد.
  2.  اثرات درمان تمرکز با نوروفیدبک برخلاف سایر روش‌های درمانی که اثری موقت دارند، پایدار است اما باید توجه داشته باشید که پایداری درمان وابسته به طی کردن جلسات درمانی به طور مداوم و مرتب است. اگر پروسه درمانی را وسط راه ترک کنید، نباید انتظار یک نتیجه مطلوب را داشته باشید.
  3.  نوروفیدبک علاوه بر درمان عدم تمرکز، برای تمام فعالیت‌های ذهنی نیز موثر است. شما طی پروسه درمانی مشاهده خواهید کرد که توانایی‌های ذهنی و شناختی فردی‌تان نیز ارتقا پیدا می‌کند، حافظه و خلاقیت شما بیشتر می‌شود و بهتر تصمیم گیری خواهید کرد.
  4.  اکثر شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ برای اینکه بازدهی کارکنان خود را افزایش دهند، از روش درمانی نوروفیدبک استفاده می‌کنند تا در انجام کارهایشان تمرکز بالایی داشته باشند. مثالی از این شرکت‌های بزرگ، ناسا است که برای افزایش توجه و تمرکز کارکنان خود، از روش نوین نوروفیدبک استفاده می‌کند.
  5.  احتمال اینکه کودکان و نوجوانان در معرض اختلال عدم و یا کمبود توجه قرار بگیرند، بالاتر است. درواقع این گروه سنی آسیب پذیرتر هستند. بدیهی است که نمی‌توان برای کودکان از هر روش درمانی استفاده کرد. چون ممکن است عارضه جانبی جبران ناپذیری برجای بگذارد. برای همین باید از روش درمانی استفاده کرد که بالاترین تاثیر و در عین حال کمترین عارضه جانبی داشته باشد. درمان تمرکز با نوروفیدبک تمامی این ویژگی‌ها را دارا است و همین موجب شده که بتوان از این روش برای درمان اختلالات مغزی در تمام سنین استفاده کرد.

نوروفیدبک کاربردهای بسیار زیادی دارد که از میان آن‌ها می‌توان به درمان بیش فعالی با نوروفیدبک و درمان اختلالات مختلفی از جمله اوتیسم، میگرن، افسردگی، اختلال اضطرابی، صرع، اختلال در یادگیری، سوء مصرف مواد و اختلال در خواب اشاره کرد.

سن مناسب برای درمان عدم تمرکز با نوروفیدبک

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های درمان تمرکز با نوروفیدبک این است که هیچ گونه محدودیت سنی ندارد و شما می‌توانید از این روش درمانی برای افزایش توجه و حافظه در تمامی رده‌های سنی استفاده کنید. همانطور که می‌دانید برای رده‌های سنی کم نمی‌توان از هر روش درمانی استفاده کرد چون ممکن است خطرات و عارضه‌های جانبی احتمالی گریبان گیر آن‌ها شود. همچنین بعضی از روش‌های درمانی، تهاجمی و دردناک هستند که تحمل آن‌ها طبیعتا برای کودکان بسیار سخت و دشوار است. اما روش درمانی نوروفیدبک یک گزینه بسیار عالی و کارآمد برای درمان انواع اختلالات مثل عدم تمرکز، بیش فعالی و اختلال در یادگیری در کودکان است.

7 نکته مهم در رابطه با درمان تمرکز با نوروفیدبک

در رابطه با نوروفیدبک نیز مثل هر روش درمانی دیگر، یکسری نکات وجود دارد که توجه به آن‌ها می‌تواند اثربخشی درمان را بیشتر کند. همچنین اگر شما در این زمینه آگاهی داشته باشید، بهتر می‌توانید پاسخ سوالاتی که در ذهن‌تان وجود دارد را پیدا کنید و اطلاعات ناقص و غلط را با اطلاعات کامل و صحیح جایگزین کنید. در ادامه 7 نکته مهمی که باید در درمان تمرکز با نوروفیدبک بدانید را برای شما عزیزان بررسی خواهیم کرد.

1- اهمیت تداوم جلسات درمانی نوروفیدبک

برای اینکه بتوانید از این روش درمانی نتیجه مطلوبی بگیرید، باید پروسه درمانی خود را کامل انجام دهید و به طور مداوم و مرتب به جلسات درمانی‌تان بروید. در صورت کامل کردن پروسه درمان، بی شک نتیجه مطلوبی از نوروفیدبک دریافت خواهد شد. در خیلی از موارد بعد از جلسه دهم، نتیجه مثبتی مشاهده می‌شود. بهتر است تا زمانی که نتیجه‌ای از درمان نوروفیدبک نگرفته‌اید، آن را رها نکنید.

2- تعداد جلسات لازم برای درمان توجه با نوروفیدبک

بهتر است بدانید که گفتن دقیق تعداد جلسات برای درمان اختلالات مختلف مثل عدم تمرکز و یا افسردگی با روش نوروفیدبک، امکان پذیر نیست. چراکه سرعت و روند یادگیری در هر فرد مختلف است و نمی‌توان برای همه یک مدل نسخه پیچید. همچنین شدت بیماری نیز مهم است. به طور معمول دوره‌های 30 تا 40 جلسه می‌تواند نتیجه مطلوبی داشته باشد.

3- مدت زمان هر جلسه درمان

اینکه هر جلسه چقدر طول بکشد، کاملا به شرایط بیمار بستگی دارد. درمانگر باتوجه به تشخیص خود، ممکن است در هر جلسه از روش‌های مختلفی استفاده کند. زمان اجرای نوروفیدبک در هر جلسه معمولا چیزی بین 30 تا 45 دقیقه است.

4- دریافت نتیجه مطلوب و پایدار

از نوروفیدبک برای درمان عدم تمرکز و بی توجهی
اگر دوره درمانی به طور کامل طی شود، مغز می‌تواند به مهارت‌های جدیدی برسد. بعد از اینکه تعداد جلسات تکمیل شد، مغز به خوبی یاد می‌گیرد که چگونه فعالیت‌های خود را تنظیم و کنترل کند. یعنی مغز مهارتی که آموخته است را مثل هر توانایی و مهارت دیگری مثل آشپزی، خیاطی، رانندگی و … برای همیشه در خاطر نگه می‌دارد. به همین دلیل است که می‌گویند درمان تمرکز با نوروفیدبک و یا درمان افسردگی با نوروفیدبک، روشی پایدار و ثابت است و اینطور نیست که اثر آن موقتی باشد و بعد از یک مدت زمان کوتاه دوباره از بین برود.

5- پایبند بودن به توصیه‌های درمانگر

برای اینکه بتوانید نتیجه بهتری از جلسات درمانی خود داشته باشید، حتما به توصیه‌ها و گفته‌های درمانگرتان توجه و عمل کنید و به آن‌ها پایبند باشید. برای افزایش اثر درمان تمرکز با نوروفیدبک، تمرین‌هایی که توسط درمانگرتان توصیه شده است را به طور مرتب و مداوم انجام دهید. در این زمینه حتی می‌توانید از افراد خانواده و یا دوستانتان نیز کمک بگیرید.

6- پرهیز از قطع خودسرانه دارو

اگر برای درمان اختلال خود از دارویی استفاده می‌کنید، هرگز مصرف آن را به صورت خودسرانه قطع نکنید. این کار حتما باید تحت نظر یک پزشک متخصص انجام گیرد.

7- نوروفیدبک یک روش درمانی بدون درد است

اولین سوالی که ذهن خیلی از افراد را درگیر می‌کند این است که آیا روش درمانی نوروفیدبک، درد دارد یا نه. خوشبختانه باید گفت که این روش درمانی کاملا بدون درد است. چراکه در نوروفیدبک صرفا تمرین‌هایی به مغز داده می‌شود و این کار هیچگونه درد و یا عارضه‌ای ندارد. از آنجایی که درمان تمرکز با نوروفیدبک به کمک دستگاه انجام می‌گیرد، می‌تواند برای کودکان جذابیت داشته باشد و به عنوان یک بازی درنظر گرفته شود. برای همین است که افراد بدون استرس و یا درد، با اطمینان خاطر کامل و با رضایت قلبی اقدام به انجام جلسات بعدی می‌کنند.

انتخاب بهترین مرکز درمان تمرکز با نوروفیدبک در مشهد

برای اینکه تحت درمان تمرکز با نوروفیدبک به صورت کاملا تخصصی و با کیفیت قرار بگیرید، باید به یک مرکز نوروفیدبک حرفه‌ای و معتبر مراجعه کنید. یعنی یکی از موارد بسیار مهمی که باید در این زمینه به آن دقت کنید، مرکزی است که به آن مراجعه می‌کنید. چون درمانگری که این کار را برای شما انجام می‌دهد باید کاملا حرفه‌ای و متخصص باشد تا شما بتوانید نتیجه مطلوبی از درمان بگیرید. بهتر است مرکزی که انتخاب می‌کنید، یک کلینیک معتبر و دارای مجوز رسمی باشد. چون در این صورت مطمئن خواهید شد که خدمات انجام شده در آن کلینیک کاملا مجاز و تخصصی و صحیح است.

سعی کنید قبل از مراجعه به کلینیک، تمام فعالیت‌های مربوط به نوروفیدبک آن کلینیک را مورد مطالعه قرار دهید و بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که این مرکز، بهترین کلینیک برای انجام این روش درمانی است. همچنین این نکته را بررسی کنید که این مرکز با کدام بیمه‌ها قرارداد دارد تا بتوانید این درمان را با بهترین و مناسب‌ترین قیمت انجام دهید. از دیگر مواردی که باید در انتخاب مرکز نوروفیدبک دقت شود، میزان مجهز بودن آن مرکز است.

این کلینیک باید تمام تجهیزات و امکاناتی که برای انجام این درمان تمرکز با نوروفیدبک لازم است را داشته باشد. کلینیک روانشناسی و مغز و اعصاب مهر رضوی یکی از بهترین مراکزی است که شما می‌توانید برای دریافت خدمات مربوط به نوروفیدبک به آن مراجعه کنید. کلینیک مهر رضوی به عنوان یکی از جامع‌ترین مراکز تخصصی مغز و اعصاب، روانپزشکی و روانشناسی، تمام این خصوصیات و ویژگی‌های گفته شده را دارا است و بهترین خدمات نوروفیدبک را به بیماران خود ارائه می‌دهد.

به طوریکه افراد مراجعه کننده به این کلینیک، نتیجه بسیار مطلوبی گرفته‌اند و بسیار راضی هستند. این کلینیک اخرین تکنولوژی‌ها و فناوری‌های مربوط به درمان تمرکز با نوروفیدبک را به کار می‌گیرد و این اطمینان را به شما می‌دهد که شاهد بهترین نتیجه بعد از اتمام دوره درمان‌تان باشید.

جمع بندی

عدم تمرکز یکی از معضلاتی است که در هر سنی می‌تواند گریبان گیر شما باشد و باعث اختلال در انجام فعالیت‌های روزانه‌تان شود. مخصوصا با بالا رفتن سن، مشکل کم شدن حافظه و توجه نیز بیشتر می‌شود و ممکن است عواقب بدی داشته باشد. برای حل این مشکل روش‌های درمانی زیادی وجود دارد اما اکثر آن‌ها اثر موقتی دارند و یا روش‌های تهاجمی و دردناک هستند که ممکن است برای هر سنی مناسب نباشند.

با توجه به مطالبی که گفته شد، از میان روش‌های درمانی روانشناختی مختلف که برای درمان اختلالات مغزی مثل عدم تمرکز، افسردگی، اختلال خواب و اضطراب، اوتیسم، میگرن و … به کار می‌رود، بی شک بهترین و موثرترین روش، روش درمانی نوروفیدبک است. درمان تمرکز با نوروفیدبک بسیار کارآمد بوده، بدون درد است و هیچگونه عارضه جانبی ندارد و در هر سنی قابل اجرا است. همچنین کاربردهای بسیار زیادی دارد و فقط به چند اختلال محدود نشده است.

جالب است بدانید که با پیشرفت علم نیز کاربردهای این روش روز به روز درحال توسعه است. شما می‌توانید با مراجعه به یک کلینیک تخصصی و معتبر مثل کلینیک روانشناسی مهر رضوی، تحت درمان تمرکز با نوروفیدبک قرار بگیرید و بعد از گذراندن جلسات درمانی به طور مداوم و مرتب، شاهد بهترین نتیجه باشید.

واحد تحقیق و توسعه کلینیک تخصصی مهر رضوی

مطالب مرتبط

جستجو کنید

خدمات ما

جستجو کنید

رزرو اینترنتی نوبت معاینه

شبکه های مجازی

مطالب اخیر

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

موفق به دریافت پاسخ سوال تان نشدید؟

با واحد تریاژ(راهنمای مراجعین و بیماران) ما در ارتباط باشید تا بلافاصله پاسختان را دریافت کنید