درمان تیک عصبی با نوروفیدبک

همه چیز درباره درمان تیک عصبی با نوروتراپی

تیک عصبی یکی از اختلالات شایع و مهم در سیستم ایمنی به شمار می‌رود که از سنین کودکی علائم آن در افراد دیده می‌شود. تیک عصبی با توجه به علائمی که دارد می‌تواند بر روی زندگی عادی شخص تاثیرات منفی را اعمال کند و نیاز به درمان خواهد داشت. اگر بخواهیم صادقانه صحبت کنیم، هنوز درمان قطعی برای تیک عصبی وجود ندارد؛ اما راه کارهایی وجود دارد که به واسطه آن می‌توان به درمان تیک عصبی با نوروفیدبک اشاره کرد. 

این نوع درمان که در کلینیک روانشناسی صورت می‌گیرد، با کنترل و تغییر امواج مغزی به درمان علائم کمک خواهد کرد. حال در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات کامل و جامعی را در مورد درمان تیک عصبی با نوروتراپی خدمت شما عزیزان ارائه کنیم.

فهرست مطالب

حرکات تیک عصبی چیست؟

تیک عصبی به آن دسته از حرکاتی گفته می‌شود که به صورت مداوم تکرار می‌شوند و عضلات را درگیر می‌کنند. حرکات مربوط به تیک عصبی به صورت ناگهانی بروز پیدا می‌کنند و باعث ایجاد تکان‌های خفیف و یا شدید در بدن می‌شوند. این حرکات غیر قابل کنترل هستند و فرد بیمار تسلطی بر آن نخواهد داشت. بورز تیک‌های عصبی در دوران کودکی بسیار شایع است و در اکثر مواقع در همان دوران کودکی شاهد ظهور آن هستیم. در رابطه با این حرکات غیر عادی می‌توان این گونه گفت که چندان مهم نیستند و در بسیاری از موارد بعد از مدتی خود به خود بهبود پیدا می‌کنند. 

درمان قطعی تیک عصبی در بزرگسالان

برای درمان قطعی تیک عصبی در بزرگسالان می‌توان از روش‌هایی مانند درمان تیک عصبی با نوروتراپی و روش‌های دارویی استفاده کرد. همان طور که می‌دانید درمان‌های دارویی اغلب عوارضی را به همراه دارند؛ از این رو یکی از بهترین راهکارها برای درمان تیک عصبی با نوروتراپی می‌باشد. تیک عصبی در افراد بزرگسال اغلب به صورت حرکت مکرر عضلات و ماهیچه‌های بدن همراه می‌باشد. این حرکات به صورت ناگهانی هستند و در مواقعی نیز صداهای غیرمعقول را شاهد هستیم. تیک عصبی به واسطه مواردی از جمله استرس، هیجان زدگی، انزوا، بیماری‌های مغز و اعصاب و بی قراری تحریک و تشدید می‌شود. 

پس با توجه به این مسئله برای درمان تیک عصبی باید تمامی مواردی که به آنان اشاره کردیم را از بیمار دور کنیم. لازم به ذکر است که این نوع اختلالات به هیچ عنوان خطری را برای شخص به همراه نخواهند داشت؛ اما به دلیل حس ناخوشایندی که به همراه دارد، بهتر است که نسبت به درمان تیک عصبی با نوروتراپی اقدام کنید و مشکل خود را به صورت کامل برطرف کنید.

درمان تیک عصبی در کودکان

همان طور که در ابتدای این مطلب نیز به آن اشاره کردیم، همه افراد در هر سنی که باشند ممکن است که دچار مشکل تیک عصبی بشوند. اما به صورت کلی تیک عصبی را بیشتر در سنین کودکی شاهد هستیم. همچنین لازم به ذکر است که تیک‌های عصبی پسران را بیشتر از دختران تحت تاثیر قرار خواهند داد. پس همواره نیاز است که در صورت بروز چنین مشکلی در دوران کودکی از همان ابتدا نسبت به درمان آن اقدام کنید.

درمان تیک عصبی در کودکان نیز به واسطه‌ روش‌هایی به مانند دارویی و روان شناختی ممکن است؛ اما یکی از بهترین روش‌ها درمان تیک عصبی با نوروتراپی می‌باشد. این روش یکی از به روزترین روش‌ها به شمار می‌رود که امروزه به صورت رایج برای درمان کودکان از آن استفاده می‌شود. البته لازم به ذکر است که برای تاثیرگذاری بیشتر بهتر است که از درمان دارویی نیز به صورت همزمان در کنار درمان تیک عصبی با نوروتراپی استفاده کنید تا سریع‌تر بتوانید علائم تیک عصبی را کاهش دهید. برای تجویز دارو همواره به پزشک مراجعه کنید و هیچگاه اقدام به خود درمانی در این مورد نکنید.  

درمان تیک عصبی کودکان

درمان تیک عصبی با نوروتراپی 

درمان تیک عصبی با نوروتراپی در حال حاضر یکی از بهترین روش‌ها برای درمان تیک عصبی به شمار می‌رود. این روش یک راه کار درمانی به روز است که به دلیل ریسک پایینی که دارد، طرفداران بسیاری را به خود جلب کرده است. از این راه کار علاوه بر درمان تیک عصبی برای درمان بسیاری از بیماری‌های ذهنی نیز استفاده می‌شود. به واسطه استفاده از نوروفیدبک می‌توان شدیدترین تیک‌های عصبی در کودکان و بزرگسالان را درمان کرد.

روش کار در درمان تیک عصبی با نوروتراپی بدین صورت است که ابتدا امواجی را به صورت مستقیم به مغز وارد خواهند کرد و این امواج به از بین بردن عادات و رفتارهای غیر معمول کمک می‌کند. این دستگاه اعمال غیر ارادی شخص را تحت کنترل فرد در می‌آورد. این راه کار کاملا بی خطر است و فرد می‌تواند بعد از گذراندن درمان خود می‌تواند به زندگی عادی خود بازگردد.

انواع تیک عصبی

برای این که بتوانید بهترین نوع درمان تیک عصبی را به کار بگیرید؛ ابتدا باید با انواع آن آشنایی پیدا کنید. به صورت کلی دو نوع تیک عصبی وجود دارد که عبارتند از تیک حرکتی و تیک صوتی که در ادامه به توضیح آنان خواهیم پرداخت. موردی که باید به آن توجه داشته باشید این است که هم تیک صوتی و هم تیک حرکتی به صورت ناگهانی رخ می‌دهند و به صورت غیرعادی ظاهر می‌شود.

از نظر پزشکان نیز تیک عصبی به صورت کلی به دو دسته تقسیم بندی می‌شود که عبارتند از تیک عصبی ساده و تیک عصبی پیچیده. تیک عصبی پیچیده به آن دسته از تیک‌های عصبی گفته می‌شود که به صورت مکرر چندین بار پشت سر هم تکرار می‌شوند؛ اما تیک عصبی ساده به آن دسته از تیک‌های عصبی گفته می‌شود که شامل اعمالی به مانند تکان دادن سر، پلک زدن و بالا انداختن شانه می‌شود. تیک عصبی ساده با توجه به این که تعداد تکرار آن بسیار کم است؛ چندان بر روی زندگی شخصی فرد تاثیر منفی نخواهد گذاشت، اما این مسئله در مورد تیک عصبی پیچیده صدق نخواهد کرد و این نوع تیک عصبی احساس ناخوشایندی را به همراه خواهد داشت.

دو نمونه تیک عصبی دیگر نیز وجود دارد که عبارتند از تیک موتور و تیک آوازی که در ادامه به آنان نیز اشاره خواهیم کرد. تیک موتور آن دسته از تیک‌های عصبی هستند که کمتر رخ می‌دهند و زیاد به چشم نمی‌آیند؛ اما تیک آوازی به آن دسته تیک‌هایی گفته می‌شوند که مربوط به صوت هستند به عنوان مثال زمزه کردن و فریاد زدن یک کلمه.

1-درمان تیک عصبی چشم

قبل از این که نسبت به درمان تیک عصبی چشم اقدام کنید؛ لازم است که با آن آشنایی کامل داشته باشید. تیک عصبی چشم شامل پلک زدن‌های متوالی و غیر ارادی می‌باشد که در طول روز چندین بار تکرار می‌شود.

شاید با خود بگویید که این نوع تیک عصبی خطر چندانی را به همراه ندارد؛ اما جا دارد به این موضوع اشاره کنیم که در صورتی که پلک زدن به صورت مکرر و پیوسته باشد، می‌تواند بینایی فرد را با مشکل مواجه کند. البته در تمامی موارد نمی‌توان گفت که فرد دچار تیک عصبی شده است، زیرا گاهی اوقات خستگی چشم و مصرف بالای کافئین نیز منجر به این رخ داد می‌شوند.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید نیز این است که این مشکل اغلب در خانوم‌های میانسال مشاهده می‌شود. در مورد درمان تیک عصبی با نوروتراپی نیز جا دارد به این مسئله اشاره کنیم که اگر درمان به صورت پیوسته و منظم صورت گیرد، می‌تواند منجر به درمان قطعی تیک عصبی گردد. البته اگر تیک عصبی چندان شدید نباشد، نیازی به درمان تیک عصبی با نوروتراپی نخواهد بود.

2-درمان تیک عصبی صورت

درمان تیک عصبی با نوروتراپی تنها در شرایطی ممکن خواهد بود که دلیل اصلی تیک عصبی شناخته شود و پزشک این روش را برای درمان آن تجویز نماید. به صورت کلی تیک عصبی صورت، نوعی اختلال است که دلیل آن عارضه فیزیکی و عوامل محیطی می‌باشد. درمان تیک عصبی صورت به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد که در ادامه به برخی از این راه کارها اشاره خواهیم کرد. 

روش های درمان تیک عصبی

1-درمان دارویی تیک عصبی

یکی از روش‌های رایج که از آن برای تیک عصبی استفاده می‌شود، استفاده از دارو می‌باشد. در این روش پزشک متخصص از برخی دارو‌ها مانند نورولپتیک‌ها برای درمان استفاده می‌شود. این نوع داروها برای درمان بسیار موثر هستند و تیک عصبی را به خوبی درمان می‌کنند. به صورت کلی داروها بر روی مغز تاثیر می‌گذارند و امکان کنترل حرکات ماهیچه‌های بدن را فراهم می‌کنند. لازم به ذکر است که داروهایی به مانند نورولپتیک جز داروهای روان پریشی هستند.

داروی موثر دیگری که برای درمان تیک عصبی از آن استفاده می‌شود، کلونیدین می‌باشد که تا حد زیادی بر روی تیک عصبی تاثیرگذار می‌باشد. علاوه بر داروهایی که به آنان اشاره کردیم، یکی دیگر از داروهای موثر بر روی تیک عصبی کلونازپام می‌باشد. این دارو به واسطه تاثیرگذاری بر روی مغز، منجر به کاهش تیک عصبی در فرد بیمار خواهد شد. 

2-رفتار درمانی برای تیک عصبی

رفتار درمانی یکی از روش‌های رایج برای درمان تیک عصبی به شمار می‌رود که در آن اختلالات روانشناختی و روانپزشکی فرد مورد مطالعه قرار خواهد گرفت و سپس توسط پزشک تجویز می‌شود. پزشک متخصص به خوبی می‌تواند روش‌های جلوگیری از تیک عصبی را به فرد مبتلا آموزش دهد. علاوه بر این متخصص راهکارهای مناسب در جهت مقابله با تیک بدون نیاز به دارو نیز به فرد آموزش داده خواهد شد. 

 

درمان دارویی تیک عصبی

3-درمان تیک صورت با بوتاکس

بوتاکس یکی از روش‌های محبوب برای درمان تیک عصبی صورت می‌باشد. در این روش پزشک به واسطه تزریق بوتولینوم به عضلات و عصب‌های بیمار تیک عصبی را درمان می‌کند. روش کار در این نوع درمان بدین صورت است که به واسطه تزریق این ماده ارتباط میان عصب و عضله قطع خواهد شد و نوعی فلج موقت را در عضله فرد شاهد خواهیم بود. این روش یکی از روش‌هایی است که به درمان قطعی تیک عصبی کمک بسیاری خواهد کرد.

4-درمان تیک صورت با جراحی

درمان تیک عصبی صورت با جراحی آخرین راه‌کاری است که افراد می‌توانند به واسطه آن اقدام به درمان تیک عصبی خود نمایند. هر گاه نتوان با روش‌های درمانی که به آنان اشاره کردیم، اقدام به درمان تیک عصبی کرد، می‌توانید به کمک این راه کار اقدام به برطرف کردن مشکل تیک عصبی خود کنید. 

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شما عزیزان را با درمان تیک عصبی با نوروفیدبک و سایر روش‌های درمانی آشنا کنیم. همان طور که در این مطلب نیز به آن اشاره کردیم، درمان تیک عصبی با نوروتراپی یکی از روش‌های بی خطر به شمار می‌رود که امروزه طرفداران بسیاری را پیدا کرده است. از دیگر راه کارهایی که می‌توانید از آنان برای درمان تیک عصبی استفاده کنید می‌توان به درمان به واسطه بوتاکس، جراحی و درمان دارویی اشاره کرد.
در پایان جا دارد به این مسئله نیز اشاره کنیم که شاید تصور کنید که تیک عصبی عادی است و مشکلی را به همراه ندارد؛ اما این مسئله بعد از گذشت مدت زمانی مشکلات بسیاری را برای شما به همراه خواهد داشت که از جمله آنان می‌توان به دورگیری از اجتماع اشاره کرد. پس با توجه به این مسئله همواره سعی کنید در صورت بروز این مشکل به واسطه درمان تیک عصبی با نوروفیدبک و یا سایر روش‌ها اقدام به درمان مشکل تیک عصبی خود کنید.

سوالات متداول

برای درمان قطعی تیک عصبی چه باید کرد؟

درمان تیک عصبی با نوروتراپی یکی از بهترین راه کارهایی است که به واسطه آن می‌توانید اقدام به کاهش و یا درمان قطعی مشکل تیک عصبی خود کنید. یکی از دلایلی که این روش بسیار محبوب شده است نیز این است که در این روش از به روزترین فناوری‌ها استفاده شده است و هیچگونه خطری را برای برای فرد بیمار به همراه نخواهد داشت.

برای درمان تیک عصبی در مشهد کدام کلینیک برویم؟

یکی از بهترین مراکزی که می‌توانید در آن درمان تیک عصبی با نوروتراپی را در آن انجام دهید، کلینیک تخصصی مهر رضوی می‌باشد. این کلینیک علاوه بر نوروفیدبک، بیوفیدبک را نیز به مشتریان خود ارائه می‌کند. پس با توجه به این موضوع توضیه ما به شما این است که اگر به دنبال یک درمان قطعی برای مشکل تیک عصبی خود هستید، به این کلینیک مراجعه کنید.

آیا درمان تیک عصبی در بزرگسالان با نوروفیدبک امکان پذیر است؟

همان طور که در این مطلب نیز به آن اشاره کردیم، یکی از بهترین راه کارها برای تیک عصبی، استفاده از درمان تیک عصبی با نوروتراپی می‌باشد. در صورتی که به دنبال یک راه کار بی خطر برای درمان تیک عصبی خود هستید، توصیه ما به شما استفاده از این روش می‌باشد.

واحد تحقیق و توسعه کلینیک تخصصی مهر رضوی

مطالب مرتبط

جستجو کنید

خدمات ما

جستجو کنید

رزرو اینترنتی نوبت معاینه

شبکه های مجازی

مطالب اخیر

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

موفق به دریافت پاسخ سوال تان نشدید؟

با واحد تریاژ(راهنمای مراجعین و بیماران) ما در ارتباط باشید تا بلافاصله پاسختان را دریافت کنید