درمان میگرن با نوروفیدبک

درمان میگرن با نوروفیدبک + جدیدترین روش درمانی

میگرن یکی از بیماری‌هایی است که می‌تواند زندگی روزمره شخص را با مشکلات جدی مواجه کند. اگر درمان میگرن انجام نگیرد، ممکن است میگرن تا مدت‌ها ادامه دار شود و علائمی به مانند تهوع و استفراغ را نیز به همراه داشته باشد. با این که علم روز به روز در حال پیشرفت است؛ اما هنوز هم راهکار قطعی برای درمان میگرن ارائه نشده است؛ اما یکسری راهکارها برای کنترل و کاهش میگرن وجود دارد که از جمله بهترین این روش‌ها می‌توان به درمان میگرن با نوروفیدبک اشاره کرد. درمان و کاهش علائم میگرن با نوروفیدبک یک روش کاملا موثر است که برای بهبود این بیماری می‌توان از آن استفاده کرد. استفاده از این روش مزیت‌های بسیاری را به همراه دارد که در ادامه این مطلب بیشتر به آن‌ها خواهیم پرداخت؛ پس با توجه به این مسئله اگر به دنبال یک راهکار مناسب برای درمان میگرن خود هستید، با ما همراه باشید. 

فهرست مطالب

سردردهای میگرنی چیست؟

میگرن یک بیماری نورولوژیک است که علائم خاصی در زمان بروز آن رخ می‌دهد. به صورت کلی این علائم شامل سردردهای شدید، تهوع و مشکلاتی در زمان صحبت کردن است. این موارد نباید نادیده گرفته شوند؛ چرا که به مرور زمان علائم شدیدتر خواهد شد. سردردهای ناشی از میگرن معمولا در یک سمت سر ایجاد شده و سر شروع به نبض زدن می‌کند. لازم به ذکر است که میگرن ممکن است چند ساعت و گاهی چندین روز ادامه دار شود.

برخی از افراد در هنگام بروز میگرن علائم هشدار دهنده‌ای به نام هاله را نیز تجربه می‌کند. هاله انواع مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به مشکلات اختلال در بینایی اشاره کرد. برای درمان میگرن از داروهای پیشگیری کننده نیز استفاده می‌شود، اما این داروها تنها برای کاهش درد موثر هستند و اثر دائمی ندارند؛ علاوه بر روش درمان دارو روش‌های دیگری نیز وجود دارد که از جمله بهترین آن‌ها می‌توان به درمان میگرن با نوروفیدبک اشاره کرد. لازم به ذکر است که میگرن انواع مختلفی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

1. میگرن چشمی: یکی از انواع رایج میگرن، میگرن چشمی است که در آن فرد بیمار با اختلالات چشمی مواجه می‌گردد. به همین خاطر نیز ممکن است که فرد بیمار نقاط نورانی و یا زیگزاگی را مشاهده کند. این نوع میگرن خواندن، نوشتن و یا رانندگی را برای فرد به کاری دشوار تبدیل می‌کنند.

2. میگرن خوشه‌ای: میگرن خوشه‌ای یکی دیگر از انواع میگرن است که در آن یک قسمت سر و اطراف چشم‌ها با درد مواجه می‌شود.

3. میگرن عصبی: میگرن عصبی از جمله مواردی است که بر اثر فشار عصبی و یا استرس ایجاد می‌شود و بی‌قراری را به همراه دارد. این نوع میگرن به منقبض شدن عضلات سر، بی حسی گردن و شانه‌ها منجر می‌شود و بسیار دردناک است.
حال در ادامه با ما همراه باشید تا به روش درمان موثر برای میگرن یعنی درمان میگرن با نوروفیدبک بپردازیم.

درمان میگرن

میگرن نام یک بیماری سردرد شایع است که در آن فرد با درد و ناراحتی بسیاری مواجه خواهد شد. بسیاری از افراد بر این باور هستند که درمان میگرن تنها با روش‌های دارویی امکان پذیر است؛ اما چنین نیست و با روش‌های دیگری نیز می‌توان اقدام به کاهش علائم و نیز درمان میگرن کرد. البته لازم به ذکر است که این روش درمانی باید توسط متخصصان حرفه‌ای در این زمینه مورد استفاده قرار گیرد؛ زیرا در صورت بروز هر گونه اشتباه، نه تنها درمانی صورت نخواهد گرفت، بلکه ممکن است علائم بیماری را تشدید کند؛ از این رو توصیه ما به شما عزیزان مراجعه به یکی از کلینیک‌های معتبر کشور یعنی کلینیک مهر رضوی مشهد است که در آن می‌توانید درمان نوروفیدبک در مشهد را انجام دهید. در ادامه با ما باشید تا بیشتر به این روش درمانی بپردازیم.

درمان میگرن با نوروفیدبک

در حال حاضر یکی از روش‌های محبوبی که از آن برای درمان میگرن استفاده می‌شود، روش نوروفیدبک است. روش نوروفیدبک یک روش درمانی غیردارویی است که با توجه به این مسئله که کاملا غیرتهاجمی است، بسیاری از بیماران این روش را برای درمان میگرن ترجیح می‌دهند. همانطور که می‌دانید مغز یکی از قسمت‌های اصلی بدن است که همواره در حال فعالیت است؛ گاهی اوقات ممکن است مغز فعالیت منظم خود را از دست بدهد و فرد دچار مشکلاتی به مانند میگرن شود.

در روش نوروفیدبک برای درمان میگرن از اصلاح فعالیت‌های مغزی استفاده می‌شود. بسیاری از پزشکان و محققان بر این باورند که استفاده از این روش بسیار مناسب است و نتایج خوبی را در پی داشته است و در مقایسه با روش درمانی دارویی عملکرد به مراتب بهتر و با ثبات‌تری دارد.

نوروفیدبک چیست؟

نوروفیدبک نوعی تکنولوژی است که کاملا غیرتهاجمی است و خطری را برای افراد در پی ندارد؛ این روش درمانی بسیار پیشرفته و موثر است؛ برای همین هم امروزه بسیاری از افرادی که دچار بیماری میگرن هستند، با مراجعه به کلینیک روانشناسی این روش را برای درمان خود استفاده می‌کنند. در روش درمانی نوروفیدبک از الکترودها برای پردازش اطلاعات مغزی استفاده می‌شود. الکترودهای نوروفیدبک در قسمت لاله گوش و نقاط مختلف سر وصل می‌شوند و این امواج به صورت صوت و یا اشکال به فرد نشان داده می‌شود تا فرد بتواند بازخوردهای خود را دیده و اقدام به اصلاح بازخوردهای غیرمعمول کند.

در زمانی که فرد بیمار مشغول درمان با این روش است، از یک بازی ویدیویی یا فیلم بازسازی شده نیز استفاده می‌شود که فرد بیمار باید بدون استفاده از دستان خود و تنها با فعالیت مغزی خود بازی را به پیش ببرد. به واسطه این روش می‌توان فعالیت‌های نامنظم مغز را بهبود بخشید و برای همین هم این روش یک راهکار عالی برای درمان میگرن است.

کاربرد نوروفیدبک در درمان میگرن

کاربرد نوروفیدبک بسیار زیاد است و از این روش درمانی می‌توان برای درمان میگرن در رنج‌های سنی مختلف از کودک تا مسن استفاده کرد. همچنین لازم به ذکر است که میگرن انواع مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به میگرن گرم و سرد اشاره کرد. البته میگرن گرم و سرد تنها در طب سنتی مطرح است و در علم پزشکی از روی علائم خفیف، شدید و یا مزمن بودن میگرن مشخص می‌شود. از روش نوروفیدبک می‌توان برای درمان انواع میگرن استفاده کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا به برخی از کاربردهای نوروفیدبک در درمان انواع بیماری‌ها اشاره کنیم.

1. افسردگی

افسردگی حسی است که تمامی ما در طول زندگی با آن مواجه خواهیم شد و این کاملا طبیعی است؛ اما اگر مدت زمان افسردگی طولانی شود در چنین شرایطی فرد به افسردگی بالینی مبتلا شده است. برای درمان این نوع افسردگی نیز می‌توانید از روش نوروفیدبک استفاده کنید.

2. صرع و تشنج

اختلالاتی به مانند تشنج و یا صرع زمانی رخ می‌دهند که مغز ثبات خود را از دست بدهد. از آنجایی که درمان نوروفیدبک برای بهبود عملکرد مغز است؛ از آن می‌توان برای درمان صرع و تشنج نیز استفاده کرد.

3. اختلالات بی خوابی

اختلال بی خوابی یکی از اختلالات مزمن است که سالانه بسیاری از افراد را دچار می‌کند. نوروفیدبک یک روش درمانی موثر برای مقابله با اختلال بی‌خوابی است و هم اکنون از این روش درمانی در بسیاری از کلینیک‌های تخصصی روانشناسی برای درمان بیماران استفاده می‌شود.

4. ناتوانی در یادگیری

بسیاری از افراد بر این باورند که تنها افرادی که دارای یک بیماری خاص هستند باید از این روش درمانی استفاده کنند؛ اما چنین نیست و شما می‌توانید برای اختلالات یادگیری نیز از این روش درمانی استفاده کنید. به بیان ساده با این روش درمانی می‌توانید نواحی از مغز که مربوط به یادگیری هستند را تقویت کنید و مهارت‌های شنیداری و بصری خود را بهبود ببخشید.

5. آسیب مغزی و سکته

یکی دیگر از موارد کاربرد استفاده از روش نوروفیدبک، کمک به بیماران آسیب دیده مغزی است. به کمک روش نوروفیدبک مغز به نوعی ورزش کرده و تقویت می‌شود. به همین دلیل نیز با این روش درمانی می‌توان به بیماران سکته مغزی و کسانی که به هر دلیل دچار آسیب مغزی شده‌اند کمک کرد.

6. درمان انوع میگرن

همانطور که در این مطلب نیز به آن می‎پردازیم، یکی از اصلی‌ترین اختلالاتی که به کمک نوروفیدبک می‌توانید نسبت به درمان آن اقدام کنید، بیماری میگرن است. درمان میگرن با نوروفیدبک می‌تواند به درمان کامل و یا کاهش چشمگیر علائم میگرن کمک کند. اخیرا مطالعاتی نیز در این زمینه صورت گرفته است که نشان دهنده این است که بیش از 70 درصد افرادی که از این روش درمانی برای بیماری میگرن خود استفاده می‌کنند؛ اثرات مثبتی را از آن می‌بینند.

مواردی که به آن‌ها در این بخش اشاره کردیم تنها بخشی از کاربردهای این روش درمانی هستند و از روش درمانی نوروفیدبک می‌توان برای درمان‌های مختلف دیگری از جمله مصرف مواد مخدر و یا اختلالات پس از سانحه نیز استفاده کرد. همچنین لازم به ذکر است که در صورت بروز برخی از اختلالات مشابه نیز می‌توانید از کاربرد بیوفیدبک استفاده کنید و درمان خود را انجام دهید.

درمان میگرن با نوروفیدبک پیشرفته

در روش درمانی نوروفیدبک مغز آموزش می‌بیند که عملکردهای مغزی خود را تحصیح کند. در چنین شرایطی فرد می‌تواند از فرآیندهایی که در مغزش رخ می‌دهد آگاهی داشته باشد و به خوبی عملکرد مغز خود را کنترل کند و در نتیجه بیماری میگرن خود را برطرف کند. این موضوع کاملا صحیح است که نوروفیدبک یک روش درمانی پیشرفته و به روز است؛ اما در حال حاضر انواع مختلفی از نوروفیدبک مورد استفاده قرار می‌گیرد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

یکی دیگر از موارد تفاوت روش نوروفیدبک با روش لورتا نوروفیدبک این است که در روش نوروفیدبک تنها فعالیت یک نقطه خاص از مغز مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ این مسئله در حالی است که در روش لورتا نوروفیدبک نقاط مختلفی از مغز مورد بررسی قرار می‌گیرد و به همین دلیل نیز تاثیر این روش درمانی بیشتر از نوروفیدبک است. بسیاری از افراد بر این باورند که در این روش درمانی از الکترودهای قوی و یا اشعه‌های مضر استفاده می‌شود؛ اما جا دارد به این موضوع اشاره کنیم که این روش نیز کاملا غیرتهاجمی است و تمامی رنج‌های سنی قادر به استفاده از آن خواهند بود.

درمان قطعی میگرن با لورتا نوروفیدبک

درمان میگرن با لورتانوروفیدبک، یا به اصطلاح همان تحریک الکتریکی مغز، منجر به بهبود فعالیت‌های مغزی ناشی از موارد مختلف از جمله سکته مغزی می‌شود. از جمله بیماری‌هایی که می‌توان با روش لورتا نوروفیدبک آن را درمان کرد، می‌توان به سردرد، سرگیجه، میگرن و نیز انواع اختلالات اشاره کرد.

درمانگرها و محققانی که بر روی این روش درمانی تحقیق و یا از آن استفاده کرده‌اند بر این باورند که استفاده از این روش برای درمان میگرن کاملا کاربردی است و به کمک آن می‌توان انواع میگرن را بهبود و یا علائم آن‌ها را به صورت چشمگیری کاهش داد.

نوروفیدبک چگونه میگرن را درمان می‌کند؟

درمان میگرن با نوروفیدبک با روش‌های مختلفی امکان پذیر است. در ادامه به یکی از رایج‌ترین موارد استفاده از این روش برای درمان میگرن اشاره خواهیم کرد.

برای درمان میگرن با نوروفیدبک ابتدا باید فعالیت‌های مغزی فرد بیمار مورد ارزیابی قرار گیرد و فعالیت به دست آمده می‌تواند فعالیت‌های مربوط به میگرن را به ما نشان دهد. برای همین هم در این مرحله از یک نوار مغزی برای ثبت فعالیت‌های مغزی استفاده می‌شود. در مرحله دوم بازخوردهای به دست آمده لحظه به لحظه به فرد نشان داده می‌شود تا که بتواند به صورت خودآگاه نسبت به تصحیح فعالیت‌های مغزی خود اقدام کند.

در مرحله آخر نیز برای ثبات و پایداری این روش درمانی نیاز است که این درمان چندین بار تکرار شود تا به صورت کامل مغز آن را فرا گیرد. این روش درمانی کاملا بی خطر است و به همین دلیل نیز گزینه بهتری نسبت به سایر روش‌های درمانی به شمار می‌رود. از طرفی نیز شما عزیزان می‌توانید برای درمان برخی از اختلالات از انواع تکنیک‌های بیوفیدبک برای درمان استفاده کنید. روش درمانی بیوفیدبک نیز به مانند روش نوروفیدبک یک روش کاملا بی‌خطر است.

میزان اثربخشی نوروفیدبک در میگرن

بسیاری از مطالعاتی که بر روی روش درمانی نوروفیدبک صورت گرفته است، حاکی از این است که این روش درمانی هم برای رنج سنی کودک و هم برای بزرگسالان موثر است و می‌تواند منجر به درمان کامل و یا کاهش علائم میگرن شود. به صورت کلی می‌توان گفت که این روش درمانی از روش دارویی عملکرد بهتری دارد و از آن می‌توان برای درمان میگرن استفاده کرد. پس اگر از جمله افرادی هستید که به میگرن‌های تکرار شونده مبتلا هستید توصیه ما به شما استفاده از درمان میگرن با نوروفیدبک است.

البته لازم به ذکر است که بهتر است این روش را تنها به کمک متخصص انجام دهید؛ چرا که متخصص ابتدا شرح حالی از بیمار خود می‌گیرد و در صورت نیاز از این روش استفاده می‌کند. همچنین لازم به ذکر است که نحوه قرار گرفتن الکترودها بر روی نقاط مختلف مغز نیز بر روی درمان با این روش بسیار موثر است و به همین دلیل نیز بهتر است که این روش درمانی را با کمک متخصص انجام دهید.

با توجه به این مسئله که این روش درمانی در مقایسه با سایر روش‌ها به مانند روش دارویی از عوارض کمتری برخوردار است؛ بسیاری از بیماران این روش درمانی را ترجیح می‌دهند. درمان میگرن با نوروفیدبک یک راهکار پایدار است که فرد را نسبت به خطر میگرن مزمن و انواع دیگری از اختلالات مقاوم می‌سازد.

درمان میگرن با نوروفیدبک پیشرفته اس لورتا

شاید بسیاری از افراد با خود بگویند که آیا روشی برای درمان میگرن چشمی و یا خوشه‌ای وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله، استفاده از روش نوروفیدبک پیشرفته اس لورتا این کار را ممکن کرده است. این نسخه از نوروفیدبک بسیار پیشرفته است و به کمک آن می‌توان انواع میگرن از جمله چشمی و گوش را برطرف کرد. همانطور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، این دو نوع میگرن از جمله میگرن‌های دردناک و طاقت فرسا هستند.

البته جا دارد به این موضوع اشاره کنیم که انجام نوروفیدبک پیشرفته اس لورتا تنها باید به کمک متخصص صورت گیرد. دلیل این سخن نیز این است که اگر هر گونه خطا و یا اشتباه در این روش درمانی انجام گیرد، نه تنها درمان صورت نخواهد گرفت، بلکه ممکن است شدت بیماری نیز بیشتر شود. پس همواره برای استفاده از این روش درمانی به یک کلینیک درمانی تخصصی مراجعه کنید و زیر نظر پزشک این روش درمانی را برای درمان میگرن خود استفاده کنید.

آیا درمان میگرن با نوروفیدبک همیشگی و پایدار است؟

سوالی که بسیاری از اشخاص در رابطه با درمان میگرن با نوروفیدبک می‌پرسند این است که آیا این روش درمانی همیشگی و بدون بازگشت است؟ در پاسخ باید بگوییم که بله این روش درمانی مشکلات مربوط به اختلالات مغزی را با تمرین و تکرار مداوم به صورت کامل از بین می‌برد و مغز را نسبت به بیماری‌هایی به مانند میگرن مقاوم می‌کند.

این روش به این دلیل پایدار و با ثبات است که فرد در آن می‌تواند با کنترل اعمال مغزی خود، تسلط کاملی را نسبت به فعالیت‌های مغزی خود داشته باشد و همین موضوع باعث تقویت مغز و نیز حل مشکلات می‌گردد. این مسئله در حالی است که روش درمان دارویی یک روش مقطعی است که تنها قادر به کاهش علائم به صورت موقت است.

درمان میگرن با نوروفیدبک در کلینیک مهر رضوی

جلسات درمان میگرن با نوروفیدبک چگونه است؟

در جلسات درمانی برای درمان بیمار همانطور که اشاره کردیم الکترودهایی بر روی سر و لاله گوش قرار می‌گیرند و سپس بارخوردهای ثبت شده به صورت لحظه به لحظه به بیمار نمایش داده می‌شود تا که بتواند به صورت خودآگاه فعالیت مغز خود را بهبود ببخشد.

جلسات نوروفیدبک معمولا کمتر از یک ساعت هستند. در این جلسات ابتدا ممکن است که فرد برای اثرگذاری و مشاهده علائم بهبود 3 الی 4 جلسه در هفته داشته باشد و رفته رفته با پیشرفت روند درمان جلسات درمانی کمتر می‌شوند. لازم به ذکر است که تعداد جلسه مورد نیاز برای درمان میگرن با نوروفیدبک متفاوت است و بسته به شدت و علائم بیماری ممکن است تعداد جلسات زیاد و یا کم باشد. اما به صورت کلی برای درمان میگرن به 15 الی 40 جلسه درمانی نیاز خواهد بود.
در اینجا جا دارد به این موضوع نیز اشاره کنیم که این روش درمانی ممکن است برای برخی افراد نیز یا تاثیر گذار نباشد و یا این که مناسب نباشد. از جمله افرادی که نباید از این روش درمانی استفاده کنند می‌توان به زنان باردار و زنانی که در دوره شیردهی هستند اشاره کرد.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شما عزیزان را با درمان میگرن با نوروفیدبک آشنا کنیم و سایر کاربردهای این روش درمانی را مورد بررسی قرار دهیم. همانطور که در این مطلب نیز به آن اشاره کردیم، روش نوروفیدبک یک روش غیرتهاجمی است که در مقایسه با سایر روش‌های درمانی هیچگونه عوارضی را به همراه ندارد، از این رو بسیاری از بیماران این روش درمانی را به سایر روش‌های درمانی ترجیح می‌دهند. در این روش از یکسری الکترود برای بررسی امواج مغزی استفاده می‌شود و سپس به واسطه بازخوردهای آن فرد بیمار می‌تواند به صورت خودآگاه عملکردهای خود را بهبود ببخشد. از روش درمانی نوروفیدبک در اختلالات دیگری به مانند صرع، سکته مغزی و مواردی از این دست نیز استفاده می‌شود.

در پایان جا دارد به این موضوع اشاره کنیم که اگر به دنبال استفاده از درمان میگرن با نوروفیدبک هستید توصیه ما به شما عزیزان این است که این روش درمانی را زیر نظر متخصصان حرفه‌ای در این زمینه انجام دهید؛ دلیل این سخن نیز این است که در صورت بروز هر گونه مشکل در روند درمان ممکن است علائم نه تنها بهبود نیابد، بلکه شدیدتر نیز بشوند. از این رو توصیه ما به شما عزیزان برای درمان میگرن با نوروفیدبک مراجعه به بهترین کلینیک روانشناسی در مشهد یعنی کلینیک مهر رضوی مشهد است. با مراجعه به این کلنیک می‌توانید درمان خود را زیر نظر بهترین متخصصان انجام دهید.

واحد تحقیق و توسعه: کلینیک تخصصی مهر رضوی

مطالب مرتبط

جستجو کنید

خدمات ما

جستجو کنید

رزرو اینترنتی نوبت معاینه

شبکه های مجازی

مطالب اخیر

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

موفق به دریافت پاسخ سوال تان نشدید؟

با واحد تریاژ(راهنمای مراجعین و بیماران) ما در ارتباط باشید تا بلافاصله پاسختان را دریافت کنید