کاربرد نوروفیدبک

ده کاربرد مهم نوروفیدبک

نوروفیدبک یک روش درمانی جذاب و کاربردی است که برای برخی از بیماری‌های مربوط به مغز و اعصاب و برخی بیماری‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرد نوروفیدبک در زمینه مغز بسیار زیاد است و با پیشرفت تکنولوژی روز به روز استفاده از این فناوری بیشتر نیز می‌شود. علاوه بر بیماران افرادی نیز که می‌خواهند توان ذهنی خود را افزایش دهند نیز می‌توانند از نوروفیدبک استفاده نمایند.

فهرست مطالب

به صورت کلی نوروفیدبک روشی است که به شما نشان خواهد داد که می‌توانید برخی از بیماری‌های خود را بدون نیاز به دارو و عوارضی که دارد؛ درمان کنید و تمامی این فرآیند تنها به واسطه ذهن شما صورت خواهد گرفت. حال در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با کاربرد نوروفیدبک بیشتر آشنا کنیم.

کاربرد نوروفیدبک در اختلال کمبود توجه/بیش فعالی (AD/HD)

در سال 2012 مطالعاتی بر روی اثربخشی درمان نوروفیدبک صورت گرفت تا مشخص شود که آیا این راه کار روشی مناسب برای درمان اختلال بیش فعالی و عدم توجه دارد یا خیر. بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفت مشخص شد که روش نوروفیدبک کاملا اثرگذار است. 

همچنین در سال 2005 نیز مطالعاتی بر روی این مسئله صورت گرفت که طی آن کاربرد نوروفیدبک مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که اثر گذاری روش نوروفیدبک بر روی بیش فعالی نسبتا موثر می‌باشد. پس با توجه به مطالعات صورت گرفته در زمینه تاثیرگذاری و یا عدم تاثیرگذاری نوروفیدبک می‌توان به این موضوع پی برد که نوروفیدبک برای اختلالات کمبود توجه و بیش فعالی بسیار موثر می‌باشد.

نکته جالب توجه در مورد این بیماری نیز این است که این بیماری در سنین کودکی ظاهر می‌شود و در صورتی که سریعا اقدام به درمان آن شود، می‌توان تا 85 درصد علائم بیماری را به صورت کامل از بین برد.

کاربرد نوروفیدبک در سوء مصرف مواد

همان طور که می‌دانید اعتیاد پدیده‌ای است که از جهات مختلفی شخص را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد که از جمله آنان می‌توان به حالت های روانی، ذهنی و جسمانی اشاره کرد. برای همین نیز درمان‌های مختلفی برای اعتیاد وجود دارد که هر یک بر بعد خاصی تمرکز دارد. حال در ادامه به بررسی یکی از روش‌های کاربردی و موثر خواهیم پرداخت.

در سال 2008 تحقیقاتی در این زمینه صورت گرفت و طی آن مشخص شد که افرادی که دچار اعتیاد به دخانیات هستند؛ به واسطه روش نوروفیدبک به خوبی می‌توانند نسبت به درمان خود اقدام کنند. همچنین لازم به ذکر است که این روش در مقایسه با سایر روش‌های موجود برای ترک دخانیات اثربخشی بیشتری را دارد.

 در همین راستا کالوی و همکاران در سال 2008 آزمایشی را بر روی 16 نفر انجام دادند که در آن اقدام به درمان افراد به واسطه روش نوروفیدبک کرده بودند. در این آزمایش مشخص شد که میزان اعتیاد دوباره در این افراد بسیار کم شده است و چیزی کمتر از 40 درصد می‌باشد.

همچنین طی آزمایش کنترل شده‌ای که در سال 2005 بر روی 120 نفر صورت گرفت؛ مشخص شد که افرادی که به صورت تصادفی روش نوروفیدبک را برای درمان خود انتخاب کرده‌اند نتایج بهتری را نسبت به سایر روش‌ها کسب کرده‌اند. به صورت کلی نوروفیدبک را می‌‌توان یک روش مکمل برای درمان اعتیاد به شمار آورد که در کنار سایر روش‌ها می‌توان از آن استفاده کرد.

کاربرد نوروفیدبک در درمان اضطراب

ژو و همکاران آن در سال 2009 آزمایشی را به واسطه روش نوروفیدبک و بیوفیدبک انجام دادند که افراد حاضر در آن آزمایش دانشجوها بودند. در این آزمایش میزان تاثیر نوروفیدبک بر روی اضطراب و افسردگی مورد بررسی قرار گرفت. در یکی از این آزمایش‌ها نتایجی به دست آمد که نشان دهنده تاثیر بسزای روش نوروفیدبک بر روی اضطراب بود.

به واسطه روش نوروفیدبک امواجی به مغز فرد فرستاده می‌شود و فرد به واسطه این امواج می‌تواند تا حدودی بر روی اعمال خود مسلط شود که از جمله این اعمال می‌توان کنترل احساسات و اضطراب را نام برد. برای همین نیز بسیاری از متخصصان در حال حاضر معتقد هستند که کاربرد نوروفیدبک برای درمان اضطراب ثابت شده است و حدود 90 درصد افراد می‌توانند به واسطه این راه کار اضطراب خود را کاهش دهند.

کاربرد نوروفیدبک در ناتوانی یادگیری

اختلال ناتوانی در یادگیری در همان سنین کودکی خود را نشان خواهد داد و در این حالت برخی از قسمت‌های مغز به صورت هماهنگ با یکدیگر فعالیت نخواهند کرد. همین اختلالات منجر به عدم یادگیری برخی از فعالیت‌ها توسط کودکان می‌شود.

 این دسته از کودکان معمولا از نظر هوشی مشکلی ندارند و تنها پردازش اطلاعات مغزشان دچار مشکل شده است. به بیان ساده می‌توان گفت که در این دسته از افراد ارتباط میان لایه‌های مغز به خوبی شکل نخواهد گرفت و یا اصلا ارتباطی برقرار نخواهد شد.

 در این شرایط می‌توانید از کاربرد نوروفیدبک در درمان ناتوانی در یادگیری استفاده کنید و اختلالات مربوط به بخش‌های مختلف مغز خود را درمان کنید. البته در اینجا جا دارد به این موضوع نیز اشاره کنیم که برای درمان ناتوانی در یادگیری نیاز است که از سایر روش‌های درمان نیز به صورت همزمان استفاده کنید تا بتوانید نتایج بهتری را به دست آورید.

کاربرد نوروفیدبک در آسیب‌های مغزی

همان طور که می‌دانید مغز یکی از حساس‌ترین بخش‌های بدن به شمار می‌رود که هر گونه آسیب که به این بخش وارد گردد، کل بدن را تحت تاثیر قرار خواهد داد. یکی دیگر از موارد کاربرد نوروفیدبک، استفاده از آن برای آسیب‌هایی است که بر اثر ضربه به مغز و یا سکته ایجاد شده است. 

از جمله مواردی که می‌توان به کمک نوروفیدبک اقدام به درمان آن کرد می‌توان به مشکل تمرکز، افسردگی، گیجی و حواس پرتی و نیز اختلالات در خواب اشاره کرد. روش نوروفیدبک یک روش درمانی بسیار مناسب برای این دسته از افراد می‌باشد که می‌تواند مشکل آنان را به صورت کامل برطرف کند.

البته جا دارد به این موضوع نیز اشاره کنیم که برخی از آسیب‌های مغزی به واسطه نوروفیدبک قابل درمان نخواهند بود و برای درمان آن نیاز به مراجعه به پزشک و در صورت نیاز عمل جراحی خواهد بود. پس همواره سعی کنید در صورت بروز علائم به پزشک مراجعه کنید و برای درمان خود از آنان مشاوره بگیرید.

کاربرد نوروفیدبک و افسردگی

از دیگر مواردی که می‌توانید در آن از روش نوروفیدبک کمک بگیرید؛ می‌توان به افسردگی اشاره کرد. به صورت کلی افسردگی به مجموعه‌ای از حالت‌های بیماری روانی گفته می‌شود که در آن فرد سکوت و دوری از اجتماع را ترجیح می‌دهد و همواره کارهای خود را به تعویق می‌اندازد.

 از جمله علائم دیگری که افسردگی به همراه دارد می‌توان به از دست دادن علاقه نسبت به زندگی، بی حالی و خستگی مداوم و احساس گناه و بی ارزش بودن را نام برد.

نکته جالب توجه در مورد روش نوروفیدبک این است که در مقایسه با سایر روش‌های درمانی به مانند روش دارویی که عوارض بسیاری را به همراه دارد؛ اثربخش‌تر ظاهر شده است.

کاربرد نوروفیدبک در اوتیسم

اوتیسم به حالتی گفته می‌شود که در آن فرد تمامی راه‌های ارتباطی خود را با دنیای بیرون قطع می‌کند و به در خود ماندگی دچار می‌شود. مشکل اصلی در مورد این بیماری این است که بسیاری از افراد متوجه آن نمی‌شوند و برای درمان خود تلاشی نمی‌کنند.

افرادی که به اوتیسم مبتلا هستند در موارد شدید، قادر به صحبت کردن و یا خواندن و نوشتن نیستند. نکته جالب توجه در مورد این بیماری این است که به واسطه نوروفیدبک می‌توان بیش از 89 درصد علائم اوتیسم را از بین برد.

علاوه بر این کاربرد نوروفیدبک تنها به این مورد ختم نمی‌شود و برای بهبود اختلالاتی از جمله تعریق دست‌ها، اختلال در خواب و دردهای مزمن نیز می‌توان از این روش استفاده کرد.

کاربرد نوروفیدبک در ارتقای عملکرد فردی

نوروفیدبک کاربردهای بسیاری دارد که می‌تواند اعمال فرد را بهبود ببخشد که از جمله این موارد می‌توان به بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان به واسطه کمک به یادگیری بهتر آنان، مدیریت استرس و هیجانات، تقویت میان نیم کره‌های مغزی، بهبود کیفیت خواب و نیز آمادگی بیشتر برای پذیرش تغییرات اشاره کرد.

 از طرفی نیز اگر از جمله افرادی هستید که در طول روز فعالیت بالایی دارید به واسطه استفاده از نوروفیدبک می‌توانید توانایی کنار آمدن با کار زیاد و ذخیره انرژی را در خود تقویت کنید تا که بتوانید اعمال روزانه خود را به بهترین نحو ممکن پیش ببرید.

افراد بسیاری با مشاغل متنوع از کاربرد نوروفیدبک برای بهبود اعمال فردی خود استفاده می‌کنند که از جمله این شغل‌ها می‌توان به فضانوردان، بازیکنان فوتبال، مدیران اجرایی و نیز دانشجویان اشاره کرد.

 به صورت کلی در هر زمینه‌ای که فعالیت داشته باشید، استفاده از نوروفیدبک به شما کمک خواهد کرد تا که بتوانید فعالیت خود را بهتر از قبل انجام دهید. علاوه بر مواردی که به آنان اشاره کردیم به واسطه استفاده از این روش می‌توانید به بهبود تصمیم‌گیری و کاهش میزان خطای خود نیز کمک کنید که این مسئله به شما در ادامه زندگی کمک بسیاری خواهد کرد.

نوروفیدبک تراپی دندان

نوروفیدبک تراپی دندان یک روش نوآورانه است که در زمینه بهبود توانایی‌های حسی و حرکتی دهان و صورت از طریق فعال‌سازی مغز و سیستم عصبی مرکزی استفاده می‌شود. این روش با استفاده از بازخوردهای بیولوژیکی، نوری یا صوتی، تلاش می‌کند تا بهبودی در عملکرد عضلات صورت و دهان، بهبود تعادل، کاهش درد، و افزایش توانایی‌های زبانی و بلعیدن دست‌پذیری دهانی را ارتقا دهد.
این تراپی به عنوان یکی از روش‌های تکنولوژیک و پیشرفته در حوزه توانبخشی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در ترمیم و بهبود عملکرد بخصوص در بیمارانی که نیاز به تقویت حرکات دهان و صورت دارند، مؤثر است.

تاثیرات نوروفیدبک تراپی بر پوست

نوروفیدبک تراپی اصلی‌ ترین هدفش ارتقای عملکرد عضلات صورت و دهان است، اما ممکن است بر پوست نیز تأثیرگذار باشد، به خصوص اگر به همراه آن فعالیت ‌هایی برای تقویت عضلات گردن و صورت نیز انجام شود. برخی از تأثیرات ممکن شامل موارد زیر می‌ باشد:
۱. تقویت عضلات صورت: تمرینات مورد استفاده در نوروفیدبک تراپی ممکن است منجر به تقویت عضلات صورت شود، که این می ‌تواند به بهبود چهره و ایجاد جلوه ‌ای جوان ‌تر برای پوست منجر شود.
۲. بهبود تو قویت پوست: تقویت عضلات می ‌تواند بهبود جریان خون به پوست را فراهم کرده و از طریق افزایش تأمین مواد مغذی به سلول‌های پوست، منجر به بهبود تغذیه پوست و برطرف کردن مشکلاتی مانند خشکی پوست شود.
۳. کاهش علائم پیری: استفاده از نوروفیدبک تراپی ممکن است منجر به بهبود علائم مرتبط با پیری شود، از جمله کاهش خطوط و چین‌وچروک‌ها و تقویت انعطاف‌پذیری پوست.
به هر حال، برای درک دقیق‌تر تأثیرات نوروفیدبک تراپی بر پوست، تحقیقات بیشتری لازم است. از این رو، مشاوره با پزشک یا متخصص مربوطه برای دریافت نظرات و راهنمایی‌های دقیق‌تر در مورد تأثیرات این تراپی روی پوست، ضروری است.

کاربرد نوروفیدبک در صرع

صرع از جمله بیماری‌هایی است که در حال حاضر شیوع بسیاری پیدا کرده است. بیماری صرع در حقیقت اختلال مزمنی است که در آن فعالیت‌های نامتعارف و متناوب نورون‌های عصبی را شاهد هستیم. علائم این نوع بیماری گاهی بسیار شدید است و منجر به بیهوشی و نیز تشنج می‌گردد.

در زمینه کاربردی بودن نوروفیدبک برای بیماری صرع، واکر در سال 2010 آزمایشی را انجام داد و طی آن مشخص شد که افرادی که از این روش برای درمان بیماری صرع خود استفاده می‌کنند؛ به صورت قطعی بیماری خود را از بین می‌برند و یا این که علائم خیلی کاهش خواهد یافت.

برای درمان صرع روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که یکی از بهترین روش‌ها نوروفیدبک می‌باشد. توصیه ما به شما عزیزان این است که اگر به دنبال یک درمان قطعی برای بیماری صرع هستید؛ استفاده از نوروفیدبک را در کنار سایر روش‌ها امتحان کنید تا که احتمال موفقیت در درمان شما به مراتب بالاتر برود.

کاربرد نوروفیدبک در دردهای مزمن و سردردهای میگرن

سردردهای میگرنی معمولا به صورت ضربان دار هستند و اغلب علائمی را به همراه دارند که از جمله آنان می‌توان به حالت تهوع و اختلال در بینایی اشاره کرد. به واسطه استفاده از روش نوروفیدبک می‌توان مغز را به گونه‌ای آموزش داد که خاصیت خود تنظیمی داشته باشد و به درمان میگرن کمک بسیاری خواهد کرد. تحقیقات نشان داده است که استفاده از نوروفیدبک می‌تواند از وقوع و شدت حملات بکاهد و یا این که به صورت کامل اقدام به درمان آن کند.

درمان اختلال استرس پس از حادثه (PTDS) با نوروفیدبک

یکی دیگر از موارد کاربرد نوروفیدبک درمان اختلالات پس از حادثه می‌باشد. در این زمینه ویلیام در سال 2008 مطالعاتی را بر روی 10 سرباز انجام داد که مبتلا به استرس بعد از حادثه بودند. نتایج تحلیل ثابت کرد که این روش بعد از چیزی در حدود 30 جلسه درمان، تاثیرات بسزایی را به همراه دارد.

نکته جالب توجه در مورد این نوع درمان نیز این است که بعد از طی شدن روند درمان تعداد بسیار کمی از افراد علائم را دوباره تجربه کردند و بقیه به صورت کامل درمان شدند.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شما را با کاربرد نوروفیدبک در درمان برخی از بیماری‌های مغزی و اختلالات آشنا کنیم و اهمیت استفاده از این روش را مورد بررسی قرار دهیم. همان طور که در این مطلب نیز به آن اشاره کردیم، نوروفیدبک یک روش پر کاربرد در درمان اختلالات به شمار می‌رود که می‌تواند علاوه بر از بین بردن اختلالات و بیماری‌ها به افراد در ارتقای عملکرد فردی نیز کمک کند.

به عنوان مثال افراد می‌توانند به واسطه استفاده از این روش عملکرد خود را در فعالیت‌های روزانه خود بهبود ببخشند و بهترین عملکرد خود را به نمایش بگذارند؛ برای همین نیز بسیاری از افراد شاغل به مانند فوتبالیست‌ها و مدیران اجرایی از نوروفیدبک برای بهبود عملکرد خود استفاده می‌کنند.

 بسیاری از اختلالاتی که در این مقاله به آنان اشاره کردیم، در همان سنین کودکی خود را نشان می‌دهند و توصیه ما به شما عزیزان این است که اگر به دنبال یک درمان قطعی برای اختلالات خود و عزیزانتان هستید؛ از همان ابتدا که علائم را مشاهده کردید نسبت به درمان آن اقدام کنید؛ زیرا هر چقدر درمان خود را به تعویق بیاندازید، بعدها برای درمان آن با مشکل مواجه خواهید شد. برای این کار می‌توانید به بهترین کلینیک روانشناسی در مشهد، کلینیک تخصصی مهر رضوی مراجعه کنید.

واحد تحقیق و توسعه کلینیک تخصصی مهر رضوی

مطالب مرتبط

جستجو کنید

خدمات ما

جستجو کنید

رزرو اینترنتی نوبت معاینه

شبکه های مجازی

مطالب اخیر

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

موفق به دریافت پاسخ سوال تان نشدید؟

با واحد تریاژ(راهنمای مراجعین و بیماران) ما در ارتباط باشید تا بلافاصله پاسختان را دریافت کنید