درمان لکنت زبان با نوروفیدبک

درمان لکنت زبان با نوروفیدبک + سریع و موثر

لکنت زبان یکی از مشکلات و اختلالات رایجی است که منجر به دشواری بیان سخنان در جریان گفت و گو می‎‌شود. این مسئله مشکلات بسیاری را در پی خواهد داشت که از جمله این موارد می‌توان به پایین آمدن عزت نفس اشاره کرد. برای همین هم افرادی که دچار چنین مشکلی هستند همواره به دنبال یک راه کار برای درمان مشکل لکنت خود هستند. راه کارهای مختلفی برای درمان لکنت زبان وجود دارد که از جمله بهترین روش‌های موجود می‌توان به درمان لکنت زبان با نوروفیدبک اشاره کرد. درمان لکنت زبان با نوروفیدبک یکی از راهکارهای مدرن و جدید است که مزیت‌های بسیاری را به همراه دارد. حال در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با برخی از خصوصیات این روش درمانی و مزیت‌های آن آشنا کنیم.

فهرست مطالب

لکنت زبان

به بیان ساده می‌توان اینگونه بیان کرد که لکنت زبان یک اختلال گفتاری است که فرد را در زمان سخن گفتن دچار مشکل خواهد کرد. افرادی که دارای لکنت هستند در جمله بندی سخنان خود هیچ مشکلی ندارند؛ اما در بیان آن با چالش مواجه هستند.

به عنوان مثال در برخی از جملات خود ممکن است یک کلمه را چند بار تکرار کنند تا بتوانند درست آن را تلفظ کنند. لکنت رنج سنی خاصی را در بر نخواهد گرفت و کودک و بزرگسال ممکن است به این مشکل دچار شوند.

از آنجایی که لکنت زبان هم روی عزت نفس فرد تاثیرگذار است و هم در بزرگسالان مشکلاتی را در آینده شغلی آن‌ها به وجود خواهد آورد؛ بسیاری از افراد به دنبال یک روش درمانی هستند؛ برای درمان لکنت زبان از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که یکی از بهترین روش‌ها درمان لکنت زبان با نوروفیدبک است.

لکنت زبان در بزرگسالان

لکنت زبان در افراد بزرگسال شامل دو بخش است که در وهله اول ممکن است فرد در بیان سخنان خود دچار اختلالاتی در بیان برخی کلمات شود و یا این که یک کلمه را چندین بار تکرار کند. البته لازم به ذکر است که برخی از این تکرارها ممکن است بعد از مدتی به صورت کامل برطرف شوند و همه اختلالاتی که در زمان صحبت کردن ممکن است با آن مواجه شوید؛ لکنت به حساب نمی‌آید.

بخش دوم لکنت زبان در بزرگسالان مربوط به احساست و عواطف فرد است که ممکن است ناشی از مواردی از جمله افسردگی، ترس و یا اضطراب باشد. چنین لکنت زبان‌هایی جدی تر از نوع اول به شمار می‌روند و درمان آن‌ها نیز به مراتب سخت‌تر است. برای درمان این نوع لکنت می‌توانید از درمان لکنت زبان با نوروفیدبک استفاده کنید که در ادامه این مقاله بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

لکنت زبان در کودکان

با توجه به تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته است؛ محققان به این نتیجه رسیدند که لکنت زبان ممکن است در هر رنج سنی رخ دهد؛ اما به صورت کلی در کودکان در سن 2 تا 5 سالی شاهد روی دادن چنین مشکلی هستیم. علاوه بر این از آنجایی که در سن 7 الی 8 سالگی کودک با هیجانات مدرسه و اضطراب مواجه خواهد شد در این زمان نیز امکان ایجاد لکنت وجود دارد.

از آنجایی که کودک در رنج سنی 2 تا 5 سال درک خاصی از شیوع گفتار خود ندارد؛ ممکن است مشکل جدی به نظر نرسد؛ اما اگر از ابتدا با این مشکل مقابله نکنید؛ ممکن است در آینده برای درمان آن با مشکل مواجه شوید. یکی از روش‎ های رایجی که برای درمان لکنت کودکان نیز می‌توانید از آن استفاده کنید درمان لکنت زبان با نوروفیدبک است.

چرا درمان لکنت زبان به سرعت انجام نمی‌شود؟

روش‌های درمانی که در کلینیک روانشناسی برای درمان لکنت زبان از آن‌ها استفاده می‌شود؛ نیاز به تمرین و تکرار دارند و به مانند یادگیری یک زبان خارجی است و به سرعت نمی‌توانید یک زبان را فرا بگیرید و درمان لکنت نیز دقیقا به مانند آن است. در طول دوره درمان لکنت زبان همواره باید صبر داشته باشید و به صورت مداوم تمرین کنید تا به نتیجه لازم دست پیدا کنید.

لازم به ذکر است که در طول درمان هیچگاه نباید ناامید شوید؛ زیرا ناامیدی ممکن است مشکل شما را تشدید کند و شرایط شما را بدتر از قبل کند. پس همواره در طول درمان به خود با انگیزه باشید و به درمان خود ایمان داشته باشید.

 این کار به پیشرفت شما در درمان کمک بسیاری خواهد کرد. پس با توجه به این موضوع به تبلیغاتی که به شما وعده درمان لکنت در مدت زمان کوتاه می‌دهند توجهی نکنید و برای درمان لکنت زبان خود به دنبال یک کلینیک روانشناسی مناسب باشید تا بتوانید روند درمان خود را سپری کنید.

دستگاه‌های پزشکی برای درمان لکنت زبان

همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره کردیم از روش‌های مختلفی برای درمان لکنت زبان استفاده می‌شود که از جمله این روش‌ها می‌توان به نوروفیدبک و برخی موارد بیوفیدبک اشاره کرد. همچنین لازم به ذکر است که برخی از روش‌هایی که به عنوان راهکار درمانی برای لکنت زبان معرفی می‌شوند نیز کاربردی ندارد و تنها زمان شما را تلف خواهند کرد. پس با توجه به این مسئله در ادامه با ما همراه باشید تا دو مورد از بهترین راه کارهای درمانی را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم.

نوروفیدبک

در حال حاضر یکی از بهترین روش‌های درمانی که از آن می‌توانید برای درمان لکنت استفاده کنید، روش نوروفیدبک است. روش نوروفیدبک یک راهکار جدید و مدرن است که برای اولین بار در آمریکا مورد استفاده قرار گرفت و با مشخص شدن تاثیرات مثبتی که دارد؛ امروزه در بسیاری از کلینیک‌های روانپزشکی از این روش و روش‌های مشابه نیز برای درمان بیماری‌هایی از جمله لکنت زبان استفاده می‌شود.

یکی از مزیت‌های اصلی که این روش دارد؛ غیر تهاجمی بودن آن است که نشان دهنده بی خطر بودن آن برای سلامت افراد است. این مسئله سبب شده است که بسیاری از افراد این روش را مناسب‌ترین راهکار برای درمان لکنت خود بدانند. همچنین جا دارد به این موضوع نیز اشاره کنیم که علاوه بر درمان لکنت زبان با نوروفیدبک با این روش می‌توانید اختلالات بیش فعالی را نیز درمان کنید.

لکنت شکن

علاوه بر درمان لکنت زبان با نوروفیدبک، یکی دیگر از روش‌های درمانی که برای لکنت زبان از آن استفاده می‌شود، دستگاه ضد لکنت زبان است. این دستگاه به شما کمک خواهد کرد تا در زمان صحبت کردن صدای خود را بشنوید و این امر به درمان لکنت شما کمک بسیاری خواهد کرد؛ دلیل این سخن نیز این است که به واسطه این دستگاه می‌توانید به مشکلات خود در زمان حرف زدن پی ببرید و نسبت به رفع آن اقدام کنید.

از آنجایی که با استفاده از این دستگاه صدایی خود را خواهید شنید، سرعت صحبت کردن شما کمتر خواهد شد و این امر کمک بسیاری به رفع لکنت شما در زمان سخن گفتن و به مرور زمان رفع کامل آن خواهد کرد. البته لازم به ذکر است که استفاده از این دستگاه معایبی را نیز به همراه دارد که از جمله این موارد می‌توان به عادت کردن به استفاده کردن از این دستگاه اشاره کرد. همچنین نگه داشتن این دستگاه در هنگام صحبت کردن در نزدیکی گوش نیز می‌تواند برای فرد دارای لکنت زبان آزاردهنده باشد.

همچنین لازم به ذکر است که این دستگاه برای کودکان کاربردی ندارد و بیشتر برای افراد بزرگسال مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این رو می‌توان گفت که بهترین روش برای کودکان، درمان لکنت زبان با نوروفیدبک است؛ چرا که دیگر معایب دستگاه ضد لکنت را نداشته و عوارضی را نیز برای کودکان در پی نخواهد داشت.

درمان تخصصی اختلالات گفتاری با نوروفیدبک

درمان لکنت زبان با نوروفیدبک یک روش درمانی است که مشکلات گفتاری شما را به مرور زمان رفع خواهد کرد. در این روش از سنسورهای الکتریکی مخصوصی استفاده می‌شود که این سنسورها فعالیت مغز را مورد ارزیابی قرار خواهند داد و به کمک این کار روانپزشک می‌تواند به عملکرد عضلات مرتبط با گفتار شما پی ببرد و با دستکاری این امواج مشکل را به صورت کامل برطرف کند. با توجه به این مسئله که این روش غیر تهاجمی است؛ یکی از بهترین روش‌ها جهت درمان به شمار می‌رود.

همانطور که می‌دانید عوامل متعددی می‌توانند منجر به لکنت زبان شوند. به عنوان مثال اختلال و نقص در پردازش عصبی یکی از موارد لکنت زبان به شمار می‌رود؛ چنین مشکلی به صورت مستقیم به مغز مربوط می‌شود و یکی از بهترین دستگاه‌ها برای درمان لکنت زبان نوروفیدبک است. روند درمان به کمک این روش شامل مواردی است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • ارزیابی

در مرحله اول روانپزشک بیمار خود را ارزیابی کرده و مشکل آن را مورد بررسی قرار می‌دهد؛ به عنوان مثال برخی از درمانگرها در این مرحله از تست‌های ویژه استفاده می‌کنند.

  • طراحی برنامه

در مرحله بعد درمان لکنت زبان با نوروفیدبک، درمانگر یک برنامه درمانی برای بیمار خود مشخص خواهد کرد که طبق آن روند درمان آغاز خواهد شد. در این برنامه ممکن است از روش‌های دیگری نیز به همراه نوروفیدبک استفاده شود. لازم به ذکر است که برنامه درمانی برای هر فرد با فرد دیگر متفاوت است و این برنامه متناسب با شرایط بیمار تعریف خواهد شد.

  • درمان لکنت زبان با نوروفیدبک

در این مرحله فرآیند استفاده از نوروفیدبک برای درمان لکنت زبان آغاز خواهد شد و درمانگر به دنبال این است که بتواند به کمک این روش درمانی فعالیت‌های مغزی و عضلانی بیمار خود را بهبود ببخشد. در درمان لکنت زبان با نوروفیدبک از بازخوردهای مختلفی از جمله صوتی، تصویری و … استفاده می‌شود که هدف تمامی این موارد تحریک و تقویت گفتار شخص بیمار است.

  • تمرین و تداوم

بعد از درمان لکنت زبان با نوروفیدبک، لازم است که شخص مورد نظر برای حفظ نتیجه و بهبود کامل تمرینات گفتاری را در منزل انجام دهد. این کار به بیمار کمک خواهد کرد تا که بتواند طول دوره درمان خود را به مراتب کوتاه تر کند.

اثرات درمان لکنت زبان با نوروفیدبک

میزان اثرگذاری و موفقیت درمان لکنت زبان با نوروفیدبک، برای هر فرد متفاوت است و بسته به شدت لکنت زبان و انگیزه و تلاش فرد برای درمان تاثیر متفاوت خواهد بود. اما به صورت کلی اگر جلسات درمانی نوروفیدبک را به صورت منظم پیگیری کنید و تمرینات خود را در منزل نیز ادامه دهید، نتایج مثبتی را به دست خواهید آورد. لازم به ذکر است که جلسات درمان لکنت زبان با نوروفیدبک نیز توسط درمانگر مشخص خواهد شد و ممکن است هفتگی و یا ماهیانه انجام شود.

پس با توجه به این مسئله می‌توان به این موضوع پی برد که اثرات درمان لکنت زبان با نوروفیدبک در صورت شرکت منظم در جلسات درمانی و تمرین در منزل بسیار خوب و قابل قبول خواهد بود. اگر انگیزه و امید کافی را برای درمان خود داشته باشید؛ روند درمان شما در 10 الی 20 جلسه به صورت کامل انجام خواهد گرفت. در ادامه به برخی از مزیت‌های اصلی این روش درمانی اشاره خواهیم کرد.

  • افزایش میزان تمرکز

از آنجایی که نتایج نوروفیدبک به صورت صوتی و یا تصویری به شخص نشان داده می‌شود؛ فرد در زمان سخن گفتن به حرف‌های خود توجه بیشتری خواهد کرد و در نتیجه جملات خود را با لکنت کمتری بیان خواهد کرد.

  • بالا بردن میزان اعتماد به نفس

لکنت زبان یکی از مشکلاتی است که عزیت نفس شما را به مراتب پایین خواهد آورد و شما را از اجتماع دور خواهد کرد. زمانی که درمان لکنت زبان با نوروفیدبک را شروع کنید؛ رفته رفته اعتماد به نفس کسب خواهید کرد و از بیان نظر و گفت و گو در اجتماع دوری نخواهید کرد.

بهبود لکنت زبان در کودکان با لورتا نوروفیدبک

همانطور که می‌دانید لورتا نوروفیدبک یک روش درمانی کاملا بی خطر است و هیچگونه عوارض جانبی را به همراه نخواهد داشت. به همین دلیل نیز این روش یک راهکار مناسب برای درمان مشکلات گفتاری در کودکان به شمار می‌رود.

در این روش از سنسورهایی استفاده می‌شود که به کمک آن‌ها سیگنال‌های مغز ثبت خواهند شد و این کار به کودک کمک خواهد کرد تا که بتواند مهارت گفتاری خود را تقویت کند. اما لازم به ذکر است که درمان لکنت زبان با نوروفیدبک نیازمند مشاوره با متخصص است و بدون مشاوره هیچگاه از این روش برای درمان استفاده نکنید.

جا دارد به این مسئله نیز اشاره کنیم که درمان لکنت کودکان در همان سنین کودکی کاری به مراتب راحت‌تر از زمانی است که لکنت برای چند سال گریبان گیر کودک باشد. پس همواره بعد از مواجهه با اولین علائم لکنت زبان نسبت به درمان آن اقدام کنید تا نتیجه بهتری را بتوانید از درمان خود به دست آورید. علاوه بر بهبود لکنت زبان، درمان بیش فعالی با نوروفیدبک نیز ممکن خواهد بود.

ذهن آگاهی چگونه می‌تواند به درمان لکنت زبان کمک کند؟

پیش از هر چیز لازم است به این موضوع اشاره کنیم که ذهن آگاهی اثرات مثبت بسیاری را به همراه دارد که از جمله این موارد می‌توان به کاهش میزان استرس و اضطراب و کاهش لکنت زبان اشاره کرد. پس اگر به دنبال کاهش میزان لکنت زبان و در نهایت بهبود کامل هستید؛ همواره سعی کنید تمرین ذهن آگاهی را انجام دهید.

ذهن آگاهی این امکان را به شما خواهد داد که بتوانید بر روی افکار و اعضای بدن خود کنترل داشته باشید و اعمال و گفتار خود را مدیریت کنید. ذهن آگاهی شما را از افکار منفی به دور نگه خواهد داشت؛ و همانطور که می‌دانید یکی از دلایل اصلی لکنت زبان نیز افکار منفی است. پس با ذهن آگاهی لکنت زبان را از خود دور خواهید کرد.

اگر لکنت زبان دارید؛ پیش از صحبت کردن در یک جمع، سعی کنید تمرین ذهن آگاهی کنید تا بتوانید افکار خود را متمرکز کنید و تنها بر روی سخن گفتن خود تمرکز کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا که بتوانید تمامی مواردی که ممکن است به شما استرس وارد می‌کند را نادیده بگیرید و در نتیجه سخنان خود را به درستی بیان کنید. اگر ذهن آگاهی خوبی داشته باشید و در کنار آن از درمان لکنت زبان با نوروفیدبک نیز استفاده کنید؛ نتایج بسیار خوبی را از درمان خود خواهید گرفت.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شما عزیزان را با یکی از بهترین راه کارهای درمانی لکنت زبان یعنی، درمان لکنت زبان با نوروفیدبک آشنا کنیم و مزایا و موارد استفاده از این راه کار را مورد بررسی قرار دهیم. همانطور که در این مطلب نیز به آن اشاره کردیم، لکنت زبان یکی از مشکلات رایج و چالش برانگیز است که رنج سنی خاصی ندارد و بسیاری از افراد ممکن است در زندگی خود با آن مواجه شوند.

 لکنت زبان زندگی روزمره شما را با مشکل مواجه خواهد کرد و شما را از اجتماع دور خواهد کرد؛ برای همین هم بسیاری از افرادی که با این مشکل مواجه هستند به دنبال یک راهکار درمانی مناسب هستند.

یکی از بهترین راه کارها درمان لکنت زبان با نوروفیدبک است. در این روش فعالیت‌های مغزی مربوط به عضلات درگیر در زمان سخن گفتن بیمار مورد ارزیابی و تقویت قرار خواهد گرفت و به بهبود لکنت کمک بسیاری خواهد کرد. 

البته در پایان جا دارد به این مورد نیز اشاره کنیم که اگر به دنبال یک درمان موثر هستید، توصیه ما به شما عزیزان این است که به یک کلینیک روانشناسی معبتر برای درمان خود مراجعه کنید؛ به همین منظور نیز توصیه ما به شما مراجعه به کلینیک تخصصی مهر رضوی است.

واحد تحقیق و توسعه: کلینیک تخصصی مهر رضوی

مطالب مرتبط

جستجو کنید

خدمات ما

جستجو کنید

رزرو اینترنتی نوبت معاینه

شبکه های مجازی

مطالب اخیر

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

موفق به دریافت پاسخ سوال تان نشدید؟

با واحد تریاژ(راهنمای مراجعین و بیماران) ما در ارتباط باشید تا بلافاصله پاسختان را دریافت کنید