تفاوت روانشناس کودک و روانپزشک کودک

تفاوت روانشناس کودک و روانپزشک کودک

در حال حاضر بسیاری از افراد تفاوت میان روانپزشک و روانشناس را نمی‌دانند و این دو حرفه را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند؛ اما در دنیای سلامت روان، تفاوت‌هایی میان روانپزشک و روانشناس کودک وجود دارد و نشان دهنده تفاوت‌های میان این دو حرفه با یکدیگر است. به عنوان مثال روانپزشک کودک شخصی است که تخصص خود را در تشخیص و درمان اختلالات کودکان به کار می‌گیرد و از سوی دیگر روانشناس کودک بیشتر روی مشکلات رفتاری و عاطفی کودکان تمرکز دارد.
شناخت تفاوت‌های این دو رشته به والدین این امکان را می‌دهد تا بتوانند با انتخاب بهتر شرایط بهبود کیفیت زندگی کودکان و خانواده را فراهم کنند. پس در این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات کامل و جامعی را در خصوص تفاوت روانشناس کودک و روانپزشک کودک و این که روانپزشک کودک و نوجوان کیست خدمت شما عزیزان ارائه کنیم.

فهرست مطالب

روانشناس کودک کیست؟

روانشناس کودک شخصی است که برای درمان بیماری‌های روانی آموزش‌های لازم را دیده است و معمولا برای روند درمان بیمار از چندین روش استفاده می‌کند. در حوزه سلامت روان، اصطلاح روانشناس اغلب مترادف با روان درمانگر و مواردی از این دست نیز به کار می‌رود. روانشناس کودک به طور اختصاصی آموزش دیده است تا آموزش‌هایی را انجام دهد که شرایط عصبی رشدی به مانند انواع اختلالات را در کودکان تشخیص دهد و بهترین راه‌کار درمانی را جهت درمان ارائه کند.

یک روانشناس خوب به کودکان کمک می‌کند تا در موقعیت‌های دشوار بتوانند بهترین تصمیم را اتخاذ کنند و مهارت‌های لازم جهت مدیریت احساسات شدید به مانند استرس و اضطراب را فرا گیرند. یکی از موارد تفاوت روانپزشک کودک با روانشناس کودک در حل مسئله است؛ جایی که روانشناس اجازه تحویز دارو جهت بهبود حال کودک را ندارد.

روانپزشک کودک چیست؟

روانپزشکی کودکان شاخه‌ای از علم روانپزشکی است که بر تشخیص، درمان و یا پیشگیری از اختلالات روانی در کودکان و نوجوانان تمرکز دارد. نقش روانپزشک کودک در بهبود کیفیت زندگی و سلامت روان کودکان بسیار حائز اهمیت است و بیشتر در مواردی که اختلالات شدیدی به مانند اضطراب افسردگی و اختلال دوقطبی وجود دارد مداخله می‌کنند. روانپزشک کودک معمولا از روش‌های مختلفی برای درمان مشکلات و اختلالات کودکان استفاده می‌کند که یکی از این روش‌ها، استفاده از دارو درمانی است.

البته لازم به ذکر است که روانپزشکان کودک با چالش‌هایی نیز مواجه هستند. یکی از این چالش‌ها، انگ اجتماعی مرتبط با اختلالات روانی است که می‌تواند مانع از مراجعه خانواده‌ها به این متخصصان شود. علاوه بر این تشخیص دقیق اختلالات روانی در کودکان ممکن است سخت و دشوار باشد، زیرا رفتارها و علائم در هر کودک با دیگری متفاوت است و شناسایی مشکل در هر کودک نیاز به روش‌های مختلف دارد.

تفاوت روانشناس کودک و روانپزشک کودک

تفاوت روانشناس کودک و روانپزشک کودک در زمینه‌های مختلفی است که در این بخش به دو مورد از مهمترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

1. تفاوت تحصیلات روانشناس کودک و روانپزشک

روانپزشک

روانپزشک کودک در حقیقت پزشکی است که بعد از اتمام دوره پزشکی خود به تخصص روانپزشکی و سپس روانپزشکی کودک می‌پردازد. یک روانپزشک کودک در طول دوره تحصیل خود سال‌ها آموزش دیده و مهارت‌های روانپزشکی و دارو درمانی را به خوبی فرا می‌گیرد. لازم به ذکر است که یک روانپزشک قادر به استفاده از دارو برای درمان بیمار نیز می‌باشد که این مورد یکی از رایج‌ترین موارد تفاوت روانشناس کودک و روانپزشک کودک می‌باشد.

روانشناس

روانشناس کودک معمولا دارای مدرک کارشناسی ارشد و یا دکترا می‌باشد و تخصص او بیشتر در زمینه روان درمانی است. به بیان ساده می‌توان گفت که یک روانشناس بیشتر روی جنبه‌های غیردارویی فعالیت دارد و بیشتر به ارزیابی مشکلاتی به مانند رفتاری و یا عاطفی می‌پردازد.

2. رویکردهای درمانی روانشناس کودک و روانپزشک

یکی دیگر از موارد تفاوت روانشناس کودک و روانپزشک کودک در زمینه رویکرد درمانی است. روانپزشک کودک از رویکردهای پزشکی و دارویی برای درمان اختلالات روانی استفاده می‌کند. روانپزشک می‌تواند از دارو‌های ضد افسردگی و ضد اضطراب برای درمان بیماران خود استفاده کند. همچنین در موارد اضطراری و بحرانی نیز روانپزشکان با مداخلات خود می‌توانند وضعیت کودک را به حالت باثبات بازگردانند.
این مسئله در حالی است که روانشناس کودک بیشتر از روش درمان شناختی-رفتاری استفاده می‌کند و به بررسی احساسات و روابط اجتماعی کودکان می‌پردازد. به عنوان مثال روانشناس کودک ممکن است از روش بازی درمانی برای درمان کودکان نیز استفاده کند. روش‌هایی که روانشناس از آن استفاده می‌کند برای مشکلاتی به مانند اختلالات رفتاری و انضباطی بسیار مفید است.

مواردی که در این بخش به آن‌ها اشاره کردیم از جمله موارد اصلی تفاوت روانشناس کودک و روانپزشک کودک به شمار می‌روند که به کمک آن‌ها می‌توانید به تفاوت روانشناس کودک و روانپزشک کودک پی ببرید و در صورت بروز مشکل انتخاب مناسبی را جهت مراجعه به روانشناس و یا روانپزشک داشته باشید.

انواع روانشناس و روانپزشک

روانپزشکان به دو دسته تقسیم بندی می‌شوند و افراد متخصص در این دو دسته تقسیم بندی می‌شوند و دسته اول شامل آن دسته از متخصصانی است که بیشتر در حوزه درمان دارویی فعالیت دارند و دسته دوم شامل آن دسته از روانپزشکانی است که علاوه بر درمان‌های دارویی از روش‌های دیگر نیز برای درمان بیماران استفاده می‌کنند. بهترین و با تجربه‌ترین روانپزشک کیست؟ به صورت کلی روانپزشکانی که در زمینه کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند نسبت به سایر روانپزشکان دوره‌های بیشتری را می‌گذرانند.

روانشناسی نیز به مانند روانپزشکی انواع مختلفی دارد که امروزه با نام علم روانشناسی از آن نام می‌بریم. انواع مختلف روانشناسی به روانشناسان این اجازه را می‌دهد که بتوانند کودکان مبتلا به بیماری‌های خاص به مانند اوتیسم و صرع به خوبی ارتباط برقرار کنند و مشکلات آن‌ها را تا حدودی برطرف کنند. روانشناس کودک در زمینه‌های مختلفی مانند مدرسه، نحوه ارتباط با فرزند و عزت نفس کودک آموزش می‌بیند و همچنین توانایی بالایی در زمینه انواع مشاوره دارد.

علائم هشداردهنده که باید به آن‌ها توجه کنید

آکادمی روانپزشکی کودک و نوجوان آمریکا نسبت به یکسری نشانه‌ها به والدین هشدار می‌دهد که در صورت مشاهده هر یک از این علائم توصیه می‌گردد که حتما از یک روانشناس و یا روانپزشک کودک مشورت بگیرید. از جمله این موارد می‌توان به اضطراب و استرس بیش از حد و کابوس‌های شبانه اشاره کرد. در ادامه به برخی دیگر از موارد مهم هشداردهنده اشاره خواهیم پرداخت.

1. تغییر در رفتار

تغییرات ناگهانی در رفتار کودکان نشانه‌هایی از اختلالات است. این تغییرات شامل مواردی به مانند پرخاشگری، انزوا و کاهش فعالیت‌های اجتماعی است. در صورت بروز هر یک از این نشانه‌ها به روانشناس و یا روانپزشک مراجعه کنید و مشکل را به صورت تخصصی حل کنید.

2. تغییر در اشتها

تغییرات ناگهانی در عادات غذایی، به مانند پرخوری و یا کم اشتهایی نیز از جمله اختلالات عاطفی به شمار می‌روند و جزو نشانه‌های هشدار دهنده هستند که باید به آن توجه داشته باشید.

3. مشکل در یادگیری و تمرکز

اگر کودک به صورت مداوم در یادگیری دچار مشکل باشد و یا عملکرد تحصیلی آن دچار افت ناگهانی گردد، این می‌تواند یکی دیگر از علامت‌های هشداردهنده برای مراجعه به روانشناس و یا روانپزشک باشد که باید به آن توجه کافی داشته باشید؛ دلیل این سخن نیز این است که اگر مشکل عدم تمرکز و یادگیری در سنین کودکی به صورت کامل برطرف نگردد؛ در سنین بزرگسالی به یک چالش بزرگ تبدیل خواهد شد.

4. احساسات شدید و غیر قابل کنترل

کودک در طول دوران کودکی خود ممکن است احساسات غم و شادی را بارها تجربه کند و این یک امر کاملا طبیعی است؛ اما احساسات شدید و پرخاشگری‌های ناگهانی ممکن است ناشی از مشکلات روانی باشند و در صورت بروز بهترین کار مراجعه به روانپزشک و یا روانشناس خواهد بود.

5. خودآزاری

خودآزاری یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های اختلال روانی است و باید به آن توجه کافی داشته باشید. دلیل این سخن نیز این است که اگر چنین علائمی جدی گرفته نشوند، ممکن است افکار خودکشی را در پی داشته باشند؛ پس همواره به این مشکلات توجه داشته باشید.

6. تغییر در روابط خانوادگی

اختلال و تغییر در روابط خانوادگی به مانند تنش‌های درون خانوادگی و مشاجره می‌توانند نشانه‌هایی از مشکلات روانی کودک باشند. از این رو باید این مشکل را جدی بگیرید و جهت حل مشکل اقدام کنید.
مواردی که در این بخش به آن‌ها اشاره کردیم؛ از جمله موارد جدی هستند که در صورت بروز باید به آن‌ها توجه کافی داشته باشید و سریعا نسبت به تشخیص اختلال توسط روانپزشک و روانشناس اقدام کنید.

مقایسه‌ی دوره‌ی درمان روانشناس کودک و روانپزشک

یکی دیگر از موارد تفاوت روانشناس کودک و روانپزشک کودک در زمینه دوره درمان است که در این بخش به آن خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

روانشناس

همانطور که اشاره کردیم یکی دیگر از موارد تفاوت روانشناس کودک و روانپزشک کودک در زمینه دوره درمان است. روانشناس کودک به کمک تست‌های روانشناسی خود مشکلات کودک را ارزیابی کرده و سپس بهترین راه کار را برای درمان ارائه می‌کند. یک روانشناس خوب همواره مهارت‌های مقابله‌ای را به کودک آموزش می‌دهد و به کودک احساس ارزشمند بودن و اعتماد به نفس می‌دهد. پس اگر کودک شما مشکلاتی به مانند اضطراب، افسردگی و یا عصبانیت دارد؛ می‌توانید از یک روانشناس برای حل مشکل کمک بگیرید. به صورت کلی می‌توان گفت که دوره درمان روانشناسی بسته به نوع بیماری و شدت آن متغیر است اما نسبت به روانپزشک دوره درمان طولانی‌تری دارند.

روانپزشک

روانپزشک کودک در زمینه داروشناسی و روانشناسی تخصص دارد و با تشخیص اختلالات و یا بیماری‌های روانی از روش‌های درمانی به مانند تجویز دارو برای درمان استفاده می‌کند. از آنجایی که افراد دارای اختلالات جدی به مانند اختلالات اوتیسم و عصب شناسی توسط روانپزشک در مشهد تحت درمان قرار می‌گیرند، طول دوره درمان آن به مراتب کوتاه‌تر از طول دوره درمان روانشناس است.
همچنین لازم به ذکر است علیرغم تفاوت روانشناس کودک و روانپزشک کودک این دو متخصص برای برخی از بیماران به مشورت و همکاری یکدیگر نیز جهت درمان نیاز دارند.

مقایسه هزینه‌ی مراجعه به روانشناس کودک و روانپزشک

یکی دیگر از موارد تفاوت روانشناس کودک و روانپزشک کودک در زمینه تعرفه هزینه است. البته لازم به ذکر است که تعرفه هزینه هر یک از این موارد به نوع خدمات و مشاوره نیز بستگی دارد. این تعرفه هر سال از سوی سازمان‌های نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌شود. البته موارد دیگری نیز در تعرفه قیمتی تاثیرگذار هستند که از جمله این موارد می‌توان به تجربه و تحصلات درمانگر نیز اشاره کرد. علاوه بر مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم؛ محل درمان نیز یکی از فاکتورهای تاثیرگذار روی تعرفه محسوب می‌گردد که بسته به دولتی بودن و یا خصوصی بودن کلینیک متفاوت می‌باشد.
جلسات درمان نیز در تعرفه قیمتی روانشناس و یا روانپزشک کودک تاثیرگذار است و هر چقدر تعداد جلسات درمانی بیشتر باشد، هزینه آن نیز به مراتب بیشتر خواهد بود. همواره سعی کنید برای درمان مشکلات کودکان از بهترین کلینیک با بهترین تجهیزات استفاده کنید چرا که بر روی روند درمان تاثیر بسزایی دارد؛ به همین دلیل نیز توصیه ما به شما عزیزان کلینیک مهر رضوی است که بهترین متخصصان و به روزترین تجهیزات را برای درمان بیماران خود به کار می‌گیرد.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شما عزیزان را با تفاوت روانشناس کودک و روانپزشک کودک آشنا کنیم و این دو حرفه را با یکدیگر از جنبه های بسیاری مقایسه کنیم. همانطور که در این مطلب نیز به آن اشاره کردیم؛ امروزه بسیاری از افراد تفاوت این دو حرفه را با یکدیگر نمی‌دانند و به همین دلیل نیز انتخاب درستی برای درمان ندارند. تفاوت روانشناس کودک و روانپزشک کودک به شما این امکان را خواهد داد تا در صورت بروز هر گونه مشکلی بتوانید بهترین گزینه را برای درمان کودک خود انتخاب کنید.
در پایان جا دارد به این موضوع نیز اشاره کنیم که اگر به دنبال یک راه‌کار مناسب برای درمان مشکلات کودک خود هستید؛ همواره سعی کنید یک کلینیک تخصصی مناسب را برای این کار انتخاب کنید؛ دلیل این سخن نیز این است که اگر کلینیک مناسبی را جهت این کار انتخاب نکنید درمان به خوبی صورت نخواهد گرفت؛ به همین دلیل نیز توصیه ما به شما عزیزان مراجعه به کلینیک تخصصی مهر رضوی است که بهترین متخصصان در آن مشغول به فعالیت هستند. برای مراجعه به کلینیک تخصصی مهر رضوی می‌توانید نوبت خود را به صورت اینترنتی دریافت کنید و سپس به صورت حضوری برای درمان مراجعه کنید.

واحد تحقیق و توسعه: کلینیک تخصصی مهر رضوی

مطالب مرتبط

جستجو کنید

خدمات ما

جستجو کنید

رزرو اینترنتی نوبت معاینه

شبکه های مجازی

مطالب اخیر

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

موفق به دریافت پاسخ سوال تان نشدید؟

با واحد تریاژ(راهنمای مراجعین و بیماران) ما در ارتباط باشید تا بلافاصله پاسختان را دریافت کنید