اختلال استرس پس از سانحه

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)+ درمان با بهترین روانپزشک در مشهد

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) یک اختلال روانی است که در پی یک اتفاق وحشتناک ممکن است برای افراد رخ دهد. کنار آمدن برای اکثر کسانی که با این اختلال مواجه می‌شوند بسیار سخت و دشوار است؛ اما با مراقبت و به مرور زمان می‌توان اثر آن را کمرنگ‌تر کرد. یکی از مواردی که در درمان این اختلال می‌تواند به افراد دارای اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) کمک کند، مراجعه به دکتر روانپزشک می‌باشد. 

فهرست مطالب

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) دارای انواع مختلفی است و برای درمان آن راهکارهای مختلفی وجود دارد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات جامع و کاملی را در این رابطه خدمت شما عزیزان ارائه کنیم.

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) چیست؟

همانطور که در ابتدای این مطلب نیز به آن اشاره کردیم اختلال پس از سانحه یک نوع اختلال روانی است که بعد از رخ دادن یک اتفاق وحشتناک برای افراد پیش می‌آید. در بسیاری از مواقع علائم اختلال این بیماری بعد از گذشت یک ماه بعد از آسیب شروع می‌شوند؛ اما گاهی اوقات علائم آن ممکن است بیش از یکسال طول بکشد. این علائم مشکلات بسیاری را ایجاد خواهند کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به موقعیت‌های اجتماعی و کاری اشاره کرد. در صورتی که به این نوع اختلال رسیدگی نشود، ممکن است زندگی روزمره شما را نیز با مشکل مواجه کند. 

نوبت دهی کلینیک تخصصی مهر رضوی

معمولا برای شناسایی این نوع اختلال از dsm5 یا همان نسخه پنجم تشخیص و آماری استفاده می‌کنند. این روش شناسایی توسط یک روانشناس آمریکایی تهیه شده است. از جمله مواردی که خبر از این نوع اختلال می‌دهند می‌توان به، مواجهه مستمر با کابوس‌های شبانه، بروز افکار ترسناک و  پریشانی عاطفی اشاره کرد. اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) بر روی خلق و خوی افراد نیز تاثیرگذار بوده و علائمی از جمله احساس ترس و گناه، کاهش میزان علاقه به زندگی و مشکل تمرکز کردن را به همراه دارد. 

علائم جسمی اختلال پس از سانحه 

علائم جسمی اختلال پس از سانحه در آزمایش طراحی شده توسط روانپزشک آمریکایی جای داده نشده است؛ اما به صورت کلی علائم جسمی از جمله تعریق بیش از حد، سرگیجه‌های مداوم، درد قفسه سینه و مواردی از این دست را به همراه خواهد داشت. از طرفی نیز جا دارد به این مسئله اشاره کنیم که در برخی موارد اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) منجر به ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن افراد شده و بیماری‌های عفونی را به همراه خواهند داشت. علاوه بر مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم، این اختلال بر روی کیفیت خواب افراد نیز تاثیرگذار بوده و خستگی و بی انگیزگی را به همراه خواهد داشت. 

انواع اختلال استرس بعد از سانحه

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) دارای انواع مختلفی است که تمامی این موارد اغلب با فکر کردن به آنچه که از سر گذرانده‌اید و زمانی که استرس دارید، علائم این بیماری شدیدتر خواهد شد. به عنوان مثال افرادی که در زمان جنگ حضور داشته‌اند ممکن است با یک صدای ناگهانی حالات استرس دوران جنگ برایشان تداعی شود که این موضوع به دلیل اختلالات روانشناختی و روانپزشکی است. و یا این که ممکن است افرادی که مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند با مشاهده اخبار تجاوز جنسی خاطرات برایشان زنده شود و اوقات سختی را پشت سر بگذارند. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی انواع انواع اختلال استرس بعد از سانحه بپردازیم.

1. استرس عادی

استرس عادی یک تنش نرمال به شمار می‌رود که بسیاری از افراد بعد از مرور یک حادثه بد و یا تلخ تجربه می‌کنند. در این نوع استرس هیچگونه تنش و پریشانی رخ نخواهد داد و به همین دلیل با نام استرس عادی شناخته می‌شود. 

2. اختلال استرس حاد

این نوع اختلال با نوع اول بسیار متفاوت است و گاهی با حمله‌های پانیک و وحشتناک همراه است. این نوع اختلال به دنبال یک اتفاق بسیار ناخوشایند به مانند مرگ یکی از نزدیکان، تخریب خانه بر اثر زلزله، تصادف و سایر حوادث از این دست ایجاد می‌شود.

3. اختلال PTSD ساده

این نوع اختلال شامل تجربه دوباره مرور مداوم رویدادهای آسیب‌زا می‌باشد که ممکن است فرد را برای کم کردن اختلالات ذهنی خود به سمت مشروبات الکلی سوق دهد. این نوع اختلال به کمک روش‌های روان درمانی گروهی و یا روش‌های ترکیبی قابل درمان است.

درمان اختلال استرس پس از سانحه

4. اختلال PTSD و سایر اختلالات همراه

گاهی اوقات ممکن است اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) یک نوع اختلال روانی باشد و از نوع ساده آن بسیار رایج‌تر می‌باشد. این نوع اختلال علائم بسیاری را به همراه دارد که از جمله این موارد می‌توان به اختلال هول و هراس، افسردگی و مصرف مواد مخدر اشاره کرد.

5. اختلال PTSD پیچیده

گاهی اوقات اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) پیچیده‌تر از حالت عادی بوده و شرایط استرس‌زای طولانی مدتی را برای فرد به همراه دارد. این نوع اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) بیشتر برای افرادی رخ خواهد داد که در زمان کودکی خود مورد آزارجنسی قرار گرفته‌اند. علاوه بر این افرادی که تجربه بدرفتاری عاطفی و فیزیکی دارند نیز ممکن است با این اختلال مواجه شوند. افرادی که با این نوع اختلال مواجه هستند، از اجتماع دوری می‌کنند و شخصیت افسرده‌ای دارند.

نحوه درمان اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

درمان اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) به شما این امکان را خواهد داد که بتوانید دوباره زندگی روزمره و عادی خود را از سر بگیرید و کنترل زندگی را به دست بگیرید. راه‌های متفاوتی برای درمان اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) وجود دارد که در این بخش به این موارد اشاره خواهیم کرد.

1. روان درمانی

روش‌های روان درمانی بسیاری است که می‌توانید از آن برای درمان کودکان و بزرگسالان استفاده کنید. به عنوان مثال روش درمان شناختی برای اختلال پس از سانحه به شما کمک خواهد کرد تا که بتوانید الگوهای شناختی که ذهن شما را درگیر کرده‌اند به خوبی شناسایی کنید و با آن مقابله کنید. یکی دیگر از روش‌های موجود در روان درمانی، مواجهه درمانی است که در این روش فرد با ترس‌های خود رو به رو می‌شود و سعی می‌کند بر آن غلبه کند.

تمامی این روش‌ها باید زیر نظر روانپزشک انجام گیرد تا بتوانید بهترین نتیجه را از آن بگیرید. درمان اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) به دو روش گروهی و انفرادی انجام می‌شود که توصیه بسیاری از روانپزشکان درمان گروهی است، زیرا در این روش می‌توانید با مشاهده تجربیات مشابه دیگران نتیجه بهتری را از درمان خود بگیرید.

2. دارو درمانی

انواع مختلفی از داروها وجود دارند که از آن‌ها می‌توانید برای درمان اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) استفاده کنید. در ادامه به برخی از این داروها اشاره خواهیم کرد.

داروی ضدافسردگی یکی از داروهایی است از آن می‌توانید برای بهبود علائم افسردگی و اضطراب استفاده کنید. علاوه بر این موارد استفاده از داروهایی که مهارکننده بازجذب سرتونین هستند نیز توسط سازمان غذا و دارو آمریکا برای درمان اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) مورد تایید واقع شده است.

علاوه بر داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد اضطراب نیز می‌توانند نتایج خوبی را به همراه داشته باشند و مشکلات مربوط به این اختلال را تسکین دهند. البته لازم به ذکر است که برخی از داروهای ضد اضطراب اعتیاد آور هستند و بهتر است که برای کوتاه مدت از آن‌ها استفاده کنید.

یکی دیگر از داروهای مفید برای از بین بردن کابوس‌های شبانه نیز پرازوسین است که در چندین مقاله در مورد استرس پس از سانحه به آن اشاره شده است که برای کابوس‌های شبانه تجویز شده و اثرات مثبتی را در پی داشته است. لازم به ذکر است که پیش از مصرف این قبیل قرص‌ها باید حتما با پزشک خود مشورت کنید و هیچگاه سر خود اقدام به مصرف این نوع داروها نکنید.

چه زمانی به روانپزشک مراجعه کنیم؟

برخی از افراد و احساسات ایجاد شده ممکن است بعد از گذشت مدت زمانی از بین بروند و برای این قبیل اختلالات نیازی به مراجعه به پزشک نیست؛ اما اگر بیش از یک ماه است که افکار آزار دهنده در مورد یک رویداد وحشتناک را دارید و احساس می‌کنید که زندگی شما را تحت تاثیر خود قرار داده است، توصیه ما این است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن به روانپزشک مراجعه کنید. روانپزشک کسی است که در چنین شرایطی به شما کمک خواهد کرد تا که بتوانید بر مشکل خود غلبه کنید و کنترل زندگی خود را دوباره به دست بگیرید.

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) ممکن است بعد از گذشت مدت زمانی شدیدتر شود و درمان آن سخت و دشوار خواهد شد؛ از این رو هر چه زودتر نسبت به درمان آن اقدام کنید، امکان از بین بردن کامل این اختلال بیشتر خواهد بود. در حال حاضر یکی از بهترین کلینیک‌هایی که برای درمان اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) می‌توانید از آن استفاده کنید، کلینیک تخصصی روانشناسی و روانپزشکی مهر رضوی می‌باشد.

راهکارهایی برای مقابله شخصی با اختلال استرس بعد از سانحه

اگر در مقابله با اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) ناامید و بی انگیزه باشید، هیچگاه موفق به از بین بردن این اختلال نخواهید شد، از این رو همواره سعی کنید در مقابله با این اختلال فعال باشید تا که بتوانید خود را در مسیر بهبود قرار دهید. برای فعالیت بیشتر می‌توانید از راهکارهای بسیاری استفاده کنید که در ادامه به برخی از این موارد اشاره خواهیم کرد.

در وهله اول سعی کنید برای خود دوستان جدید بیابید و با آن‌ها به معاشرت بپردازید؛ اعتماد به یک دوست می‌تواند حال شما را بهتر کرده و شما را در مسیر بهبود قرار دهد. یکی دیگر از راه کارهایی که می‌توانید برای بهتر شدن حال خود انجام دهید، انجام فعالیت‌های ورزشی به مانند شنا و یوگا می‌باشد که آرامش روانی خوبی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

معجزه موسیقی را از یاد نبرید؛ گوش دادن موسیقی در طبیعت ذهن شما را از حالت آشفته خود خارج کرده و ذهن شما را باز کرده و به مقابله با اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) کمک بسیاری خواهد کرد. در پایان نیز لازم است همواره این را به خود یادآوری کنید که داشتن اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) یک ضعف نیست و ممکن است این اختلال برای هر کسی پیش آید؛ به واسطه این کار می‌توانید با دید بهتری نسبت به درمان خود اقدام کنید.

بهترین کلینیک روانپزشکی در مشهد

در حال حاضر کلینیک‌های روانشناسی بسیاری در سرتاسر ایران فعالیت دارند که از هر یک از این موارد می‌توانید برای درمان اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) خود استفاده کنید؛ اما اگر به دنبال از بین بردن علائم اختلال به صورت دائمی هستید، همواره باید بهترین روانپزشکان را برای این امر انتخاب کنید. کلینیک تخصصی روانشناسی و روانپزشکی مهر رضوی یکی از بهترین کلینیک‌های تخصصی کشور به شمار می‌رود و دلیل اصلی آن نیز حضور بهترین روانپزشکان کشور در این کلینیک می‌باشد.

کلینیک تخصصی مهر رضوی یکی از جامع‌ترین و با تجربه‌ترین مراکز تخصصی در حوزه مغز و اعصاب بوده و با اخذ مجوزهای قانونی زیر نظر وزارت بهداشت فعالیت دارد. پس با توجه به این مسئله با خیالی راحت می‌توانید از این کلینیک برای حل مشکلاتی از قبیل اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) خود و یا عزیزانتان استفاده کنید.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شما عزیزان را با اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) آشنا کنیم و علائم این بیماری را مورد بررسی قرار دهیم. همان طور که در این مطلب نیز به آن اشاره کردیم این نوع اختلال به دلیل یک حادثه ناخوشایند ایجاد می‌شود و ممکن است زندگی روزمره فرد را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد. از این رو توصیه ما به شما عزیزان این است که هر چه زودتر نسبت به درمان اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) اقدام کنید؛ زیرا با گذشت زمان درمان این نوع اختلال بسیار دشوارتر خواهد بود.

در پایان جا دارد به این موضوع اشاره کنیم که روش‌های مختلفی برای از بین بردن علائم اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) وجود دارد که از جمله این موارد می‌توان به دارو درمانی و یا روان درمانی اشاره کرد. یکی از بهترین مراکز درمانی که می‌توانید برای درمان اختلال PTSD خود از آن استفاده کنید، کلینیک تخصصی مهر رضوی مشهد می‌باشد که از بهترین متخصصان و نیز به روزترین تکنولوژی برای درمان بیماران خود بهره می‌برد، مراجعه کنید و درمان خود و یا عزیزانتان را با بهترین کیفیت انجام دهید. 

واحد تحقیق و توسعه: کلینیک تخصصی مهر رضوی

 

مطالب مرتبط

جستجو کنید

خدمات ما

جستجو کنید

رزرو اینترنتی نوبت معاینه

شبکه های مجازی

مطالب اخیر

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

موفق به دریافت پاسخ سوال تان نشدید؟

با واحد تریاژ(راهنمای مراجعین و بیماران) ما در ارتباط باشید تا بلافاصله پاسختان را دریافت کنید