درمان افسردگی با روانشناس یا روانپزشک

درمان افسردگی با روانشناس یا روانپزشک + به کدام مراجعه کنم؟

بسیاری از افراد در صورت مواجهه با اختلالات روانی نمی‌دانند به کلینیک روانشناسی مراجعه کنند یا روانپزشک؛ در این بین برخی نیز بر این باور هستند که روانشناس و روانپزشک مشابه یکدیگر هستند و هر دو یک کار را انجام می‌دهند؛ اما چنین نیست، زیرا هر یک از این متخصصان در دوره آموزشی خود روش‌ها و آموزش‌های متفاوتی را می‌گذرانند. به صورت کلی روانپزشک سعی دارد به کمک دارو و روش‌های درمانی دیگر به بیمار خود کمک کند و این در حالی است که روانشناس به دنبال این است که ابتدا از گفتگو برای درمان بیمار خود استفاده کند. حال اگر از جمله افرادی هستید که با مشکل افسردگی مواجه هستید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات کامل و جامعی را در این خصوص و درمان افسردگی با روانشناسی یا روانپزشک خدمت شما عزیزان ارائه کنیم.

فهرست مطالب

برای درمان افسردگی به روانشناس مراجعه کنیم یا روانپزشک؟

روانشناس کیست؟ همانطور که می‌دانید روانشناس متخصصی است که در ابتدا از روش گفتار درمانی سعی در درمان افسردگی بیمار خود دارد؛ این روش حس آرامش و امنیت فکری را به بیمار خواهد داد و گاهی اوقات ممکن است همین روش، افسردگی شخص را به صورت کامل از بین ببرد. 

پس با توجه به این مسئله اگر بخواهیم به این سوال درمان افسردگی با روانشناس یا روانپزشک جواب دهیم؛ در جواب باید بگوییم که بهتر است ابتدا به روانشناس مراجعه کنید؛ زیرا بسیاری از مشکلات به واسطه مراجعه به روانشناس حل می‌شوند. البته این مسئله تنها در حالتی است که مشکل فرد بیمار خیلی وخیم نباشد؛ اگر بیمار دچار افسردگی شدید باشد؛ یکی از راه‌های آن درمان دارویی خواهد بود؛ پس در چنین شرایطی بهترین کار مراجعه به روانپزشک است. که تصمیم بگیرد از چه روش درمانی استفاده کند.

چطور بفهمم افسرده هستم؟

برای این که به افسردگی خود پی ببرید باید به دنبال یکسری نشانه‌ها در خود باشید که از جمله این نشانه‌ها می‌توان به احساس بی ارزش بودن، زودرنج شدن، اعتماد به نفس پایین و نیز احساس غم و اندوه طولانی مدت اشاره کرد. همچنین لازم به ذکر است که افرادی که دچار افسردگی هستند، دچار اختلال در خواب و خوراک نیز می‌شوند.

افسردگی بیماری بسیار خطرناکی است که می‌تواند فرد را از جامعه دور کند و تصمیم‌گیری در مورد ساده‌ترین چیزها را نیز برای او سخت کند. یکی دیگر از نشانه‌های بارز افسردگی کاهش میزان میل جنسی است. برای درمان افسردگی با روانشناس یا روانپزشک می‌توانید روند درمان خود را پیگیری کنید.

برای درمان افسردگی پیش مشاور برم یا روانپزشک؟

جواب به سوال درمان افسردگی با روانشناسی یا روانپزشک را مدت زمان افسردگی و شدت آن مشخص می‌کند. اگر خیلی وقت است که با افسردگی مواجه هستید و علائم شدیدی از آن را درون خود مشاهده می‌کنید؛ مراجعه به مشاور و یا روانپزشک گزینه مناسب‌تری خواهد بود؛ زیرا مشاور و روانپزشک کلی‌تر و جامع‌تر به دنبال حل مشکلات بیمار هستند. روانپزشک کیست؟ کسی که در درمان بیمار خود از روش‌های دارویی نیز استفاده می‌کند.

اما اگر به تازگی با علائم افسردگی مواجه شده‌اید بهتر است به روانشناس مراجعه کنید و از او برای درمان افسردگی خود کمک بخواهید. پس با توجه به این موارد می‌توان گفت که میزان علائم فرد است که تعیین می‌کند درمان افسردگی با روانشناس یا روانپزشک صورت گیرد.

چطور می‌توانم خودم افسردگی‌ام را درمان کنم؟

بسیاری از افراد بر این باور هستند که افسردگی را می‌توان با خود درمانی رفع کرد؛ اما درمان افسردگی با روانشناس یا روانپزشک ممکن است و بدون کمک متخصص تا حدودی غیرممکن و نشدنی است. البته یکسری راه‌کارها برای مقابله با افسردگی وجود دارد که در ادامه به برخی از این موارد اشاره خواهیم کرد.

1. برای خود اهداف کوچک تعیین کنید

زمانی که برای خود اهداف کوچک تعیین می‌کنید، وقتی به آن هدف دست پیدا کنید حس خوب و مثبتی خواهید داشت و این به مقابله با افسردگی کمک بسیاری خواهد کرد. البته توجه داشته باشید که اهداف خود را به گونه‌ای تعیین کنید که امکان رسیدن به آن وجود داشته باشد.

2. کاری را که دوست دارید انجام دهید

وقتی کاری که دوست دارید را آموزش می‌بینید و آن را انجام می‌دهید حس خوبی به شما دست خواهد داد و این به مقابله با افسردگی کمک بسیاری خواهد کرد.

3. با اشخاص مثبت معاشرت کنید

افسردگی شما را از اجتماع دور خواهد کرد؛ برای جلوگیری از این اتفاق همواره سعی کنید با اشخاص نزدیک و مثبت زندگی خود ارتباط برقرار کنید تا افسردگی را از خود دور کنید.

4. فعالیت ورزشی را در برنامه خود جای دهید

فعالیت ورزشی یکی از مواردی است که هورمون‌های آندورفین را در بدن شما ترشح خواهد کرد و سطح انرژی شما را به مراتب بالاتر می‌برد. پس تا جایی که می‌توانید حتی در حد 30 دقیقه از روز خود را به فعالیت‌های ورزشی اختصاص دهید.

نشانه افسردگی در مردان و زنان چگونه است؟

افسردگی به جنسیت ربطی ندارد و تمامی افراد ممکن است با آن مواجه شوند؛ اما برخی از علائم افسردگی در زنان و مردان ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد. به عنوان مثال علائم افسردگی در مردان ممکن است شامل پرخاشگری، عصبانیت، بی‌قراری و عدم انجام مسئولیت‌های خود باشد.

اما این علائم کمتر در زنان مشاهده می‎شود و دلایل اصلی افسردگی در زنان شامل، بارداری، یائسگی و چرخه قائدگی و نیز تغییرات جسمی و هورمونی است. به صورت کلی می‌توان گفت که عوامل بیولوژیک و هورمونی تاثیر بیشتری را بر زنان اعمال خواهد کرد.

چطور یک مرکز مشاوره خوب برای درمان افسردگی پیدا کنم؟

برای پیدا کردن بهترین کلینیک روانشناسی خوب می‌توانید از اطرافیان و آشنایان خود که به روانپزشک و یا روانشناس مراجعه کرده‌اند مشاوره بگیرید؛ و یا این که اطلاعاتی در مورد روش درمانی متخصصان به دست آورید و با توجه به این موارد درمان افسردگی با روانشناس یا روانپزشک را در یک کلینیک معتبر آغاز کنید.

همواره به این موضوع نیز توجه داشته باشید که رابطه بین بیمار و درمانگر بسیار مهم است و در صورتی که این رابطه و احساس اعتماد بین بیمار و درمانگر شکل نگیرد، درمان به خوبی صورت نخواهد گرفت.

یک درمانگر خوب برای درمان افسردگی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

فارغ از این که درمان افسردگی با روانشناس یا روانپزشک باشد؛ یک درمانگر خوب باید دارای یکسری خصوصیات باشد که از جمله مهمترین آن می‌توان به قابل اعتماد بودن اشاره کرد. زمانی که یک درمانگر بتواند اعتماد بیمار را به خود جلب کند؛ بیمار همکاری بیشتری را با درمانگر خود خواهد داشت و این به تکمیل شدن روند درمان کمک بسیاری خواهد کرد. یکی دیگر از خصوصیات یک درمانگر خوب این است که به بیمار خود امید واقع بینانه بدهد و در روند درمان دلسوزانه در کنار بیمار خود باشد. ویژگی سومی که یک درمانگر باید داشته باشد؛ این است که همواره به دنبال به روز کردن اطلاعات خود باشد تا بتواند از تکنیک‌های روز دنیا برای درمان بیمار خود استفاده کند.

علاوه بر مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم یک درمانگر باید روش‌های درمانی مختلفی داشته باشد تا در صورت موفقیت آمیز نبودن یک روش بتواند روش‌های دیگر را نیز امتحان کند. همچنین یک درمانگر باید در کارهای خود نظم داشته باشد و بر روند درمان بیمار خود همواره نظارت کافی داشته باشد.

چند نوع افسردگی داریم؟

همانطور که می‌دانید افسردگی به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شود که هر یک علائم به خصوص خود را دارند. از آنجایی که برای درمان هر یک از این انواع افسردگی روش متفاوتی نیاز است؛ درمانگر باید آشنایی کاملی با انواع افسردگی داشته باشد؛ در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی انواع افسردگی بپردازیم. به کمک شناخت نوع افسردگی می‌توانید درمان افسردگی با روانشناس یا روانپزشک را خودتان تشخیص دهید.

1. افسردگی اساسی یا Major

این نوع افسردگی به پنج دسته مختلف تقسیم بندی می‌شود که عبارتند از افسردگی بعد از زایمان، روان پریشی، اضطراب و… در کنار این نوع افسردگی‌ها افسردگی فصلی نیز وجود دارد که بیشتر در فصول زمستان و پاییز افراد دچار این نوع افسردگی می‌شوند.

افسردگی‌های غیرمعمول نیز در این دسته بندی قرار می‌گیرند که در این مدل افسردگی فرد علائم خاصی را از خود بروز می‌دهد به مانند افزایش اشتها، خواب زیاد و یا احساس حساسیت نسبت به انتقاد.

2. اختلال افسردگی مدام

این مدل از افسردگی به صورت طولانی مدت و مداوم است و ممکن است فرد به یکباره چندین سال با این نوع افسردگی درگیر باشد و علائم خفیف را در طولانی مدت از خود بروز دهد.

3. افسردگی قبل از پریود

این مدل از افسردگی مربوط به خانم‌ها است و حدودا یک هفته قبل از پریود با آن مواجه می‌شوند. علائم این نوع افسردگی شامل سندرم قبل از قائدگی، گریه‌های مکرر و بی دلیل، تحریک پذیری و نیز علائم بدنی می‌شود.

درمان افسردگی با روانشناس

مشاوره برای افسردگی

مشاوره برای افسردگی بیشتر مناسب آن دسته از افردی است که به صورت مداوم از افسردگی رنج می‌برند و نمی‌توانند وظایف روزانه خود را به درستی انجام دهند. افردی که نشانه‌های افسردگی را به صورت طولانی مدت در خودشان می‌بینند برای کاهش میزان علائم خود نیاز به مشاور خواهند داشت.

به صورت کلی مشاوره یکی از بهترین راه کارها برای درمان افسردگی خفیف است. با چند جلسه مشاوره درمانگر تشخیص می‌دهد که آیا شما به دارو درمان نیاز دارید یا خیر. و اگر به دارو درمانی نیاز داشته باشید به شما پیشنهاد خواهد کرد تا که همزمان هم مشاوره را پیش ببرید و هم به مصرف دارو بپردازید تا روند درمان را سریع‌تر طی کنید. مشاوره مزیت‌های بسیاری دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به کاهش میزان استرس، کنترل عوارض مصرف دارو و احساس امید و انگیزه اشاره کرد.

کدام روش درمانی برای افسردگی بهتر است؟

افسردگی یکی از بیماری‌های رایج در جامعه ما به شمار می‌رود و بسیاری از افراد به دنبال درمان افسردگی با روانشناس یا روانپزشک هستند تا که بتوانند بهترین روش درمان را برای درمان افسردگی خود بیابند. در حال حاضر روش‌های بسیاری برای درمان افسردگی وجود دارد که در ادامه به دو مورد از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

1. درمان شناختی رفتاری(CTB)

این شیوه درمانی یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان به شمار می‌رود که به افراد کمک می‌کند تا بتوانند ذهنیت مثبتی داشته باشند و ذهنیت‌های منفی را از خود دور کنند. همانطور که می‌دانید افرادی که با افسردگی مواجه هستند اغلب ذهنی پریشان دارند و دائما افکار منفی را به ذهن خود راه می‌دهند. پس با توجه به این مسئله این روش درمانی یکی از بهترین راه کارها جهت درمان افسردگی به شمار می‌رود.

2. درمان افسردگی با بیوفیدبک

یکی دیگر از راه کارهایی که از آن می‌توانید برای درمان افسردگی خود استفاده کنید، روش بیوفیدبک است. از آنجایی که این روش کاملا غیرتهاجمی است و خطری را برای فرد بیمار به همراه نخواهد داشت؛ یکی از بهترین روش‌ها جهت درمان بیماری افسردگی به شمار می‌رود.

برای درمان افسردگی به کجا مراجعه کنیم؟

در حال حاضر مراکز بسیاری در کشور وجود دارند که برای درمان افسردگی خود می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید؛ اما یکی از بهترین کلینیک‌های درمانی ایران، کلینیک مهر رضوی مشهد است؛ دلیل این سخن نیز این است که در کلینیک مهر رضوی مشهد بهترین متخصصان روانشناس و روانپزشک مشهد حضور دارند و بهترین روش‌های درمانی برای بسیاری از اختلالات روانی و افسردگی ارائه می‌گردد. برای مراجعه به این کلینیک معتبر می‌توانید ابتدا از طریق سایت رسمی این کلینیک نوبت گرفته و سپس به صورت حضوری مراجعه نمایید.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شما عزیزان را با درمان افسردگی با روانشناس یا روانپزشک آشنا کنیم و روش‌های درمانی هر یک را مورد بررسی قرار دهیم. همان طور که اشاره کردیم افسردگی یکی از بیماری‌های رایج در کشور ما است و بسیاری از افراد به دنبال درمان افسردگی با روانشناس یا روانپزشک هستند. برای تشخیص افسردگی و مراجعه به درمانگر ابتدا باید علائم بیماری را در خود مشاهده کنید؛ از جمله این علائم می‌توان به احساس بی ارزش بودن و کم شدن اعتماد به نفس اشاره کرد.

در پایان جا دارد به این موضوع اشاره کنیم که درمان افسردگی با روانشناس یا روانپزشک با یکدیگر متفاوت است و هر یک از این متخصصان در روند درمان خود از روش خاصی استفاده می‌کنند؛ به عنوان مثال اگر از جمله افرادی هستید که به تازگی با افسردگی مواجه شده‌اید بهترین گزینه برای درمان شما روانشناس است، زیرا گفتار درمانی در ابتدای افسردگی بهترین اثر را دارد و در صورتی که دچار علائم شدید افسردگی هستید بهتر است که درمان خود را با روانپزشک پیگیری کنید.

واحد تحقیق و توسعه: کلینیک تخصصی مهر رضوی

مطالب مرتبط

جستجو کنید

خدمات ما

جستجو کنید

رزرو اینترنتی نوبت معاینه

شبکه های مجازی

مطالب اخیر

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

موفق به دریافت پاسخ سوال تان نشدید؟

با واحد تریاژ(راهنمای مراجعین و بیماران) ما در ارتباط باشید تا بلافاصله پاسختان را دریافت کنید