دکتر روانپزشک در مشهد

دکتر روانپزشک در مشهد + معرفی روانپزشک خوب مشهد

یکی از پزشکان حوزه اعصاب و روان، روانپزشک است که می‌تواند طیف گسترده‌ای از مشکلات و اختلالات سلامت روان را تشخیص داده و درمان کند. روانپزشکان می‌توانند دارای تخصص خاصی باشند برای مثال روان پزشکی کودک و نوجوان، روانپزشکی بزرگسالان و جوانان، روانپزشکی سالمندان، روانپزشکی قانونی، روانپزشکی مدیریت درد، روانپزشکی اضطراری، روانپزشکی بین فرهنگی، پزشکی خواب و ضربه مغزی و روان تنی، روانپزشکی اعتیاد، روانپزشکی قبل از تولد که تمرکزش بر روی موضوعات دوران بارداری و قبل از تولد است و .. . معمولا بیمارستان‌های دولتی و خصوصی، کلینیک‌های تخصصی، مراکز بهداشت روان در جامعه و مطب خصوصی محل کار روانپزشکان هستند. متخصصان اعصاب و روان علاوه بر درمان اختلالات و بیماری‌های روانی، در زمینه تحقیقات، ارئه مشاوره در امور حقوقی و کار تدریس نیز فعالیت می‌کنند. در نتیجه می‌توانند در ادارات دولتی، مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها هم مشغول به کار شوند. کلینیک تخصصی مهر رضوی یکی از بزرگ‌ترین و برترین کلینیک‌هایی است که با داشتن بهترین دکتر روانپزشک در مشهد و تیم بزرگ روانشناسان، مشاوران و متخصصان، توانسته به افرادی که از مشکلاتی روحی و روانی رنج می‌برند، به خوبی کمک کند. اگر به دنبال یک روانپزشک خوب هستید اما اطلاعات کمی در این زمینه دارید، این مقاله مخصوص شماست.

فهرست مطالب

روانپزشک کیست؟

اول از همه شما باید با تخصص روانپزشکی آشنا شوید و بدانید که پزشک روانپزشک کیست و چه وظایفی بر عهده دارد. روانپزشکی که تحت عنوان روان درمانی هم شناخته می‌شود، علم بررسی، تشخیص و درمان اختلالات روانی است. در واقع روانپزشکی شاخه‌ای از پزشکی است که بر پایه پیشگیری، تشخیص و درمان اختلالات روانی، رفتاری و عاطفی است.

پس با این توضیحات، روانپزشک پزشکی می‌شود که در زمینه سلامت روان تخصص دارد. روانپزشک بعد از گرفتن مدرک دکترای پزشکی عمومی، در رشته تخصصی روان پزشکی تحصیل می‌کند. از آنجایی که مدرک پزشکی دارد می‌تواند برای درمان بیماران خود دارو تجویز کند. البته در کنار روان درمانی، همانند سایر پزشکان عمومی، معاینه فیزیکی هم انجام داده و آزمایش‌هایی درخواست می‌کند تا به تشخیص صحیحی برسد.

به طور کلی روانپزشکان برای رسیدن به یک تشخیص قطعی و صحیح و شروع روند درمان بیماران، از معاینه وضعیت روانی، معاینه بدنی، تصویر برداری عصبی نظیر سی تی اسکن، تصویر سازی تشدید مغناطیسی یا همان MRI، برش نگاری با گسیل پوزیترون یا همان PET، آزمایش خون استفاده می‌کنند. روانپزشک هم می‌تواند به تنهایی و هم به عنوان بخشی از تیم سلامت روان در کنار پزشک عمومی، مددکار اجتماعی، مشاور و پرستاران روان کاوی همکاری کند.

دکتر روانپزشک در مشهد در زمینه تشخیص و درمان بیماری‌های روانی پیچیده نظیر اسیکزوفرنی، افسردگی، اختلال شخصیت مرزی، اختلال دو قطبی، اختلالات اشتها مثل پر خوری یا بی اشتهایی، خوزنی، اعتیاد، افکار وسواسی، توهم، اختلالات جنسی، اختلالات مرتبط با زوال عقل مثل آلزایمر، اختلال استرس پس از سانحه، افکار خود کشی گرایانه، مشکل در تمرکز، افکار هذیانی، افکار مرتبط با صدمه زدن به دیگران، مشکلات مربوط به تصور فرد از بدنش، احساس دائمی پریشانی، آشفتگی یا ناتوانی در کسب آرامش، بیش فعالی، رفتارهای خشونت بار ناگهانی، مشکلات حافظه، استرس یا نگرانی و اضطراب شدید، اختلالات تکاملی عصبی مثل اختلال طیف اوتیسم مهارت و تخصص کافی دارند.

تفاوت روانپزشک با روانشناس

متخصصان مشابه حوزه روانپزشکی شامل متخصص اعصاب و روان یا همان روانپزشک، متخصص مغز و اعصاب، روانشناس و مشاور است که اکثر افراد تفاوت این تخصص‌ها را نمی‌دانند. با اینکه این رشته‌ها مشابه یکدیگر هستند اما هر کدام تخصص جداگانه‌ای دارند و بیماری‌های خاصی را با روش‌های متفاوتی درمان می‌کنند. هم روانشناس و هم روانپزشک به نحوه عماکرد مغز، تفکر، عواطف و احساسات انسان آگاه هستند و می‌توانند به افراد دچار بیماری‌ها و اختلالات روانی کمک کنند. 

روانشناس، متخصصی است که دارای مدرک تحصیلی دکتری رشته‌های روانشناسی است که اگر در حوزه مطالعه و درمان افراد مبتلا به اختلالات روانی، شخصیتی، روابط و مسائل روانشناختی فعالیت داشته باشد، به عنوان روانشناس بالینی شناخته می‌شود. اما روانپزشک بعد از گرفتن مدرک پزشکی، تقریبا به مدت 4 سال در زمینه تشخیص و درمان اختلالات روانی، دوره رزیدنتی را پشت سر می‌گذارد.

اصلی‌ترین تفاوت روانپزشک با روانشناس در این است که روانپزشکان برای درمان بیماران خود از تجویز دارو کمک می‌گیرند و برای پیوند دادن مشکلات روحی و روانی به اختلالات بیولوژیکی، آزمایش خون و معاینات فیزیکی هم انجام می‌دهند؛ در حالیکه روانشناس مجاز به نوشتن نسخه دارو نیست و فقط از طریق ارزیابی و روان درمانی و تکنیک‌های مختلف می‌تواند به بیماران خود کمک کند. در واقع روانشناسان با اینکه صلاحیت انجام مشاوره و روان درمانی و انجام تست‌های روان نشاختی و درمان انواع اختلالات روانی را دارند، اما پزشک نیستند و حق نوشتن دارو یا انجام اقدامات پزشکی ندارند.

تفاوت روانپزشک با متخصص مغز و اعصاب

همانطور که پیش‌تر گفته شد، در حوزه سلامت روان، تخصص‌های مشابه و در عین حال متفاوتی وجود دارد که باید نسبت به فعالیت هر یک از آن‌ها آگاهی داشت تا در هنگام انتخاب پزشک مناسب، دچار اشتباه نشد. روانپزشک و متخصص مغز و اعصاب هر دو پزشک بالینی هستند و میزان تحصیات‌شان به یک اندازه است و برخی وظایف یکسان دارند اما در مورد نیاز بیماران و اختلالاتی که درمان می‌کنند، تفاوت‌هایی وجود دارد.

مغز یکی از پیچیده‌ترین ارگان‌های بدن است که کار کنترل بدن شامل اعمال ارادی و غیر ارادی را بر عهده دارد اما با این حال انسان هنوز نتوانسته به تمام عملکردهای آن اشراف پیدا کند. روانپزشک به درمان بیماری‌ها و اختلالاتی می‌پزدارد که ریشه در مغز دارند و منجر به رفتارهای ناهنجار می‌شوند. در حالی که متخصص مغز و اعصاب، به درمان دسته‌ای از بیماری‌ها و اختلالات مغزی می‌پردازد که منجر به عملکرد غیر ارادی ناهنجار می‌شود.

هر دو پزشک هنگام ملاقات با مراجعه کننده، وضعیت پزشکی موجود را به او شرح داده و سابقه پزشکی بیمار را بررسی می‌کنند و در صورت لزوم آزمایش‌هایی را درخواست می‌کنند تا از صحت تشخیص قبلی اطمانان حاصل کنند. با اینکه وظایف بسیار مشابهی دارند اما روانپزشکان زمان بیشتری را صرف مشاوره دادن به بیمار می‌کنند. چون بیمار مراجعه کننده به روانپزشک، از مشکل سلامت روان رنج می‌برد و برای تغییر رفتار یا کنترل مشکلات فردی به کمک یک متخصص نیاز دارد. در حالیکه متخصص مغز و اعصاب بیشتر با بیمارانی سر و کار دارد که از مشکلات سیستم عصبی رنج می‌برند و به دنبال درمان وضعیت فیزیکی به وجود آمده هستند.

نکات انتخاب یک روانپزشک خوب

بیماری‌ها و اختلالات روانی جزو مشکلات مهمی هستند که حتما باید تحت نظر متخصصان درمان شوند تا فرد دچار عوارض دیگری نشود. بنابراین اگر قصد مراجعه به یک روانپزشک دارید، حتما به فاکتورهایی که در ادامه به توضیح آن‌ها اشاره خواهیم کرد، توجه کنید.

1- تحقیق درباره مدارک پزشک

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید قبل از مراجعه به یک روانپزشک مراجعه کنید، تحقیق کردن درباره میزان تحصیلات و دانش و مدارک و آگاهی پزشکی اوست. روانپزشکان تخصص‌های متنوعی دارند از همین رو، به دقت سوابق متخصصین را مطالعه کنید. برای مثال اگر به دنبال روانپزشکی برای کودک‌تان هستید، گزینه‌ای را انتخاب کنید که سابقه طولانی‌تر و موفق‌تری در درمان کودکان دارد.

2-بررسی تجربه کاری پزشک

هنگام انتخاب یک روانپزشک خوب دقت کنید که تجربه کاری وی در چه تخصصی می‌باشد و چه مدت می‌شود که فعالیت تخصصی خود را شروع کرده است. طبیعتا هر چه روانپزشک تجربه کاری بیشتری داشته باشد، یا کیس‌های بیشتری هم مواجهه داشته و بهتر می‌تواند اختلالات مختلف را تشخیص دهد و روش درمانی مناسب‌تری را انتخاب کند.

3-بررسی سبک درمان

اکثر روانپزشک‌ها از روش دارو درمانی استفاده می‌کنند اما این، تنها روش درمان نیست. شما باید در اولین وهله بتوانید با پزشک‌تان ارتباط گرمی برقرار کنید و احساس راحتی کنید و تمامی سوالات ذهن‌تان را مطرح کنید. بدیهی است که وقتی دارویی تجویز می‌شود، درباره عوارض آن، روش‌های جایگزین و یا میزان موثر بودن داروی تجویز شده برای بیماری به وجود آمده سوالاتی در ذهن بیمار ایجاد می‌شود که به دنبال یافتن پاسخ صحیحی است.

از طرف دیگر نمی‌توان برای همه‌ی بیماری‌ها یک مدل درمان را پیش گرفت چون ممکن است برای فرد مبتلا، مضر باشد و به مرور شرایط را وخیم‌تر کند. در نتیجه بهتر است بعد از مشخص شدن بیماری، درباره سبک درمانی که قرار است تحت آن قرار بگیرید، به طور کامل تحقیق کنید و نگرانی‌های خود را با پزشک‌تان در میان بگذارید.

نکات اولین جلسه مراجعه به روانپزشک

مراجعه به یک روانپزشک برای اولین بار می‌تواند کمی اضطراب آور باشد اما اگر از قبل آمادگی کافی داشته باشید، می‌توانید کمی از ضطراب خود بکاهید. اولین این نکته را فراموش نکنید که تجربه کردن احساسات مختلف طی جلسه اول کاملا طبیعی است. در ادامه به مطالبی اشاره خواهیم کرد که می‌تواند به شما کمک کند احساس راحتی داشته باشید.

– به همراه داشتن مدارک و سوابق پزشکی‌تان را فراموش نکنید. در اولین جلسه معمولا سوالاتی درباره سابقه پزشکی و روانپزشکی خود و خانواده‌تان پرسیده می‌شود، بنابراین سعی کنید درباره اسامی داروهای مصرفی‌تان، داروهای روانپزشکی که قبلا استفاده کرده‌اید و مدت زمان مصرف داروها، نگرانی‌های پزشکی و تشخیص‌ها، سابقه بیماری روحی روانی در خانواده لیستی تهیه کنید.

– عموما اولین سوال پرسیده شده از جانب روانپزشک، علت مراجعه شماست. شاید دستپاچه شوید و ندانید که باید از کجا شروع کنید و چه بگویید. اما بهتر است بدانید که هیچ پاسخی از نظر روانپزشکی اشتباه نیست و هر گونه اطلاعات کوچک نیز می‌تواند برای روانپزشک مفید باشد.

سعی کنید پاسخ‌هایی که می‌دهید، صادقانه و بدون اغراق باشد. ممکن است در طول جلسه، احساسات مختلفی نظیر گریه کردن را تجربه کنید که امری کاملا طبیعی است و نیازی به خجالت کشیدن نیست. بدیهی است که به یاد آوردن خاطرات بد و به اشتراک گذاشتن داستان زندگی کاری آسان نیست و نیاز به قدرت و شجاعت زیادی دارد.

برخی سوالاتی که پرسیده می‌شوند، ممکن است آسیب روحی یا خشونت را برای شما تداعی کند. بنابراین اگر احساس راحتی یا آمادگی نمی‌کنید، خیلی راحت به پزشک‌تان بگویید که فعلا آماده توضیح دادن این جزئیات نیستید.

– فراموش نکنید که هدف برگزاری این جلسات، ایجاد برنامه‌ای جدید برای آینده است که به کمک همکاری بیمار و پزشک ایجاد می‌شود. در مورد اختیارات روان پزشک سوال کنید که در زمینه بیماری شما چه تجربیاتی دارد، آیا در مورد این بیماری تخصص دارد، پیشینیه و تحصیلات وی چیست.

همچنین جویا شوید که در هنگام تعطیلات یا مواقعی که پزشک‌تان حضور ندارد، چه کسی به عنوان جانشیان اوست و اینکه آیا می‌توانید در شرایط بحرانی با او تماس بگیرید یا نه. همه‌ی این سوالات باعث می‌شوند تا هم بیشتر با پزشک‌تان آشنا شوید و هم اینکه به یک آرامش خاطر دست یابید.

– معمولا برنامه درمان شامل دارو درمانی، ارجاع به یک روان شناس دیگر و سطح مراقبت مورد نیاز است. قبل از تجویز دارو، آزمایش‌های انجام می‌گیرد تا احتمال هر گونه بیماری جسمی رد شود و پزشک با خیال راحت بتواند نسخه مورد نیاز را بنویسد. شما این حق را دارید که تمام نگرانی‌ها و سوالات احتمالی خود درباره روند درمان را با پزشک‌تان در میان بگذارید.

ویژگی روانپزشک خوب

داشتن و یا نداشتن برخی ویژگی‌ها باعث می‌شود که یک روانپزشک خوب، متوسط و بد باشد. در این بخش به توضیح برخی از ویژگی‌هایی که یک روانپزشک خوب را از یک پزشک معمولی متمایز می‌کند، خواهیم پرداخت.

  • تواضع و فروتنی

درست است که روانپزشک، به عنوان یک متخصص است اما اگر تصور کند که راز سلامت روان شما را در اختیار دارد، هی عنوان نمی‌‌تواند به بیماران خود کمک کند. روانپزشکان باید همواره در حال به روزرسانی علم خود باشند و خیال نکنند که تمام اطلاعات روانپزشکی را در اختیار دارند. اگر مواردی پیش بیاید که در حوزه تخصص و مهارت روانپزشک نباشد، باید بتواند به درستی بیمار را به سمت پزشکان با مهارت و متخصص در زمینه مورد نظر هدایت کند.

  • تجویز عاقلانه دارو

یک روانپزشک خوب باید قبل از تجویز دارو، آزمایش‌هایی را درخواست کند تا از تشخیص خود اطمینان حاصل کند. بررسی کردن مواردی نظیر کمبود ویتامین دی، تاثیر و یا عدم تاثیر کم کاری تیروئید در بروز افسردگی و تحقیق درباره همه‌ی شکایت‌ها و علائم ذکر شده توسط از جمله کارهای مهمی است که پزشک باید انجام دهد و نباید تنها با یک دلیل شروع به نوشتن داروهای قوی کند. تجویز عاقلانه داروها یکی از ویژگی‌های خوب دکتر روانپزشک در مشهد است. همچنین یک روانپزشک خوب باید از سوابق داروهایی که در گذشته به بیمار تجویز کرده است، به خوبی اطلاع داشته باشد و در هر جلسه از بیمار نپرسد که جلسات قبلی را مرور کند. این وظیفه پزشک است که همه چیز را ثبت کند و به خاطر بسپارد.

  • کلی نگر بودن

یک روانپزشک خوب باید تمام اطلاعات جزئی و کلی نظیر الگوهای خواب، رژیم غذایی، ورزش و عوامل استرس زای بیمار خود را بپرسد و در تشخیص نهایی از این موارد کمک بگیرد. در واقع بخشی از جلسه درمانی باید به روش‌های غیر دارویی تسکین و کاهش افسردگی و اضطراب بیماران اختصاص داده شود. روانپزشکان باید علاوه بر درمان دارویی، به بیماران خود امید و انگیزه بدهند تا هر چه زودتر بهبود پیدا کنند.

  • قابل دسترس بودن

از آنجایی که همه‌ی داروها می‌توانند عوارض جانبی به دنبال داشته باشند، یک روانپزشک خوب باید با در نظر گرفتن این موارد، بتواند پاسخوی مشکلات بیمارانش در این زمینه باشد. خوشبختانه اکثر دکتر روانپزشک در مشهد که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت، دارای این ویژگی هستند.

فواید رفتن به روانپزشک

همانطور که برای جسم خود ارزش و اهمیت می‌دهید و هنگام مواجهه با یک بیماری، سریع به پزشک مراجعه می‌کنید و از درمان‌های مختلف کمک می‌گیرید تا در مدت زمان کوتاهی بهبود پیدا کنید، باید به روح و روان خود نیز اهمیت بدهید و تمام تلاش خود را کنید تا روح‌تان بیمار نشود.

گاهی ممکن است مشکلات و چالش‌های به وجود آمده در زندگی آنقدر زیاد و پیچیده باشد که انسان به تنهایی نتواند از پس آن‌ها بر بیاید و در نتیجه‌ی خودخوری و نشخوار فکری، به مشکلات روحی و روانی متعددی مبتلا شود.

در این مواقع حتما باید به یکی از پزشکان حوزه سلامت روان مراجعه شود. البته شما باید کمی درباره تخصص‌های مختلف اطلاعات داشته باشید تا به متخصص درستی مراجعه کنید. البته در صورت انتخاب دکتر اشتباه هم نیازی به نگران شدن نیست چون او شما را به همکار خود که تخصص و مهارت کافی در مورد مشکل شما دارد، ارجاع خواهد داد.

یکی از مهم‌ترین فواید مراجعه به دکتر روانپزشک، بهبود علائم آزاردهنده روانی است که زندگی فرد را مختل می‌کند. همچنین مشکلات دیگری نظیر اضطراب و نگرانی، افسردگی پایدار، داشتن مشکل با بدن خود، مشکلات خواب، مشکلات سازگاری با تغییرات زندگی، افکار خودکشی، صدمه زدن به خود یا دیگران، تفکر وسواسی، توهم و هذیان، مصرف غیر قابل کنترل الکل یا اعتیاد به مواد مخدر، اختلال در تمرکز، طغیان عاطفی نیز تا حد زیادی زندگی سالم و نرمال فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در چنین مواقعی، قبل از دیر شدن حتما باید به روانپزشک مراجعه شود تا از بروز مشکلات بزرگ‌تر دیگر جلوگیری کرد.

معرفی بهترین کلینیک روانپزشکی در مشهد

بهترین روانپزشکان مشهد از چه درمان هایی استفاده می کنند؟

روانپزشکان مشهد، مانند سایر روانپزشکان، از طیف گسترده‌ای از درمان‌ها برای مدیریت و درمان اختلالات روانی استفاده می‌کنند. انتخاب روش درمان به عوامل مختلفی از جمله نوع اختلال، شدت علائم، سابقه پزشکی بیمار و ترجیحات شخصی او بستگی دارد.
برخی از درمان‌های رایج عبارتند از:

دارو درمانی

داروهای ضد افسردگی: برای درمان افسردگی، اضطراب و برخی اختلالات دیگر

داروهای ضد روان پریشی: برای درمان اسکیزوفرنی و اختلالات روان پریشی دیگر

داروهای ضد اضطراب: برای کاهش علائم اضطراب

داروهای تثبیت کننده خلق: برای درمان اختلال دوقطبی

داروهای محرک: برای درمان اختلال کم‌توجهی – بیش‌فعالی (ADHD)

روان‌درمانی

روان‌درمانی شناختی-رفتاری (CBT): یکی از رایج‌ترین روش‌های روان‌درمانی است که به افراد کمک می‌کند تا افکار و رفتارهای منفی را شناسایی و تغییر دهند.

روان‌درمانی بین‌فردی: بر بهبود روابط بین فردی و مهارت‌های اجتماعی تمرکز دارد.

روان‌درمانی پویا: به کاوش در ناخودآگاه و درک ریشه‌های مشکلات روانی کمک می‌کند.

روان‌درمانی گروهی: در این روش، افراد با مشکلات مشابه در یک گروه با هم گرد هم می‌آیند و از تجربیات یکدیگر بهره می‌برند.

درمان‌های تلفیقی

ترکیبی از دارو درمانی و روان درمانی اغلب بهترین نتایج را به همراه دارد.
علاوه بر درمان‌های ذکر شده، روانپزشکان ممکن است از درمان‌های دیگری مانند:

نور درمانی: برای درمان اختلال عاطفی فصلی (SAD)

تحریک مغناطیسی فراجمجمه‌ای (TMS): برای درمان افسردگی مقاوم به درمان

شوک درمانی الکتریکی (ECT): برای درمان افسردگی شدید و برخی اختلالات دیگر

معرفی بهترین کلینیک روانپزشکی در مشهد

درمانگاه تخصصی مغز و اعصاب، روانشناختی و روانپزشکی مهر رضوی یکی از درخشان‌ترین و برترین کلینیک‌های روانپزشکی در مشهد است. این مرکز تخصصی، از آخرین پیشرفت‌های فناوری در زمینه درمان، آموزش و پژوهش، فعالیت دارد و برای درمان مراجعین، از جدیدترین درمان‌های تکنولوژیک استفاده می‌کند. همچنین انواع کارگاه‌های آموزشی را برای متخصصین مغز و اعصاب، تیم دکتر روانپزشک در مشهد، روانشناسان و … برگزار می‌کند تا پزشکان از طریق آشنا شدن با جدیدترین متدهای درمانی دنیا، بیماران خود را به بهترین شکل درمان کنند.

البته این کلینیک با هدف توسعه علوم اعصاب، برای دانشجویان رشته های مربوطه، فرصت‌های پژوهشی از قبیل برای چاپ مقالات، تالیف و ترجمع کتب، تولید نرم افزارهای شناختی در دو سطح بالینی و خانگی ایجاد می‌کند. درمانگاه مهر رضوی به عنوان یکی از جامع‌ترین مراکز تخصصی مغز و اعصاب، روانپزشکی و روانشناسی در کشور، شامل دپارتمان‌های باشگاه مغز، مغز و اعصاب، درمان‌های تکنولوژیک، روانشناختی، آموزش و روانپزشکی است تا بیماران به طور تخصصی و متناسب با اختلالاتی که مراجعه می‌کنند، تحت درمان قرار گیرند و زودتر به بهبودی کامل دست یابند.

از دیگر خدمات تخصصی این مرکز می‌توان به توانبخشی رایانه‌ای، آموزش‌های روانشناختی رایانه‌ای، تحریک مغناطیسی مغز، تحریک الکتریکی مغز، تحریک دیداری شنیداری، درمان نوروفیدبک، درمان بیوفیدبک، ارزیابی نقشه مغزی (QEEG)، نوار عصب و عضله، نوار مغز یا آنسفالوگرام اشاره کرد.

لیست روانپزشکان کلینیک تخصصی مهر رضوی

دپارتمان روانپزشکی کلینیک تخصصی مهر رضوی، با داشتن بهترین دکتر روانپزشک در مشهد، با هدف تشخیص و درمان دارویی افرادی که با بیماری‌های روانپزشکی دست و پنجه نرم می‌کنند، تشکیل شده است. این بخش از درمانگاه، فعالیت‌های خود را با تفکیک کودک و نوجوان، بزرگسال و میانسال انجام می‌دهد تا هر کدام از این افراد توسط متخصصین مربوطه تحت درمان قرار گیرند. از آنجایی که روانپزشکان این کلینیک به صورت تک تخصصی مراجعه کنندگان را ویزیت می‌کنند، یک درک عمیق و صحیحی از سلامت جسمی و روانی و چگونگی تاثیر آن‌ها بر یکدیگر در حیطه مورد نظر دارند.

بهترین دکتر روانپزشک در مشهد که در این درمانگاه مشغول به فعالیت هستند، علاوه بر روش‌های دارو درمانی، از سایر تجهیزات و تکنیک‌های پیشرفته نظیر tDCS یا تحریک جریان مستقیم مغز، نوروفیدبک، بیوفیدبک، HEG و … استفاده می‌کنند. با ما همراه باشید که در ادامه به معرفی بهترین روانپزشکان این کلینیک اشاره خواهیم کرد.

هر کدام از این متخصصین، مسیر بسیار پیچیده و سختی را طی کرده و موفقیت‌های بسیاری را کسب کرده‌اند که توانسته‌اند لقب برترین دکتر روانپزشک در مشهد را بگیرند.

  • دکتر علی ربانی زاده

یکی از برترین دکتر روانپزشک در مشهد، آقای دکتر علی ربانی زاده است که سابقه تحصیلی و کاری بسیار درخشانی دارد. ایشان علاوه بر اینکه مدرس دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند، عضو انجمن روانپزشکان ایران، مدرس مهارت‌های زندگی، مدرس مهارت‌های فرزند پروری، عضو تیم پزشکان حوادث غیر مترقبه، عضو تیم مداخله در بحران دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند.

 به مدت 8 سال سمت معاونت درمان بیمارستان روانپزشکی ابن سینا را بر عهده داشتند و با کلینیک فرهنگیان سبزوار نیز به مدت 5 سال، سابقه همکاری دارند. دکتر ربانی زاده، دوره درمان‌های تکنولوژیک یعنی نوروفیدبک و بیوفیدبک را نیز گذرانده‌اند؛ از همین رو در درمان بیماران فقط به دارو درمانی اکتفا نمی‌کنند. در درمان بیماران در زلزله قاین و بم و همچنین در درمان بیماران در بیمارستان‌های صحرایی، شرکت فعالی دارند.

علاوه بر این موارد، در سابقه درخشان ایشان، شاهد سابقه 30 سال درمان بیماری‌های اعصاب و روان و انواع اعتیاد و همچنین درمان جانبازان معزز و خانواده‌های محترم شهدا و ایثارگران نیز هستیم که همه‌ی این فعالیت‌ها باعث شده است که دکتر علی ربانی زاده به عنوان یکی از کاربلدترین و درخشان‌ترین دکتر روانپزشک در مشهد باشد. ایشان فعالیت خود را به عنوان رئیس هیئت مدیره درمانگاه تخصصی مغز و اعصاب و روانشناسی مهر رضوی ادامه می‌دهند و آماده خدمت رسانی به بیماران هستند.

  • دکتر مجیده بلوکی

دکتر مجیده بلوکی که فارغ التحصیل رشته روانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند، جزو برترین دکتر روانپزشک در مشهد هستند که بورد تخصصی روانپزشکی خود را در سال 1396 اخذ کرده‌اند. ایشان طرح تخصص خود را از سال 1396 تا 1398 در بیمارستان و کلینیک تخصصی حکیم شهرستان نیشابور گذرانده‌اند.

دکتر بلوکی به مدت 2 سال از سال 1398 تا 1400 سابقه ویزیت مراجعین سرپایی و روانپزشکی در مطب شخصی و درمانگاه خیریه موسی بن جعفر شهرستان نیشابور را دارند. از سال 1400 نیز به عنوان بهترین دکتر روانپزشک در مشهد درمانگاه مغز و اعصاب و روان مهر رضوی مشغول به کار هستند و مراجعین سرپایی را درمان می‌کنند. از سال 1401 نیز، مطب شخصی خود را تاسیس کرده‌اند و آنجا نیز به بیمارانی که از مشکلات روحی و روانی رنج می‌برند، کمک می‌کنند.

  • دکتر دینا گنجی

دکتر دینا گنجی که متخصص اعصاب و روان هستند، فارغ التحصیل پزشکی عمومی از دانشگاه آزاد اسلامی مشهد هستند و تخصص روانپزشکی و اعصاب و روان را از دانشگاه فردوسی مشهد اخذ کرده‌اند. دارای مهارت‌های سه گانه روانپزشک، رواندرمانگر تحلیلی و رواندرمانگر ساپورتیو هستند و همین باعث شده که به یکی از برترین دکتر روانپزشک در مشهد شناخته شوند.

اهداف شغلی دکتر گنجی شامل درمان بیماران با جدیدترین روش‌های درمانی، گروه درمانی در حیطه نوجوان، رواندرمانی تحلیل و ساپورتیو، فالو اپ بیماران در جهت بهبود مطلوب‌تر است. ایشان بیش از 2 سال تجربه کاری به عنوان متخصص اعصاب و روان به صورت مستقل دارند. همچنین به عنوان متخصص اعصاب و روان در شهرستان خواف استان خراسان رضوی و به عنوان پزشک عمومی در شهرستان تربت جام استان خراسان رضوی سابقه کاری دارند.

نکات مهمی که قبل از مراجعه به بهترین دکتر روانپزشک مشهد باید بدانید

انتخاب یک روانپزشک خوب برای درمان مشکلات روانی، یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که می‌گیرید. با توجه به اهمیت این موضوع، بهتر است قبل از مراجعه به پزشک، اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید. در ادامه به برخی از نکات مهمی که باید قبل از مراجعه به بهترین دکتر روانپزشک مشهد بدانید، اشاره می‌کنیم:

1. تعیین مشکل و هدف از مراجعه

• مشکل خود را به طور دقیق بشناسید
• هدف خود از درمان را مشخص کنید

2. تحقیق در مورد روانپزشکان مشهد

• خواندن نظرات بیماران قبلی
• پرسیدن از اطرافیان

3. آماده کردن لیستی از سوالات

• لیستی از سوالات خود را آماده کنید
• سوالاتی در مورد درمان، عوارض داروها و پیشرفت درمان بپرسید

4. انتخاب یک روانپزشک با رویکرد درمانی مناسب

• رویکرد درمانی پزشک را بررسی کنید
• اهمیت ارتباط با پزشک

5. آماده بودن برای جلسات درمانی

• به جلسات درمانی متعهد باشید
• انجام تکالیف درمانی

6. صبر و حوصله

• درمان یک فرآیند زمان‌بر است

تخصص های مرتبط با دکتر روانپزشک مشهد

روانپزشکان مشهد، همچون سایر روانپزشکان، در زمینه تشخیص و درمان طیف گسترده‌ای از اختلالات روانی تخصص دارند. این تخصص‌ها به آن‌ها اجازه می‌دهد تا با توجه به نوع اختلال، بهترین درمان را برای بیمار تجویز کنند. در ادامه به برخی از تخصص‌های مرتبط با روانپزشکان مشهد و نقش آن‌ها در درمان اشاره خواهیم کرد:

روانپزشکی بزرگسالان

• تشخیص و درمان: افسردگی، اضطراب، اختلال دوقطبی، اختلال وسواس فکری- عملی (OCD)، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)، اسکیزوفرنی و سایر اختلالات روان‌پریشی.

• درمان‌ها: دارو درمانی، روان درمانی (مانند شناختی-رفتاری)، الکتروشوک درمانی (ECT) و سایر روش‌های درمانی نوین.

روانپزشکی کودک و نوجوان

• تشخیص و درمان: اختلالات رفتاری، اختلال بیش‌فعالی-کم‌توجهی (ADHD)، اختلالات یادگیری، اوتیسم، افسردگی و اضطراب در کودکان و نوجوانان.

• درمان‌ها: روان درمانی، دارو درمانی، بازی درمانی و درمان‌های خانوادگی.

روانپزشکی سالمندی

• تشخیص و درمان: افسردگی، زوال عقل، اختلالات خلقی، اختلالات اضطرابی و اختلالات خواب در سالمندان.

• درمان‌ها: دارو درمانی، روان درمانی، درمان‌های تحریکی مغزی و درمان‌های حمایتی.

روانپزشکی جسمی

• تشخیص و درمان: اختلالات روانی مرتبط با بیماری‌های جسمی مانند سرطان، بیماری‌های قلبی، دیابت و درد مزمن.

• درمان‌ها: روان درمانی، دارو درمانی و درمان‌های مکمل.

روانپزشکی اعتیاد

• تشخیص و درمان: انواع اعتیاد از جمله اعتیاد به مواد مخدر، الکل و سایر مواد.

• درمان‌ها: روان درمانی، دارو درمانی، درمان‌های گروهی و درمان‌های توان‌بخشی.

روانپزشکی جنسی

• تشخیص و درمان: اختلالات عملکرد جنسی، اختلال هویت جنسی و اختلالات پارافیلیا.

• درمان‌ها: روان درمانی، دارو درمانی و درمان‌های زوج درمانی.

سایر تخصص‌ها

• روانپزشکی قانونی: ارزیابی افراد از نظر روانی برای مصارف قانونی.

• روانپزشکی اورژانس: ارائه خدمات روانپزشکی در شرایط اورژانسی.

• روانپزشکی فرهنگی: توجه به تفاوت‌های فرهنگی در تشخیص و درمان اختلالات روانی.

جمع بندی

روانپزشک، پزشکی است که بعد از گذراندن دوره پزشکی و رزیدنتی، می‌تواند طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها و اختلالات روانی از قبیل افسردگی، بی خوابی و … را تشخیص داده و درمان مناسب را شروع کند.

البته روانپزشکان می‌توانند به بیمارانی که از علائم روحی خاصی نظیر افکار خودکشی گرایانه یا اضطراب رنج می‌برند نیز کمک کنند. تمرکز اصلی این پزشکان برای درمان بیماران خود، تجویز دارو است اما گاهی اوقات دارو درمانی به تنهایی جواب نمی‌دهد و باید از دیگر روانشناسان و روان درمانگران کمک گرفت. فراموش نکنید که انتخاب یک روانپزشک و کلینیک خوب مهم‌ترین اقدامی است که به طور مستقیم روند بهبودی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

یکی از بهترین کلینیک‌های تخصصی مشهد که دارای پزشکان شاخص و کاربلد در حوزه سلامت روان است، کلینیک مهر رضوی است که شما می‌توانید بهترین دکتر روانپزشک در مشهد را در این کلینیک پیدا کنید. تیم دکتر روانپزشک در مشهد که با دیگر متخصصان حوزه سلامت روان فعالیت می‌کنند، از طیف وسیعی از درمان‌های موثر و ایمن نظیر دارو درمانی، درمان روانشناختی، روش‌های تحریک مغز مثل درمان با شوک برقی استفاده می‌کنند تا بیماران‌شان هر چه سریع‌تر به بهبودی کامل دست یابند.

واحد تحقیق و توسعه: کلینیک تخصصی مهر رضوی

مطالب مرتبط

جستجو کنید

خدمات ما

جستجو کنید

رزرو اینترنتی نوبت معاینه

شبکه های مجازی

مطالب اخیر

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

موفق به دریافت پاسخ سوال تان نشدید؟

با واحد تریاژ(راهنمای مراجعین و بیماران) ما در ارتباط باشید تا بلافاصله پاسختان را دریافت کنید