روانشناسان معروف تاریخ و جهان

روانشناسان معروف تاریخ و جهان + 10 روانشناس معروف

علم روانشناسی یکی از وسیع‌ترین عمل‌های تاریخ و جهان به شمار می‌رود و این مسئله را می‌توان با نگاهی به بزرگترین و مشهورترین متفکران و روانشناسان تاریخ متوجه شد. شاید با خود بگویید که بزرگترین روانشناس کیست؟ در پاسخ به این سوال می‌توان از روانشناسان معروف تاریخ و جهان نام برد که به عنوان یک روانشناسان بزرگ در تاریخ از آن‌ها یاد می‌شوند و از نظریات آن‌ها امروزه در کلینیک روانشناسی استفاده می‌شود.

فهرست مطالب

در این مطلب قصد داریم 8 مورد از معروف‌ترین روانشناسان معروف تاریخ و جهان را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم. پس با توجه به این مسئله در ادامه با ما همراه یاشید تا شما را با بزرگترین روانشناسان تاریخ و بیوگرافی آن‌ها آشنا کنیم.

معرفی روانشناسان معروف تاریخ و جهان

برای این که با علم روانشناسی آشنایی پیدا کنید و به گستردگی این رشته پی ببرید و بدانید بهترین روانشناس کیست؟؛ در ادامه به برخی از تاثیرگذار ترین روانشناسان معروف تاریخ و جهان اشاره خواهیم کرد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

  • بی اف اسکینر

اسکینر یکی از بزرگترین ر روانشناسان معروف تاریخ و جهان به شمار می‌رود که اهل آمریکا بود و به دلیل تاثیر بالای که بر رفتارگرایی داشت یکی از بزرگترین افراد تاریخ در زمینه روانشناسی به شمار می‌رود. این شخص در سال 2002 میلادی به عنوان تاثیرگذارترین روانشناس قرن بیستم شناخته شد.

از نظریه بی اف اسکینر با نام رفتارگرایی رادیکال نیز یاد می‌شود. نظریه این شخص این بود که چیزی به نام اراده آزاد وجود ندارد و معتقد بود که تمامی اعمال و رفتار انسان نتیجه مستقیم شرطی شدن آن می‌باشد.
رفتارگرایی سرسختانه این شخص او را به یک شخص مهم در روانشناسان معروف تاریخ و جهان تبدیل کرد و روش درمانی او را به یک روش اصولی تبدیل کرد. از جمله تاثیر و نظریات مهم این شخص می‌توان به نظریه رفتارگرایی رادیکال و نظریه یادگیری اشاره کرد.

  • ژان پیاژه

پیش از این که ژان پیاژه نظریه خود را مطرح کند؛ چیزی به نام کودک وجود نداشت و اغلب کودکان را به عنوان بزرگسالان کوچک می‌شناختند. تفاوت میان کودکان و بزرگسالان نظریه‌ای بود که توسط ژان پیاژه منتشر شد و این شخص معتقد بود که طرز فکر کودک و بزرگسال با یکدیگر بسیار متفاوت است.

نظریه این شخص کمک بسیاری به رشد و ظهور عمل روانشناسی کرد و حوزه آموزش را متحول کرد. در نظرسنجی سال 2002 نظریه این شخص در میان 1725 عضو انجمن روانشناسی به دومین نظریه برتر قرن بیستم تبدیل شد و نظریه این شخص بر روی علم روانشناسی تاثیرات عمیقی اعمال کرد. 

نظریه این شخص به قدری ارزشمند بود که آلبرت انیشتین در آن زمان این نظریه را یک کشف بزرگ نامید و در رابطه با نظریه ژان پیاژه گفت “به همین سادگی، فقط یک نابغه می‌توانست به آن فکر کند”.

  • آلبرت بندورا

یکی دیگر از روانشناسان معروف تاریخ و جهان ، آلبرت بندورا می‌باشد که در زمینه روانشناسی شناختی-اجتماعی فعال بود و تاثیرات بسیاری را در این زمینه اعمال کرد. یکی از نظریات تاثیرگذار این شخص؛ نظریه یادگیری اجتماعی او می‌باشد. این شخص تا زمان مرگش در سال 2021 میلادی به عنوان پروفسور برتر دانشگاه استنفورد از آن یاد می‌شد و به جرات می‌توان گفت که یکی از تاثیرگذارترین روانشناسان تاریخ به شمار می‌رود.

در نظرسنجی سال 2002، نظریه این شخص به عنوان چهارمین نظریه برتر قرن 20 شناخته شد. نظریه این شخص به موارد بسیاری اشاره دارد که از جمله این موارد می‌توان به اهمیت یادگیری مشاهده‌ای، تقلید و مدل سازی اشاره کرد. این شخص در کتاب نظریه یادگیری اجتماعی خود که در سال 1977 منتشر کرد اعلام کرد که یادگیری کاری بسیار دشوار است؛ اما خطرناک نیست، اگر افراد به اجبار مجبور باشند تنها به تاثیرات خود متکی باشند.

  • زیگموند فروید

زیگموند فروید یکی از روانشناسان معروف تاریخ و جهان به شمار می‌رود که از آن به عنوان تاثیرگذارترین و بحث برانگیزترین متفکر قرن 20 ام نیز یاد می‌شود. این شخص را امروزه با نام پدر روانشناسی مدرن می‌شناسند. زیگموند فروید یک عصب شناس اتریشی است که در سال 1856 چشم به جهان گشود.

فروید یک راه کار بسیار مناسب را جهت درمان اختلالات روانی مطرح کرد. این نظریه در حال حاضر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و تاثیر بسزایی را بر روانشناسی و روانپزشکی مدرن گذاشته است.

گفته‌ها و نظریات زیگموند فروید این تفکر را به وجود آورد که مواردی از جمله خواب، رویا، کودکی و شخصیت یک شخص در درمان شخص کمک بسیاری خواهد کرد. در حال حاضر بسیاری از افراد وقتی صحبت از روانشناسی به میان می‌آید اولین نامی که به ذهنشان می‌رسد نام زیگموند فروید است. نظریه او ثابت کرد که تمامی اختلالات روانی به دلیل بیماری‌های جسمی و فیزیکی نیستند.

علاوه بر مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم؛ زیگموند فروید شواهدی را نیز در زمینه تاثیر فرهنگ بر روی رفتار اشخاص منتشر کرد. به بیان ساده می‌توان گفت که این شخص نقش بسزایی را در روانشناسی امروزی دارد و به درمان بیماران کمک بسیار کرده است.

  • ایوان پاولوف

این روانشناس برجسته منتقد ادبی اهل روسیه است که در ابتدا در زمینه مذهب فعال بود و بعدا حرفه مذهبی خود را رها کرد و ادامه زندگی خود را در راه علم گذراند. این شخص در سال 1870 در دانشکده فیزیک و ریاضیات ثبت نام کرد و دوره علوم تربیتی را گذراند. تحقیقات این شخص بر روی شرطی سازی کلاسیک بود و به نوعی به ظهور رفتار گرایی در روانشناسی کمک بسیاری کرد.

این شخص در طول مطالعات خود بر روی سیستم گوارش سگ نیز تحقیق کرد و به این نتیجه رسید که سگ‌ها به صورت طبیعی با دیدن غذا بزاق ترشح می‌کنند و این کار یک عمل کاملا شرطی می‌باشد.

  • اریک اریکسون

یکی دیگر از روانشناسان معروف تاریخ و جهان اریک اریکسون می‌باشد که نظریه معروف آن نظریه رشد روانی اجتماعی بود. نظریات این شخص به ارتباط تغییرات با شخصیت افراد اشاره دارد و بر این باور است که اتفاقاتی که از زمان کودکی تا به امروز برای افراد رخ می‌دهند تماما بر روی شخصیت فرد تاثیرگذار خواهند بود.

این موضوع امروزه بسیار مورد استفاده قرار می‎گیرد و برای شناخت افراد؛ بسیاری از روانشناسان به گذشته شخص رجوع کرده و این کار به شناخت بیشتر بیماران و شناسایی مشکل آن‌ها توسط روانشناس کمک خواهد کرد.

  • لو ویگوتسکی

این روانشناس معروف اهل روسیه به خاطر نظریه اجتماعی-فرهنگی در این لیست قرار داده شده است. این شخص معتقد بود که تعاملات اجتماعی بر روی یادگیری یک کودک موثر است. این مسئله نشان دهنده این موضوع است که فرهنگ تاثیر مستقیم بر روی یادگیری اشخاص دارد. لازم به ذکر است که برخلاف بسیاری از روانشناسان معروف تاریخ و جهان که در این مقاله نام بردیم، این شخص هیچگاه به شهرت دست نیافت.

البته علت عدم مشهور شدن این شخص این بود که تا چند سال پیش نوشته‌های لو ویگوتسکی در دسترس مردم نبود و در سال 1960 تا 1990 بسیاری از نوشته‌های او ترجمه شد. نظریه این شخص در زمینه یادگیری کودکان بر روی روانشناسی تربیتی و یادگیری و رشد کودکان تاثیر بسزایی داشته است. لو ویگوتسکی در سن 38 سالگی جان خود را از دست داد؛ اما نوشته‌های این شخص او را به یکی از پربارترین روانشناسان تاریخ در قرن بیستم تبدیل کرد.

  • لئون فستینگر

یکی دیگر از روانشناسان معروف تاریخ و جهان که در این لیست جا دارد به آن اشاره کنیم، لئون فستینگر است که یک محقق آمریکایی بود. نظریه این شخص درباره ناهماهنگی شناختی و مقایسه اجتماعی بود. این شخص اولین فردی بود که آزمایش‌های علمی را برای روانشناسی به کار گرفت.

لئون فستینگر بر این باور بود که ناهماهنگی شناختی زمانی گریبان گیر افراد خواهد شد که دو باور متضاد با یکدیگر را به صورت همزمان احساس کنید. به عنوان یک مثال برای این شرایط می‌توان اینگونه بیان کرد که شما فست فود می‌خورید با این که می‌دانید برای سلامت شما ضرر و زیان بسیاری را به همراه دارد.

علاوه بر این نظریه یکی دیگر از نظرات این روانشناس بزرگ مقایسه اجتماعی بود که به این موضوع می‌پردازد که انسان‌ها همواره ایده‌های خود را با آنچه دیگران به آن اعتقاد دارند ارزیابی می‌کنند. برای همین نیز افراد بیشتر به دنبال اشخاصی هستند که باورها و ارزش‌های مشابهی با آن‌ها داشته باشند.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شما عزیزان را با برخی از روانشناسان معروف تاریخ و جهان آشنا کنیم و نظریات آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. همان طور که در این مطلب نیز به آن اشاره کردیم، روانشناسی یک عمل وسیع و ژرف به شمار می‌رود و این مسئله را می‌توان با شناخت چند مورد از بزرگترین روانشناسان تاریخ جهان متوجه شد.

از جمله مهمترین اشخاص در زمینه روانشناسی می‌توان به ایوان پاولوف، زیگموند فروید و ژان پیاژه اشاره کرد. نمی‌توان گفت که کدام یک از این اشخاص بزرگترین روانشناس تاریخ هستند؛ زیرا هر یک از این افراد نظریه مهمی را مطرح کرده‌اند و نقش مهمی را در تاریخ روانشناسی ایفا کرده‌اند.

در پایان جا دارد به این مسئله نیز اشاره کنیم عمل روانشناسی یکی از عمل‌های گسترده و وسیع به شمار می‌رود که امروزه در بهترین کلینیک روانشناسی به افراد برای رفع اختلالات آن‌ها کرده است. روانشناسان با توجه به دانش و تخصصی که دارند می‌توانند یک شخص را از مشکلی که زندگی او را مختل کرده است؛ نجات دهند. پس با توجه به این مسئله می‌توان گفت که نقش روانشناسان در یک جامعه بسیار مهم است.

واحد تحقیق و توسعه: کلینیک تخصصی مهر رضوی

مطالب مرتبط

جستجو کنید

خدمات ما

جستجو کنید

رزرو اینترنتی نوبت معاینه

شبکه های مجازی

مطالب اخیر

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

موفق به دریافت پاسخ سوال تان نشدید؟

با واحد تریاژ(راهنمای مراجعین و بیماران) ما در ارتباط باشید تا بلافاصله پاسختان را دریافت کنید