فواید رفتن به روانپزشک

فواید رفتن به روانپزشک + مهمترین دلایل مراجعه

سلامت روان یکی از مهمترین ابعاد سلامت است؛ اما متاسفانه بسیاری از افراد از مراجعه به روانپزشک و روانشناس خودداری می‌کنند و دید خوبی نسبت به روانپزشک و روانشناس ندارند؛ اما بهتر است بدانید که مراجعه به روانپزشک نشانه ضعف نیست و از جمله فواید رفتن به روانپزشک این است که می‌توانید کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشید و زندگی به مراتب بهتری را داشته باشید. دکتر روانپزشک با بررسی مشکلات فرد و ارائه راه‌کارهای مناسب به دنبال بهبود شرایط بیمار خود است؛ از جمله کمک‌های روانپزشک می‌توان به کاهش میزان استرس، اضطراب و بهبود اختلالات روانی اشاره کرد. حال در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی روانپزشک و فواید رفتن به روانپزشک بپردازیم.

فهرست مطالب

روانپزشک کیست؟

سوالی که بسیاری از افراد دارند این است که روانپزشک کیست و چه تفاوتی با روانشناس دارد. روانپزشکی شاخه‌ای از علم پزشکی است که در آن به پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌هایی به مانند اختلالات روانی، رفتاری و عاطفی می‌پردازند. به بیان ساده روانپزشک کسی است که با سلامت روان افراد سر و کار دارد. روانپزشک و روانشناس شباهت‌های بسیاری دارند اما از نظر نحوه عمل و مدارک تحصیلی تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند و به هیچ وجه یکی نیستند.

روانپزشک کسی است که به دنبال ریشه یابی مشکل بیمار خود است و برای درمان آن از روش‌های مختلفی استفاده می‌کند که یکی از این روش‌ها تجویز دارو است. تمام تلاش روانپزشک این است که بتواند علائم بیمار خود را کاهش داده و کیفیت زندگی او را بهبود ببخشد و این خود یکی از فواید رفتن به روانپزشک است.

چه کسانی به روانپزشک نیاز دارند؟

برای این که به این موضوع پی ببریم که چه کسانی به روانپزشک نیاز دارند باید بدانید که روانپزشک چه کارهایی انجام می‌دهد و به چه اشخاصی کمک می‌کند. به صورت کلی یک روانپزشک اختلالات روانی بسیاری را درمان می‌کند که از جمله این بیماری‌ها می‌توان به اسکیزوفرنی، اختلالات وسواسی، دوقطبی و اختلالات مربوط به مواد مخدر اشاره کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با نحوه درمان بیمار توسط درمانگر آشنا کنیم.

روان‌پزشکان چگونه بیماران را درمان می‌کنند؟

بسیاری از افراد بر این باورند که زمانی که به روانپزشک مراجعه می‌کنند؛ روانپزشک باید در همان جلسه اول مشکل را بیابد؛ اما چنین نیست و گاهی به چند جلسه درمانی برای ریشه‌یابی مشکل نیاز است. روانپزشکان برای تشخیص بیماری، از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند که از جمله این روش‌ها می‌توان به استفاده از نوروفیدبک، دارو و روان درمانی اشاره کرد. یکی از ویژگی‌های یک درمانگر خوب نیز این است که بتواند از راه کارهای مختلف برای ریشه یابی مشکل بیمار خود استفاده کند. در ادامه به دو مورد از روش‌های درمانی درمانگر اشاره خواهیم کرد.

روش‌های درمانی درمانگر

روان درمانی

روان درمانی در اصل همان گفتار درمانی است که در آن درمانگر در تلاش است تا که بتواند با بیمار خود ارتباط برقرار کند و از این طریق بتواند به مشکل بیمار خود پی ببرد. از این راه کار درمانی می‌توان برای حل مشکلاتی به مانند اختلالات عاطفی و روانی استفاده کرد. هدف از روان درمانی این است که ذهن بیمار را از افکار منفی خارج کرده و افکار آزار دهنده را از بیمار دور کند.

بسته به این که علائم اختلال در بیمار شدید است یا خفیف، مدت زمان روان درمانی نیز متفاوت خواهد بود و گاهی ممکن است در چند جلسه مشکل بیمار به صورت کامل برطرف شود و گاهی نیز ممکن است به یک سال جلسه مداوم نیاز باشد. به صورت کلی این روش درمانی یکی از موثرترین روش‌های درمانی به شمار می‌رود و تاثیرات مثبتی را بر بیمار اعمال خواهد کرد.

داروها

همانطور که یک پزشک برای درمان بیمار خود از دارو استفاده می‌کند؛ روانپزشک نیز برای درمان بیمار خود ممکن است از دارو استفاده کند. البته لازم به ذکر است که هنوز تاثیر بسیاری از داروهای روانپزشکی به صورت کامل مشخص نشده است؛ اما مشخص است که این داروها سیگنال‌هایی را به مغز منتقل می‌کنند که برای درمان بیمار بسیار کمک کننده است. البته لازم به ذکر است که مصرف سرخود داروهای روانی کاری بسیار خطرناک است و تنها باید زیر نظر پزشک مصرف این دارو‌ها صورت گیرد.

فواید رفتن به روانپزشک

همانطور که پیشتر از این نیز به آن اشاره کردیم؛ یکی از اصلی‌ترین فواید رفتن به روانپزشک، کاهش علائم آزاردهنده است. پس اگر علائمی به مانند اضطراب و نگرانی، تفکرات وسواسی، تمرکز ضعیف و یا مشکل خواب دارید، بهتر است که از فواید رفتن به روانپزشک بهره‌مند شوید و مشکل خود را با او در میان بگذارید تا هر چه سریع‌تر بتوانید مشکل خود را پیگیری کنید.

البته لازم به ذکر است که همیشه نیاز به مراجعه مستقیم به روانپزشک نیست و برای برخی از علائم نیز می‌توانید پیش از مراجعه به روانپزشک به روانشناس یا مشاور مراجعه کنید و مشکل خود را با آن‌ها در میان بگذارید.

  • صحبت کردن از احساسات درونی

صحبت کردن از احساسات درونی با روانپزشک یکی از فواید رفتن به روانپزشک است و مزیت‌های بسیاری دارد که از جمله این موارد می‌توان به تخلیه هیجانی و کاهش فشار روانی به بیمار اشاره کرد؛ زمانی که بیمار با درمانگر خود احساس راحتی کند و شروع به حرف زدن از مشکلات خود کند، کمی از بار فشاری روانی خود را تخلیه می‌کند.

از طرفی نیز صحبت کردن با روانپزشک به روانپزشک کمک خواهد کرد تا که بتواند بیمار خود را بهتر بشناسد و در ریشه یابی مشکل بیمار به روانپزشک کمک بسیاری خواهد کرد. علاوه بر تمامی این موارد صحبت کردن به شخص این امکان را خواهد داد تا که بتواند خود را بهتر بشناسد و شناخت بهتری را از خود پیدا کند؛ برای همین هم بسیاری از روانپزشکان با مطرح کردن سوالات چالشی بیمار را سوق می‌دهند به سمتی که بیشتر با ابعاد درونی خود آشنا شود.

  • یک روانپزشک از لحاظ پزشکی آموزش دیده است

از جمله فواید رفتن به روانپزشک این است که یک روانپزشک آموزش‌های لازم را در خصوص پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌های روانی دیده است؛ قادر است بیماری‌های روانی را با دقت بالاتری تشخیص دهد. از این رو همواره در صورت بروز هر گونه اختلال روانی به روانپزشک مراجعه کنید تا بتوانید مشکل خود را به صورت دقیق ارزیابی کنید و سپس به کمک روانپزشک نسبت به درمان آن اقدام کنید. 

یکی دیگر از مزیت‌های آموزش دیدن روانپزشک این است که می‌تواند از درمان دارویی نیز برای طی کردن دوره درمان بیمار خود استفاده کند و از طرفی نیز با عوارض داروها به خوبی آشنایی دارد و می‌تواند یک برنامه دارویی مناسب را برای بیمار خود تجویز کند. علاوه بر مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم گاهی ممکن است همین علائم روحی منجر به بیماری‌های جسمی شوند و یک روانپزشک به خوبی این موضوع را تشخیص می‌دهد. 

با توجه به این موارد می‌توان نتیجه‌گیری کرد که مراجعه به روانپزشک یکی از بهترین راه‌کارها برای مقابله با اختلالات روانی است. پس در صورت بروز مشکل پیش از هر کاری به روانپزشک مراجعه کنید و با او مشورت کنید. 

  • آن‌ها از ابتدا تا انتهای درمان را پیگیری می‌کنند

یکی دیگر از فواید رفتن به روانپزشک این است که آن‌ها همواره وضعیت بیمار خود را پایش می‌کنند و هیچگاه از درمان بیمار خود ناامید نمی‌شوند و روش‌های مختلف را برای درمان بیمار خود امتحان می‌کنند. علاوه بر این زمانی که روانپزشک به صورت مداوم وضعیت بیمار خود را پیگیری کند، این امکان را به او خواهد داد تا بتواند در صورت نیاز موردی را به برنامه درمانی اضافه و یا در صورت نیاز حذف کند.

پس همواره زمانی که به دنبال بهره‌مند شدن از فواید رفتن به روانپزشک هستید؛ سوابق آن را مورد بررسی قرار دهید و شخصی را برای شروع درمان خود انتخاب کنید که روند درمان را به صورت دلسوزانه پیگیری کند و در روند درمان کم کاری نکند؛ دلیل این سخن نیز این است که اگر درمانگر در روند درمان کم کاری کند؛ ممکن است از روش‌های درمانی نامناسبی برای درمان بیمار استفاده کند و بعد از طی کردن چندین جلسه، نتیجه‌ای را از آن دریافت نکنید و تنها زمان خود را تلف کنید.

علائم قابل تشخیص و درمان در مراکز روان پزشکی

همانطور که به آن اشاره کردیم در مراکز روانپزشکی طیف وسیعی از اختلالات روانی مورد بررسی قرار می‌گیرد که در ادامه به برخی از این موارد اشاره خواهیم کرد.

1. اختلالات خلقی: از جمله مواردی که به کمک روانپزشک می‌توان آن را شناسایی و نسبت به درمان آن اقدام کرد اختلالات خلقی است. اختلالات خلقی به مانند دوقطبی بودن و افسردگی است و علائمی به مانند کاهش انرژی، اختلال در خواب و افکار خودکشی دارد که روانپزشک قادر به تشخیص آن و درمان با روش‌های دارویی و غیردارویی خواهد بود.

2. اختلالات اضطرابی: اختلال اضطراب یکی از بیماری‌های روانی شایع است که هر فردی در طول زندگی ممکن است با آن مواجه شود؛ این نوع اختلال علائمی به مانند نگرانی شدید، ترس بی دلیل و تپش قلب را به همراه دارد که امکان تشخیص این مورد نیز توسط روانپزشک وجود دارد و با کمک روانپزشک می‌توان این نوع اختلال را نیز کنترل کرد.

3. اختلالات شخصیتی: یکی دیگر از موارد فواید رفتن به روانپزشک درمان اختلالات شخصیتی است که در این نوع اختلال فرد ممکن است علائمی به مانند خودشیفتگی، ضد اجتماع بودن و… را از خود بروز دهند.

4. اختلالات روانی شدید: یکی از اصلی‌ترین اختلالاتی که نشان دهنده فواید رفتن به روانپزشک است، اختلالات روانی شدید است. گاهی اوقات افرادی که به این نوع اختلال مبتلا هستند نیاز به بستری شدن و مصرف دارو دارند. این قبیل اختلالات شامل مواردی به مانند اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی و اختلال روانی شدید مربوط به مواد مخدر است.

علاوه بر این مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم اختلالات روان تنی نیز از جمله مواردی هستند که به کمک روانپزشک می‌توان آن‌ها را درمان کرد از جمله علائم این نوع اختلال می‌توان به دردهای جسمی اشاره کرد. به صورت کلی در صورت مواجهه با هر یک از این علائم بهتر است که سریعا به روانپزشک مراجعه کنید و درمان خود را زیر نظر او آغاز کنید.

برای درمان اضطراب به چه متخصصی مراجعه کنیم؟

اضطراب یکی از اختلالات روانی شایع است که هر فردی در طول زندگی خود ممکن است با آن مواجه شود؛ در صورتی که اضطراب موجب اختلال در زندگیتان شد، سریعا به یک روانشناس و یا روانپزشک مراجعه کنید و مشکل خود را با وی در میان بگذارید. گاهی اوقات درمان اضطراب با گفتار درمانی ممکن است و گاهی نیز به دلیل علائم شدید اضطراب روانپزشک از روش درمان دارویی برای کاهش علائم اضطراب بیمار خود استفاده می‌کند. به این نکته نیز توجه داشته باشید که اضطراب یک اختلال بسیار خطرناک است و در صورتی که به آن بی توجهی کنید؛ ممکن است زندگی روزمره شما را با اختلال مواجه کند، پس یکی دیگر از فواید رفتن به روانپزشک این است که می‌توانید کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشید.

افسردگی نیز یکی از موارد اختلالات روانی است که درمان آن کاری سخت و دشوار است؛ پس در صورت مواجه شدن با علائم افسردگی سریعا به یک روانپزشک مراجعه کنید. برای تشخیص دقیق‌تر هر دو اختلال بهتر است که ابتدا به روانشناس مراجعه کنید و سپس با مشاوره روانشناس به روانپزشک مراجعه کنید.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شما را با برخی از فواید رفتن به روانپزشک آشنا کنیم و برخی از انواع اختلال را معرفی کنیم که تنها با کمک روانپزشک قادر به درمان آن خواهید بود. فواید رفتن به روانپزشک بسیار زیاد است و با مراجعه به روانپزشک می‌توانید افکار آزاردهنده خود را کاهش داده و فشارهای عصبی خود را به واسطه صحبت کردن با روانپزشک کم کنید.

در پایان نیز جا دارد به این موضوع اشاره کنیم که برخی از اختلالات روانی بسیار خطرناک هستند و در صورتی که اقدامی جهت درمان آن انجام ندهید می‌تواند زندگی شما را با اختلال مواجه کند؛ از این رو همواره سعی کنید در صورت بروز کوچک‌ترین علائم اختلال به روانپزشک و یا روانشناس مراجعه کنید و به کمک آن اقدام به رفع مشکل خود کنید. همیشه سعی کنید بهترین کلینیک روانشناسی را نیز برای درمان خود انتخاب کنید؛ به عنوان مثال یکی از بهترین کلینیک‌های درمانی حال حاضر، کلینیک مهر رضوی مشهد است که از بهترین متخصصان برای درمان بیماران بهره می‌برد.

واحد تحقیق و توسعه: کلینیک تخصصی مهر رضوی

مطالب مرتبط

جستجو کنید

خدمات ما

جستجو کنید

رزرو اینترنتی نوبت معاینه

شبکه های مجازی

مطالب اخیر

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

موفق به دریافت پاسخ سوال تان نشدید؟

با واحد تریاژ(راهنمای مراجعین و بیماران) ما در ارتباط باشید تا بلافاصله پاسختان را دریافت کنید