نکات انتخاب یک روانپزشک خوب

نکات انتخاب یک روانپزشک خوب + 5 نکته اساسی

روز به روز اوضاع اقتصادی و اجتماعی و تکنولوژی پیشرفت می‌کند، ولی در عین حال استرس و ناراحتی‌های اعصاب و روان و در نتیجه نیاز به روانپزشک هم افزایش پیدا می‌کند. اما بسیاری از مردم درباره اینکه روانپزشک کیست و در جلسات مشاوره چه می‌گذرد، هیچ اطلاعاتی ندارند و اگر هم داشته باشند، بیشتر اوقات ناکافی و نادرست است. متاسفانه به جای ارائه نکات انتخاب یک روانپزشک خوب، فقط تبلیغات انجام می‌گیرد اما همانطور که می‌دانید تبلیغات صرفا روشی برای جذب مردم است و لزوما حامل اطلاعات درستی نیست. اگر به دنبال یک روانپزشک خوب هستید اما نمی‌دانید باید چه ویژگی‌هایی را بررسی کنید، حتما تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

فهرست مطالب

ویژگی‌های روانپزشک خوب

دقت به ویژگی‌های پزشک یکی از مهم‌ترین نکات انتخاب یک روانپزشک خوب است. روانپزشک خوب دانش کافی دارد و می‌تواند حس اطمینان و امنیت را به بیمار خود منتقل کند که همه‌ی این‌ها در بهبود حال بیمار تاثیر بسزایی دارد.

یک روانپزشک خوب معمولا در جلسه اول، حداقل نیم ساعت را جهت ارزیابی و تشخیص مراجعه کننده اختصاص می‌هد.

وقتی بیماران نگرانی‌های خود را درباره داروهای اعصاب به زبان می‌آورند، باید اطلاعات کامل و درستی از جانب روانپزشک‌شان بشنوند تا نگرانی‌هایشان رفع شود. طبیعتا کسی که به مطب روانپزشک مراجعه می‌کند حالش خوب نیست و هدف از مراجعه به آنجا این است که حالش بهتر شود و این یکی از مهم‌ترین نکات انتخاب یک روانپزشک خوب است.

همه‌ی ما می‌دانیم که اطلاعات و پرونده بیماران یک چیز محرمانه است که در مورد بیماران اعصاب و روان، بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد. بنابراین یک روانپزشک خوب باید پرونده‌ها را به گونه‌ای نگهداری کند که به دست سایر بیماران، همراهان آن‌ها و حتی منشی نرسد و این اطمینان را به بیماران خود بدهد که اطلاعات آن‌ها کاملا محرمانه است. درواقع دقت به این موضوعات از اساسی‌ترین نکات انتخاب یک روانپزشک خوب است.

هرچه زمان می‌گذرد، روش‌های درمان هم متنوع‌تر می‌شوند. معمولا درمانی که در کلینیک روانشناسی انجام می‌گیرد شامل درمان دارویی، روان درمانی و درمان با دستگاه‌های مختلف است. یک روانپزشک خوب، در انتخاب روش درمان مناسب، نظر بیمار را هم جویا می‌شود و به انتخاب آن‌ها احترام می‌گذارد.

فراموش نکنیم که روانپزشک هم یک انسان است و نمی‌تواند همه‌ی اطلاعات پزشکی را در ذهن خود نگه دارد. باز کردن کتاب یا مشورت خواستن از سایر همکاران در حضور بیمار نه تنها وجهه روانپزشک را بد نمی‌کند، بلکه این حس را به بیمار القا می‌کند که پزشک برای درمان وی حاضر است تلاش زیادی کند.

 از دیگر نکات انتخاب یک روانپزشک خوب این است که بیمار در جلسات مشاوره احساس امنیت کند. برای این منظور، روانپزشک باید شرایطی نظیر به کار گرفتن موزیک یا تمهیدات اکوستیک در معماری را در مطب ایجاد کند که صدای بیمار به بیرون از اتاق نرود.

نکات انتخاب یک روانپزشک

1-بررسی تجربه کاری

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که در لیست نکات انتخاب یک روانپزشک خوب جای دارد، میزان دانش و آگاهی روانپزشک است. همه‌ی روانپزشکان علوم پایه‌ای را گذرانده‌اند اما ممکن است تخصص آن‌ها درباره درمان کودکان، نوجوانان و بزرگسالان متفاوت باشد. 

بنابراین بهتر است قبل از مراجعه به روانپزشک، حتما سابقه و تجربه کاری او را بررسی کنید. طبیعتا هرچقدر روانپزشک تجربه کاری بیشتری داشته باشد، بهتر می‌تواند اختلالات مختلف را تشخیص دهد و متناسب با هر شخص، روش درمان مناسبی را انتخاب کند.

2-بررسی سبک درمان

از دیگر فاکتورهایی که در چک لیست نکات انتخاب یک روانپزشک خوب وجود دارد، بررسی سبک درمان روانپزشک است. مهم‌ترین هدف از برقراری جلسات روانپزشکی، این است که بیمار توسط حرف زدن با پزشک خود، احساس راحتی و سبکی کند و بتواند هر فکر و مسئله‌ای که ذهنش را درگیر می‌کند، با پزشک خود درمیان بگذارد بدون اینکه از قضاوت شدن و یا فاش شدن اسرارش نگران باشد. در واقع روانپزشک خوب کسی است که بتواند با بیمارانش، ارتباط درستی برقرار کند.

سبک برخورد روانپزشک با مراجعه کننده خود تاثیر بسزایی در روند درمان و میزان رضایت بخشی فرد دارد. درمان‌هایی که توسط پزشک برای بیمار در نظر گرفته می‌شود، شخص به شخص متفاوت است. یکی از این درمان‌ها، تجویز دارو است که ممکن است باعث بروز برخی عوارض در فرد شود. از نکات انتخاب یک روانپزشک خوب این است که بتواند درباره همه‌ی مسائل و احتمالات، اطلاعات کاملی به بیمارش ‌بدهد و نگرانی‌های وی را رفع کند.

دقت کنید که برخی از روش‌های درمانی ممکن است باعث بروز عوارض ناخوشایند و مضری در افراد شود و وضعیت را رفته رفته بدتر کند، بنابراین بعد از اینکه سبک درمانی روانپزشک خود را متوجه شدید، حتما درباره آن تحقیق کنید.

3-مصاحبه ساختاریافته مهم‌ترین معیار

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که در ذهن مردم ایجاد می‌شود این است که روانپزشک خوب کیست و باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد. در جواب این موضوع باید گفت که روانپزشک خوب، کسی است که تحصیلات عالی خود را به خوبی گذرانده است و مهارت کافی برای حرفه‌اش دارد. 

مهم‌ترین مهارت روانپزشک این است که بتواند با بیمار ارتباط و همدلی درستی برقرار کند و مصاحبه ساختاریافته‌ای با او انجام دهد. درست است که علم و تکنولوژی هر روز در حال پیشرفت است اما هنوز دستگاهی ساخته نشده که بتوان از طریق آن، افکار، ناراحتی، افسردگی و اضطراب بیماران را سنجید.

 بنابراین یکی از نکات انتخاب یک روانپزشک خوب، دقت به مهارت وی در نحوه برقراری ارتباط با بیمار و استخراج علائم توسط یک مصاحبه درست است. مصاحبه‌ای که انجام می‌گیرد، چک لیستی نیست که هرکسی قادر به بهره بردن از آن باشد.

 این گفت و گو باید به همراه همدلی انجام گیرد و سوالات بطور هوشمندانه انتخاب و پرسیده شود. روانپزشک خوب همه‌ی این اطلاعات را جمع بندی کرده و با دانش خود، علت حال بد بیمار را تشخیص داده و درمان مناسب را شروع می‌کند.

4- نگرانی بیماران برای داروهای روانپزشکی

همانطور که گفته شد، بیماری که به مطب روانپزشکی مراجعه می‌کند، حال خوبی ندارد و به احتمال زیاد اطلاعات درستی درباره جلسات مشاوره و روش‌های درمانی و داروهای اعصاب و روان ندارد. همین باعث شده است بسیاری از مردم از اینکه روانپزشک سریع دست به نسخه می‌شود، بترسند و جلسات خود را کامل نکنند.

یکی از نکات انتخاب یک روانپزشک خوب، این است که پزشک بتواند با حوصله تمام به همه‌ی نگرانی‌های بیمار نسبت به این داروها پاسخ دهد و اگر از ادامه مصرف داروها امتناع کرد، با روی باز مسئله را بپذیرد و روش‌های دیگری نظیر نوروفیدبک را برای درمان بیمار خود انتخاب کند.

داروها می‌توانند عوارض جانبی کم یا زیادی را در افراد ایجاد کنند. روانپزشک باید این مسائل را به بیمار توضیح داده و وی را حمایت کند. تنها راه حمایت روانپزشک از بیمارش هم این است که بتواند راه ارتباطی درستی برقرار کند تا بیمار از پرسیدن سوالات و مطرح کردن نگرانی‌های خود واهمه‌ای نداشته باشد.

 یکی از عوارض احتمالی داروهای روانپزشکی، تاثیر روی اشتها و وزن است. بنابراین یک روانپزشک خوب قبل از شروع مصرف دارو و در جلسات بعدی، وزن بیمار را چک می‌کند. از نکات انتخاب یک روانپزشک خوب می‌توان به این مورد اشاره کرد که وقتی مراجعه کننده به خاطر بروز عوارض داروها به جلسات بعدی خود نمی‌آید و درمان را خودسرانه قطع می‌کند، شخصا و یا توسط اعضای تیم درمانی‌اش با بیمار ارتباط برقرار کرده و بعد از جویا شدن انگیزه‌های عدم پیگیری، او را به ادامه درمان تشویق و قانع کند.

برگزاری کارگاه و سخنرانی توسط روانپزشک خوب

یک روانپزشک خوب دارای دغدغه‌های اجتماعی است و اشتیاق دارد با برگزاری کارگاه‌ها و سخنرانی‌های مختلف، با جامعه تماس و ارتباط برقرار کند. همیشه گفته شده که پیشگیری بهتر است درمان است. برای پیشگیری از بروز بیماری‌های اعصاب و روان باید اول از همه به پدر و مادرها آموزش‌های لازم داده شود تا شیوع بسیاری از بیماری‌های روانپزشکی پایین بیاید.

 یکی از نکات انتخاب یک روانپزشک خوب همین مورد است که بتواند با برگزاری کارگاه‌ها، جلسات آموزشی، مطالب و سخنرانی‌های خود، اطلاعات درست و کاملی را در سطح جامعه و رسانه‌ها منتقل کند و احتمال بروز بیماری‌های اعصاب و روان را به حداقل برساند. 

جمع بندی

یکی از مشکلاتی که امروزه به اوج خود رسیده است، بیماری‌های اعصاب و روان است اما دلهره این افراد بیشتر به خاطر پیدا کردن یک روانپزشک خوب است که درمیان این همه پزشک و متخصص، کار نسبتا سختی به نظر می‌رسد. بسیاری از افراد به خاطر نداشتن آگاهی و احساس دلهره، از رفتن به روانپزشک اجتناب می‌کنند.

  نکات انتخاب یک روانپزشک خوب، موضوع بسیار مهم و حیاتی است که سعی شد به طور مفصل در این مقاله مورد بررسی قرار گیرد. شاید اولین روانپزشکی که به او مراجعه می‌کنید، برایتان مناسب نباشد. کسی که جلسه مشاوره را هدایت می‌کند روانپزشک است اما شما می‌توانید از رفتار و سوالات وی بفهمید که آیا این روانپزشک برای شما مناسب است یا نه. 

در صورتی که به مرور زمان، حالتان بهتر نشد، باید روانپزشک خود را عوض کنید. برای اینکه بتوانید تمامی سوالات و افکاری که ذهن‌تان را درگیر کرده است از روانپزشک خود بپرسید، آن‌ها را یادداشت کنید تا حتی یک مورد را هم فراموش نکنید. 

معمولا در اولین جلسه ارتباط عمیقی بین روانپزشک و بیمار برقرار نمی‌شود، بنابراین حس بدی نسبت به این موضوع نداشته باشید و درمان خود را نصفه نیمه رها نکنید. سعی کنید اطلاعات خود را در زمینه نکات انتخاب یک روانپزشک خوب گسترش دهید تا در صورت لزوم، دچار هراس و گمراهی نشوید.

واحد تحقیق و توسعه: کلینیک تخصصی مهر رضوی

مطالب مرتبط

جستجو کنید

خدمات ما

جستجو کنید

رزرو اینترنتی نوبت معاینه

شبکه های مجازی

مطالب اخیر

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

موفق به دریافت پاسخ سوال تان نشدید؟

با واحد تریاژ(راهنمای مراجعین و بیماران) ما در ارتباط باشید تا بلافاصله پاسختان را دریافت کنید