نکات اولین جلسه مراجعه به روانپزشک

نکات اولین جلسه مراجعه به روانپزشک + در اولین جلسه چه بگوییم؟

همانطور که می‌دانید امروزه حجم فشارهای روانی و استرس روزانه بسیار بالا رفته است و همین مسئله سبب شده است که قشر وسیعی از جامعه به روانپزشک نیاز داشته باشند. بسیاری از افراد بر این باور هستند که با یک جلسه مشاوره می‌توان درمان مشکل را پیدا کرد؛ اما این تفکر اشتباه است. شما پیش از هر چیزی باید به خوبی بدانید که روانپزشک کیست و نحوه کار این شخص به چه صورت است.بسیاری از روانپزشکان در نحوه درمان از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند؛ اما اکثر روانپزشکان در جلسه اول از یک فرمول کلی پیروی می‌کنند که به عنوان مثال می‌توان به پر کردن فرم‌های مورد نیاز و پاسخ به برخی سوالات اشاره کرد. حال در این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با برخی از نکات اولین جلسه مراجعه به روانپزشک و نیز سوالاتی که ممکن است روانپزشک از شما بپرسد بپردازیم.

فهرست مطالب

نکاتی که قبل از مشاوره با روانپزشک باید بدانید

همانطور که در مقدمه به این موضوع اشاره کردیم؛ در زمان مراجعه به روانپزشک نیاز است که با نکات اولین جلسه مراجعه به روانپزشک آشنا باشید و طبق یک اصول خاص پیش بروید تا که بتوانید از روند درمان خود بهترین نتیجه را دریافت کنید؛ حال در این بخش با ما همراه باشید تا به نکات اولین جلسه مراجعه به روانپزشک بپردازیم.

1.اهداف خود را از تراپی یادداشت کنید

یکی از مهمترین نکات اولین جلسه مراجعه به روانپزشک، نکته برداری و اهدافی است که شما برای آن به یک روانپزشک مراجعه کرده‌اید. درمانگر باید اهداف شما را از درمان به خوبی بداند تا که بتواند روش مناسب درمانی را در پیش بگیرد. به عنوان مثال برخی از روانپزشکان در جلسه اول ممکن است از شما سوالاتی به مثل “هدف شما از درمان چیست”، “نیاز و مسائلی که می‌خواهید درمان کنید چیست” را مطرح کنند. پس با توجه به این مسئله بهتر است که پیش از مراجعه به روانپزشک به جواب این سوال فکر کنید و بعد از به نتیجه رسیدن در این باره به کلینیک روانشناسی مراجعه کنید.

2.در مورد اعمال و رفتارتان صادق باشید

یکی دیگر از نکات اولین جلسه مراجعه به روانپزشک این است که باید با خودتان صادق باشید و اطلاعات مورد نیاز روانپزشک را در اختیار او قرار دهید. روانپزشک به اطلاعاتی از جمله سوابق خانوادگی و سوابق فردی شما نیاز دارد و اگر این اطلاعات را به صورت کامل در اختیار او قرار ندهید هیچ کمکی نمی‌تواند به شما بکند. پس همواره اطلاعات خود را با صداقت کامل در اختیار روانپزشک قرار دهید تا بتواند بهترین روش درمانی را برای شما در پیش بگیرد.

3.محدودیت زمانی

نکته مهمی دیگری که باید به آن توجه داشته باشید؛ محدودیت زمان در جلسات روانپزشکی است. البته در جلسه اول مشاوره همواره زمان بیشتری در اختیار بیمار قرار خواهد گرفت؛ اما در جلسات بعدی ممکن است محدودیت زمانی بیشتری داشته باشید. پس همواره سعی کنید سخنان خود را با مدیریت زمان بیان کنید و سعی کنید از زمانی که دارید بیشترین بهره را ببرید.

به بیان ساده تنها جایی که بهتر است به جای گوش دادن، حرف بزنید؛ کلینیک روانپزشکی است، زیرا حرف زدن در این مکان کمک بسیاری به درمان مشکل خواهد کرد.

4.هر چه به ذهنتان رسید بگویید

بسیاری از افراد در جلسه اول مشاوره با روانپزشک تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار خواهند گرفت و ممکن است نتوانند مفهوم خود را به درستی مطرح کنند. در چنین شرایطی نیاز نیست که صحبت‌های خود را بازنگری کنید و هر آنچه به ذهنتان رسید را مطرح کنید؛ یک روانپزشک با توجه به تجربه کاری که دارد می‌تواند آنچه که نیاز شما هست را از حرف‌های شما برداشت کند. لازم به ذکر است که در جلسه مشاوره با روانپزشک بهتر است که تمامی موارد را ذکر کنید؛ حتی اگر مشکل شما یک بی حوصلگی ساده است و این مورد نیز یکی از موارد نکات اولین جلسه مراجعه به روانپزشک به شمار می‌رود.

5.از رویاهای خود سخن بگویید

یکی دیگر از مواردی که از آن می‌توان به عنوان نکات اولین جلسه مراجعه به روانپزشک نام برد؛ سخن گفتن از علایق و رویاهای شما خواهد بود. پس اگر از جمله افرادی هستید که صحبت کردن برایتان سخت و دشوار است؛ بهتر است که از رویاهای خود شروع کنید. شاید سخن گفتن در این زمینه را بیهوده بدانید؛ اما رویاها بخش مهمی از نیازهای فردی شما را به نمایش می‌گذارند و صحبت در این باره دید خوبی را به درمانگر برای حل مشکلات خواهد داد.

با رعایت نکات اولین جلسه مراجعه به روانپزشک می‌توانید از زمان خود که به جلسه روانپزشکی اختصاص می‌دهید بیشترین بهره را ببرید و به روانپزشک این امکان را بدهید که با شناخت بهتری که از شما به دست می‌آورد بهترین راهکار درمانی را برای شما انتخاب کند.

سوالاتی که روانپزشک از شما می‌پرسد؟

به صورت کلی درمانگر و یا همان روانپزشک برای درک بهتر مشکل شما به یکسری اطلاعات نیاز خواهد داشت که از جمله این موارد می‌توان به اتفاقات گذشته، نحوه رفتار شما با پدر و مادر و مواردی از این دست اشاره کرد. سوالاتی که یک روانپزشک از شما خواهد پرسید؛ در یک موضوع خاص نیست و ممکن است برخی از سوالات به صورت کلی و برخی کاملا جزئی و شخصی باشند. البته لازم به ذکر است که از بیان برخی پاسخ‌های شخصی می‌توانید خودداری کنید و نیاز نیست که تمامی اطلاعات شخصی خود را در اختیار روانپزشک قرار دهید؛ اما هر چقدر پاسخ‌های شما کامل‌تر باشد، به درمان شما کمک بیشتری خواهد کرد. در ادامه به برخی از سوالاتی که ممکن است یک روانپزشک از شما بپرسد اشاره خواهیم کرد؛

  • چه چیزی شما را به کلینیک روانپزشکی کشانده است؟
  • آیا در گذشته نیز به روانپزشک مراجعه کرده‌اید؟
  • آیا موضوعی است که شما را در روند درمان دچار نگرانی کند؟

برای این که بتوانید به چنین سوالاتی پاسخ دهید؛ یکی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که پیش از مراجعه به روانپزشک به پاسخ این سوالات فکر کنید و بهترین پاسخ را برای این سوالات در نظر داشته باشید. در ادامه به برخی از مسائلی که می‌توانید به عنوان نکات اولین جلسه مراجعه به روانپزشک با آن در میان بگذارید اشاره خواهیم کرد.

به روانپزشک چه بگوییم

زمانی که به یک روانپزشک و یا روانشناس مراجعه می‌کنید باید به خوبی به این موضوع آگاه باشید که این جلسه، یک جلسه پرسخ و پاسخ است. روانپزشک برای پی بردن به مشکل نمی‌تواند از آزمایش خون و… استفاده کند و تنها راهی که برای پی برد به مشکل دارد؛ صحبت کردن با بیمار است. برای همین نیز بسیاری از افراد یکی از چالش برانگیزترین مواردی که با آن مواجه هستند را “با روانپزشک چه بگوییم” می‌دانند. در ادامه با ما همراه باشید تا به برخی از نکات اولین جلسه مراجعه به روانپزشک اشاره کنیم.

مشخص کردن مشکل

یکی از مواردی که از آن می‌توان به عنوان نکات اولین جلسه مراجعه به روانپزشک نیز نام برد، مشخص کردن مشکل است. در جلسه اول مشاوره با روانپزشک سعی کنید از مشکل خود سخن بگویید و سعی کنید یک دید کلی از مشکلی که دارید را به روانپزشک خود انتقال دهید تا که بتواند در جلسات آینده با دید بهتری به مشکل شما رسیدگی کند.

اطلاعات کافی

همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره کردیم یکی از مواردی که روانپزشک برای درمان به آن نیاز خواهد داشت؛ اطلاعات کافی در مورد شخص مراجعه کننده است. برای این که یک روانپزشک بتواند کار خود را به درستی انجام دهد و فرد مراجعه کننده نیز نتیجه مثبتی را از جلسات مشاوره به دست آورد یکی از نکات اولین جلسه مراجعه به روانپزشک؛ دادن اطلاعات کافی به روانپزشک است. از جمله این موارد می‌توان به سابقه بیماری، مصرف داروی خاص، اختلالات ذهنی و مواردی از این دست اشاره کرد.

جزییات از زندگی روزمره

از جمله موارد دیگری که می‌توانید با روانپزشک خود در میان بگذارید؛ زندگی روزمره است. شاید با خود بگویید که سبک زندگی روزمره کمکی به روند درمان نخواهد کرد؛ اما در زندگی روزمره نیز یکسری نکات وجود دارد که با گفتن آن می‌توانید به روند درمان کمک بسیاری کنید. پس همواره سعی کنید از زندگی روزمره خود نیز در جلسات مشاوره سخن بگویید و اطلاعات ریز و درشت زندگی خود را تا حد نیاز در اختیار درمانگر خود قرار دهید تا بهترین درمان را برایتان در نظر بگیرد.

داروهای مصرفی

همانطور که اشاره کردیم؛ یکی از نکات اولین جلسه مراجعه به روانپزشک دادن اطلاعات است؛ پس همواره سعی کنید اطلاعات مهمی از جمله مصرف داروی خاص و… را به او اطلاع دهید. به عنوان مثال اگر از جمله افرادی هستید که داروی خاص مصرف می‌کنید و این موضوع را با روانپزشک خود در میان نمی‌گذارید ممکن است روانپزشک نیز برایتان داروی خاصی را تجویز کند و تداخل دارویی مشکلات بسیاری را برایتان به همراه داشته باشد. پس همواره برای سلامت خودتان نیز که شده؛ اطلاعات مهم را در اختیار درمانگر خود قرار دهید.

از جمله روش‌های درمانی که روانپزشک و روانشناس در صورت نیاز از آن استفاده خواهد کرد؛ نوروفیدبک و بیوفیدبک است که بسته به مشکل بیمار از این روش‌ها استفاده خواهد شد. نکته جالب توجه در مورد این روش‌های درمانی نیز غیر تهاجمی بودن آن است که نشان دهنده عدم خطر و ریسک آن در زمان استفاده است.

منابع استرس زا

منابع استرس زا هر جایی ممکن است حضور داشته باشند؛ چه در خانه و چه در محل کار. یکی از نکات اولین جلسه مراجعه به روانپزشک این است که مواردی که برای شما استرس زا است را به درمانگر خود بگویید و در مورد این موارد استرس زا با روانپزشک خود صحبت کنید. این موضوع کاملا درست است که صحبت کردن از یک موضوع ناخوشایند و استرس زا خیلی راحت نیست؛ اما مطمئن باشید که با صحبت کردن در مورد این موارد می‌توانید به روند درمان خود کمک بسیاری کنید.

خود درمانی

یکی از مواردی که همواره باید به آن توجه داشته باشید و از آن دوری کنید، خود درمانی است. برخی از افراد به صورت سر خود و بدون مراجعه به یک روانپزشک و یا روانشناس با مصرف داروهای خاص و یا مصرف مشروبات الکلی به دنبال این هستند که مشکل خود را برطرف کنند. به عنوان مثال برخی از افراد افسردگی را خیلی جدی نمی‌گیرند و شروع به خود درمانی می‌کنند؛ خود درمانی نه تنها کمکی به بهبود حال شما نخواهد کرد؛ بلکه مشکل را به مراتب پیچیده‌تر نیز خواهد کرد.

پس با توجه به این مسئله هیچگاه سعی نکنید از روش خود درمانی استفاده کنید و همواره برای رفع مشکلات خود؛ اعم از اختلالات ذهنی و افسردگی، سعی کنید از یک روانپزشک و یا روانشناس خوب کمک بگیرید؛ دلیل این سخن نیز این است که با مصرف مشروبات الکلی و مصرف برخی مواد مخدر نه تنها کمکی به روند درمان خود نخواهید کرد بلکه مشکلات خود را به مراتب بیشتر خواهید کرد.

تغییرات فیزیکی

بسیاری از افراد بر این باور هستند که مشکلاتی به مانند افسردگی و اختلالات ذهنی تنها بر روی خلق و خو تاثیرگذار است؛ اما این موضوع صحت ندارد و ممکن است این مشکلات تاثیرات منفی فیزیکی را نیز به همراه داشته باشند. از جمله این موارد می‌توان به اختلال در خواب و نیز کمتر شدن میل جنسی اشاره کرد. این موارد شاید در روزهای ابتدایی مشکل خاصی به نظر نرسند؛ اما بعد از مدتی زندگی شما را تحت تاثیر خود قرار خواهند داد و زندگی روزمره شما را با مشکل مواجه خواهند کرد.

فکر خودکشی

زمانی که به روانپزشک مراجعه می‌کنید باید او را محرم تمامی اسرار خود بدانید و هرگز نباید مشکلات و افکار خطرناک خود را از او پنهان کنید. اگر فکر خودکشی به سرتان زده است؛ هرگز آن را از درمانگر خود پنهان نکنید و با درمانگر خود در میان بگذارید تا به کمک او بتوانید افکار خود را کنترل کنید و مشکلات را مدیریت کنید.

نقطه‌های تاریک زندگی

صحبت کردن در مورد مشکلاتی به مانند افسردگی و بد خلقی خیلی راحت‌تر از این است که در مورد اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی سخن بگویید. همواره سعی کنید در جلسات مشاوره خود را به گونه‌ای آماده کنید که بتوانید از نقاط تاریک زندگی خود نیز سخن بگویید و یک دید کلی از مشکلات خود به درمانگر بدهید. برای راحت شدن بیان این نوع مسائل توصیه ما به شما عزیزان این است که مسائل سخت را در ابتدای جلسه مشاوره بیان کنید. صحبت کردن در مورد مسائل سخت و دشوار به درمان مشکل روحی و افسردگی کمک بسیاری خواهد کرد.

لازم به ذکر است که هر موردی که از گفتن آن سر باز می‌دارید از جمله نقاط تاریک زندگی شما به شمار می‌روند و نقاط تاریک زندگی تنها شامل مصرف مواد مخدر و مواردی از این دست نخواهد شد. به عنوان مثال ممکن است نقطه تاریک زندگی یک شخص ظاهر خودش باشد. پس همواره تمامی مواردی که شما را آزرده خاطر می‌کند با درمانگر خود در میان بگذارید. این مورد را به عنوان نکات اولین جلسه مراجعه به روانپزشک به یاد داشته باشید.

بعد از اولین جلسه باید چه کرد

بعد از اتمام جلسه اول؛ همیشه سعی کنید نکات اولین جلسه مراجعه به روانپزشک را با خود مرور کنید و سوالاتی که حس می‌کنید از درمانگر خود نپرسیده‌اید را یادداشت کنید و در جلسه بعد این سوالات را از درمانگر خود بپرسید. همچنین اطلاعاتی که در جلسه اول فراموش کردید با روانپزشک خود در میان بگذارید را نیز به خاطر بسپارید و در جلسه بعد حتما آن‌ها را مطرح کنید.  

لازم به ذکر است که ممکن است بعد از جلسه اول حس خوبی نداشته باشید و با خود فکر کنید که استفاده از این روش درمانی فایده‌ای را برای شما به همراه ندارد؛ اما همواره به این موضوع توجه داشته باشید که برای ایجاد ارتباط میان روانپزشک و بیمار همیشه به بیشتر از یک جلسه نیاز است و لازم است که صبر داشته باشید. البته این موضوع در شرایطی است که جلسه اول حس خیلی بدی به شما منتقل نشده باشد.

اگر از رو به رو شدن با چنین مشکلی ترس دارید؛ بهتر است که پیش از مراجعه به یک روانپزشک، ابتدا اطلاعات کافی را در مورد روش درمان آن و نیز سابقه کاری آن به دست آورید و در صورت مورد تایید بودن به آن مراجعه کنید.

 

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شما عزیزان را با نکات اولین جلسه مراجعه به روانپزشک آشنا کنیم و سخنانی که در جلسه اول می‌توانید با درمانگر خود در میان بگذارید را مطرح کنیم. همانطور که در این مطلب نیز به آن اشاره کردیم؛ با شرایط امروزی جامعه بسیاری از افراد نیاز به روانپزشک دارند و برای مراجعه به روانپزشک نیز نیاز است که نکات اولین جلسه مراجعه به روانپزشک را به خوبی فرا بگیرید. با رعایت نکات اولین جلسه مراجعه به روانپزشک که در این مقاله به آن اشاره کردیم می‌توانید دید خوبی از مشکل خود به درمانگر بدهید و نتیجه بهتری را از درمان خود کسب کنید.

در پایان جا دارد به این موضوع نیز اشاره کنیم که نکات اولین جلسه مراجعه به روانپزشک همگی مهم هستند و در صورت اشاره نکردن به یکی از این موارد نیز ممکن است روند درمان دچار مشکل شود؛ پس با توجه به این مسئله در دادن اطلاعات به درمانگر خود صادق باشید و هر موضوعی که حس می‌کنید به روند درمان کمک خواهد کرد را با روانپزشک خود در میان بگذارید.

واحد تحقیق و توسعه: کلینیک تخصصی مهر رضوی

مطالب مرتبط

جستجو کنید

خدمات ما

جستجو کنید

رزرو اینترنتی نوبت معاینه

شبکه های مجازی

مطالب اخیر

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

موفق به دریافت پاسخ سوال تان نشدید؟

با واحد تریاژ(راهنمای مراجعین و بیماران) ما در ارتباط باشید تا بلافاصله پاسختان را دریافت کنید