ویژگی بهترین روانپزشک کودک و نوجوان

ویژگی بهترین روانپزشک کودک و نوجوان + 7 ویژگی مهم

کودکی مهمترین مرحله زندگی هر فردی محسوب می‌شود و بهتر است این مرحله از زندگی توسط پدر و مادر به خوبی کنترل شود. عدم توجه به علائم و نشانه‌های کودک باعث تشدید بیماری‌های روانی می‌شود. با پیشرفت علم و در دسترس بودن اطلاعات فضای مجازی، سطح آگاهی مردم رو به افزایش بوده و تمام تغییرات خلق و خو کودک و رفتارهای او با درکی هوشمندانه از سوی پدر مادرها کنترل می‌شود. البته هنوز خانواده‌هایی وجود دارند که نسبت به اعمال و رفتار کودک خود بی‌توجه هستند و از اینکه کودک خود در سن کم به روانپزشک مراجعه کند یا حتی دارو مصرف کند بسیار هراسان هستند. اگر به دنبال روانپزشک برای کودک خود هستید در ادامه این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا ویژگی بهترین روانپزشک کودک و نوجوان را بشناسید و اصولی‌ترین روش را برای درمان بیماری‌های کودک خود به کار بگیرید.

فهرست مطالب

فوق تخصص روانپزشک کودک کیست؟

فوق تخصص کودک فردی است که بعد از تحصیل در پزشکی عمومی به مدت هفت سال، برای گذراندن دوره تخصص وارد رشته روانپزشکی شده و بعد از دریافت بورد تخصصی خود، در زمینه روانپزشکی کودک و نوجوان پذیرفته شده است و دارای مدرک فوق تخصصی می‌باشد. 

این شخص بعد از گرفتن شرح حال از والدین کودک و خود کودک، به بررسی علائم و نشانه‌های موجود در کودک می‌پردازد و برای تشخیص بهتر از روش‌های درمانی و تکونولوژی‌های مختلف استفاده می‌کند. دکتر روانپزشک کودک و نوجوان در صورت لزوم از روش‌های روان‌درمانی یا داروهای مختلف استفاده می‌کند. ویژگی بهترین روانپزشک کودک و نوجوان این است که تمام علائم کودک را بعد از تشخیص درست بررسی کند و سپس برای آن علائم دارو تجویز کند.

بعد از تجویز دارو با حداقل دوز و به کار بردن روش‌های درمانی متعدد، روانپزشک کودک برنامه‌ای برای قطع کردن این داروها خواهد داشت، بنابراین به شما توصیه می‌کنیم تا دوزهای دارویی کودک خود را جدی بگیرید. داروهایی که روانپزشک کودک شما برای شما تجویز می‌کند، چه بسا برای عملکرد مغز مفید هستند و نگرانی برای مصرف آنها وجود نخواهد داشت.

وظایف بهترین روانپزشک کودک و نوجوان 

وظایفی که یک روانپزشک نسبت به کودک و نوجوان دارد این است که با در نظر گرفتن شرایط کلی و علائم و نشانه‌های بیماری، بهترین دارو با کمترین میزان آسیب و با بیشترین اثر درمانی که همراه است برای بیمار در نظر بگیرد.

به طور کلی ویژگی بهترین روانپزشک کودک و نوجوان این است که تمام رفتارها و علائم بیمار را بعد از پروسه تجویز دارو را از والدین کودک جویا باشد تا از درمان‌‌های ترکیبی برای کاهش علائم بیماری استفاده کند.

در این راستا پنج دسته کلی دارو برای بیماری‌های اعصاب و روان کودک و نوجوان وجود دارد:

داروهای ضد روان‌پریشی: که این دسته از داروها در بهبود اختلالاتی چون اسکیزوفرنی و دو قطبی کاربرد دارد.

داروهای ضد افسردگی: که در درمان اختلالات افسردگی و وسواس کاربرد دارد و توسط پزشک تجویز می‌شود.

داروهای ضداضطراب: که برای کنترل استرس و اضطراب استفاده می‌شوند.

داروهای بنزودیازپین: برای درمان اختلالات خواب و کاهش حملات عصبی توسط روانپزشک تجویز می‌شود

داروهای تثبیت کننده خلق و خو: این دسته از داروها برای درمان دیگر علائم و نشانه‌های افسردگی استفاده می‌شود.
توجه کنید که بعد از بررسی علائم کودک و تشخیص مناسب روانپزشک، این داروها با کمترین دوز برای فرد بیمار تجویز می‌شود و ویژگی بهترین روانپزشک کودک و نوجوان در این است که با شیوه‌ای اصولی بعد از اتمام پروسه درمان این داروها به مرور زمان قطع شوند.

ویژگی بهترین روانپزشک کودک و نوجوان

روانپزشک کودک در مرحله اول باید عاشق بچه‌ها و سپس کارش باشد و از این ارتباط لذت ببرد تا بتواند عمق کودک را کشف کند و مشکل او را به بهترین نحو ممکن شناسایی کند.

در ادامه ویژگی بهترین روانپزشک کودک و نوجوان را باهم بررسی می‌کنیم:

• توانایی در مهارت‌های گفتاری و شنیداری
• توانایی درست از شرح حال گرفتن کودک و والد او
• کمک به آگاه‌ سازی والدین در جهت حل مشکل فرزند خود
• توجه به روند بهبود کودک و مهارت‌های اجتماعی او
• تجویز بهترین دارو با کمترین میزان عارضه
به طور کلی ویژگی بهترین روانپزشک کودک و نوجوان درمسئولیت پذیری و داشتن روحیه قوی و بالا می‌باشد.

چه زمانی به روانپزشک کودک مراجعه کنیم؟

کودکی یکی از مهمترین دوره‌های زندگی است که تمام اختلالات و مشکلاتی که برای فرد به وجود می‌آید از این زمان نشات می‌گیرد. بهتر است پدر و مادرهای عزیز در صورت بروز هر مشکل و علائمی از سمت فرزند خود با روانپزشک و در صورت لزوم به روانکاو کودک مراجعه کنند و از توصیه آنان بهره ببرند. به این نکته توجه کنید که هر چه اقدامات درمانی را سریع تر انجام دهید، خیلی راحتتر می‌توانید جلوی بروز مشکلات را بگیرید.

یکی از موضوعاتی که در آن باید به فرزند خود توجه کنید وضعیت تحصیلی او می‌باشد، افت تحصیلی و بی میلی به مدرسه در کودکان و نوجوانان از اولین علائم و نشانه‌های بروز مشکلات هستند و برای ریشه یابی بهتر است از روانپزشک کمک بگیرید. برای درک بهتر این موضوع تمام علائم و نشانه‌های فیزیکی که به طور کلی یک زنگ خطر می‌باشد را باهم بررسی می‌کنیم.

علائم فیزیکی

برای باخبر شدن از وضعیت فیزیکی فرزند خود باید به این نکات توجه کنید، در صورت داشتن هر کدام از این ویژگی‌ها بهتر است با یک روانپزشک خوب مشورت کنید.
• داشتن نگرانی زیاد در طول شبانه روز و بی دلیل بودن این نگرانی‌ها
• عدم تحمل مشکلات ساده در زندگی و بروز هرگونه رفتارهای پرخاشگرانه
• داشتن احساس خستگی زیاد در طول روز و ناتوان ماندن در انجام فعالیت‌های روزمره
• داشتن دردهایی همچون سردرد و کمردرد و دردهای عضلانی غیر عادی
• احساس تهوع و استفراغ و پایین آمدن سیستم ایمنی

بعد از بررسی این علائم بهتر است به یک روانپزشک خوب مراجعه کنید و بعد از شرح حال گرفتن دقیق پزشک از کودک خود بخواهید تا درستی هر یک از این علائم را تایید کند.
از بهترین ویژگی‌های روانپزشک کودک و نوجوان می‌توان به توجه دقیق او به علائم فیزیکی کودک اشاره کرد. از دیگر نشانه‌هایی که حاد تر هستند و باید اقدامات لازم را پیش بگیرید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• تپش قلب شدید
• تعرق زیاد در دست و پاها
• از بین رفتن اشتها و نخوردن غذا
• احساس لرزش و درد در قفسه سینه

یکی از موضوعاتی که کمتر به آن توجه شده است حملات پانیک و عصبی است که بسیاری از نوجوانان از ترس رو به رو شدن با این حملات کمتر در مکان‌های عمومی حضور پیدا می‌کنند. حمله عصبی یا حملات پانیک به نوعی از حملات گفته می‌شود که توانایی فرد در تنفس و حرف زدن بسیار کم می‌شود و از این رو فرد برای رو به رو شدن با اجتماع هراس دارد. برای حل این مشکل بهتر است که هرچه سریعتر به یک روانپزشک مراجعه شود تا شروع درمان برای کاهش حملات پانیک صورت گیرد. ویژگی یک روانپزشک کودک و نوجوان خوب در این است که وضعیت بیمار را درک کند و برای آرام سازی وضعیت او کم عارضه ترین دارو را برای او تجویز کند.

علائم عاطفی و ذهنی

کودک و نوجوانی که از نظر فیزیکی در وضعیت خوبی قرار نداشته باشد، از لحاظ روحی و روانی هم دچار مشکل شده‌ است. ویژگی بهترین روانپزشک کودک و نوجوان در این است که این علائم را به خوبی بشناسد و درک وسیعی از بیمار خود با این علائم به دست آورد. به طور کلی از مهمترین علائم روحی و عاطفی که بعد از بروز یک اختلال برای کودک و نوجوان به وجود می‌آید به صورت زیر است:

• احساس غم و اندوه زیاد و لذت نبردن از زندگی
• میل به صحبت بسیار پایین و پرهیز از صحبت کردن در جمع
• گوشه گیری و پرهیز از ارتباط با همسن و سالان خود
• افکار خودکشی و تلاش برای آسیب رساندن به خود
• پرخاشگری شدید و عدم توجه به احساس دیگران

بهتر است بعد از دیدن یکی از نشانه‌‌های زیر به یک روانپزشک کودک و نوجوان مراجعه کنید:
کودک شما در خانه ارتباط چندان خوبی با اعضای خانواده ندارد، در مدرسه هم به همین صورت طی می‌شود و از لحاظ درسی به شدت افت پیدا کرده است.
کودک شما نسبت به خود و زندگی خود احساس بد و گناه پیدا کرده است و احساس اطمینان او به شدت پایین آمده است.
تمام فعالیت‌ها و تفریحات مورد علاقه او برایش بی معنی شده‌است و تمایل چندانی به وقت‌گذرانی با همسن وسالان خود ندارد.

کودک شما نسبت به آینده شما دچار ترس و وحشت شده‌ است و مدام به این موضوع فکر می‌کند اگر در مدرسه دلخواهش قبول نشود یا در رشته تحصیلی خودش موفق نشود چه اتفاقی می‌افتد.

با گفتن جملاتی مثل: کاش بتوانم فرار کنم یا دلم این زندگی را نمی‌خواهد شما و دیگران را غافلگیر می‌کند. میل به کم خوری یا پرخوری یا کاهش یا افزایش شدید وزن به وضوح در کودک شما دیده می‌شود.
با دیدن این علائم بهتر است که شما به عنوان یک والد از فرزند و احساسی که هم اکنون دارد درک داشته باشید و برای راه‌حل این مشکل از یک روانپزشک کمک بگیرید. ویژگی بهترین روانپزشک کودک و نوجوان در این است که تمام جزئیات احساسات کودک را شناسایی کند و از گفتن جملات پند آمیز و نصیحت آمیز خودداری کند.

آمادگی های لازم برای ویزیت فوق تخصصی روانپزشکی کودکان

نکاتی که بهتر است قبل از جلسه ویزیت با روانپزشک کودک خود رعایت کنید به صورت زیر است:

اطلاعی کامل از سوابق خانوادگی و مطرح کردن این موضوع که کسی از افراد خانواده دچار مشکلات روحی روانی بوده است یا خیر. در جریان گذاشتن این مشکلات با روانپزشک کودک خود به پروسه درمان کمک به سزایی می‌کند.

مطرح کردن زمان شروع علائم کودک خود با روانپزشک او

قبل از جلسه روانپزشکی بهتر است از معلم و کادر مدرسه یک گزارشی در رابطه با عملکرد فرزند خود تهیه کنید و در اختیار روانپزشک بگذارید. ویژگی بهترین روانپزشک کودک و نوجوان در این است که بعد از بررسی اولیه کودک، نقش پدر و مادر او را خیلی موثر در روند درمان بداند. بهتر است والدین همکاری لازم با روانپزشک کودک خود را داشته باشند و اهمیت خوردن داروهای فرزندشان را جدی بگیرند تا به یک نتیجه درمانی موثر برسند.

بهترین روانپزشک کودک و نوجوان برای درمان چه اقداماتی انجام می‌دهد؟

روانپزشک کودک و نوجوان کسی است که دارای مدرک دکتری در زمینه مشکلات روانشناختی کودک و نوجوان است که از طریق مشاوره، استفاده از رفتار های روان‌درمانی و تجویز دارو می‌تواند بهترین نتیجه درمانی را حاصل کند. ناگفته نماند که همکاری والدین کودک از اهمیت زیادی برخوردار است تا روند درمانی کودک تکمیل شود.

هنگامی که کودک حوادث ناگواری همچون از دست دادن پدر و مادر، تروما، تصادف یا جابجایی در مدرسه را تجربه می‌کند روانپزشک کودک می‌تواند بسیار موثر واقع شود.

ویژگی بهترین روانپزشک کودک و نوجوان در این است که علاوه بر به کار گیری این روش‌ها، از روش‌های ترکیبی همچون دستگاه‌های تکنولوژیک مانند ام آر آی، سی‌ تی اسکن و یا نوروفیدبک استفاده کند.

بهترین روانپزشک کودک و نوجوان در درمانگاه تخصصی مهر رضوی

کلینیک تخصصی مغز و اعصاب مهر رضوی یکی از به روز ترین و با سابقه‌ترین کلینیک ها در مشهد می‌باشد. این کلینیک در زمینه کودک و نوجوان از یک تیم تخصصی برخوردار است. عملکرد این تیم در مواجهه با مشکلات روانپزشکی کودک و نوجوان در این است که بیشتر از روش‌های تکنولوژیک بجای تجویز دارو باعث مهارسازی بیماری و اختلالات در کودکان شوند. این دستگاه‌ها از برند‌های مطرح روز دنیا هستند و به‌کار گیری این دستگاه‌ها توسط متخصص مغز و اعصاب انجام می‌شود.

جمع بندی

در مطالب بالا بهترین ویژگی روانپزشک کودک و نوجوان را باهم بررسی کردیم. خبر خوبی که وجود دارد این است که با پیشرفت تکنولوژی روش‌های درمانی به روز شده‌اند و کمترین میزان عارضه را شخص هنگام درمان تجربه خواهد کرد‌‌، بنابراین اگر قصد دارید که کودک خود را نزد یک روانپزشک ببرید، هرچه سریعتر اقدام کنید پروسه درمانی شما راحت‌تر خواهد بود. ناگفته نماند که متخصص روانپزشکی تنها فردی است که اجازه تجویز دارو برای درمان اختلالات عصبی را دارد. بنابراین در متخصص بودن آن روانپزشک اطمینان حاصل کنید. اگر دارو به درستی برای فرزند شما توسط روانپزشک تجویز شد حس بد در رابطه با مصرف آن نداشته باشید و بدانید که استفاده از این دارو‌ها موقتی است.

واحد تحقیق و توسعه: کلینیک تخصصی مهر رضوی

مطالب مرتبط

جستجو کنید

خدمات ما

جستجو کنید

رزرو اینترنتی نوبت معاینه

شبکه های مجازی

مطالب اخیر

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

موفق به دریافت پاسخ سوال تان نشدید؟

با واحد تریاژ(راهنمای مراجعین و بیماران) ما در ارتباط باشید تا بلافاصله پاسختان را دریافت کنید