روانشناس کودک

نکات انتخاب روانشناس کودک + روانشناس کودک

روانشناس کودک شخصی است که آموزش‌های لازم را در زمینه روانشناسی کودکان دیده است و به خوبی با خصوصیات افرادی که در این رنج سنی هستند آشنایی دارد. روانشناس کودک یکی از انواع روانشناس است که در تلاش است تا بتواند مشکلات کودک و نوجوان را حل کرده و به واسطه این کار کیفیت زندگی آن‌ها را بهبود ببخشد. همواره به این نکته نیز توجه داشته باشید که کودکان حساس‌ترین قشر جامعه هستند و به مانند افراد بزرگسال ممکن است با مشکلات روانی بسیاری مواجه شوند.

روانشناس کودک قادر است به واسطه مشاهده و تفسیر رفتار کودک و نوجوان به آنچه که او را آزار می‌دهد پی ببرد و به دنبال یک راهکار برای حل مشکل باشد. روانشناسی کودکان یک روانشناسی بالینی است که تاثیر بسزایی را بر روی سلامت روان، سلامت رفتار و نیز سلامت اجتماعی کودک دارد. از این رو در ادامه با ما همراه باشید تا به برخی از نشانه‌های نیاز کودک به روانشناس و نیز انواع روانشناسی بپردازیم. 

فهرست مطالب

چرا به روانشناس کودک مراجعه کنیم؟

روانشناس کودک شخصی است که در این زمینه به صورت تخصصی مطالعه کرده و مدرک تحصیلی را در این زمینه دارد. روانشناس کودک تمامی الگوهای رفتاری کودک و نوجوان را به خوبی می‌شناسد و این امر به تشخیص و درمان مشکل کمک بسیاری خواهد کرد. روانشناس کودک به والدین کمک خواهد کرد تا که بتوانند متوجه رفتارهای متفاوت و غیرعادی خود شوند و به دنبال یک راهکار برای درمان آن باشند. علاوه بر این مراجعه به روانشناس به والدین نیز کمک خواهد کرد تا روش مناسب برای برخورد با کودک خود را بیاموزند. 

با مراجعه به کلینیک روانشناسی می‌توان به اختلالاتی مانند افسردگی و یا بیش فعال بودن کودک نیز پی برد؛ با توجه به مسائلی که به آن‌ها اشاره کردیم می‌توان به این موضوع پی برد که مراجعه به روانشناس اهمیت بسیار بالایی دارد و یکی از مواردی است که والدین در صورت نیاز نباید از آن چشم پوشی کنند.

روانشناس کودک چه کسی است؟

روانشناس کودک در حقیقت یک متخصص بهداشت و روان است که با استفاده از آزمون‌های روانشناسی اطلاعات لازم جهت درمان کودک و نوجوان را فراگرفته است و می‌تواند به کودک و نوجوان در حل مشکلات و اختلالات موجود به مانند افسردگی و استرس یا بیش فعالی کمک کرده تا کیفیت زندگی‌ آن‌ها به مراتب بهتر شود. 

به صورت کلی می‌توان گفت که روانشناس کودک به والدین و معلمان کمک خواهد کرد تا که بتوانند درک بهتری از شخصیت کودک داشته باشند و روش برخورد با آن‌ها را بیاموزند. حوزه روانشناسی کودک شامل 5 مورد است که عبارتند از رشد و تکامل، نقاط عطف رشد، مهارت‌های رفتاری، مهارت‌های عاطفی و مهارت‌های اجتماعی که هر یک ابعاد خاصی از شخصیت یک کودک را مورد بررسی قرار می‌دهند.

البته روانشناس کودک باید ویژگی‌ها و خصوصیاتی داشته باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به صبر و تحمل بالا، مهارت‌های ارتباطی و نیز دارا بودن یک شخصیت دلسوز اشاره کرد. 

اهمیت بردن به موقع کودک پیش روانشناس

مراجعه به روانشناس کودک از جهات بسیاری دارای اهمیت است که در ادامه به برخی از دلایل اهمیت مراجعه به روانشناس کودک اشاره خواهیم کرد.

1. تشخیص و درمان به موقع

از آنجایی که روانشناس در زمینه روانشناسی کودکان آموزش دیده است؛ به خوبی قادر است مشکلات کودکان را شناسایی کرده و سریعا اقدام به درمان آن کند. همواره به این نکته توجه داشته باشید در صورتی که اختلالات کودکان در زمان مناسب درمان نشوند، به یک مشکل بسیار جدی‌تر تبدیل خواهند شد. از این رو یکی از اهمیت‌های مراجعه به روانشناس را می‌توان تشخیص به موقع و درمان آن دانست.

2. درک بهتر نسبت به مراحل رشدی کودکان

روانشناس کودک به خوبی نسبت به رشد و تکامل کودک آشنا است و می‌تواند والدین را نیز از این موضوع آگاه کند تا بتوانند از روش‌های بهتری برای ارتباط با کودک خود استفاده کنند. این امر به والدین کمک می‌کند تا بتوانند متناسب با شرایط سنی کودک خود با آن برخورد کنند.

3. کمک به تربیت کودک

تربیت کودکان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. روانشناس کودک با ارائه راهکارهای مناسب، بهترین روش‌ها را در زمینه انضباط و مدیریت رفتارهای هیجانی کودکان به والدین ارائه کرده و نقش بسیار مهمی در افزایش سلامت روان خانواده دارد. به همین دلیل نیز مراجعه به روانشناس حائز اهمیت است.

4. کمک به رشد مهارت‌های اجتماعی کودک

روانشناس کودک از روش‌های مختلفی با کودک ارتباط برقرار کرده و می‌تواند در زمینه ارتباط اجتماعی و مدیریت هیجان کمک کند. این امر نه تنها به عملکرد رفتاری کودک در اجتماع کمک خواهد کرد بلکه اعتماد به نفس کودک را نیز بالاتر خواهد برد.
مواردی که در این بخش به آن‌ها اشاره کردیم، از جمله مواردی هستند که نشان‌دهنده اهمیت مراجعه به روانشناس کودک هستند؛ به همین دلیل نیز به والدین توصیه می‌شود که همواره در صورت نیاز به روانشناس کودک مراجعه کنند.

نشانه‌هایی که فرزند شما نیاز به روانشناس دارد

به صورت کلی برخی نشانه‌ها در کودکان هستند که نشان‌دهنده نیاز مبرم مراجعه به روانشناس کودک هستند؛ در ادامه به برخی از این موارد اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

1. تغییر عادت خواب و خوراک

یکی از نشانه‌هایی که نشان دهنده نیاز به روانشناس کودک است؛ تغییر در عادات غذایی و خواب است. در صورت مواجهه با این نشانه هیچگاه آن را نادیده نگیرید؛ چرا که کم خوابیدن و یا اصلا نخوابیدن یک علامت هشدار است و اختلال در عادات غذایی نیز یک مسئله بسیار مهم است.
با مشاهده چنین علائمی بهتر است که از روانشناس برای جویا شدن علت مشکل در خواب و خوراک مشورت کنید و بهترین روش درمانی را برای بهبود وضعیت کودک خود به کار بگیرید.

2. تغییر در الگوی خواب شامل کاهش یا افزایش خواب

زمانی که الگوی خواب کودک دچار تغییر می‌شود نشان دهنده موارد متعددی است که از جمله این موارد می‌توان به استرس و یا افسردگی اشاره کرد. به عنوان مثال زمانی که کودک کمبود خواب دارد ممکن است به دلیل استرس و نگرانی باشد و در صورتی نیز که میزان خواب او افزایش یابد ممکن است به دلیل بروز نشانه‌های افسردگی در کودک باشد. در چنین مواردی مراجعه به روانشناس کودک بسیار مهم است؛ چرا که می‌تواند با ارزیابی الگوهای رفتاری کودک به مشکلات آن پی ببرد.

3. کودک تان مداوم در جستجوی اطلاعات و تایید گرفتن است

شاید این مورد زیاد از نظر شما مهم نباشد؛ اما اگر کودک شما همواره به دنبال اخبار جدید در شبکه‌های اجتماعی است و صحت اخبار را از شما جویا می‌شود؛ این مورد یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های اضطراب است. شاید کودک شما به دلیل موقعیتی که در آن قرار دارد دچار اضطراب شده است. در چنین شرایطی مراجعه به یک روانشناس کودک بسیار کمک کننده است.

4. بروز رفتارهای مخرب

ممکن است برخی از کودکان در ارتباط با اطرافیان خود رفتارهای مخرب و آسیب زننده را بروز دهند؛ در چنین شرایطی مراجعه به یک روانشناس کودک بسیار ضروری است. رفتارهای مخرب هم می‌توانند به دیگران آسیب بزنند و هم می‌توانند خودتخریب باشند؛ از جمله رفتارهای خودتخریب می‌توان به خودزنی کردن، خوردن ناخن و نیز فرو کردن ناخن در پوست اشاره کرد. بسیاری از این رفتارها، اعمالی هستند که کودک به واسطه آن عصبانیت و خشم خود را بروز می‌دهد.

در چنین شرایطی همواره سعی کنید از روانشناس کودک برای یافتن مشکل و درمان آن کمک بگیرید؛ چرا که روانشناس آموزش‌های لازم را در زمینه درمان اختلالات در کودکان دیده است.

5. احساس شدید غم یا نگرانی

احساس غم و نگرانی حالتی است که هر کودکی ممکن است در طول زندگی خود با آن مواجه شود و کاملا عادی است؛ اما زمانی که احساس غم و نگرانی برای یک مدت طولانی بروز کند، ممکن است زندگی کودک را تحت تاثیر خود قرار دهد. پس اگر کودک شما همیشه نگران است و در حال گریه است؛ بهتر است که آن را جدید بگیرید.

6. کمک گرفتن از روانشناس کودک برای بدرفتاری کودک

برخی از رفتار کودکان ممکن است ناراحتی اعضای خانواده را در پی داشته باشند و یا او را در مدرسه دچار مشکل کنند؛ در چنین شرایطی برخی از خانواده‌ها از تنبیه استفاده می‌کنند؛ اما چنین کاری درست نیست و ممکن است بدرفتاری کودک را تشدید کند؛ پس همواره سعی کنید در چنین مواقعی از یک مشاور و یا روانشناس برای حل مشکل کمک بگیرید.

7. انزوا و فاصله گرفتن از دوستان

کودکان در سنین مختلف ممکن است به دلایل گوناگون دچار انزوا و کناره گیری از اجتماع شوند؛ این رفتار می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که از جمله این موارد می‌توان به مشکلات اجتماعی، روانی و یا حتی فیزیکی اشاره کرد. همچنین لازم به ذکر است که برخی از کودکان ممکن است به دلیل خجالت و ترس از برقراری ارتباط با همسالان خود دچار انزوا شوند. این قبیل رفتار در صورتی که ادامه دار شود می‌تواند به افسردگی و کاهش میزان اعتماد به نفس منجر گردد. در چنین شرایطی والدین باید از روانشناس کمک گرفته و مشکل کودک خود را حل کنند.

8. تمایل زیاد به تنهایی

همه ما حتی کودکان گاهی اوقات نیاز به تنها دارند؛ اما اگر کودک شما زمان زیادی را در اتاق خود تنهایی سپری می‌کند و به بازی کردن با همسن و سال‌های خود علاقه‌ای ندارد؛ این یک علامت هشدار است که نشان دهنده نیاز کودک شما به روانشناس کودک است. روانشناس در چنین شرایطی با مشاهده الگوی رفتاری کودک به مشکل او پی برده و به دنبال یک راهکار برای افزایش مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی کودک می‌گردد.
البته لازم به ذکر است؛ در صورتی که تمایل به تنهایی در کودک خیلی شدید باشد؛ ممکن است روانشناس، کودک را به یک روانپزشک معرفی کند تا درمان به کمک دارو نیز انجام گیرد.

9. در خود فرو رفتن

زمانی که کودک شروع به در خود فرو رفتن می‌کند، به این معنی است که کودک در دنیای خیالی خود غرق شده است و آن را به دنیای واقعی ترجیح می‌دهد. این رفتار می‌تواند نشان دهنده مشکلات متعددی از جمله افسردگی، اضطراب و یا اختلالات اوتیسم باشد. البته لازم به ذکر است که عوامل بسیاری در این مشکل دخیل هستند که از جمله آن می‌توان به آزار و اذیت خانواده و عدم حمایت خانوادگی اشاره کرد.

در چنین شرایطی مراجعه به یک روانشناس امری بسیار مهم است؛ زیرا روانشناس قادر است مشکل کودک را مورد ارزیابی قرار داده و با ریشه یابی آن اقدام به برطرف کردن آن کند. در چنین شرایطی برای افزایش میزان ارتباط کودک با دنیای بیرون ممکن است روانشناس از روش درمان گروهی نیز استفاده کند.

10. افزایش مشکلات جسمی

برخی از کودکان ممکن است در طول رشد و تکامل خود دچار برخی از مشکلات جسمی شوند. از جمله این موارد می‌توان به مشکلات گوارشی، سردردهای مکرر و نیز اختلالات خواب اشاره کرد. این قبیل موارد نه تنها بر روی سلامت فیزیکی افراد تاثیرگذار هستند، بلکه بر روی سلامت روان و سلامت اجتماعی نیز بسیار تاثیرگذار هستند.

زمانی که کودک با چنین مشکلاتی مواجه است؛ ممکن است رفته رفته دچار اختلالاتی به مانند افسردگی، اضطراب و نیز استرس شود. تمامی این موارد تاثیرات منفی بر روی کیفیت زندگی، عملکرد تحصیلی و نیز روابط اجتماعی دارند. در این شرایط همواره سعی کنید از روانشناس کودک برای ارزیابی مشکل کمک بگیرید. روانشناس کودک در چنین شرایطی ممکن است از روش‌های درمانی مختلفی از جمله تکنیک‌های کاهش استرس برای بهبود حال کودک استفاده کند.

11. صحبت مکرر درباره مرگ (مراجعه فوری به روانشناس کودک)

صحبت‌های مکرر در مورد مرگ یکی از مواردی است که می‌تواند نشان دهنده اختلالات شدید روانی باشد. این چنین رفتاری ممکن است به شکل‌های مختلفی بروز کنند؛ به عنوان مثال پرسش مکرر در مورد مرگ و یا اضطراب و استرس در مورد مرگ خود یا عزیزان. بروز چنین رفتاری می‌تواند نشان دهنده مشکلات بسیاری باشد که از جمله این موارد می‌توان به افسردگی، ترس از ناشناخته‌ها و ترس از دست دادن اشاره کرد.

در چنین شرایطی نیز یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید انجام دهید؛ مراجعه به یک روانشناس است. روانشناس در چنین شرایطی می‌تواند کودک را ارزیابی کرده و علت‌های نگرانی او در مورد مرگ را بررسی کند و بهترین روش درمانی را ارائه کند. لازم به ذکر است که در صورت بروز چنین نشانه‌هایی اصلا آن را نادیده نگیرید و فورا به روانشناس کودک مراجعه کنید تا روانشناس بتواند به کمک راهکارهایی به مانند درمان با نوروفیدبک، مشکل کودک را برطرف کند.

12. وابستگی

وابستگی کودکان به والدین یک امر کاملا طبیعی است؛ اما زمانی که وابستگی بیش از حد شود، می‌تواند نشانه بروز یک مشکل روانی باشد. وابستگی بیش از حد به دلایل مختلف شکل می‌گیرد که از جمله این موارد می‌توان به ترس از جدایی و نیز عدم استقلال در تصمیم‌گیری اشاره کرد.
در چنین شرایطی مراجعه به روانشناس بسیار کمک کننده است؛ چرا که روانشناس به خوبی می‌تواند با کودک ارتباط برقرار کرده و از مشکل او با خبر شود. زمانی که روانشناس کودک از مشکل کودک باخبر شود؛ می‌تواند با استفاده از روش‌های مختلف درمان او را آغاز کرده و کیفیت زندگی کودک را بهبود ببخشد.

13. امتناع از انجام فعالیت‌های مورد علاقه

کودکان به صورت ذاتی عاشق بازی و فعالیت‌های مختلف از جمله ورزش، بازی با همسن و سال‌های خود و نیز فعالیت‌های دیگر هستند. این قبیل فعالیت‌ها نه تنها بر روی رشد یک کودک تاثیرگذارند، بلکه بر روی مهارت‌های اجتماعی و نیز هیجانی او نیز تاثیرگذار هستند. زمانی که یک کودک علاقه‌ای به انجام فعالیت‌های مورد علاقه خود ندارد، ممکن است یکی از نشانه‌های بروز مشکلاتی به مانند افسردگی و یا مشکلات اجتماعی باشد.
در چنین شرایطی نیز مراجعه به روانشناس کودک بسیار تاثیرگذار است؛ چرا که روانشناس با توجه به تخصصی که در زمینه شناخت الگوهای رفتاری کودکان دارد می‌تواند دلیل امتناع کودک از انجام فعالیت‌های مورد علاقه‌اش را شناسایی کرده و یک راهکار درمانی مناسب برای آن ارائه کند.

14. تجارب دردناک هیجانی (تروما)

تروما در کودکان به معنی تجاربی است که کودکان با به یاد آوردن آن حسی خوبی از آن نمی‌گیرند و دچار استرس و اضطراب می‌شوند. تروما در کودکان می‌تواند دلایل مختلفی از جمله جنسی، عاطفی و یا خشونت باشد. تروما علاوه بر این که کیفیت زندگی کودک را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بر روی رشد و تکامل کودک نیز بسیار تاثیرگذار است. به دلیل تروما ممکن است کودک به مشکلاتی مانند افسردگی و یا اضطراب نیز دچار شود.

در صورت مواجهه با هر یک از انواع تروما سریعا به یک روانشناس کودک مراجعه کرده تا بتوانید مشکل به وجود آمده را برطرف کنید؛ چرا که اگر تروما ادامه دار شود؛ ممکن است درمان آن بسیار سخت و دشوار باشد.

15. تغییرات شخصیتی افراطی و نامعقول

همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره کردیم؛ شخصیت کودک در طول روند رشد و تکامل شکل می‌گیرد و در ذهن کودک یکسری رفتارها نهادینه می‌شود. این فرایند یک امر طبیعی است که معمولا در سنین مختلف متفاوت است. اما گاهی اوقات شاهد این موضوع هستیم که برخی از تغییرات رفتاری در کودکان افراطی و کاملا غیرمعقول است. این تغییرات رفتاری ممکن است به اشکال مختلف شکل گیرند که از جمله این موارد می‌توان به تغییرات ناگهانی در خلق و خو، رفتار و یا نگرش کودک اشاره کرد.

به عنوان مثال یک کودک در طول زندگی خود همواره مهربان و صبور بوده است و به یکباره پرخاشگر می‌شود.
در چنین شرایطی حتما به یک روانشناس کودک مراجعه کنید، چرا که بروز چنین رفتاری ممکن است نشانه اختلالاتی به مانند اسکیزوفرنی و یا اختلالات دو قطبی باشد. روانشناس با توجه به مهارت‌هایی که در شناسایی مشکل در کودکان دارد می‌تواند به مشکل اصلی کودک پی برده و بهترین راهکار را جهت درمان آن ارائه کند. در صورتی که وضعیت بیمار خیلی وخیم باشد ممکن است روانشناس در کنار درمان خود از روانپزشک نیز کمک بگیرد و از درمان داوریی نیز استفاده کند.

16. مشکلات تحصیلی

همه والدین به دنبال موفقیت فرزند خود در مقاطع تحصیلی مختلف هستند. اما گاهی شاهد هستیم که برخی از کودکان در دوران تحصیل خود با چالش‌های مختلفی رو به رو می‌شوند؛ از جمله این مشکلات تحصیلی می‌توان به افت تحصیلی، ترک تحصیل و یا اضطراب قبل از امتحان اشاره کرد.
علت‌های بروز چنین مشکلی متفاوت است و می‌تواند ناشی از اضطراب و استرس و یا ADHD باشد. در چنین شرایطی نیز مراجعه به روانشناس کودک بسیار مهم است؛ ممکن است روانشناس کودک از روش‌های متنوعی برای درمان مشکل کودک استفاده کند که از جمله این روش‌ها می‌توان به تکنیک‌های یادگیری و تمرکز و یا مداخله‌های رفتاری اشاره کرد. پس اگر به دنبال بهبود کیفیت تحصیلی فرزند خود هستید، یکی از بهترین راهکارها مراجعه به روانشناس کودک است.

17. ضعف در مهارت‌های ارتباطی یا دوست یابی

مهارت‌های اجتماعی و دوست‌یابی یکی از مهمترین مهارت‌هایی است که کودکان در طول زندگی خود باید بیاموزند. این مهارت‌ها به کودک کمک می‌کنند تا که بتواند با محیط پیرامون خود ارتباط برقرار کرده و روابط سالمی را با یکدیگر برقرار کنند. پس می‌توان گفت که مهارت ارتباط و دوست یابی یک مهارت مهم و حیاتی در طول زندگی کودک است. اما گاهی اوقات شاهد هستیم که برخی از کودکان برای ارتباط گرفتن و دوست‌یابی با چالش‌هایی مواجه هستند. این مشکلات می‌تواند ناشی از اختلالات اضطرابی و یا مشکلات خانوادگی باشد.
در مورد این نوع مشکل نیز، مراجعه به روانشناس کودک بسیار مهم و حائز اهمیت است. روانشناس می‌تواند با توجه به تخصصی که دارد، مشکل کودک را شناسایی کرده و بهترین راهکار درمانی را جهت بهبود اعتماد به نفس کودک و نیز کیفیت زندگی او ارائه کند. همچنین لازم به ذکر است که همکاری خانواده، معلمان و نیز مشاوران مدرسه در امر بهبود وضعیت کودک بسیار کمک کننده است.
مواردی که در این بخش به آن‌ها اشاره کردیم تنها بخشی از مشکلاتی است که می‌توانید در صورت بروز نشانه‌های آن در کودک خود به روانشناس مراجعه کنید. به صورت کلی مراجعه به روانشناس کودک بسیار مفید است و می‌تواند کیفیت زندگی کودک، ارتباط میان خانواده و کودک و نیز روابط اجتماعی کودک را بهبود ببخشد.

نکات انتخاب روانشناس کودک

در چه وضعیت‌هایی یک دکتر روانشناس کودک می‌تواند به شما کمک کند؟

یک روانشناس کودک در وضعیت‌های مختلفی می‌تواند به کودک کمک کند که در ادامه به برخی از این موارد اشاره خواهیم کرد.

1. مهارت‌های رفتاری

والدین در طول رشد و تکامل کودک ممکن است گاهی رفتارهای پرخاشگرانه کودک خود را مشاهده کنند که این مسئله تا حدودی طبیعی است؛ اما گاهی اوقات رفتارهای پرخاشگرانه ممکن است منجر به ناراحتی و نگرانی اعضای خانواده شود. به عنوان مثال ممکن است مشکلات رفتاری در زمینه تولد فرزند دیگر و یا مرگ یکی از عزیزان باشد. در چنین وضعیتی مراجعه به یک روانشناس بسیار مهم است؛ زیرا تنها کسی که در این شرایط می‌تواند وضعیت را بهبود ببخشد، روانشناس کودک است.

2. نقاط عطف رشد

یکی دیگر از وضعیت‌هایی که از روانشناس می‌توان در آن کمک گرفت، مشکلات در زمینه نقاط عطف رشد است. شاید با خود بگویید که این مورد چه ربطی به روانشناس کودک دارد؛ اما باید به این نکته توجه داشته باشید که درک الگوی رشد یک کودک به شناسایی اختلالات و مشکلات کودک کمک بسیاری می‌کند.

3. مهارت‌های عاطفی

زمانی که یک کودک در زمینه بیان احساسات و عواطف خود دچار مشکل باشد؛ تنها کسی که قادر به کمک به او است، روانشناس کودک است. روانشناس به کودک کمک می‌کند تا احساسات خود را به خوبی شناسایی کند و بتواند آن را بیان کند.

4. مهارت‌های اجتماعی

یکی از مهمترین وضعیت‌هایی که از روانشناس می‌توانید برای بهبود آن کمک بگیرید، مشکلات اجتماعی است. کودکان در طول زندگی خود در محیط‌های مختلفی قرار می‌گیرند که از جمله آن‌ها می‌توان به مدرسه و به صورت کلی جامعه اشاره کرد. کودکی مهمترین دوره در یادگیری رفتار اجتماعی است. در صورت بروز مشکل در این زمینه روانشناس می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شما عزیزان را با برخی از نشانه‌های نیاز به روانشناس کودک آشنا کنیم. همانطور که در این مطلب نیز به آن اشاره شد؛ روانشناس کودک تاثیر بسزایی را در بهبود کیفیت زندگی کودکان دارد و در صورت بروز نشانه‌هایی به مانند پرخاشگری، افسردگی و موارد دیگری که در این مطلب به آن اشاره کردیم، بهترین راهکار مراجعه به روانشناس کودک است.
در پایان جا دارد به این موضوع نیز اشاره کنیم که گاهی اوقات برای درمان مشکلات اختلالی کودکان می‌توان از روش‌های دیگری به مانند بیوفیدبک و نوروفیدبک نیز استفاده کرد. از آنجایی که این روش‌ها کاملا غیرتهاجمی هستند، در صورت استفاده هیچ عوارضی را برای کودکان به همراه نداشته و کاملا موثر هستند. پس بسته به نظر روانشناس می‌توان از روش‌های دیگری نیز به جز گفتار درمانی استفاده کرد.

سوالات متداول

روانشناس کودک کیست؟

روانشناس کودک در حقیقت یک متخصص بهداشت و روان است که با استفاده از آزمون‌های روانشناسی اطلاعات لازم جهت درمان کودک و نوجوان را فراگرفته است و می‌تواند به کودک و نوجوان در حل مشکلات و اختلالات موجود مانند افسردگی و استرس یا بیش فعالی کمک کند.

نشانه‌های نیاز مراجعه به روانشناس چیست؟

نشانه‌های نیاز به روانشناس شامل موارد متعددی است که از جمله این موارد می‌توان به پرخاشگری، اختلال در خواب و اشتها، مشکل در برقراری ارتباط با دیگران و نیز رفتارهای مخرب اشاره کرد که تمامی این موارد نشان دهنده نیاز به مراجعه به روانشناس کودک هستند.

روانشناس کودک در چه زمینه‌هایی می‌تواند کمک کند؟

روانشناس کودک در زمینه‌های مختلفی می‌تواند کمک کند که از جمله آن‌ها می‌توان به رفتاری، اجتماعی و نیز عاطفی اشاره کرد. از جمله این مشکلات می‌توان به عدم توانایی در ارتباط گرفتن با دیگران و نیز عدم بیان احساسات اشاره کرد.

 

واحد تحقیق و توسعه: کلینیک تخصصی مهر رضوی

مطالب مرتبط

جستجو کنید

خدمات ما

جستجو کنید

رزرو اینترنتی نوبت معاینه

شبکه های مجازی

مطالب اخیر

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

موفق به دریافت پاسخ سوال تان نشدید؟

با واحد تریاژ(راهنمای مراجعین و بیماران) ما در ارتباط باشید تا بلافاصله پاسختان را دریافت کنید