درمان پارکینسون با tDCS

درمان پارکینسون با tDCS +درمان بدون دارو در مشهد

بیماری پارکینسون یکی از بیماری‌های عصبی به شمار می‌رود که معمولا در سنین بالا شیوع دارد و بعد از بیماری آلزایمر شایع‌ترین بیماری در میان افراد مسن به حساب می آید. افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند بعد از مدتی قدرت حرکتی خود را از دست می‌دهند و اگر درمان به موقع صورت نگیرد، بعد از گذشت مدت زمانی فرد به صورت کامل توانایی حرکتی خود را از دست خواهد داد. علائم این بیماری در ابتدای ابتلا به صورت لرزش کوچک دست‌ها می‌باشد.

حال در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات جامع و کاملی را در مورد نحوه درمان پارکینسون با tDCS یعنی یکی از بهترین روش‌های درمان که در آن از تحریک الکتریکی مغز استفاده می‌شود خدمت شما عزیزان ارائه کنیم.

فهرست مطالب

پارکینسون چیست؟

بیماری پارکینسون یک نوع اختلال عصبی است که به صورت عمده بر روی نورون‌های تولید کننده دوپامین مغز اثر می‌گذارد و بیشتر تاثر آن در یک منطقه خاص از مغز صورت می‌گیرد که به آن ماده سیاه گفته می‌شود. همان طور که می‌دانید دوپامین وظایف بسیاری را در بدن بر عهده دارد که یکی از این موارد نقش تنظیمی آن در بدن می‌باشد. 

زمانی که دوپامین بدن کاهش یابد؛ فرد رفته رفته به بیماری پارکینسون مبتلا خواهد شد. همان طور که در بخش ابتدای مطلب نیز به آن اشاره کردیم این بیماری بیشتر در سنین بالا رخ می‌دهد؛ پس با توجه به این مسئله در سنین بالا با مشاهده کوچکترین علائم نسبت به درمان آن اقدام کنید تا بتوانید جلوی پیشرفت بیماری را بگیرید. یکی از بهترین روش‌ها برای درمان پارکینسون نیز درمان پارکینسون با tDCS می‌باشد.

 

نشانه‌ها و علائم پارکینسون

علائم و نشانه‌های پارکیسنون برای هر فرد ممکن است متفاوت باشد؛ اما به صورت کلی علائم اولیه این بیماری به صورت خفیف ظاهر می‌شوند. علائم بیماری پارکیسنون ابتدا در یک طرف بدن ظاهر می‌شوند و بعد از این که در دو طرف بدن ظاهر شدند، در قسمت اول علائم شدیدتری مشاهده می‌شود. حال در ادامه به برخی از شایع‌ترین علائم بیماری پارکینسون اشاره خواهیم کرد.

لرزش

لرزش یکی از علائم شایع در بیماری پارکینسون به شمار می‌رود که معمولا از یک اندام شروع می‌شود و رفته رفته علائم شدیدتر آن ظاهر می‌گردد. لرزش را بیشتر می‌توان در دست‌ها مشاهده کرد. به عنوان مثال در برخی موارد ممکن است که شخص انگشت شست و سبابه خود را به صورت مداوم و مکرر به یکدیگر بمالد که به این نوع لرزش، پیل رولینگ گفته می‌شود. البته لازم به ذکر است که علائم لرزش فقط در حالت بیداری وجود ندارد، بلکه ممکن است که فرد در زمان خواب نیز علائم را داشته باشد.

حرکت آهسته

در بسیاری از بیماران مبتلا به پارکینسون شاهد این موضوع هستیم که برخی از افراد با گسترش بیماری دچار کند شدن حرکات می‌شوند و به سختی می‌توانند فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهند. به عنوان مثال در برخی از موارد قدم‌های فرد بیمار کوچکتر می‌شوند و یا این که به سختی از روی صندلی بلند می‌شوند. در مواقع شدید نیز دیده شده است که فرد در زمان راه رفتن پاهای خود را بر روی زمین می‌کشد.

سفت شدن عضله

سفت شدن عضله می‌تواند در تمامی قسمت‌های بدن رخ دهد. سفت شدن عضلات بسیار دردناک است و می‌تواند دامنه حرکتی فرد را بسیار کم کند. برای همین نیز بسیاری از بیماران مبتلا به پارکینسون قادر به انجام فعالیت‌های نسبتا سنگین و در موارد حاد روزانه خود نیز نیستند.

درمان پارکینسون با تحریک الکتریکی مغز

تغییرات در تکلم

افرادی که با بیماری پارکینسون دست و پنجه نرم می‌کنند نمی‌توانند به خوبی صحبت کنند و در بسیاری از موارد سخنان آنان نامفهوم می‌باشد. به عنوان مثال برخی از افراد ممکن است که خیلی سریع صحبت کنند و برخی به کندی سخنان خود را بیان نمایند.

از دست دادن حرکات اتوماتیک

حرکات اتوماتیک به آن دسته از فعالیت‌ها در بدن گفته می‌شود که بدون اختیار فرد و به صورت منظم و در مواقع نیاز انجام می‌شوند؛ از جمله این حرکات می‌توان به پلک زدن و حرکت دست‌ها در زمان راه رفتن اشاره کرد. در افراد مبتلا به پارکینسون ممکن است که یا دیگر شاهد این حرکات نباشید و یا این که تعداد این قبیل حرکات بسیار کاهش یابد.

دلایل ابتدا به بیماری پارکینسون

همان طور که پیش از این نیز به آن اشاره کردیم در بیماری پارکینسون سلول‌های عصبی خاصی در مغز از بین می‌روند. به همین خاطر نیز پزشکان معتقد هستند که بسیاری از این علائم به دلیل از بین رفتن نورون‌ها بروز پیدا می‌کنند. به صورت کلی علل‌های مختلفی برای این بیماری در نظر گرفته شده است که از جمله آنان می‌توان به ژنتیک اشاره کرد. 

محققان بر این باور هستند که جهش‌های ژنتیکی می‌تواند باعث بروز این بیماری باشد. البته این مورد چندان مورد قبول نیست، مگر این که در یک خانواده چندین فرد مبتلا به این بیماری باشند. حال در ادامه به مهمترین دلیل ابتدا به بیماری پارکینسون اشاره خواهیم کرد.

محرک‌های محیطی: قرار گرفتن در معرض یکسری از سموم یا برخی از عوامل محیطی خطرناک می‌تواند، احتمال ابتلا به این بیماری را تا حد زیادی افزایش دهد. به صورت کلی با در معرض سموم قرار گرفتن تغییراتی در بدن صورت می‌گیرد که از جمله آنان می‌توان به وجود اجسام لویی در بدن بیماران اشاره کرد. این اجسام تنها در بدن افراد مبتلا به پارکینسون مشاهده می‌شوند و سرنخ بسیار مهمی برای شناسایی نیز به شمار می‌روند. در مواردی نیز پزشکان معتقد هستند که این علائم به دلیل اختلالات روانشناختی و روانپزشکی است.

نحوه تشخیص پارکینسون

در حال حاضر هیچ آزمایش خاصی وجود ندارد که به کمک آن بتوان بیماری پارکینسون را شناسایی کرد. در بسیاری از موارد بیماران مبتلا به این بیماری را به واسطه تاریخچه بیماری و علائم بالینی آنان تشخیص می‌دهند. در برخی از موارد ممکن است که پزشک برای تشخیص خود از توموگرافی نیز استفاده کند که میزان دوپامین را به نمایش می‌گذارد. اندازه گرفتن سطح دوپامین روش خوبی برای تشخیص می‌باشد؛ اما دقیق‌ترین شناسایی تنها در زمان بروز علائم صورت می‌گیرد. در برخی موارد نیز به بیمار داروی پارکینسون یعنی کاربیدوپا-لوودوپا داده می‌شود و بعد از مصرف پزشک می‌تواند وجود بیماری را تایید و یا تکذیب کند.

علاوه بر راه کارهایی که به آنان اشاره کردیم، روش‌های دیگری به مانند تصویر برداری، سونوگرافی مغز و IPET اسکن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته لازم به ذکر است که هیچ یک از این راه کارها برای شناسایی دقیق کاربرد ندارد.

روش‌های درمان پارکینسون

به صورت کلی می‌توان درمان بیماری پارکینسون را با سه روش انجام داد که عبارتند از درمان دارویی، درمان به واسطه جراحی و درمان پارکینسون با tDCS که در ادامه به بررسی هر یک از این موارد خواهیم پرداخت. روش جراحی یکی از راه کارهایی است که بسیار پرریسک می‌باشد و تنها در موارد خاص از آن استفاده می‌شود. در این نوع درمان پزشک این الکترود را در قسمت خاصی از مغز بیمار قرار خواهد داد و یک ژنراتور را نیز در قفسه سینه و در نزدیکی استخوان ترقوه به کار می‌گذارد و امواجی را به مغز وارد می‌کند که می‌تواند علائم این بیماری را کمتر کند.

درمان دارویی پارکینسون

دارو درمانی یکی از روش‌های سنتی و قدیمی به شمار می‌رود که برای کنترل و درمان این بیماری همواره مورد استفاده قرار گرفته است. داروها می‌توانند تا حدودی جلوی بروز علائم بیشتر این بیماری را بگیرند. بسیاری از دارو‌هایی که برای درمان پارکینسون مورد استفاده قرار می‌گیرد سطح دوپامین را افزایش می‌دهند و دلیل استفاده از این نوع دارو نیز این است که افراد مبتلا به این بیماری دوپامین بسیار کمی دارند و نمی‌توان دوپامین را به صورت تزریق به بیمار منتقل کرد.

کنترل به واسطه دارو یک راه کار خوب به شمار می‌رود؛ اما یک درمان همیشگی نیست و بعد از مدتی داروها ممکن است که اثر خود را از دست بدهند. در حال حاضر موثرترین دارویی که برای درمان این بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد، کاربیدوپا-لوودوپا می‌باشد که یک ماده شیمیایی طبیعی است و سطح دوپامین را تا حد نسبتا خوبی بالا می‌برد. البته لازم به ذکر است که استفاده از داروها عوارض‌هایی را نیز به دنبال دارد که از جمله آنان می‌توان به حالت تهوع و سبکی سر اشاره کرد. همواره سعی کنید این دارو را با تجویز پزشک و دوز مناسب استفاده کنید؛ زیرا در صورت مصرف دوزهای بالا ممکن است که دچار حرکات غیرارادی شوید.

درمان بدون دارو (درمان پارکینسون با tDCS)

درمان پارکینسون با tDCS یکی دیگر از روش‌های درمان به شمار می‌رود که می‌تواند علائم این بیماری را به صورت چشمگیری کاهش دهد. در این روش الکترودهای خاصی بر روی مغز قرار خواهند گرفت و یکسری شوک‌های کوچک به مغز وارد خواهد شد. این شوک‌ها بسیار کوچک هستند و در بسیاری از موارد فرد اصلا متوجه شوک‌های وارد شده نخواهد شد؛ اما این شوک‌ها به خوبی مغز را تحریک خواهند کرد و می‌توانند علائم بیماری پارکینسون را کاهش دهند. برای همین نیز درمان پارکینسون با tDCS یک روش محبوب به شمار می‌رود، زیرا علاوه بر تاثیر بسزایی که دارد هیچ خطری را نیز برای افراد بیمار نخواهد داشت.

درمان پارکینسون با tDCS یک روش بسیار جدید و به روز می‌باشد که در حال حاضر برای درمان پارکینسون از آن استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که درمان پارکینسون با tDCS یک روش بسیار حساس می‌باشد و نحوه قرارگیری الکترودها بر روی سر باید به درستی انجام گیرد؛ دلیل این سخن نیز این است که اگر قسمت‌هایی که الکترودها روی آن قرار می‌گیرند درست نباشد، درمان به خوبی صورت نخواهد گرفت.

درمان پارکینسون با tDCS در کلینیک تخصصی مهر رضوی

همان طور که در این مطلب نیز به آن اشاره کردیم درمان پارکینسون با tDCS یک روش کاملا بی خطر می‌باشد و برای همین نیز بسیاری از پزشکان این روش را برای درمان پیشنهاد می‌کنند. همچنین این روش به مانند روش‌های دارویی عوارضی به مانند تهوع را به همراه ندارد. در صورتی که قصد درمان پارکینسون با tDCS را دارید؛ توصیه ما به شما عزیزان این است که این نوع درمان را در یک کلینیک مطمئن انجام دهید تا بهترین جواب را از درمان پارکینسون با tDCS بگیرید.
یکی از بهترین کلینیک‌های درمانی برای درمان پارکینسون با tDCS، کلینیک تخصصی مهر رضوی می‌باشد. با مراجعه به این کلینیک می‌توانید درمان پارکینسون با tDCS خود را با بهترین متخصصان انجام دهید و بهترین نتیجه را از درمان خود کسب کنید.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم شما را با بیماری پارکینسون و روش‌های درمان آن به خصوص درمان پارکینسون با tDCS آشنا کنیم. همان طور که در این مطلب نیز به آن اشاره کردیم بیماری پارکینسون یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در سنین بالا به شمار می‌رود. علائم این بیماری در بیماران مختلف متفاوت است و نمی‌توان گفت که در هر فرد دقیقا چه علائمی رخ می‌دهد. در صورتی که درمان این بیماری به موقع صورت نگیرد ممکن است که فرد به صورت کامل توانایی حرکتی خود را از دست بدهد.

در پایان جا دارد به این موضوع اشاره کنیم که بعد از بروز علائمی که در این مطلب به آن اشاره کردیم بهتر است که به پزشک یا کلینیک روانشناسی مراجعه کنید و در صورت تشخیص پزشک مبنی بر این که به پارکینسون مبتلا هستید؛ سریعا نسبت به درمان این بیماری با روش‌هایی به مانند درمان پارکینسون با tDCS اقدام کنید تا که این بیماری شما و یا هر یک از اعضای خانواده را دچار ناتوانی کامل نکند.

سوالات متداول

علائم و نشانه‌های ابتلا به بیماری پارکینسون چیست؟

علائم و نشانه‌های این بیماری در افراد به صورت یکسان نیست و در هر فرد متفاوت می‌باشد؛ اما به صورت کلی علائم به صورت لرزش در دست‌ها، تغییر در قدرت تکلم، عدم تعادل در بدن افراد ظاهر می‌شوند. همواره علائم در زمان بروز اولیه به صورت خفیف ظاهر می‌شوند و سپس شدید‌تر می‌شوند.

بهترین روش درمان برای بیماری پارکینسون کدام است؟

در حال حاضر بهترین روش درمان که کمترین ریسک و کمترین عوارض را به همراه دارد، درمان پارکینسون با tDCS می‌باشد. این روش درمان به صورت غیرتهاجمی می‌باشد و هیچگونه خطری بیمار را تهدید نخواهد کرد.

آیا این روش درمان برای افسردگی نیز موثر خواهد بود؟

تحریک الکتریکی مغز برای درمان افسردگی به مانند روش بیوفیدبک یک روش کامل موثر به شمار می‌رود و افراد می‌توانند از هر یک از این روش‌های درمانی برای رفع مشکل افسردگی خود بهره ببرند.

واحد تحقیق و توسعه: کلینیک تخصصی مهر رضوی

مطالب مرتبط

جستجو کنید

خدمات ما

جستجو کنید

رزرو اینترنتی نوبت معاینه

شبکه های مجازی

مطالب اخیر

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

موفق به دریافت پاسخ سوال تان نشدید؟

با واحد تریاژ(راهنمای مراجعین و بیماران) ما در ارتباط باشید تا بلافاصله پاسختان را دریافت کنید