تحریک الکتریکی مغز برای درمان افسردگی

تحریک الکتریکی مغز برای درمان افسردگی + روش‌های درمانی بدون دارو

در صورتی که افسردگی به صورت طولانی مدت یک فرد را به خود گرفتار کند، زندگی شخص را تحت تاثیر قرار خواهد داد و انگیزه شخص برای زندگی به شدت کاهش می‌یابد. این مسئله زمانی بدتر خواهد شد که شخص راه کارهای بسیاری را نیز امتحان کرده باشد؛ اما به نتیجه دلخواه نرسیده باشد. نتایج ثابت کرده است که تنها 46 درصد از افرادی که برای درمان افسردگی دارو مصرف می‌کنند موفق به بهبود مشکل افسردگی خود می‌شوند. اما در حال حاضر پیشرفت عمل سبب شده است که راه کار جدیدی برای بهبود افسردگی و بهتر شدن عملکرد مغز ارائه شود به نام تحریک الکتریکی مغز برای درمان افسردگی که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

فهرست مطالب

مزیت‌های تحریک الکتریکی مغز برای درمان افسردگی

با استفاده از روش تحریک الکتریکی مغز برای درمان افسردگی، علائم بیماری و یکسری از عادات بد شخص برطرف می‌شود. یکی از مزیت‌های منحصر به فردی که این روش به همراه دارد این است که، در این روش نیازی به عمل جراحی و بیهوشی نیست و خطری را برای شخص بیمار به همراه نخواهد داشت. تحریک الکتریکی مغز برای درمان افسردگی یک روش بدون دارو می‌باشد که در آن جریان الکتریکی به مغز وارد شده و هیچگونه اتفاق ناخوشایندی تا به کنون از این روش گزارش نشده است. یکی از بهترین روش‌هایی که از آن برای تحریک الکتریکی مغز استفاده می‌شود؛ روش tDCS می‌باشد که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

چگونه تحریک الکتریکی مغز برای درمان افسردگی مفید است؟

اگر بخواهیم به صورت کاملا دقیق به بررسی پاسخ این سؤال بپردازیم باید ابتدا نگاهی کلی به این روش بیاندازیم. در این روش بخش جلویی مغز که پشت پیشانی قرار گرفته است مورد بررسی و بهبود قرار خواهد گرفت و دلیل آن نیز این است که بخش جلویی پیشانی بسیاری از عملکردهای روزانه شخص را برنامه ریزی و اجرا خواهد کرد. این بخش از مغز در افرادی که دچار علائم افسردگی هستند بسیار کندتر از افراد سالم فعالیت خواهد کرد.
برای همین هم با استفاده از تحریک الکتریکی مغز برای درمان افسردگی می‌توان این بخش از مغز را تحریک کرد و به نوعی اعمال آن را بهبود بخشید. اگر بخواهیم به صورت ساده بیان کنیم که این روش به چه صورت کار می‌کند؛ باید بگوییم که این روش به مانند ورزش برای مغز می‌باشد. دلیل این سخن نیز این است که این روش به خون رسانی بیشتر و همچنین کاهش التهاب مغز کمک بسیاری خواهد کرد. یکی از خصوصیات منحصر به فردی که این روش از درمان به همراه دارد این است که می‌توان به کمک آن برخی از الگوهای مخرب و مضر را از بخش جلویی مغز پاک کرد و الگوهای مناسب را جایگزین آن نمود.

tDCS چقدر برای درمان افسردگی مؤثر است؟

tDCS یک روش بسیار مؤثر و کاربردی به منظور تحریک الکتریکی مغز برای درمان افسردگی به شمار می‌رود که به دلیل تاثیرات مثبتی که اعمال می‌کند در میان بیماران بسیار محبوب است. تحقیقات نشان داده است که این روش در مقایسه با سایر روش‌های درمانی نتایج بهتری را به ثبت رسانده است و موثرتر واقع شده است. در حقیقت افرادی که دچار افسردگی شده‌اند به راحتی به واسطه این روش می‌توانند علائم افسردگی را در خود کاهش دهند. برای همین نیز بسیاری از متخصصان این زمینه بر این باور هستند که این روش پتانسیل بالایی برای درمان انواع افسردگی دارد.

روش درمان افسردگی با دستگاه tDCS چگونه است؟

برای این که بتوانید از نحوه درمان این روش آگاهی کاملی داشته باشید؛ پیش از هر چیز نیاز است که با دستگاه tDCS آشنایی کامل پیدا کنید. دستگاه tDCS در حقیقت نوعی دستگاه نوروتراپی است که از طریق عصب و سلول‌ها بر روی مغز تاثیر می‌گذارد و اعمال آن را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد. این دستاه به حدی مؤثر و ایمن می‌باشد که تا کنون هیچگونه عوارض تحریک الکتریکی مغز به واسطه استفاده از این روش گزارش نشده است. برای همین هم در حال حاضر شاهد استفاده از این دستگاه در بسیاری از کلینیک‌های بزرگ جهان هستیم.
علاوه بر این که دستگاه tDCS برای درمان افسردگی یک روش ایمن به شمار می‌رود، این دستگاه بر روی افراد سالم نیز مورد آزمایش قرار گرفت و هیچگونه اثر مخربی را بر آنان اعمال نکرد. برای همین نیز بسیاری از روانپزشکان بر این باورند که این روش یکی از بهترین راه کارها به منظور تحریک الکتریکی مغز برای درمان افسردگی به شمار می‌رود. حال در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی نحوه درمان این روش بپردازیم.
درمان افسردگی به کمک دستگاه tDCS بدین صورت است که جریان الکتریکی به واسطه تعدادی سیم به دو الکترود انتقال می‌یابد و این الکترودها در داخل یک پارچه اسفنجی که به آب و نمک آغشته شده است قرار داده می‌شوند. دلیل این که الکترودها را در داخل پارچه آغشته به آب و نمک قرار داده می‌شود نیز این است که جریان الکتریکی به خوبی به مغز بیمار منتقل شود. تحریک الکتریکی مغز برای درمان افسردگی در حقیقت نوعی تحریک در قسمت جلویی مغز می‌باشد که به کمک جریان الکتریکی انجام می‌شود. این جریان‌ها به خوبی بر روی مغز اثر خود را اعمال می‌کنند و از طرفی نیز جریان الکتریکی در روش tDCS به قدری ضعیف است که هیچگونه آسیبی را به نورون‌های مغز وارد نخواهد کرد.

در درمان تحریک الکتریکی مغز برای درمان افسردگی، با توجه به جریانی که به بخش جلویی مغز وارد می‌شود، شاهد بهبود کامل افسردگی و یا کاهش علائم افسردگی در بیمار خواهیم بود. به بیان ساده جریانی که به مغز افراد وارد می‌شود، منجر به قطبی سازی در بخش جلویی مغز می‌شود. یکی دیگر از خصوصیات بارز در این روش نیز تاثیرات بلد مدت و در مواردی ماندگار آن می‌باشد. این مسئله در حالی است که سایر روش‌های درمان به صورت موقت هستند.
تحریک الکتریکی مغز برای درمان افسردگی، تغییراتی را در ساخت پروتئین و کلسیم اعمال می‌کند و هیچگونه عارضه منفی و خطرناکی را به همراه ندارد. از آنجایی که در این روش از جریان مستقیم برای درمان استفاده می‌شود؛ روش به مراتب بهترین نسبت به روش‌هایی به مانند DBS، ECT و VNS به شمار می‌رود. اگر کمی به نحوه عمل این دستگاه نگاه بیاندازید، به تفاوت نوروفیدبک با tDCS نیز پی خواهید برد.

در رابطه با درمان نوروفیدبک نیز جا دارد به این مسئله اشاره کنیم که این روش یکی از راه کارهایی استکه به واسطه آن افراد می‌توانند اعمال مغزی خود را تحت کنترل خود در آورند و به نوعی خود تنظیمی را انجام دهند. به واسطه این روش افراد می‌توانند اعمال و رفتار خود را به خوبی شناسایی کنند و اعمال نامناسب خود را تصحیح و برطرف کنند.

آیا این روش درمان افسردگی عوارض دارد؟

همان طور که پیش از این در این مطلب به آن اشاره کردیم؛ تحریک الکتریکی مغز برای درمان افسردگی یک روش کاملا بی خطر و ایمن می‌باشد که به صورت کاملا ملایم بر روی اعمال مغز تاثیر می‌گذارد و به دلیل جریان الکتریکی کمی که دارد بر روی عملکرد نورون‌های مغز تاثیر منفی نخواهد گذاشت. در حال حاضر بسیاری از افراد از قرار گرفتن در معرض جریان الکتریکی وحشت دارند و همین مسئله سبب شده است که از این روش کارآمد برای درمان بیماری خود استفاده نکنند. جهت کاهش میزان استرس در این دسته از افراد لازم است به این موضوع اشاره کنیم که این روش تا کنون هیچگونه عوارضی را به همراه نداشته است و کاملا مؤثر واقع شده است. ایمنی این روش به قدری بالا است که می‌توانید خودتان اقدام به خرید دستگاه کنید و در منزل بدون کمک پزشک متخصص از آن استفاده کنید.
درمان بدون دارو ممکن و یا همان تحریک الکتریکی مغز برای درمان افسردگی در برخی موارد اثری کوتاه مدت و زودگذر را به همراه دارد. این مسئله کاملا درست است که این روش را یک روش کاملا بی خطر می‌دانند؛ اما به صورت کلی شاهد برخی عوارض کوتاه مدت به مانند سردرد و یا خارش پوست سر بعد از استفاده از آن هستیم. البته لازم به ذکر است که بسیاری از این عوارض با تنظیم درست و مناسب دستگاه از بین خواهند رفت.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم شما عزیزان را با تحریک الکتریکی مغز برای درمان افسردگی آشنا کنیم و به بررسی کامل نحوه عمل آن بپردازیم. همان طور که در این مطلب نیز به آن اشاره کردیم، این روش یکی از بی خطرترین روش‌های حال حاضر دنیا برای درمان افسردگی به شمار می‌رود که در آن از جریان الکتریکی برای بهبود عملکرد مغز استفاده می‌شود. از طرفی نیز جا دارد به این موضوع اشاره کنیم که در این روش جریان الکتریکی به قدری ضعیف است که هیچگونه خطری را برای شخص به همراه نخواهد داشت.
در پایان جا دارد به این موضوع نیز اشاره کنیم که درست است که در این روش از جریان الکتریکی استفاده می‌شود؛ اما این را به خاطر داشته باشید که تا به امروز هیچگونه عوارضی مرتبط با استفاده از این دستگاه ثبت نشده است و با خیال راحت می‌توانید از این روش کارآمد به منظور تحریک الکتریکی مغز برای درمان افسردگی خود استفاده کنید و از مصرف داروهای با عوارض بالا خودداری کنید.

 واحد تحقیق و توسعه کلینیک تخصصی مهر رضوی

 

مطالب مرتبط

جستجو کنید

خدمات ما

جستجو کنید

رزرو اینترنتی نوبت معاینه

شبکه های مجازی

مطالب اخیر

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

موفق به دریافت پاسخ سوال تان نشدید؟

با واحد تریاژ(راهنمای مراجعین و بیماران) ما در ارتباط باشید تا بلافاصله پاسختان را دریافت کنید