تعداد جلسات تحریک الکتریکی مغز

تعداد جلسات تحریک الکتریکی مغز یا TDCS وابسته به چه عواملی است؟

یکی از آشناترین و محبوب‌ترین درمان‌های غیرتهاجمی امروزی تحریک الکتریکی مغز است که جریان مستقیم بسیار ضعیفی به پوست سر وارد می‌کند. این جریان به حدی ضعیف است که نمی‌تواند یک پتانسیل عمل در نورون‌ها ایجاد کند و تنها موجب افزایش یا کاهش آستانه‌ی تحریک آن‌ها می‌شود. تعداد جلسات تحریک الکتریکی مغز برای تمام افراد یکسان نمی‌باشد و به پارامترهای مختلف بستگی دارد.
در ادامه به تعریف خلاصه TDCS می‌پردازیم و درنهایت تعداد جلسات تحریک الکتریکی مغز برای درمان کامل و مناسب را بیان می‌کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

همانطور که گفتیم تحریک الکتریکی مغز یا TDCS یک روش درمان غیرتهاجمی برای تحریک مغز است که در آن جریان الکتریکی ضعیفی بر روی فعالیت‌های قشر مخ اثر می‌گذارد. در این روش ۲ الکترود دارای قطب مثبت و منفی به کمک نوعی پد اسفنجی که توسط یک محلول رسانا مرطوب شده‌اند بر روی سر بیمار قرار می‌گیرند. حال جریان الکتریکی موجود در الکترودها پس از عبور از نواحی مختلف به قشر مغزی می‌رسد و موجب باردارکردن نورون‌ها و درنهایت تغییر فعالیت آن‌ها می‌شود. این نکته را در نظر داشته باشید که با تغییر فعالیت نورون‌ها کلسیم به داخل سلول وارد می‌شود و فعالیت سلولی افزایش می‌یابد که این امر موجب افزایش گلوکز و اکسیژن و درنهایت ترمیم مغز خواهد شد.

مهمترین اختلالات قابل درمان با TDCS

· میگرن
· افسردگی
· بازتوانی پس از سکته مغزی
· درمان وزوز گوش
· ولع اعتیاد
· اختلالات هوشیاری
· آلزایمر
· اسکیزوفرنی
· پارکینسون
· اختلالات اضطرابی
· دردهای مزمن
· و…

چرا تحریک الکتریکی مغز؟

بهره‌گیری از TDCS مزایای مختلفی به همراه دارد که برای نتیجه گیری بهتر لازم است تعداد جلسات تحریک الکتریکی مغز به صورت کامل انجام شود. در ادامه به معرفی و بررسی اصلی‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

۱_تاثیر بر روی یادگیری و کسب مهارت

مطابق با بررسی‌های انجام‌شده TDCS می‌تواند بر توانایی فرد برای یادگیری و آموزش مهارت‌های جدید اثر بگذارد. برای مثال این درمان موجب بهبود پردازش اعداد و توانایی‌های مربوط به حفظ اعداد شود.

۲_تاثیر بر روی درد

همانطور که گفتیم یکی از مهم‌ترین مزایای تحریک الکتریکی مغز، بهبود و درمان دردهای مختلف ازجمله دردهای مزمن است.

۳_بهبود علائم افسردگی

مطابق با تحقیقات و بررسی‌های انجام‌شده، تحریک الکتریکی مغز یکی از بهترین و موثرترین روش‌های شناخته‌شده جهت کاهش و بهبود علائم افسردگی است. فراموش نکنید مهمترین موضوع برای دریافت نتیجه بهتر این است که تعداد جلسات تحریک الکتریکی مغز را به طور کامل انجام دهید.

۴_موثر بر روی کیفیت خواب

TDCS می‌تواند مدت زمانی که افراد در مراحل سبک‌تر خواب قرار دارند را کاهش دهد و به این ترتیب موجب افزایش مدت زمان مراحل خواب عمیق شود.

همچنین درمان وسواس با tdcs یکی از روش های درمانی موثر شناخته شده است. 

تعداد جلسات تحریک الکتریکی مغز TDCS

یکی از سوالات مهم و پرتکرار برای هر بیمار و حتی نزدیکان وی، تعداد جلسات تحریک الکتریکی مغز یا TDCS است. به‌طورکلی می‌توان گفت تعداد جلسات تحریک الکتریکی مغز یا TDCSهر بیمار با توجه به شرایط هر فرد توسط پزشک و متخصص تعیین می‌شود و نمی‌توان برای تمام افراد تعداد جلسات تحریک الکتریکی مغز یا TDCS یکسانی در نظر گرفت. خوب است بدانید که مطابق با تحقیقات و آزمایشات انجام‌شده اثربخشی و کارآمدی تحریک الکتریکی مغز پس از پشت سرگذاشتن ۲۰ جلسه خود را نشان می‌دهد.
به عبارت دیگر در این روش درمان بهترین نتیجه زمانی رخ می‌دهد که یک بازه مستمر داشته باشیم و تعداد جلسات تحریک الکتریکی مغز را به طور کامل انجام دهید و بیمار با توجه به نظر پزشک در هفته حداقل دو تا سه جلسه درمانی را بگذراند.
توجه داشته باشید، تعداد جلسات تحریک الکتریکی مغز یا TDCS مشخص نیست و برای هر بیمار با توجه به تشخیص متخصص تعیین می‌شود. این نکته را فراموش نکنید که این درمان تنها درصورتی موثر و پربازده خواهد بود که بصورت مستمر انجام گیرد.

قیمت تحریک الکتریکی مغز

بدون شک می‌دانید هزینه هر روش درمانی یکی از مهم‌ترین مسائل در انتخاب آن است. تحریک الکتریکی مغز نسبت به دیگر روش‌های درمان مشابه هزینه تمام‌شده بسیار کم‌تری دارد و شما به ازای انجام هر جلسه هزینه پرداخت می‌کنید. با این حال باید بگوییم قیمت این روش درمانی وابسته به تعداد جلسات تحریک الکتریکی مغز است.
در حال حاضر شما می‌توانید با مراجعه به برخی کلینیک‌ها ازجمله کلینیک مهر رضوی این درمان را با هزینه بسیار کم‌تری دریافت نمایید. فراموش نکنید که متخصصان ما در این کلینیک در هر ساعتی از شبانه روز پاسخگوی سوالات شما و ارائه یک راهنمای کامل به شما هستند.
شایان ذکر است که در کلینیک مهر رضوی تخفیفات مختلف برای درمان وجود دارد و شما می‌توانید با بهره‌گیری از آن‌ها هزینه‌های این درمان را کاهش دهید.

آیا تحریک الکتریکی مغز عوارض دارد؟

تحریک الکتریکی مغز امروزه به عنوان یک روش درمان بی‌خطر شناخته شده است و تا به امروز عوارض کم و بسیار جزئی به همراه داشته است. با این وجود نمی‌توان از عوارض این درمان چشم پوشاند، چراکه در برخی مواقع برای افراد عوارضی به همراه دارد. از مهم‌ترین و رایج‌ترین عوارض انجام تحریک الکتریکی مغز می‌توان به خارش، سوزن سوزن‌شدن، سردرد، احساس سوزش و ناراحتی در ناحیه سر و… اشاره کرد. خوب است بدانید که عوارض جانبی TDCS در کودکان و بزرگسالان بسیار مشابه می‌باشد. مطابق با تحقیقات و آزمایشات انجام‌شده تحریک‌پذیری و تغییرات خلقی حاد یکی از عوارض انجام تحریک الکتریکی مغز در کودکان به شمار می‌آیند.
یکی از موارد نگران‌کننده در تحریک الکتریکی مغز، احتمال بروز ضایعات پوستی در محل‌های قراردادن الکترود است. البته عوامل بسیاری در ایجاد این ضایعات نقش دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ضخامت پوست، شدت جریان، آمپدانس بیش‌تر پوست، مدت زمان جریان و… اشاره کرد. درنتیجه این امر پیشنهاد ما به شما این است که هنگام انجام این روش درمان حتماً به مراکز معتبر مراجعه نمایید تا به این ترتیب تنظیم دینامیکی ولتاژ تحریک به درستی انجام گیرد و اطمینان از گذر یک جریان ثابت در سراسر پوست جمجمه حاصل شود.
عوارض جانبی ذکرشده تنها به موارد فوق خلاصه نمی‌شوند و از دیگر عوارض این درمان می‌توان به احساس خستگی، سردرد، بی‌خوابی، حالت تهوع و… اشاره کرد. شایان ذکر است که عوارض جانبی TDCS بطورمعمول موقت هستند و پس از پایان یافتن جلسات به سرعت از بین می‌روند. البته فراموش نکنید که با رعایت پروتکل‌های صحیح و جوانب احتیاط می‌توان از بروز عوارض این روش تا حد بسیار زیادی جلوگیری کرد.

چه کسانی می توانند از TDCS استفاده کنند؟

در حال حاضر TDCS برای درمان تمام افراد مناسب نیست و گروهی از افراد نمی‌توانند از این درمان بهره گیرند که عبارتند از:
· افرادی که در قلب خود باتری یا دستگاه تنظیم‌کننده ضربان قلب دارند.
· افرادی که سطح پوست سر آن‌ها خراشیدگی دارد یا اینکه زخم است.
· افرادی که سابقه صرع یا تومور مغزی دارند.

کلینیک مهر رضوی، محبوب‌ترین مرکز انجام تحریک الکتریکی مغز

اگر به دنبال یک کلینیک TDCS در مشهد هستید، کلینیک مهر رضوی یکی از مناسب‌ترین و بهترین مراکز است که مشاوران و محققان مغزواعصاب و اعصاب و روان حرفه‌ای در آن مشغول به‌کار هستند. این کلینیک با استفاده از به روزترین و پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها درمان مراجعان را انجام می‌دهد. کلینیک مهر رضوی همانند دیگر کلینیک‌ها ویژگی‌های مختلف و بسیاری دارد که بطورکلی اصلی‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از:

۱_ارائه‌دهنده حرفه‌ای‌ترین خدمات

در کلینیک مهر رضوی حرفه‌ای‌ترین خدمات در یک محیط کاملاً تخصصی به افراد ارائه می‌شوند. تمامی درمان نیز در این کلینیک انجام می‌گیرد و دیگر نیاز نیست بیمار جهت درمان خود به کلینیک‌های مختلف مراجعه نماید.

۲_ایجاد یک بستر مناسب برای نوبت‌دهی تلفنی و آنلاین

برای دریافت نوبت شما می‌توانید به سادگی با کلینیک مهر رضوی تماس گیرید و اقدام به دریافت نوبت نمایید. البته شما می‌توانید در وب‌سایت این کلینیک نیز نوبت ثبت کنید و خدمات موردنیاز خود را بدون معطلی در کلینیک دریافت نمایید.

۳_برخورداری از پزشکان متخصص و حاذق

همانطور که گفتیم در کلینیک مهر رضوی حاذق‌ترین و متخصص‌ترین پزشکان فعالیت دارند و شما می‌توانید از خدمات آن‌ها بهره گیرید. این پزشکان با توجه به شرایط هر فرد برای وی تعداد جلسات تحریک الکتریکی مغز یاTDCS متفاوتی تعیین می‌کنند.

۴_قرارداد با بیمه‌های مختلف

همانطور که می‌دانید در حال حاضر هزینه‌های درمان بسیار بالا می‌باشند و بسیاری از افراد به دلیل عدم توان مالی از این امر سر باز می‌زنند. کلینیک مهر رضوی با بیمه‌های بسیاری قرارداد دارد. به همین جهت شما می‌توانید در این کلینیک با هر بیمه‌ای درمان خود را شروع کنید و نگران هزینه‌ها نباشید.

چه تعداد جلسه برای جوابگیری از درمان TDCS لازم است؟

تعداد جلسات مورد نیاز برای مشاهده نتایج از درمان تحریک الکتریکی مستقیم از طریق جمجمه (tDCS) می‌تواند متفاوت باشد و به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله نوع و شدت وضعیت یا اختلال مورد درمان، اهداف درمانی، و پاسخ فرد به درمان. با این حال، برخی از اصول کلی و مطالعات موجود می‌توانند یک راهنمای کلی ارائه دهند:

تعداد جلسات معمول برای tDCS

1. جلسات کوتاه‌مدت

– برای برخی از کاربردها، مانند بهبود خلق و خو یا افزایش تمرکز و توجه، ممکن است نتایج اولیه پس از چند جلسه مشاهده شود. به طور معمول، یک دوره 10 تا 15 جلسه‌ای که طی چند هفته برگزار می‌شود، می‌تواند کافی باشد.

2. جلسات میان‌مدت تا بلندمدت

– برای مشکلات پیچیده‌تر یا مزمن، مانند افسردگی مقاوم به درمان، اضطراب، درد مزمن یا اختلالات نورولوژیکی (مانند سکته مغزی)، ممکن است به تعداد بیشتری از جلسات نیاز باشد. در این موارد، یک دوره 20 تا 30 جلسه‌ای یا حتی بیشتر، که ممکن است طی چند ماه برگزار شود، می‌تواند مناسب باشد.

آیا استفاده از روش درمانی TDCS درد دارد؟

تحریک الکتریکی مستقیم از طریق جمجمه (tDCS) به طور کلی یک روش درمانی غیر تهاجمی و بدون درد است. با این حال، برخی افراد ممکن است احساسات یا تجارب خاصی را در طول یا بعد از جلسات تجربه کنند مانند:

احساس سوزش یا خارش

– برخی افراد ممکن است در محل قرارگیری الکترودها احساس سوزش یا خارش کنند. این احساسات معمولاً خفیف هستند و با تنظیم شدت جریان می‌توان آن‌ها را کاهش داد.

احساس گرما

– در برخی موارد، ممکن است فرد یک احساس گرمای خفیف در زیر الکترودها تجربه کند. این احساس نیز معمولاً ناراحتی جدی ایجاد نمی‌کند و قابل تحمل است.

سردرد خفیف

– بعضی از افراد ممکن است پس از جلسات tDCS دچار سردرد خفیف شوند. این سردردها معمولاً کوتاه‌مدت هستند و به ندرت نیاز به درمان خاصی دارند.

سوزن‌سوزن شدن

– احساس سوزن‌سوزن شدن در نواحی مختلف سر ممکن است برای برخی افراد رخ دهد. این احساسات معمولاً خفیف و موقتی هستند.

جمع‌بندی

در مطالب فوق به بررسی مفهوم تحریک الکتریکی مغز پرداختیم و درنهایت تعداد جلسات تحریک الکتریکی مغز و هزینه این روش درمانی را بیان کردیم. باتوجه به مطالب بیان شده TDCS یک روش درمان غیرتهاجمی برای تحریک مغز است که در آن جریان الکتریکی ضعیفی بر روی فعالیت‌های قشر مخ اثر می‌گذارد. در این روش ۲ الکترود دارای قطب مثبت و منفی به کمک نوعی پد اسفنجی که توسط یک محلول رسانا مرطوب شده‌اند بر روی سر بیمار قرار می‌گیرند. حال جریان الکتریکی موجود در الکترودها پس از عبور از نواحی مختلف به قشر مغزی می‌رسد و موجب باردارکردن نورون‌ها و درنهایت تغییر فعالیت آن‌ها می‌شود.
بطورکلی می‌توان گفت تعداد جلسات تحریک الکتریکی مغز در هر بیمار با توجه به شرایط هر فرد توسط پزشک و متخصص تعیین می‌شود و نمی‌توان برای تمام افراد تعداد جلسات تحریک الکتریکی مغز یکسانی در نظر گرفت. خوب است بدانید که مطابق با تحقیقات و آزمایشات انجام‌شده اثربخشی و کارآمدی TDCS پس از پشت سرگذاشتن ۲۰ جلسه خود را نشان می‌دهد. کلینیک مهر رضوی یکی از بهترین و معتبرترین مراکز جهت انجام TDCS و دیگر درمان‌های غیرتهاجمی است. این کلینیک از بهترین متخصصان و دستگاه‌ها بهره می‌گیرد و به این ترتیب عوارض جانبی را به کم‌ترین میزان ممکن می‌رساند.

 واحد تحقیق و توسعه کلینیک تخصصی مهر رضوی

مطالب مرتبط

جستجو کنید

خدمات ما

جستجو کنید

رزرو اینترنتی نوبت معاینه

شبکه های مجازی

مطالب اخیر

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

موفق به دریافت پاسخ سوال تان نشدید؟

با واحد تریاژ(راهنمای مراجعین و بیماران) ما در ارتباط باشید تا بلافاصله پاسختان را دریافت کنید