درمان اضطراب با تحریک الکتریکی مغز tdcs

درمان اضطراب با تحریک الکتریکی مغز tdcs

درمان اضطراب با تحریک الکتریکی مغز tdcs یکی از روش‌های جدید و نوین امروزی به شمار می‌رود که مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. درمان اضطراب با تحریک الکتریکی مغز tdcs یا همان تحریک فراجمجمه‌ای کمک بسیاری به درمان اضطراب خواهد کرد. به صورت کلی از این روش درمانی بیشتر زمانی استفاده می‌شود که مشاوره تاثیری در درمان اضطراب و استرس نداشته باشد. این روش کاملا بی خطر است و در صورت هر گونه اختلال اضطرابی می‌توانید از این روش درمانی استفاده کنید.

فهرست مطالب

این روش درمانی در مقایسه با سایر روش‌های درمانی نیز مزیت‌هایی دارد که سبب شده است که بسیاری از افراد از این روش برای کاهش میزان استرس و اضطراب خود استفاده کنند. حال با توجه به این موارد در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا درمان اضطراب با tdcs را به صورت کامل شرح دهیم و این راهکار درمانی را با روش‌های دیگری به مانند نوروفیدبک و rtms مقایسه کنیم.

درمان اضطراب با تحریک الکتریکی مغز چگونه انجام می‌شود؟

اختلالات اضطراب در جامعه روز به ‌روز در حال بیشتر شدن است و گاهی این اختلالات بقدری شدید هستند که مراجعه به مشاور هیچ کمکی به درمان بیماری شما نخواهد کرد. در چنین مواردی می‌توانید از درمان اضطراب با تحریک الکتریکی مغز tdcs استفاده کنید.

 این روش به صورت مستقیم بر روی مغز تاثیرگذار است و فرد را از هر گونه استرس و اضطراب دور خواهد کرد. علاوه بر کمک به درمان استرس و اضطراب از این روش می‌توانید برای تقویت تمرکز خود نیز استفاده کنید.

درمان اضطراب با تحریک الکتریکی مغز به وسیله تست نقشه مغزی صورت می‌گیرد و برای این کار نیاز به الکترودهای مخصوصی است که در قسمت‌های مختلفی از سر قرار می‌گیرند. این الکترودها میزان ولتاژ بسیار کمی را به مغز منتقل خواهند کرد و بیش از 50 درصد این جریان به سطح قشر مغز منتقل خواهد شد.

تاثیری که این امواج بر روی قشر مغزی می‌گذارند به بهبود حال فرد کمک کرده و عملکرد سلول‌های مغزی را بهبود می‌بخشد. همچنین جا دارد به این موضوع نیز اشاره کنیم که این روش هیچ خطری را برای بیمار به همراه نخواهد داشت.

مزایای درمان اضطراب با تحریک الکتریکی مغز

یکی از مهمترین و اصلی‌ترین مزیت‌هایی که درمان اضطراب با تحریک الکتریکی مغز tdcs به همراه دارد؛ عدم نیاز به بیهوشی است. این موضوع نشان دهنده این است که این روش درمانی هیچ خطری را برای بیمار به همراه نخواهد داشت و بدون عمل جراحی در کلینیک روانشناسی صورت می‌گیرد. 

میزان ولتاژی که در این روش درمانی به قسمت‌های مختلف سر وارد می‌شود به حدی پایین است که برای استفاده کودکان نیز خطری را به همراه نخواهد داشت. علاوه بر مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم، یکی دیگر از مزیت‌های این روش قابلیت تکرار پذیری آن است که نشان دهنده عدم ایجاد عوارض آن می‌باشد.

آیا درمان اضطراب با تحریک الکتریکی مغز موثر است؟

همانطور که گفتیم درمان اضطراب با tdcs یک روش درمانی غیرتهاجمی است و خطری را به همراه ندارد. برخی از افراد بر این باور هستند که این روش یک راه کار بسیار مناسب برای کاهش میزان اضطراب و استرس به شمار می‌رود که دلیل اصلی آن نیز تاثیری است که امواج الکتریکی بر روی نورون‌ها اعمال می‌کنند.

برای اعمال تاثیر بهتر با این روش بهتر است که چند جلسه از این راهکار درمانی استفاده کنید. به صورت کلی می‌توان گفت که این روش یک ابزار مناسب برای کنترل اضطراب به شمار می‌رود و اثرات مخربی را نیز به همراه نخواهد داشت.

 از آنجایی که این روش عوارضی را به همراه ندارد یکی از اولویت‌های بسیاری از افراد برای درمان استرس و اضطراب به شمار می‌رود. چرا امروزه درمان اضطراب با تحریک الکتریکی مغز مورد توجه قرار گرفته است؟

 

بهترین کلینیک برای درمان اضطراب با تحریک الکتریکی مغز

در حال حاضر روش درمان اضطراب با تحریک الکتریکی مغز tdcs در کلینیک‌های مختلفی انجام می‌شود؛ اما در حال حاضر بهترین کلینیک روانشناسی، کلینیک مهر رضوی مشهد است که در این کلینیک شاهد حضور بهترین متخصصان مغز و اعصاب و نیز روانپزشکان سطح اول هستیم. 

پس با توجه به این مسئله اگر به دنبال یک درمان بی نقص و کامل هستید؛ توصیه ما به شما مراجعه به کلینیک مهر رضوی مشهد می‌باشد. همچنین برای یافتن بهترین روش درمانی می‌توانید از قسمت مشاوره این کلینیک استفاده کنید.

مقایسه درمان اضطراب با تحریک الکتریکی با rtms

درمان اضطراب با تحریک الکتریکی مغز تفاوت‌های بسیاری را با روش درمانی rtms دارد. به عنوان مثال روش درمانی rtms با این که برای درمان استرس و اضطراب مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در آن از امواج مغناطیسی با ولتاژ بالاتری استفاده می‌شود.

 این مسئله در حالی است که در روش درمان اضطراب با تحریک الکتریکی مغز جریان الکتریکی وارد شده به مغز بسیار کم است. تفاوت اصلی این روش را می‌توان در بیماران تشنجی مشاهده کرد؛ جایی که قادر به استفاده از روش rtms به دلیل ولتاژ بالا نخواهید بود و بهترین روش درمان اضطراب با تحریک الکتریکی مغز tdcs می‌باشد.

از جمله تفاوت‌های دیگر این دو روش درمانی می‌توان به این مسئله اشاره کرد که در درمان rtms از امواج الکتریکی برای تولید پالس استفاده می‌شود و این در حالی است که از درمان اضطراب با تحریک الکتریکی مغز tdcs برای بهبود شرایط فرد و کاهش اضطراب استفاده می‌شود.

البته لازم به ذکر است که تمامی افراد نیز قادر به استفاده از درمان اضطراب با تحریک الکتریکی مغز tdcs نیستند و آن دسته از افرادی که از بیماری‌های قلبی رنج می‌برند؛ قادر به استفاده از این روش نبوده و یا در صورت نیاز با تشخیص پزشک باید استفاده از این روش صورت گیرد.

مزایای درمان اضطراب با تحریک الکتریکی مغز tdcs

 

مقایسه درمان اضطراب با تحریک الکتریکی مغز با نوروفیدبک

همانطور که می‌دانید اضطراب یک نوع اختلال به شمار می‌رود که به صورت ناگهانی رخ خواهد داد و افراد را گرفتار خود می‌کند. در حال حاضر بسیاری از متخصصان بر این باور هستند که درمان اضطراب با تحریک الکتریکی مغز tdcs تاثیر به مراتب بیشتری در مقایسه با درمان اضطراب با روش نورفیدبک دارد.

 البته لازم به ذکر است که روش نوروفیدبک در موارد دیگری کاربرد به مراتب بهتری دارد. به عنوان مثال ناتوانی‌های ناشی از اضطراب از جمله مواردی است که تنها به کمک روش نوروفیدبک قادر به از بین بردن آن خواهید بود.

روش کار در این دو راه کار درمانی نیز با یکدیگر متفاوت است؛ به عنوان مثال در روش نوروفیدبک از یک سیستم الکتریکی متشکل از تصاویر، فیلم و موسیقی برای درمان استفاده می‌شود؛ اما این درحالی است که در درمان اضطراب با تحریک الکتریکی مغز tdcs تنها از یک جریان بسیار ضعیف الکتریکی استفاده شده و نورون‌های مغز تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شما عزیزان را با یکی از روش‌های درمان اضطراب و استرس یعنی درمان اضطراب با تحریک الکتریکی مغز tdcs آشنا کنیم و خصوصیات آن را مورد بررسی قرار دهیم. همانطور که در این مطلب نیز به آن اشاره کردیم، درمان اضطراب با تحریک الکتریکی مغز tdcs یک راه کار غیر تهاجمی است که تاثیرات مثبتی را بر روی کاهش میزان اضطراب اعمال می‌کند. همچنین این روش درمانی در مقایسه با سایر روش‌های موجود به مانند روش نوروفیدبک، عملکرد بهتری را در کاهش میزان استرس و اضطراب دارد.

در پایان جا دارد به این مسئله اشاره کنیم که پیش از این که به یک روانشناس برای درمان مشکل خود مراجعه کنید باید به خوبی به پاسخ این سوال پی برده باشید که روانشناس کیست و نحوه کار آن به چه صورت است.

همچنین همواره برای درمان اختلالات استرس و اضطراب خود سعی کنید به یک کلینیک معتبر و مطمئن مراجعه کنید تا بهترین تاثیر را از درمان اضطراب با تحریک الکتریکی مغز tdcs دریافت کنید. برای همین نیز توصیه ما به شما مراجعه به کلینیک مهر رضوی مشهد است؛ زیرا در این کلینیک بهترین و معروف‌ترین متخصصان مشغول به فعالیت هستند.

سوالات متداول

درمان اضطراب با تحریک الکتریکی مغز tdcs چگونه است؟

در این روش درمانی برای کاهش میزان استرس و اضطراب بیمار از الکترودها استفاده می‌شود. نحوه استفاده از این روش نیز بدین صورت است که این الکترودها بر روی قسمت‌های مشخصی از سر بیمار قرار خواهد گرفت و سپس با عبور یک ولتاژ بسیار کم جریان مشخصی به قسمت قشر مغز منتقل خواهد شد که بر روی نورون‌ها تاثیر گذاشته و منجر به کاهش استرس و اضطراب خواهد شد.

درمان اضطراب با تحریک الکتریکی مغز یا نوروفیدبک؟

هر یک از این روش‌ها را می‌توانید برای بهبود استرس و اضطراب خود استفاده کنید؛ اما در حال حاضر بسیاری از متخصصان بر این باور هستند که استفاده از درمان اضطراب با تحریک الکتریکی مغز tdcs روشی کاربردی تر بوده و بهتر است که از روش نوروفیدبک برای ناتوانی‌های ناشی از استرس و اضطراب استفاده شود.

برای درمان اختلالات استرس و اضطراب به کجا مراجعه کنیم؟

در حال حاضر یکی از بهترین کلینیک‌های روانشناسی که از آن می‌توانید برای درمان اختلال استرس و اضطراب خود استفاده کنید؛ کلینیک تخصصی مهر رضوی مشهد است که بهترین متخصصان کشور در این کلینیک مشغول به کار هستند. همچنین برای دریافت مشاوره نیز می‌توانید به وبسایت این کلینیک مراجعه کنید.

 

واحد تحقیق و توسعه: کلینیک تخصصی مهر رضوی

مطالب مرتبط

جستجو کنید

خدمات ما

جستجو کنید

رزرو اینترنتی نوبت معاینه

شبکه های مجازی

مطالب اخیر

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

موفق به دریافت پاسخ سوال تان نشدید؟

با واحد تریاژ(راهنمای مراجعین و بیماران) ما در ارتباط باشید تا بلافاصله پاسختان را دریافت کنید