علت مراجعه به روانشناس چیست

10 علت مراجعه به روانشناس که باید بدانید

در این مقاله قصد داریم شما عزیزان را با 10 علت مراجعه به روانشناس آشنا کنیم که در صورت مواجه با هر یک از آنان بهترین گزینه ممکن است که برای درمان آن به دکتر روانشناس مراجعه کنید. پس با توجه به این مسئله در صورتی که به دنبال راه حلی برای رهایی از مشکل خود هستید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات کامل و جامعی را در مورد معجزه دکتر روانشناس خدمت شما عزیزان شرح دهیم.

فهرست مطالب

با توجه به شرایط کنونی بسیاری از شما در طول روز با چالش‌های بسیاری رو به رو هستید. بسیاری از افراد به تنهایی و برخی به واسطه کمک گرفتن از اطرافیان خود می‌توانند مشکلات خود را برطرف نمایند. اما در برخی از مواقع، این مشکلات به حدی سخت و دشوار هستند که تحمل و حل آنان بسیار سخت است و گاهی زندگی عادی ما رو دچار اختلال خواهد کرد. در این شرایط تنها کسی که می‌تواند به ما کمک کند دکتر روانشناس خواهد بود. برای همین نیز در صورت مواجه شدن با چنین مشکلاتی توصیه ما این است که به یک کلینیک روانشناسی مراجعه کنید.

بهتر است که به این نکته نیز توجه داشته باشید که برخی از مشکلات در صورتی که به آنان رسیدگی نشود، درمان نخواهند شد و حتی به مرور زمان اثرات بدی را بر روی زندگی شما اعمال خواهند کرد. ویژگی مشترکی که تمامی این افراد دارند، این است که قادر نیستند به تنهایی مشکل خود را برطرف سازند. همان طور که می‌دانید در حال حاضر استرس و اضطراب به رکن اصلی زندگی مدرن تبدیل شده است. البته در صورتی که شدت و زمان استرس کوتاه باشد مشکلی را برای فرد ایجاد نخواهد کرد؛ اما در غیر این صورت عوارض شدیدی را برای شخص به همراه خواهد داشت و بهترین کار این است که فرد از درمان‌های تکنولوژیک برای درمان مشکل خود استفاده کند. در ادامه با ما همراه باشید تا 10 با ده علت مراجعه به روانشناس آشنا شوید.

ده علت مراجعه به روانشناس

1-افسردگی شدید و مزمن

افسردگی شدید و مزمن یکی از ده علت مراجعه به روانشناس است. غمگین بود و علاقه نداشتن به انجام کارهای روزمره یکی از نشانه‌های بارز افسردگی می‌باشد. قطع به یقین بسیاری از ما در طول زندگی خود این شرایط را تجربه کرده‌ایم. اما در صورتی که این مشکل طولانی مدت رخ دهد و به زندگی روزمره فرد آسیب وارد کند، بهترین راه کار برای شخص مورد نظر این است که به یک دپارتمان روانشناسی مراجعه کند و مشکلات خود را با دکتر روانشناس در میان بگذارد.

2-کنار آمدن با مرگ عزیزان

مرگ جز جدایی ناپذیری از زندگی است، اما نمی‌توان فردی را که با مرگ عزیز خود مواجه شده است را با این سخن آرام کرد. بسیاری از افراد بعد از مرگ عزیزان خود چند ماه طول می‌کشد که بتوانند با آن کنار بیایند. برخی از آنان ممکن است دوره طولانی از زندگی خود را تحت تاثیر آن ببینند. در چنین شرایطی نیز فرد مورد نظر می‌تواند با مراجعه به دکتر روانشناس مشکل خود را تا حد زیادی برطرف نماید. بنابراین یکی از ده علت مراجعه به روانشناس است.

3-ترس‌های شدید و یا فوبیا

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که از یک چیز خاص وحشت داشته باشید؛ به مانند جانوران و یا این که برخی از افرد ترس از ارتفاع دارند. این قبیل ترس‌ها طبیعی است؛ اما در صورتی که ترس فرد مورد نظر غیرطبیعی باشد، ما آن را فوبیا می‌نامیم. از جمله این ترس‌ها می‌توان ترس از بالا رفت از یک نردبان کوچک و یا ترس شدید از خون اشاره کرد. در چنین مواردی نیز چند جلسه مشاوره با دکتر روانشناس به شما کمک خواهد کرد تا که بتوانید به شرایط عادی خود بازگردید.

4-مشکلات ارتباطی و خانوادگی

دعوا و اختلافات تا حدی طبیعی هستند؛ اما در صورتی که تنش شدید باشد و باعث کاهش رضایت از زندگی شود. شما نیاز خواهید داشت که بتوانید مشکلات خود را با یک روانشناس در میان بگذارید. بنابراین یکی از دلایل علت مراجعه به روانشناس است. لازم به ذکر است که بهترین کار این است که در زمان درست به دکتر روانشناس مراجعه کنید. زیرا در اغلب موارد افراد زمانی به دکتر روانشناس مراجعه می‌کنند که دیگر کار از کار گذشته است.

5.عادت‌های ناسالم و اعتیاد

اعتیاد به هر رفتاری سوای این که آن رفتار خوب باشد یا بد، مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. ممکن است که در بسیاری از موارد این رفتار مشکلی را برای زندگی روزمره ما به همراه نداشته باشد. اما گاهی نیز ممکن است که زندگی روزمره ما را مختل کند. همان طور که می‌دانید اعتیاد یکی از خطرناک‌ترین مواردی است که زندگی شما را با خطر مواجه خواهد کرد. پس با توجه به این مسئله در صورت مواجهه با چنین موردی، لازم است که سریعا مشکل خود را با یک دکتر روانشناس در میان بگذارید

6-وسواس شدید با دکتر روانشناس

وسواس به صورت کلی به فرد و یا تصوری گفته می‌شود که بدون اراده خود شخص به ذهن او راه پیدا کرده باشد. گاهی نیز شاهد این موضوع هستیم که فرد برای فرار از این وسواس دست به یکسری اعمال می‌زند که به این کارها در اصطلاح وسواس عملی گفته می‌شود. به عنوان مثال می‌توان چک کردن مدام گاز و یا پنجره‌های اتاق اشاره کرد. وسواسی که به زندگی عادی شما ضربه بزند، باعث ایجاد مشکلات بسیاری در زندکی شما خواهد شد. در چنین شرایطی توصیه ما به فرد مورد نظر این است که به یک دکتر روانشناس مراجعه کند. مشکل خود را با او در میان بگذارد.

7-عزت نفس پایین

یکی دیگر از ده علت مراجعه به روانشناس داشتن عزت نفس پایین است. عزت نفس یکی از خصوصیات منحصر به فردی است که برخی از افراد جامعه از آن بی نصیب هستند. این مشکل می‌تواند به زندگی آنان آسیب‌های زیادی را وارد کند و در برابر پیشرفت آنان در زندگی به مانند یک سد عمل کند. بازیابی عزت نفس کاری بسیار سخت و دشوار است و افراد کمی را شاهد هستیم که بتوانند به تنهایی این مشکل را حل کنند. شما عزیزان برای حل این مشکل می‌توانید از راونشناس کمک بگیرید و به توصیه‌های او در این رابطه عمل کنید.

8-کناره گیری اجتماعی

همان طور که می‌دانید افراد درونگرا بیشتر از هر شخص دیگری نیاز دارند که تنها باشند و با خود خلوت کنند. مشکل زمانی ایجاد خواهد شد که فرد مورد نظر بعد از گذشت مدت زمان زیادی از تنهایی، همچنان احساس نارضایتی از شرایط خود را نداشته باشد. در صورتی که در یک اجتماع باشد، آشفته شود. اگر درگیر چنین مشکلی هستید، توصیه ما به شما عزیزان این است که برای رفع مشکل خود به یک دکتر روانشناس مراجعه کنید. از پیشرفت آن جلوگیری کنید.

9-اختلالات روانی

گاهی اوقات مشکلات یک فرد از حالت عادی خود خارج می‌شوند و به مشکلاتی به مراتب بزرگتر و خطرناک‌تر تبدیل می‌شوند. از جمله این مشکلات می‌توان به اختلالات روانی، اختلالات شخصیت و نیز وسواس اشاره کرد. بسیاری از این مشکلات در غالب شکل‌های مختلف در زندگی فرد ظاهر می‌شوند و مشکلات بزرگی را برای فرد به وجود خواهند آورد. توصیه ما به شما عزیزان این است که برای درمان این مشکلات حتما به یک دکتر روانشناس مراجعه کنید تا که روند درمان خود را شروع کنید.

10-خشم، عصبانیت و یا رنجش نامتناسب

همه ما در طول زندگی خود بارها ممکن است که عصبانی شویم و گاهی نیز فریاد بزنیم؛ اما این موضوع طبیعی است. اما این مشکل زمانی جدی می‌شود که عصبانیت فرد بیش از آن چیزی باشد که رخ داده است. به این عمل در اصطلاح عصبانیت نامتناسب گفته می‌شود. توصیه ما به شما عزیزان این است که در صورت بروز چنین مشکلی به دکتر روانشناس مراجعه کنید. تا که او بتواند به واسطه دانش خود منبع هیجان شما را شناسایی کند. از اقدامات نامتناسب شما در مواجهه با مشکلات به نوعی جلوگیری کند.

فواید مراجعه به روانشناس زوجین

مراجعه به روانشناس زوجین می‌تواند به تقویت روابط زناشویی و بهبود کیفیت زندگی زناشویی کمک کند. در زیر فواید این مراجعه را بیان می‌کنم:

1. افزایش فهم: روانشناس زوجین به زوجین کمک می‌کند تا یکدیگر را بهتر بفهمند و به درک عمیق‌تری از نیازها و احساسات همسر خود برسند.

2. تقویت ارتباط: مراجعه به روانشناس زوجین می‌تواند به تقویت ارتباط زناشویی کمک کند. این کمک می‌تواند شامل ایجاد الگوهای ارتباطی سالم، بهبود مهارت‌های ارتباطی، و حل مشکلات مربوط به روابط زناشویی باشد.

3. مدیریت بحران: روانشناس زوجین به زوجین کمک می‌کند تا با موقعیت‌های بحرانی در روابط زناشویی بهتر کنار بیایند و راه‌حل‌هایی برای حل مسائل پیدا کنند.

4. پشتیبانی در تصمیم‌گیری: در مواقعی که زوجین با تصمیم‌گیری‌های مهم در زندگی زناشویی روبرو هستند، روانشناس زوجین می‌تواند به آنها کمک کند تا تصمیم‌های بهتری بگیرند و از پشتیبانی لازم برخوردار شوند.

5. افزایش اعتماد به نفس: مراجعه به روانشناس زوجین می‌تواند باعث افزایش اعتماد به نفس در زوجین شود و به آنها کمک کند تا بهتر با مسائل روانی و روابطی خود برخورد کنند.

6. پیشگیری از ازدیاد مشکلات: با مشاوره زناشویی، زوجین می‌توانند مشکلات و اختلافات خود را به موقع تشخیص داده و پیش از افزایش آنها، راه‌حل‌هایی برای حل آنها پیدا کنند.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم شما عزیزان را با ده علت مراجعه به روانشناس آشنا کنیم که در صورت مواجهه با آنان بهتر است که حتما به دکتر روانشناس مراجعه کنید. همان طور که در این مطلب نیز به آن اشاره کردیم در شرایط روز مره کنونی مشکلات و آسیب‌های بسیاری افراد جامعه را درگیر خود کرده است. البته تمامی این مشکلات برای فرد آسیب‌های جدی را به همراه نخواهند داشت، اما برخی از این آسیب‌ها و مشکلات خطراتی را برای فرد دارند که از جمله آنان می‌توان به مرگ عزیزان اشاره کرد. در چنین شرایطی توصیه می‌شود هر چه زودتر به یک دکتر روانشناس مراجعه کنید و مشکلات خود را با او در میان بگذارید.

درنهایت باید به این موضوع اشاره کنیم که در حال حاضر برخی از افراد زمانی به دکتر روانشناس مراجعه می‌کنند که دیگر کار از کار گذشته است. و مشکلات کل زندگی آنان را در بر گرفته است. در چنین شرایطی ممکن است حتی از دست روانشناس نیز کاری بر نیاید. از این رو پیشنهاد ما به شما عزیزان این است که مشکلات خود را جدی بگیرید. در صورتی که حس کردید که نمی‌توانید مشکل خود را حل کنید و یا این که مشکل مورد نظر زندگی شما را تحت تاثیر قرار داده است؛ بهترین کار این است که به متخصصین روانشناس کلینیک تخصصی مهر رضوی مراجعه کنید.

 واحد تحقیق و توسعه کلینیک تخصصی مهر رضوی

مطالب مرتبط

جستجو کنید

خدمات ما

جستجو کنید

رزرو اینترنتی نوبت معاینه

شبکه های مجازی

مطالب اخیر

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

موفق به دریافت پاسخ سوال تان نشدید؟

با واحد تریاژ(راهنمای مراجعین و بیماران) ما در ارتباط باشید تا بلافاصله پاسختان را دریافت کنید