درمان ام اس با نوروفیدبک

درمان ام اس با نوروفیدبک در بهترین کلینیک روانشناسی مشهد

بیماری ام اس یا مالتیپل اسکاروزیس (ms) جزء بیماری‌های خودایمنی معروف است که در آن سیستم ایمنی بدن به سیتم عصبی بدن حمله می‌کند و در نتیجه‌ی این حمله غلاف حفاظتی فیبرهای عصبی یا همان میلین‌ها از بین می‌روند و مشکلات ارتباطی در بین مغز و دیگر نقاط بدن رخ می‌دهد. تشخیص و درمان این بیماری توسط پزشک متخصص مغز و اعصاب صورت می‌گیرد. با اینکه درمان‌های متعددی برای بیماری ام اس صورت می‌گیرد ولی اکثرا یا دارای عوارض هستند اما در این میان درمان ام اس با نوروفیدبک از جمله درمان‌هایی است که اثر بخشی و پروسه درمان موثری در پی دارد. این بیماری هر چه سریع‌تر تشخیص داده شود، پروسه‌ی درمان نتیجه بهتری خواهد داشت.

فهرست مطالب

 روش درمان ام اس با نوروفیدبک را برای تمام سنین می‌توان استفاده کرد و بازدهی آن نیز رضایت بخش است. در ادامه مقاله بیشتر به بررسی بیماری ام اس پرداخته و علائم آنرا بیان می‌کنیم. همچنین به درمان بیماری ام اس توسط نوروفیدبک نیز پرداخته می‌شود.

بیماری ام اس چیست؟

مالتیپل اسکلروز یا ام اس (ms) یکی از بیماری‌های خود ایمن است که در آن سیستم ایمنی بدن برعلیه خود بدن دست به کار شده و به غلاف میلین یا پوشش اطراف فیبرهای عصبی حمله می‌کند و آنها را از بین می‌برد. این اتفاق باعث ایجاد مشکل در انتقال پیام‌های عصبی و اختلال در ارتباط بین مغز و دیگر نقاط بدن می‌شود. درنتیجه‌ی این حملات و از بین رفتن غلاف‌های میلین، آسیب‌های دائمی ایجاد می‌شوند و اعصاب از بین می‌رود.

ام اس دارای نشانه‌ها و علائم متفاوتی است و این علائم با میزان شدت درگیری عصب‌های فرد مرتبط است. این بیماری دارای دوره‌های عود نیز می‌باشد که ممکن است روزها و حتی هفته‌ها طور بکشد و حتی ممکن است زمانی که فرد دچار عود بیماری می‌شود، علائم جدیدی را نیز تجربه کند ولی این علائم تا حدودی بهبود می‌یابند.

بیماری ام اس دارای دوره‌ خاموشی نیز می‌باشد که این عودها به دلیل همین دوره‌های خاموشی و بهبودی است. تقریبا 60 الی 70 درصد افرادی که به ام اس مبتلا هستند به طور مکرر دچار عود بیماری می‌شوند که ممکن است سبب پیشرفت علائم بیماری نیز شود. این دوره‌های عود شونده ممکن است با دوره بهبودی همراه باشد یا بدون آن رخ بدهد. افرادی با این علائم اکثرا دچار ام اس پیش‌رونده ثانویه هستند که شدت پیشرفت در افراد مختلف متفاوت است.

در برخی افراد نیز بیماری ام اس به صورت تدریجی شروع می‌شود و بیماری به صورت مداوم پیشرفت می‌کند و در آن دوره‌‌ی عود دیده نمی‌شود که به آن ام اس پیش‌رونده اولیه می‌گویند. گاهی نیز بدن فرد دچار اندکی افزایش دما می‌شود که این افزایش دما ممکن است علائم بیماری ام اس را به صورت موقتی بدتر بکند ولی این حالت عود در نظر گرفته نمی‌شود.

نوعی از ام اس نیز وجود دارد که به عنوان ام اس خفیف شناخته می‌شود که حالت خوش خیم ام اس می‌باشد. در این نوع از مالتیپل اسکلروز علائمی در فرد رخ می‎‌دهند که چندان جدی نیستند و در صورت گذشت سال‌های زیادی از به وجود آمدن بیماری نیز اختلالی در عملکرد بدن فرد دیده نمی‌شود.

علائم بیماری ام اس یا علائم ms چیست؟

به طور معمول بیماری ام اس در حدود سن 20 الی 40 سالگی بروز پیدا می‌کند و علائم آن مانند بسیاری از بیماری‌های دیگر در همه افراد یکسان نیست و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. همچنین نوع و شدت علائم در دوره‌های مختلف بیماری نیز متفاوت است و به میزان تخریب میلین اطراف فیبرهای عصبی بستگی دارد. بیشتر علائم بروز پیدا کرده در بیماری ام اس حرکات را تحت تاثیر قرار می‌دهند و در انجام آنها اختلال ایجاد می‌کنند.

برخی از علائم رخ داده عبارتند از : بروز بی‌حسی و یا حتی ضعف در برخی از اعضای بدن به طور همزمان که در یک طرف بدن قرار دارند؛ مثل پاها یا بالا تنه ، لرزش هنگام راه رفتن یا عدم هماهنگی و بروز راه رفتن نامناسب ، اختلال در تکلم و بروز لکنت زبان ، حس خستگی و کوفتگی ، سرگیجه ، درد در برخی نقاط بدن و داشتن حس مور مور شدگی ، بروز مشکلات جنسی در برخی از افراد ، بروز اختلال در فعالیت ارگان‌هایی مانند روده و مثانه ، عدم تحمل سرما ، بروز احساس شوک الکتریکی که در اثر انجام حرکت خاصی توسط گردن صورت می‌گیرد. در بین روش‌های درمانی نیز درمان ام اس با نورفیدبک تا حدود زیادی این علائم را کاهش می‌دهد.

علائم بینایی نیز از نشانه‌های رایج این بیماری هستند : برای مثال برخی از افراد بینایی خود را به طور کامل از دست می‌دهند و یا تا حدودی بینایی آنها دچار اختلال می‌شود که اغلب در یک چشم رخ می‌دهد و فرد هنگام حرکت دادن چشم خود درد حس می‌کند ،‌ دوبینی به مدت طولانی ، تاری در دید.

به طور کلی علائم بیماری ام اس به صورت ناگهانی رخ نمی‌دهند و در ابتدای بروز نیز شدت آنها کم است. چرا که حملات انجام شده به غلاف میلین سلول‌های عصبی به طور آهسته رخ می‌دهد و به همین دلیل علائم به مرور زمان بروز می‌یابند. علائم خاموش ام اس بیشتر به صورت سر درد و گزگز شدن برخی اندام‌ها بروز پیدا می‌کنند. در برخی موارد نیز حافظه‌ی فرد دچار اختلال می‌شود و بر روی تکلم فرد نیز اثر می‌گذارد.

با دیدن علائم ام اس به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

اگر علائم بیماری ام اس را در خود یا یکی از نزدیکانتان مشاهده کردید، برای تشخیص اولیه شروع پروسه درمان بهتر است به یک پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. به این منظور شما می‌توانید با مراجعه حضوری به کلینیک تخصصی مهر رضوی و مشورت با مشاوران حاضر در این کلینیک، برای معاینه توسط بهترین پزشکان متخصص مغز و اعصاب ویزیت دریافت کنید.

کلینیک تخصصی مهر رضوی با دارا بودن کادری مجرب و همچنین بهره گیری از جدیدترین و پشرفته‌ترین متدها برای درمان ، بهترین مرکز نوروفیدبک در مشهد و سطح کشور است و در این کلینیک از روش درمان ام اس با نوروفیدبک نیز برای درمان ام اس یا برخی دیگر از بیماری‌ها استفاده می‌شود که یکی از به روزترین روش‌های درمانی به شمار می‌رود.

مزایای درمان ام اس با نوروفیدبک

علت به وجود آمدن بیماری ام اس چیست؟

مالتیپل اسکلروزیس یا ام اس از جمله بیماری‌هایی است که دلیل آن تا حدودی ناشناخته است. برخی از محققان آن را بیماری خود ایمنی می‌دانند که در آن سیستم ایمنی و دفاعی بدن به سلول‌های عصبی که سلول‌هایی خودی هستند حمله می‌کنند و میلین اطراف آنها را که نوعی غلاف است از بین می‌برند. میلین درواقع نوعی پوشش غلاف مانند است که به دور سلول‌های عصبی می‌پیچد و وجود این میلین‌ها برای پیام رسانی سلو‌ل‌های عصبی ضروری است.

وقتی این غلاف‌ها از بین می‌روند، فیبر عصبی بدون پوشش می‌ماند و پیام‌هایی که توسط فیبرها منتقل می‌شوند ممکن است دچار انسداد شوند و یا انتقال آنها به کندی صورت بگیرد. در صورت از بین رفتن غلاف دور فیبرهای عصبی حتی ممکن است خوده سلول نیز دچار آسیب شود. علل پیشرفت بیماری ام اس هنوز ناشناخته هستند ولی برخی شواهد ارتباط این علل را با عوامل ژنتیکی و محیطی نشان می‌دهند.

در ادامه به طور کلی عوامل خطری که در بروز بیماری ام اس تاثیر دارند عبارتند از سن، جنسیت، سابقه خانوادگی، برخی عفونت‌ها، نژاد، آب و هوا، ویتامین D، برخی بیماری‌های خود ایمن دیگر و سیگار کشیدن. بیماری ام اس ممکن است در هر سنی رخ دهد ولی به طور معمول در سنین 16 تا 55 سالگی بیشتر دیده می‌شود. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که احتمال بروز بیماری ام اس در زنان 2 الی 3 برابر بیشتر از مردان است و در صورتی که یکی از والدین فرد یا یکی از خواهر یا برادرهایش به ام اس مبتلا باشند، احتمال ابتلای فرد به این بیماری زیاد است.

نحوه تشخیص ام اس

به دلیل اینکه علائم بیماری ام اس کمی مشابه با برخی از اختلالات عصبی است تشخیص آن کمی دشوار است. درصورتی که پزشک طی معاینات اولیه به بروز بیماری ام اس شک کند، فرد را برای معاینات بعدی به متخصص مغز و اعصاب ارجاع می‌دهد.

پزشک متخصص ابتدا سابقه‌ی بیمار را مورد بررسی قرار می‌دهد و سپس به معاینات در زمینه‌ی آسیب‌های موجود در مغز، نخاع و عصب چشم می‌پردازد. آزمایشات انجام شده برای تشخیص ام اس عبارتند از :

آزمایش خون : این آزمایش جهت افتراق ام اس با بیماری‌هایی انجام می‌شود که علائم مشابهی دارند مثل ایدز.

بررسی تعادل بدن : این تست به این دلیل انجام می‌شود که میزان هماهنگی بخش‌های مختلف بدن با هم بررسی شود. همچنین قدرت بینایی فرد نیز سنجیده می‌شود.

تجزیه و آنالیز CSF : CSF مایعی است که مغز و نخاع را احاطه می‌کند و در افرادی که به ام اس مبتلا هستند برخی پروتئین‌های خاص در این مایع دیده می‌شود.

بررسی فعالیت الکتریکی مغز : در این تست برخی آزمون‌های پتانسیل برانگیزشی انجام می‌شود که در آنها فعالیت الکتریکی مغز اندازه گیری می‌شود.

برخی از بیماری‌ها نیز وجود دارند که ممکن است با بیماری ام اس اشتباه گرفته شوند مانند : سندرم شوگن، بیماری بهجت، واسکولیت سیستم عصبی مرکزی، عفونت‌های سیستم عصبی مرکزی، سیفلیس سیستم عصبی مرکزی، بیماری لایم، ایدز و …

درمان ام اس با نوروفیدبک

همانطور که گفتیم ام اس از جمله بیماری‌هایی است که درمان قطعی برای آن یافت نشده ولی در روش درمان ام اس با نوروفیدبک درواقع نوروفیدبک یک روش تکمیلی به حساب می‌آید. برای درمان ام اس اکثرا از داروها و تغییر لایف استایل فرد کمک گرفته ‌می‌شود ولی نوروفیدبک نیز در تکمیل این روش‌ها موثر است.

در درمان ام اس با نوروفیدبک، فعالیت‌های مغزی فرد توسط سنسورهایی ثبت می‌شوند و به صورت تصویری یا شنیداری برای خود فرد به نمایش گذاشته می‌شوند و فرد با کنترل عملکرد و فعالیت مغز خود می‌تواند اوضاع را بهبود ببخشد. طی پروسه درمان ام اس با نوروفیدبک سعی می‌شود که فرد یاد بگیرد علائم خود را در راستای بهبودی کنترل کند. این روش درمان ام اس با نوروفیدبک در بهبود علائمی مانند خستگی، اختلال در تمرکز، اضطراب و استرس، افسردگی و … کمک کننده است.

با این حال نباید نوروفیدبک روش اصلی درمان ام اس باشد. بلکه این روش درمان ام اس با نوروفیدبک باید به عنوان درمان تکمیلی در کنار سایر روش‌های درمان به کار برده شود. درمان ام اس با نوروفیدبک تا حدود زیادی از افسردگی‌های ناشی از مالتیپل اسکلروزیس و ام اس جلوگیری می‌کند که یکی از بهترین نتیجه‌های آن است. چرا که بروز افسردگی بعد از ابتلا به این بیماری ممکن است رفتاریهای پر خطری مانند خودکشی را نیز به دنبال داشته باشد.

آیا نوروفیدبک در درمان ام اس یک روش علمی می باشد؟

نوروفیدبک، روشی است که به افراد کمک می‌کند تا فعالیت‌های الکتریکی مغز خود را مشاهده و کنترل کنند. این روش در سال‌های اخیر به عنوان یک روش درمانی مکمل برای طیف وسیعی از اختلالات عصبی، از جمله ام اس، مورد توجه قرار گرفته است. اما آیا نوروفیدبک برای درمان ام اس یک روش علمی است؟

برای پاسخ به این سوال، باید به شواهد علمی موجود رجوع کنیم. در حال حاضر، مطالعات متعددی در مورد تاثیر نوروفیدبک بر علائم ام اس انجام شده است. این مطالعات نشان می‌دهند که نوروفیدبک می‌تواند به بهبود برخی از علائم ام اس، مانند خستگی، اختلالات خواب، مشکلات تعادل و برخی اختلالات شناختی، کمک کند. اما چرا نتایج مطالعات در مورد نوروفیدبک و ام اس همیشه یکسان نیست؟

• علائم متنوع ام اس: هر فرد مبتلا به ام اس، علائم منحصر به فردی دارد. بنابراین، پاسخ افراد به درمان‌های مختلف، از جمله نوروفیدبک، نیز متفاوت خواهد بود.

• نوع پروتکل درمانی: پروتکل‌های درمانی نوروفیدبک بسیار متنوع هستند و این تنوع می‌تواند بر نتایج درمان تاثیرگذار باشد.

• شدت بیماری: شدت بیماری ام اس نیز بر پاسخ به درمان تاثیرگذار است.

• عوامل فردی: عوامل فردی مانند سن، جنسیت، سبک زندگی و سایر بیماری‌های همراه نیز می‌توانند بر نتایج درمان تاثیرگذار باشند.

در نتیجه، می‌توان گفت که نوروفیدبک به عنوان یک روش درمانی مکمل برای بهبود برخی از علائم ام اس، پتانسیل بالایی دارد. اما این روش هنوز به عنوان یک درمان قطعی برای ام اس شناخته نمی‌شود و نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه وجود دارد.

 

آیا می‌توان از ام اس پیشگیری کرد؟

از آنجایی که دلیل قطعی برای این بیماری پیدا نشده است و بیماری ام اس یک بیماری خود ایمنی است، برای پیشگیری از آن روش قطعی یافت نشده است. از طرفی یکی از دلایلی که احتمال بروز این بیماری را افزایش میدهد ژنتیک و سابقه خانوادگی فرد است.

به همین دلیل نمی‌توان آنطور که انتظار می‌رود روش‌های پیشگیری برای آن در نظر گرفت ولی برخی از روش‌ها مانند ورزش‌های ذهنی از قبیل حل معما ، جدول یا انجام پازل از جمله روش‌هایی هستند که برای تقویت ذهن مفید هستند و در حالت کلی بر روی مکانیسم بدنی فرد تاثیر می‌گذارند. در روش درمان ام اس با نوروفیدبک نیز از پیشروی بیماری جلوگیری می‌شود و این روش را نیز تا حدودی می‌توان یک راه پیشگیری در نظر گرفت.

آیا ام اس باعث فلج شدن می‌شود؟

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم یکی از اختلالاتی که بیماری ام اس ایجاد می‌کند ، اختلال در حرکت است. در نوع پیش‌رونده پیشرفته‌ی ام اس ، با تشدید یافتن علائم بیماری و عدم شناسایی و کنترل به موقع این بیماری ، مشکلاتی از قبیل اختلال در راه رفتن یا حرکت دست و یا برخی دیگر از فعالیت‌ها به طور کامل مختل می‌شوند و فرد را خطر فلج شدگی در هر یک از این نواحی تهدید می‌کند. روش درمان ام اس با نوروفیدبک یکی از روش‌هایی است که در برطرف کردن این اختلالات تاثیر دارد و از روش‌های انتخابی برای جلوگیری از فلج‌های شدید و خطرناک‌تر در بدن است.

جمع‌بندی

همانطور که گفتیم بیماری ام اس یک نوع بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی به سلول‌های عصبی حمله کرده و غلاف میلین اطراف آنرا از بین می‌برد. همین باعث ایجاد اختلال در روند پیام رسانی به نقاط مختلف بدن توسط سلول‌های عصبی می‌شود. همچنین اشاره کردیم که درمان ام اس با نوروفیدبک به طور کامل امکان پذیر نیست و حتی نوروفیدبک باید به عنوان یک روش درمانی تکمیلی در کنار دیگر درمان‌ها باشد. این بیماری علائمی بسیار شبیه به برخی دیگر از بیماری‌ها مانند ایدز دارد که باید توسط پزشک متخصص مغز و اعصاب تشخیص داده شده و سپس پروسه درمان آغاز شود.

واحد تحقیق و توسعه: کلینیک تخصصی مهر رضوی

مطالب مرتبط

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

جستجو کنید

خدمات ما

جستجو کنید

رزرو اینترنتی نوبت معاینه

شبکه های مجازی

مطالب اخیر

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

موفق به دریافت پاسخ سوال تان نشدید؟

با واحد تریاژ(راهنمای مراجعین و بیماران) ما در ارتباط باشید تا بلافاصله پاسختان را دریافت کنید