متخصص مغز و اعصاب

متخصص مغز و اعصاب​

سیستم عصبی شامل دو بخش مرکزی و محیطی است که اختلال در عملکرد هر کدام باعث ایجاد بیماری‌های خاصی می‌شود. برای درمان این بیماری‌ها می‌توانید به انواعی از پزشکان و متخصصان حوزه مغز و اعصاب مراجعه کنید.

برای تشخیص و درمان بیماری‌هایی که بر عملکرد سیستم عصبی تأثیر گذاشته و حرکات فرد را دچار اختلال می‌کند. با دارو قابل درمان و کنترل هستند باید به متخصص نورولوژی مراجعه کرد، بیماری‌هایی مانند پارکینسون و ام اس.

گاهی برای درمان بیماری‌های مغز و اعصاب نیاز به انجام جراحی است، اینجاست که جراح مغز و اعصاب وارد کار می‌شود. برخی از بیماری‌ها مانند تومور مغزی یا ضربه‌های مغزی و نخاعی هم نیاز به جراحی دارند و شما برای درمان باید به جراح نورولوژی مراجعه کنید.

تفاوت جراح نورولوژی با نورولوژیست این است که جراح به طور خاص در زمینه جراحی آموزش دیده است. درحالی که متخصص نورولوژی نمی‌تواند جراحی انجام دهد و بر سایر روش‌های درمانی تمرکز دارد.

جراح

این تخصص به تشخیص و درمان بیمارانی مربوط می شود که دچار آسیب یا بیماری اختلال مغزی، نخاع و ستون فقرات و اعصاب پیرامونی تمام قسمت های بدن هستند، تخصص جراحی نورولوژی شامل بیماران کودک و بزرگسال می شود.

جراح نورولوژی بسته به نوع بیماری روش های درمان جراحی یا غیر جراحی را ارائه می دهد.

جراحان مغز و اعصاب افراد مبتلا به طیف وسیعی از مشکلات عصبی مانند درد پایین کمر، اختلالات سیستم عصبی محیطی، تومورهای مغزی و سندرم تونل کارپال را درمان می‌کنند.

جراح حوزه اعصاب، از جدیدترین فناوری‌های تصویربرداری برای یافتن علت مشکل استفاده می‌کند.

جراح نورولوژی مدیریت (یعنی پیشگیری، تشخیص، معاینه، درمان، مراقبت و توان بخشی) اختلال عصب شناسی را از طریق جراحی و سایر روش ها برعهده دارد.

توجه داشته باشید که یک جراح نورولوژی ، توانایی تشخیص تمام بیماری های عصبی را دارد. پزشکان اورژانس، عصب شناسان، پزشکان داخلی، پزشکان خانواده و متخصصان استخوان و … از او مشاوره می گیرند.

متخصص مغز و اعصاب

متخصص مغز و اعصاب پزشکی است که در زمینه درمان بیماری‌های مغز، نخاع و عصب محیطی تخصص دارد، در واقع زمینه تخصصِ نورولوژیست با جراح نورولوژی یکسان است، اما متخصص مغز و اعصاب نمی‌تواند جراحی کند و معمولا علائم بیمار را با دارو و سایر روش‌های درمانی کنترل و درمان می‌کند.

درصورتی که بیمار به جراحی نیاز داشته باشد متخصص بیمار را به جراح مغز و اعصاب ارجاع می‌دهد.

فوق تخصص‌ ها

سیستم عصبی نوعی سیستم پیچیده است. تخصص در هر بخش نیاز به سال‌ها مطالعه و کسب تجربه دارد. پزشکان فوق تخصص نورولوژی تکامل یافته‌ی تخصص نورولوژی هستند یعنی بسیاری از متخصصان پس از پایان دوره رزیدنتی خود به مطالعه زیرمجموعه خاصی از نورولوژی می‌پردازند و تمرکز خود را روی یک بخش خاص محدود می‌کنند تا بهترین راهکارهای درمان را در آن حیطه به بیماران ارائه دهند.

یک متخصص ممکن است آموزش خود را بر روی موارد زیر متمرکز کند:

  • داروی سردرد
  • داروی عصبی عضلانی
  • مراقبت عصبی
  • عصبی انکولوژی
  • نورولوژی سالمندان
  • اختلالات خودمختار
  • نورولوژی عروقی (مراقبت از سکته مغزی)
  • نورولوژی کودک
  • نورورادیولوژی مداخله‌ای
  • صرع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم

موفق به دریافت پاسخ سوال تان نشدید؟

با واحد تریاژ(راهنمای مراجعین و بیماران) ما در ارتباط باشید تا بلافاصله پاسختان را دریافت کنید