درمان پانیک با نوروفیدبک

پانیک چیست و چگونه با نوروفیدبک درمان می شود؟

در این مطلب قصد داریم به تحلیل و بررسی بیماری پانیک و درمان آن با نوروفیدبک بپردازیم و روند درمان به واسطه نوروفیدبک را خدمت شما عزیزان شرح دهیم. همان طور که می‌دانید پانیک یکی از بیماری‌های رنج‌آور و سخت روانشناختی می‌باشد و افراد بسیاری با این بیماری مواجه هستند. حال با توجه به ضرورت مقابله با این بیماری، در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با یک روش کم خطر یعنی درمان پانیک با نوروفیدبک آشنا کنیم.

فهرست مطالب

حملات پانیک چیست؟

حمله پانیک در حقیقت همان اضطراب شدیدی است که در شرایط مختلف و به دلایل متعدد بروز خواهد کرد. به عنوان مثال در صورتی که شما از چیزی وحشت داشته باشید در زمان مواجه شدن با آن دچار حمله پانیک خواهید شد. این ترس‌ها متفاوت هستند و می‌توانند ترس‌های اجتماعی و یا ترس از یک موجود زنده باشد. این بیماری در کمترین زمان ممکن به نقطه اوج خود خواهد رسید و در کمتر از 30 دقیقه نیز اثرات آن از بین خواهد رفت. این نوع اختلال بیشتر در افرادی با سن 20 الی 30 سال بروز خواهد کرد.
بسیاری از افراد که با این بیماری آشنایی ندارند، منشا این رخ داد را مشکلات داخلی می‌دانند و در صورت مواجه شدن با آن سریعا به اورژانس مراجعه می‌کنند. برای این که بتوانید درمان پانیک با نوروفیدبک را انجام دهید، در ابتدا باید به خوبی این بیماری و علائم آن را بشناسید.

منظور از اختلال پانیک چیست؟

اختلالاتی که پانیک موجب آن خواهد شد؛ مرگ را به همراه نخواهد داشت، اما ممکن است کل زندگی فرد را تحت شعاع خود قرار دهد. از این رو درمان پانیک با نوروفیدبک یک امر بسیار ضروری است. افرادی که با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند همواره منتظر حملات بعدی آن هستند و از این که این حملات در مکان‌های عمومی و شلوغ رخ دهد وحشت دارند. به همین دلیل نیز افرادی که به بیماری پانیک مبتلا هستند، سعی می‌کنند کمتر از منزل خود خارج شوند و در صورت خارج شدن، اغلب موارد به همراه شخص دیگری این کار را خواهند کرد.

حملات پانیک در ساعات مختلف روز رخ خواهد داد و زندگی فرد را مختل خواهد کرد. از آنجایی که بسیاری از روندهای درمان طولانی و پر هزینه است، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که با این بیماری کنار آیند؛ اما در حال حاضر می‌توان درمان پانیک با نوروفیدبک را در زمانی نسبتا کوتاه عملی کرد.

علائم حملات پانیک چیست؟

فرادی که دچار حملات پانیک می‌شوند اغلب علائم مشخصی را از خود بروز خواهند داد. برای این که بتوان حملات پانیک را شناسایی کرد و درمان پانیک با نوروفیدبک را انجام داد، باید با علائم آن به خوبی آشنایی داشته باشید. به عنوان مثال افرادی که دچار حمله پانیک شوند، علائمی از جمله بالا رفتن ضربان قلب، حالت تهوع، احساس درد در قفسه سینه و عرق کردن بیش از حد را دچار خواهند شد.
مهمترین نشانه مبتلا شدن به جملات پانیک این است که فرد به یکباره و به صورت غیرمنتظره با این حملات رو به رو خواهد شد. در این جملات به درستی نمی‌توان دلیل اضطراب را مشخص کرد. این را نیز به خاطر داشته باشید که علائم و شدت آنان در هزر یک از افراد بسته به دلیل بروز آن متفاوت خواهد بود. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی دلایل بروز حملات پانیک بپردازیم.

علت به وجود آمدن حملات پانیک چیست؟

همان طور که پیش از این نیز به آن اشاره کردیم حملات پانیک به دلیل اضطراب و استرس زیاد بروز خواهند کرد. از جمله مواردی که این بیماری را به همراه خواهند داشت می‌توان به اختلالات روانشناختی و روانپزشکی، ژنتیکی و پزشکی اشاره کرد. شناسایی دلیل بروز حملات پانیک در درمان پانیک با نوروفیدبک بسیار موثر خواهد بود. حال در ادامه به بررسی برخی از این علت‌ها خواهیم پرداخت.
1. علل پزشکی: برخی از بیماری‌های جسمی که در افراد وجود دارد می‌تواند منجر به حملات پانیک گردد. از جمله بیماری‌هایی که می‌تواند حملات پانیک را به همراه داشته باشد می‌توان به مشکل مادرزادی دریچه‌های قلب و مصرف مواد محرک به مانند کافئین را نام برد.
2. علل روانشناختی: یکی از اصلی‌ترین دلایل بروز حملات پانیک، اختلالات روانشناختی می‌باشد. بسیاری از افراد به دلیل مشکلاتی که در گذشته با آن مواجه شده‌اند، دچار استرس و بروز این علائم خواهند شد. درمان پانیک با نوروفیدبک در صورتی که علت آن روانشناختی باشد، احتمال موفقیت بالاتری خواهد داشت.

3. علل ژنتیکی: علاوه بر مواردی که به آنان اشاره کردیم، ژنتیک نیز می‌تواند به حملات پانیک منجر شود. به عنوان مثال برخی از افراد به صورت ارثی دارای ذهنی حساس هستند و در شرایط مختلف ممکن است که دچار استرس و اضطراب شدیدی شوند و این اتفاق می‌تواند منجر به بروز حملات پانیک گردد.

نوروفیدبک چگونه حملات پانیک را درمان می‌کند؟

یکی از روش‌های درمانی که تاثیر طولانی مدتی را بر حملات پانیک خواهد داشت، روش نوروفیدبک خواهد بود. در این روش درمانی از گروه مختلفی از داروها به مانند کلونازپام استفاده خواهد شد. دلیل استفاده از این دارو‌ها نیز کمک به تسریع درمان خواهد بود. همان طور که می‌دانید روش نوروفیدبک یک روش درمان تکنولوژیک می‌باشد. نوروفیدبک به کمک تقویت امواج موثر (آلفا) و سرکوب امواج مخرب (تتا و بتا) نقش اساسی دارد و می‌توان به عنوان یک درمان بسیار عالی از آن استفاده کرد. در حال حاضر بسیاری از متخصصان نیز درمان پانیک با نوروفیدبک را بهترین روش درمانی می‌دانند و معتقد هستند که بیش از 70 درصد بیماران می‌توانند به کمک روش نوروفیدبک سلامت خود را دوباره به دست آورند.

روند درمان پانیک با نوروفیدبک

در درمان پانیک با نوروفیدبک بعد از بررسی‌های فعالیت‌های مغزی، یک پروتکل مخصوص با امواج مغزی فرد بیمار طراحی خواهد شد. در روند درمان، روانپزشک با توجه به امواج مغزی مورد نظر، دستگاه نوروفیدبک را روی امواج مشخصی تنظیم خواهد کرد و بعد از این مراحل فرد به انجام یک بازی خواهد پرداخت و آموزش خواهد دید که چگونه نسبت به شرایط به وجود آمده واکنش نشان دهد و تا حدودی می‌تواند کنترل اعمال مغزی خود را به دست بگیرد. از آنجایی که این روش غیرتهاجمی است، بسیاری از متخصصان درمان پانیک با نوروفیدبک را بهترین گزینه می‌دانند.

درمان پانیک بدون دارو چقدر طول میکشد؟

درمان پانیک بدون دارو می تواند از چند هفته تا چند ماه طول بکشد. این به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله شدت علائم، میزان مشارکت فرد در درمان و عوامل زمینه ای که ممکن است به اختلال پانیک کمک کند.

انواع دیگر درمان های بدون دارو برای اختلال پانیک

رفتار درمانی شناختی (CBT)

CBT یک نوع روان درمانی است که به افراد کمک می کند تا الگوهای فکری و رفتاری مضر خود را شناسایی و تغییر دهند. CBT برای اختلال پانیک بسیار موثر است و می تواند به کاهش علائم مانند حملات پانیک، اضطراب و افسردگی کمک کند.

آموزش تنفس

آموزش تنفس می تواند به افراد کمک کند تا واکنش های جسمی خود را در طول حمله پانیک کنترل کنند. آموزش تنفس معمولاً بخشی از CBT است، اما می تواند به عنوان یک درمان مستقل نیز ارائه شود.

تمرینات آرامش

تمرینات آرامش می تواند به افراد کمک کند تا استرس و اضطراب خود را کاهش دهند. تمرینات آرامش مانند یوگا، مدیتیشن و ریلکسیشن عضلات پیشرونده می تواند به بهبود علائم اختلال پانیک کمک کند.

اصلاح سبک زندگی

اصلاح سبک زندگی مانند ورزش منظم، خواب کافی و رژیم غذایی سالم می تواند به کاهش علائم اختلال پانیک کمک کند.

درمان پانیک بدون دارو می تواند یک گزینه موثر برای بسیاری از افراد مبتلا به این اختلال باشد. با این حال، مهم است که با یک متخصص سلامت روان برای تعیین اینکه آیا درمان بدون دارو برای شما مناسب است یا خیر مشورت کنید.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم به درمان پانیک با نوروفیدبک بپردازیم و روند درمان به واسطه آن را خدمت شما عزیزان شرح دهیم. همان طور که در این مطلب نیز به آن اشاره کردیم، روش نوروفیدبک یک روش درمانی غیرتهاجمی برای درمان حملات پانیک می‌باشد و با توجه به این موضوع که عوارض داروها را به همراه ندارد در حال حاضر درمان پانیک با نوروفیدبک بهترین گزینه ممکن می‌باشد؛ زیرا درمان پانیک با نوروفیدبک می‌تواند مشکل شما را به صورت کامل حل کند و این کار را در مدت زمان به مراتب کمتری نسبت به سایر روش‌ها انجام دهید.
در پایان جا دارد به این موضوع اشاره کنیم که روش نوروفیدبک و بیوفیدبک از جمله روش‌های درمانی جدید و نوین هستند که به واسطه آنان می‌توان بسیاری از بیماری‌های روانشناختی و اختلالات مغزی را بهبود بخشید. از این رو در صورتی که علائم این قبیل اختلالات را در خود مشاهده کردید، توصیه ما این است که به کلینیک مهر رضوی مراجعه کنید تا بهترین درمان را به شما معرفی کنند.

واحد تحقیق و توسعه کلینیک تخصصی مهر رضوی

مطالب مرتبط

جستجو کنید

خدمات ما

جستجو کنید

رزرو اینترنتی نوبت معاینه

شبکه های مجازی

مطالب اخیر

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

موفق به دریافت پاسخ سوال تان نشدید؟

با واحد تریاژ(راهنمای مراجعین و بیماران) ما در ارتباط باشید تا بلافاصله پاسختان را دریافت کنید